Tråden som skvallrar om Polaris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Det kanske var överklockade varianter av rx480 som menades med 299$?

Enligt NH videon visste inte partners ens priserna innan computex så osannolikt. AMD kommer inte släppa ett superklockat kort själv.

Hoppas RX 480 presterar lika bra som den senaste leaken även om det behövs en lastbil med salt för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Enligt NH videon visste inte partners ens priserna innan computex så osannolikt. AMD kommer inte släppa ett superklockat kort själv.

Hoppas RX 480 presterar lika bra som den senaste leaken även om det behövs en lastbil med salt för den.

http://i.imgur.com/vlvcbxM.jpg

Den läckan är konstaterad fake...

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/4nvlry/leaked_rx_480_oc...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buio:

Microsoft presenterade Xbox Scorpio för "Holiday 2017" med 6 Tflops. Det lär förstås vara en AMD APU i den.

Här är vad de sa på presentationen:
8 Core (CPU)
6 TFlops
320GB/s minnesbandbredd
Byggd för 4K/VR
Bakåtkompatibel

Tråd på Neogaf
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1232711

Bild
http://i.imgur.com/FOWjPGc.jpg

Det ser klart lovande ut, iallafall med dagens mått. Känns som det att är en Zen-baserad CPU och Polaris-baserad GPU i de där specifikationerna. Borde vara en trevlig grund, med tanke på dagens Xbox One.

Skrivet av Gainsgoblin:

@Jonathanknet: Nej på computex var dom noga med $100-$300. Antingen tänkte dom inte igenom vad dom sa eller så är dom idioter. Efter det här eventet som AMD själva hypade så vet jag inte om AMD's PR-team kanske är fullständiga idioter.

https://i.reddituploads.com/7a581e205cd7429ebd86322e4b192096?fit=max&h=1536&w=1536&s=308dde5b1eb64a9503726c298d790f7d

Hm, intressant det där med priserna som diskuterats och att RX 460, 470 och 480 skulle vara hela Polaris-linjen. Måste ändå handla om fler kort, speciellt varianter med olika minnesbestyckningar. Jag hoppas förstås på ett vassare Polaris-kort än den som sitter i RX 480 men frågan är vad som talar för att en sådan produkt skulle finnas i dagsläget.

Rätt nära till lansering nu så lär väl märkas snart nog oavsett förstås.

Permalänk
Hjälpsam

Jag tror att vi får något som lägger sig runt 390 390x, vad gäller RX480 (8GB), kanske inte så upphetsande om man inte tänker på att kortet drar mindre än 150W och att man bör få detta för under 2500kr.

Även 460 och 470 bör vara riktigt intressant för de som vill uppgradera en lite äldre maskin eller de som är ute efter ett budgetbygge.
GX750Ti har ju tex sålt riktigt bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Hm, intressant det där med priserna som diskuterats och att RX 460, 470 och 480 skulle vara hela Polaris-linjen. Måste ändå handla om fler kort, speciellt varianter med olika minnesbestyckningar. Jag hoppas förstås på ett vassare Polaris-kort än den som sitter i RX 480 men frågan är vad som talar för att en sådan produkt skulle finnas i dagsläget.

Rätt nära till lansering nu så lär väl märkas snart nog oavsett förstås.

Kanske kommer hon TBX och säger...
Ooops geeks, I forgot the card under the others inside my bag.. "The RX480 2GHz Edition" for only $299.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

http://i.imgur.com/NeFxcMb.jpg

http://i.imgur.com/uevOwu5.jpg

Deras satsning med Polaris är för mellan, låg och budget segmentet, inget RX 490 ännu, (VEGA).

edit: "The entire POLARIS line" (Polaris 10 & 11 - RX480, RX470 & RX460)

MVH

Var som jag misstänkte, när ett rykte inför computex dödade totalt att 490 skulle komma. Bara någon i redit som påstår att 490 ska komma, vore rätt kul om 490 kommer med HBM minnen (första kortet utanför entusiast klassen, som får dessa minnen i så fall).m Något jag hade hoppas skulle hända (att HBM klättrar ner i prisklasserna).

Skrivet av Jonathanknet:

Ah! Tack för länken

Jo jag trodde det fanns en liten chans att dom skulle visa något kraftfullare. Men korten var väl säkert intressanta för någon av alla miljoner datoranvändare. Kul o se hur kraftfullt kort rx 460 är då det inte kräver någon extra ström.

Det kanske var överklockade varianter av rx480 som menades med 299$?

Hade varit kul ja, men som citatet nedan, 480 verkar bli riktigt nice kort halverad strömförbrukning mot 390x (om den hamnar på 390x prestanda), om man går på deras uttalande om 2x effektivare än tidigare kort (polaris 10), bör prestandan ligga strax över 390X. Men siffror kan man ju vända på efter eget behag, räcker ju att någon bench kan bevisa detta (håller det dom lovade).

Det mest intressanta är polaris 11, för AMD behöver komma tillbaks på laptops (som är större marknad än stationära PC).

Skrivet av Ratatosk:

Jag tror att vi får något som lägger sig runt 390 390x, vad gäller RX480 (8GB), kanske inte så upphetsande om man inte tänker på att kortet drar mindre än 150W och att man bör få detta för under 2500kr.

Även 460 och 470 bör vara riktigt intressant för de som vill uppgradera en lite äldre maskin eller de som är ute efter ett budgetbygge.
GX750Ti har ju tex sålt riktigt bra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Warrens Spectors tal nu mot slutet är värt att lyssna på för övrigt, tycker han fick till det rätt bra.

Sedan måste jag nog allt säga att de överlag fick fram intressanta titlar att visa upp med.

Skrivet av Ratatosk:

Jag tror att vi får något som lägger sig runt 390 390x, vad gäller RX480 (8GB), kanske inte så upphetsande om man inte tänker på att kortet drar mindre än 150W och att man bör få detta för under 2500kr.

Även 460 och 470 bör vara riktigt intressant för de som vill uppgradera en lite äldre maskin eller de som är ute efter ett budgetbygge.
GX750Ti har ju tex sålt riktigt bra.

Instämmer, speciellt vi gamla R9 290/290X-användare lär inte direkt titta på RX 480 som en ersättare för våra kort men för alla andra, speciellt de som riktar in sig på billigare prissegment kommer det vara intressant då vi i alla segment ser ett trevligt prestandahopp uppåt.

Nu räcker mitt R9 290 fortfarande rätt bra, 2,5 år efter inköp, men då jag både använder en 2560x1440-skärm och en 144 Hz 1920x1080 spelskärm så behövs något vassare. Själv fokuserar jag mest på Vega i dagsläget då jag trivs bra med AMD's kort. Men Nvidia är ju heller inte utesluten men priserna måste sjunka innan dess. Runt 7000kr för ett GTX 1080 är smått galet.

Skrivet av RaBlack:

Kanske kommer hon TBX och säger...
Ooops geeks, I forgot the card under the others inside my bag.. "The RX480 2GHz Edition" for only $299.

Haha, precis.

Jag funderade lite på om det fanns mer saker i väskan som inte visades upp men eventuella konspirationsteorier lämnar jag till andra. Själv måste jag sova. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Kanske kommer hon TBX och säger...
Ooops geeks, I forgot the card under the others inside my bag.. "The RX480 2GHz Edition".

AMD(ATI) har knockat förr, med Radeon 6700 och med HD4870 tex, men det känns inte riktigt som att dom är på G för sånt denna gången ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Warrens Spectors tal nu mot slutet är värt att lyssna på för övrigt, tycker han fick till det rätt bra.

Sedan måste jag nog allt säga att de överlag fick fram intressanta titlar att visa upp med.

Instämmer, speciellt vi gamla R9 290/290X-användare lär inte direkt titta på RX 480 som en ersättare för våra kort men för alla andra, speciellt de som riktar in sig på billigare prissegment kommer det vara intressant då vi i alla segment ser ett trevligt prestandahopp uppåt.

Nu räcker mitt R9 290 fortfarande rätt bra, 2,5 år efter inköp, men då jag både använder en 2560x1440-skärm och en 144 Hz 1920x1080 spelskärm så behövs något vassare. Själv fokuserar jag mest på Vega i dagsläget då jag trivs bra med AMD's kort. Men Nvidia är ju heller inte utesluten men priserna måste sjunka innan dess. Runt 7000kr för ett GTX 1080 är smått galet.

Haha, precis.

Jag funderade lite på om det fanns mer saker i väskan som inte visades upp men eventuella konspirationsteorier lämnar jag till andra. Själv måste jag sova. :/

Stått rätt still i mellanklassen, så rätt gött att den mest sålda klassen får äntligen bättre prestanda.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

AMD(ATI) har knockat förr, med Radeon 6700 och med HD4870 tex, men det känns inte riktigt som att dom är på G för sånt denna gången ...

4870 och 5870 borde ju varit ordentliga knockar. Men nVidias fanbase kompenserade ju upp för detta med råge. Dock var ju just 6700-serien ett totalt antiklimax.

Permalänk
Medlem

sälj ett grafikkort till mig amd, snälla! jag vill ge er mina pengar, ge mig något som är värt att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Dock var ju just 6700-serien ett totalt antiklimax.

Indeed, jag skulle skrivit 9700, som inte var ett antiklimax. Typo.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Riktigt synd om det är så, hade verkligen gillat om ett kraftfullare Polaris-kort faktiskt var på gång. Lång väntan på Vega. :/

@Ratatosk lär gilla bilderna.

Synd det inte sades mer om produkterna i strömmen men antar att mer info dyker upp inom kort, speciellt på RX 460 och 470.

Skrivet av versions:

sälj ett grafikkort till mig amd, snälla! jag vill ge er mina pengar, ge mig något som är värt att köpa.

Hoppet är nog inte helt ute för att det finns ett "fullt" P10 kvar, men det kommer inte heta RX 490.

Dels är det snacket om att det finns ett 299$-kort kvar att presentera, då inget vi sett än så länge kostar så mycket pengar, ens i super-mega-OC XXXRX480XX GHz-edition och dels är det AMDs pressrelease:

Det var kanske inte tänkt att hon skulle säga Polaris, utan bara RX...

Edit: Jag börjar inse att jag kanske borde lägga till "I am a believer" i min avatar:P I alla fall tills den här omgången kort är släppta:)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Håller tummarna!
Tacksamt att ni sammanfattar när man sitter på 3G:t enbart. x)
Har inte "råd" att kolla på strömmande material på dataplanen jag har ;p

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Hoppet är nog inte helt ute för att det finns ett "fullt" P10 kvar, men det kommer inte heta RX 490.

Dels är det snacket om att det finns ett 299$-kort kvar att presentera, då inget vi sett än så länge kostar så mycket pengar, ens i super-mega-OC XXXRX480XX GHz-edition och dels är det AMDs pressrelease:

Det var kanske inte tänkt att hon skulle säga Polaris, utan bara RX...

Edit: Jag börjar inse att jag kanske borde lägga till "I am a believer" i min avatar:P I alla fall tills den här omgången kort är släppta:)

kul att du fortfarande hoppas. själv har jag nog givit upp drömmen. tror att man får vänta till oktober i bästa fall.

Permalänk
Medlem

Folk får rikta in sig på att RX 480 kommer att kosta 2500-3000kr i Sverige.

Om vi räknar in växlingskurs, marginal och moms.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gruarn:

Hoppet är nog inte helt ute för att det finns ett "fullt" P10 kvar, men det kommer inte heta RX 490.

Dels är det snacket om att det finns ett 299$-kort kvar att presentera, då inget vi sett än så länge kostar så mycket pengar, ens i super-mega-OC XXXRX480XX GHz-edition och dels är det AMDs pressrelease:

Det var kanske inte tänkt att hon skulle säga Polaris, utan bara RX...

Edit: Jag börjar inse att jag kanske borde lägga till "I am a believer" i min avatar:P I alla fall tills den här omgången kort är släppta:)

Det skulle ju kunna innebära att det finns en serie i samma nummerserie som använder något annat än X iofs. XTX?
XTX var vad ATIs (och ett kort tag AMDs) bästa grafikkretsar hade som namn, exempelvis Radeon X1950 XTX: http://hothardware.com/reviews/sapphire-radeon-x1950-xtx

Hoppet är nog inte ute iallafall. Men lite frågan om. Är ju inte helt omöjligt att ett fullt Polaris 10 finns men att AMD väntar med att lansera denna av en eller annan anledning. Att ha något att svara Nvidia med, för få fungerande kretsar eller vad det nu kan vara.

Skrivet av DavidtheDoom:

Håller tummarna!
Tacksamt att ni sammanfattar när man sitter på 3G:t enbart. x)
Har inte "råd" att kolla på strömmande material på dataplanen jag har ;p

Hehe, och här lyxade jag till det med att strömma eventet från två datorer samtidigt så jag kunde följa hyffsat när jag rörde mig runt i bostaden.

Spelpresentationerna var rätt bra och intressanta med. Det var eftersnack med fler spel efteråt men vid den tidpunkten fick jag avbryta så ska titta på det under dagen istället.

Skrivet av VinterX:

Folk får rikta in sig på att RX 480 kommer att kosta 2500-3000kr i Sverige.

Om vi räknar in växlingskurs, marginal och moms.

Precis, att räkna om dollar till krona med dollarpriset x10 fungerar inte så bra i dagsläget. Förhoppningsvis stabiliserar sig priset snart nog och kanske också närmar sig 2000kr-strecket, iallafall RX 480 4GB-modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Folk får rikta in sig på att RX 480 kommer att kosta 2500-3000kr i Sverige.

Om vi räknar in växlingskurs, marginal och moms.

Verkar rimligt för 8GB versionen till och börja med, även om växelkursen förbättrats en del. Tillgång kommer att bestämma hur snabbt det sjunker.
Det hade varit trevligt med en modell uppåt på stegen. Har inte helt kastat in handduken vad det anbelangar, men det kan vara att vi har en Tonga situation, där alla fulla chip gick till Apple...
Bra för AMD och Applekunder om så, men i så fall har vi ingen aning varken om eller när en "full Polaris" skulle kunna bli tillgänglig.

Permalänk
Medlem

Skulle inte rx480 komma i Xt och pro utförande??

Att xt är den "svagare non X" varianten medans pro är "X" modellen?

Det är det jag kommer ihåg från deras spec charts.. Ellesmere XT och ellesmere pro för rx480 och rx480pro?

Edit:jahapp.. Nu är tydligen ellesmerepro en rx470 variant.

Permalänk
Medlem

Den tråkiga verkligheten är förmodligen att AMD har inget bättre än 480 tills Vega Kommer, annars hade de inte get bort hela marknaden över 480 till Nvidia.
Hade AMD haft något bättre än ett 480 hade vi hört om det eller så är de efterblivna på AMDs PR-avdelning, vilket inte är en omöjlighet.

Jag tror AMD missbedömde Nvidia, de trodde Nvidia skulle nöja sig med en "refresh" och göra som AMD vänta på HBM2 för prestandakorten.
Nu har alla som väntat med att uppgradera köpt 1070 eller 1080, någon borde få sparken på AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Den tråkiga verkligheten är förmodligen att AMD har inget bättre än 480 tills Vega Kommer, annars hade de inte get bort hela marknaden över 480 till Nvidia.
Hade AMD haft något bättre än ett 480 hade vi hört om det eller så är de efterblivna på AMDs PR-avdelning, vilket inte är en omöjlighet.

Jag tror AMD missbedömde Nvidia, de trodde Nvidia skulle nöja sig med en "refresh" och göra som AMD vänta på HBM2 för prestandakorten.
Nu har alla som väntat med att uppgradera köpt 1070 eller 1080, någon borde få sparken på AMD.

Vad amd kan göra för att vända på hela steken är att släppa en rx480 med två gpuer på samma pcb för drygt 5000kr som kommer att krossa 1070 på alla plan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det skulle ju kunna innebära att det finns en serie i samma nummerserie som använder något annat än X iofs. XTX?
XTX var vad ATIs (och ett kort tag AMDs) bästa grafikkretsar hade som namn, exempelvis Radeon X1950 XTX: http://hothardware.com/reviews/sapphire-radeon-x1950-xtx

Hoppet är nog inte ute iallafall. Men lite frågan om. Är ju inte helt omöjligt att ett fullt Polaris 10 finns men att AMD väntar med att lansera denna av en eller annan anledning. Att ha något att svara Nvidia med, för få fungerande kretsar eller vad det nu kan vara.

Skrivet av ramlösa:

Jag tror AMD missbedömde Nvidia, de trodde Nvidia skulle nöja sig med en "refresh" och göra som AMD vänta på HBM2 för prestandakorten.
Nu har alla som väntat med att uppgradera köpt 1070 eller 1080, någon borde få sparken på AMD.

Skulle inte SK Hynix börja masstillverka HBM2 i Q3? Så om produktionen kommit igång tidigt Q3 skulle det kunna vara så att AMD använder XTX 490 till att pröva HBM2 innan man går all-out HBM med Vega om ytterligare 1 eller 2 kvartal (beroende på vilket rykte man tror på). I så fall borde vi kunna ha ngt från AMD i Augusti/september (vilket skjuter på Vega iofs) med en sådan konfiguration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Vad amd kan göra för att vända på hela steken är att släppa en rx480 med två gpuer på samma pcb för drygt 5000kr som kommer att krossa 1070 på alla plan.

Jävla skillnad på vad AMD kan göra och vad de kommer att göra och hur lång tid det skulle ta att utveckla.
De nya Nvidia korten säljer som smör i solsken, ingen kommer att vänta på "Vega"- generationen om de inte är extremt snåla som jag.
Finns miljontals personer som har suttit på ett 970 etc i 2 år, 1070 eller 1080 är "dyra" men de finns på marknaden och inget rykte på ett Sweclocker forum, och de är helt ointresserade av ett 480 mellansegmentkort.

Finns i princip ingen längre som är intresserade av dubbla kort pga dess brister, speciellt i "mellansegmentet" där bristerna blir extremt tydliga om ett kort bara funkar och spelet blir knappt spelbart på sin nya 2k skärm.

Permalänk
Medlem

@Gruarn: oh well. YouTubevideon som visar runt 3300 är väl vad vi får.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gruarn:

Skulle inte SK Hynix börja masstillverka HBM2 i Q3? Så om produktionen kommit igång tidigt Q3 skulle det kunna vara så att AMD använder XTX 490 till att pröva HBM2 innan man går all-out HBM med Vega om ytterligare 1 eller 2 kvartal (beroende på vilket rykte man tror på). I så fall borde vi kunna ha ngt från AMD i Augusti/september (vilket skjuter på Vega iofs) med en sådan konfiguration.

Vega väntar helt klart på HBM2. Msstillverkningen inleds ASAP. Kretsarna behövs och många tillverkare väntar på att få tillgång till minnen. Blr mest vara en fråga om att SK Hynix får fart på tillverkningen. Enstaka test serier som används för tester ich utveckling lär redan finnas med. När masstillverkningen är igång kommer det vara nära till lansering, såvida inte nya problem upptäcks som tar tid att fixa.

AMD prioriterade troligen helt rätt med att fokusera på Polaris. HBM2 är inte användbart ännu och många kunder väntar på Polariskretsar, blandannat Apple men troligen även Sony för uppdaterade PS4 för att nämna två.

Bör vara rätt uppenbart för de flesta vart marknaden och pengarna finns och AMD ser ut att ha prickat rätt denna gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramlösa:

Den tråkiga verkligheten är förmodligen att AMD har inget bättre än 480 tills Vega Kommer, annars hade de inte get bort hela marknaden över 480 till Nvidia.
Hade AMD haft något bättre än ett 480 hade vi hört om det eller så är de efterblivna på AMDs PR-avdelning, vilket inte är en omöjlighet.

Jag tror AMD missbedömde Nvidia, de trodde Nvidia skulle nöja sig med en "refresh" och göra som AMD vänta på HBM2 för prestandakorten.
Nu har alla som väntat med att uppgradera köpt 1070 eller 1080, någon borde få sparken på AMD.

varit ett tydligt konkret mål att de designat för denna marknad en längre tid 2 år eller så.
entusiast är en liten marknad.
alla pratar om 1080 och vega men få köper dem.
ofta vokala forum är sällan representativa gällande kundgrupper.

många fattar det dock inte.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Hoppet är nog inte helt ute för att det finns ett "fullt" P10 kvar, men det kommer inte heta RX 490.

Dels är det snacket om att det finns ett 299$-kort kvar att presentera, då inget vi sett än så länge kostar så mycket pengar, ens i super-mega-OC XXXRX480XX GHz-edition och dels är det AMDs pressrelease:

Det var kanske inte tänkt att hon skulle säga Polaris, utan bara RX...

Edit: Jag börjar inse att jag kanske borde lägga till "I am a believer" i min avatar:P I alla fall tills den här omgången kort är släppta:)

299$ var snacket för länge sedan. Då visste man nog inte riktigt frekvenserna på GP104 ännu. Nu har man nog justerat ner priset till 239$ för det kortet. Alltså RX480 8GB.

Skrivet av VinterX:

Folk får rikta in sig på att RX 480 kommer att kosta 2500-3000kr i Sverige.

Om vi räknar in växlingskurs, marginal och moms.

Nej, i Sverige brukar priserna vara rätt nära dollarpris omräknat till kronor plus moms. Vilket blir runt 2050:-. Marginaler är inräknat i rekommenderatpriset på 199$.

Skrivet av criscros:

Skulle inte rx480 komma i Xt och pro utförande??

Att xt är den "svagare non X" varianten medans pro är "X" modellen?

Det är det jag kommer ihåg från deras spec charts.. Ellesmere XT och ellesmere pro för rx480 och rx480pro?

Edit:jahapp.. Nu är tydligen ellesmerepro en rx470 variant.

Har inte funnits några indikationer alls på att något RX480 X ska komma. Som det ser ut nu är Ellesmere XT samma som RX480 och Ellesmere Pro blir RX470. De ändrar alltså lite i namnschemat.

Skrivet av ramlösa:

Den tråkiga verkligheten är förmodligen att AMD har inget bättre än 480 tills Vega Kommer, annars hade de inte get bort hela marknaden över 480 till Nvidia.
Hade AMD haft något bättre än ett 480 hade vi hört om det eller så är de efterblivna på AMDs PR-avdelning, vilket inte är en omöjlighet.

Jag tror AMD missbedömde Nvidia, de trodde Nvidia skulle nöja sig med en "refresh" och göra som AMD vänta på HBM2 för prestandakorten.
Nu har alla som väntat med att uppgradera köpt 1070 eller 1080, någon borde få sparken på AMD.

Tror inte de missbedömde nVidia så. Trot de hoppades att HBM2 skulle vara tillgängligt till sommaren. Man får inte glömma att detta är sådant som måste planeras ett par år innan och allt är ett vågspel. Därför har AMD bara minne till sina budgetkretsar i dagsläget.

Permalänk
Medlem

För någon som sitter med 970/390 så kommer det alltså inte vara någon idé att gå på AMD's kort nu utan det är mer ifall man inte uppgraderat på ett tag eller köpt något under mellansegmentet förra året som källor (dock osäkra) visar nu? Vi får hoppas att detta inte går alltför bra för AMD för i så fall kommer väl Nvidia vara själva där uppe tillslut? :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag tror också att AMD har gjort rätt med att satsa på mellansegmentet. Här är stora volymer och förhoppningsvis kan det ge pengar till AMD.
När det gäller entusiastkorten så tror jag att 1080 kommer att vara överspelat som kort redan i höst/vinter. Detta för att då kommer HBM2 minnen samtidigt som AMD presenterar Vega och jag tror att Nvidia också kommer med något nytt. Det ger tyvärr att de som lägger ut tusentals kr på 1080 idag för att ha det vassaste kommer finna att redan om ca 4-5 månader så finns det mycket bättre till samma pris (om inte billigare till och med).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

varit ett tydligt konkret mål att de designat för denna marknad en längre tid 2 år eller så.
entusiast är en liten marknad.
alla pratar om 1080 och vega men få köper dem.
ofta vokala forum är sällan representativa gällande kundgrupper.

många fattar det dock inte.

Visst 1080 är en ganska liten kundgrupp även om PR-mässigt kanske är Nvidias viktigaste kort, "vi är bäst"
Budget/Mellansegmentet är en myt och siffrorna från Steam visar det ganska tydligt, 970 är det absolut vanligaste kortet och inget annat är i närheten. Finns 50% fler 970 kort på steam än 960 och 8ggr fler än 950.
De som har suttit 1-2 år på ett 970 skiter fullständigt i ett 480, de vill ha ett 1070 och AMD har absolut inget att komma med.
Skulle påstå att det är en gigantisk förlust för AMD, att de inte har ett kort för de personerna som har suttit på ett 970 eller 290 i 2 år.

Skrivet av Aleshi:

Tror inte de missbedömde nVidia så. Trot de hoppades att HBM2 skulle vara tillgängligt till sommaren. Man får inte glömma att detta är sådant som måste planeras ett par år innan och allt är ett vågspel. Därför har AMD bara minne till sina budgetkretsar i dagsläget.

Hur du än vrider på det är det en missbedömning, de tog säkert in Nvidia i den beräkning och utgick från att de också skulle vänta på HBM2