Min gamla dator piper när jag startar den

Permalänk
Medlem

Min gamla dator piper när jag startar den

Min gamla dator piper konstant när jag startar den. Jag har märkt att grafik kortets fläkt inte startar.
Det är en Acer Aspire X3475
Processor: AMD A10 5700
Grafik kort: AMD Radeon HD7470 2gb
RAM: 12 GB ddr3
Jag är inte 100% säker men jag tror att det här är mitt moderkort: AMD A75 FM2 DDR3 DBSKJ11001

EDIT: jag tog bort damm som var i grafik korts fläkten så fläkten fungerar
nu men datorn piper fortfarande när jag ska sätta på den
EDIT2: jag har tagit bort gamla kylpastan och lagt ny men den låter fortfarande

Permalänk
Medlem

Vad för typ av pip är det? Var kommer det ifrån? Äre kanske bios-högtalaren/post-code-högtalaren (vet ej det riktiga namnet på den) eller är det från någon fläkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loddee:

Vad för typ av pip är det? Var kommer det ifrån? Äre kanske bios-högtalaren/post-code-högtalaren (vet ej det riktiga namnet på den) eller är det från någon fläkt?

Den piper ända tills jag stänger av den. Jag tror att det kommer ifrån bios högtalaren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Snek: Skulle säga kolla din mobo-tillverkares hemsida efter post beep codes, brukar finns exakt vad varje kombo av beep som betyder vad. Utifrån vad du skrev att du trodde du hade för moderkort så hittade jag att långt beep är RAM-fel.

http://www.manualslib.com/manual/445226/Acer-Aspire-X3475.html?page=90

Permalänk
Medlem

Har du stoppat i 3st olika ram minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Har du stoppat i 3st olika ram minnen?

Inte vad jag vet. Datorn var färdig byggd och jag har inte ändrat något på den. Jag har använt datorn i ca 3 år jag köpte en ny dator förra veckan så jag la bort datorn i 2-3 dagar och när jag kopplade in den igen så började det pipa. Den har funkat bra i 3 år men efter jag flyttade den så började den pipa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loddee:

@Snek: Skulle säga kolla din mobo-tillverkares hemsida efter post beep codes, brukar finns exakt vad varje kombo av beep som betyder vad. Utifrån vad du skrev att du trodde du hade för moderkort så hittade jag att långt beep är RAM-fel.

http://www.manualslib.com/manual/445226/Acer-Aspire-X3475.html?page=90

Hur ska jag fixa det då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snek:

Hur ska jag fixa det då?

Skickades från m.sweclockers.com

Testa att ta ur ram minne så att du bara har 2st på rekommenderade positionerna. Sedan kan du testa att montera resten. Tanken är att se om nått av minnena är trasigt. Byt ut och testa alla på grund position.