Den stora Xbox One-tråden

Permalänk
Medlem
Permalänk

Kollade lite snabbt på prestandasiffrorna för den planerade Xbox One under namnet Scorpio. Om den har 6 TFLOPS grafikprestanda så är det 4 - 5 gånger mer än dagens X1, som i sin tur var 4 - 5 gånger kraftfullare än 360. Kanske stämmer inte mina siffror? Men om det stämmer så håller väl Microsoft (och Sony) på att ta död på den här generationens konsoler. För att kalla två konsoler med så olika prestanda för samma sak kan ju inte vara rimligt.

Permalänk
Skrivet av Baradet Funkar:

Kollade lite snabbt på prestandasiffrorna för den planerade Xbox One under namnet Scorpio. Om den har 6 TFLOPS grafikprestanda så är det 4 - 5 gånger mer än dagens X1, som i sin tur var 4 - 5 gånger kraftfullare än 360. Kanske stämmer inte mina siffror? Men om det stämmer så håller väl Microsoft (och Sony) på att ta död på den här generationens konsoler. För att kalla två konsoler med så olika prestanda för samma sak kan ju inte vara rimligt.

Tror tvärt om, de har gjort en super smart strategi (om den sen funkar är en annan femma).

  • Skrotar 360

  • 360 spel kan spelas på One

  • En hottad One (Scorpio)

  • One blir en ny "360" som kan spela Scorpio spel

De sluter den onda cirkeln av generationer och gör det möjligt för utvecklarna att nå flera plattformar med UWP

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Doktor_Krall:

Tror tvärt om, de har gjort en super smart strategi (om den sen funkar är en annan femma).

  • Skrotar 360

  • 360 spel kan spelas på One

  • En hottad One (Scorpio)

  • One blir en ny "360" som kan spela Scorpio spel

De sluter den onda cirkeln av generationer och gör det möjligt för utvecklarna att nå flera plattformar med UWP

Trist för oss som redan köpt både PS4 och Xbox One när dessa planer inte meddelats innan dock.

Efter att ha kollat vad Sony presenterat under förmiddagen så blir det till att göra mig av med min PS4. Xbox One blir kvar tack vare 360-stödet men de nya lanseringar som sker blir det PC-utgåvan av för mig.

Scorpio ser lovande ut, släpps en Hank Scorpio-Edition kan det bli svårt att låta bli dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Doktor_Krall:

Tror tvärt om, de har gjort en super smart strategi (om den sen funkar är en annan femma).

  • Skrotar 360

  • 360 spel kan spelas på One

  • En hottad One (Scorpio)

  • One blir en ny "360" som kan spela Scorpio spel

De sluter den onda cirkeln av generationer och gör det möjligt för utvecklarna att nå flera plattformar med UWP

Tycker inte att strategin verkar supersmart. Många av de som köpt en X1 borde bli ganska sura när de så snart efter lansering sitter med en rätt slö konsol i jämförelse. Om prestandan på Scorpiovarianten blir som annonserats så är det knappast en "hottad" X1 utan i princip en helt annan konsol. För mig personligen spelar det inte så stor roll. Köpte min X1 rätt billigt och har räknat med kort konsolgeneration där här gången.

Permalänk

När Scorpio'n släpps så har One funnits i ca 4 år.
Håller med om att denna generationen blir avsevärt mycket kortare än de tidigare, men tror det är rätt väg att gå för att inte tappa spelare till tex PC.
När dessutom den nuvarande Xbox One kommer att finnas kvar och troligtvis kommer alla spel som släpps att fungera på bägge modellerna, så tror jag stenhårt på konceptet.

Ser fram emot de upphottade konsolerna!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Swedish Berserk:

Vad är meningen med dessa kraftfullare konsoler? De räknas ändå inte som en ny generation eftersom de ska vara kompatibla med de nuvarande? Hur ska man då kunna dra nytta av den extra kraften? Detta känns som ett drag för att kunna sälja 4K och VR teknik. Är det inte bättre att starta en helt ny generation konsoler istället?

Skickades från m.sweclockers.com

På samma sätt som man gör för vanliga datorer? Olika inställningar för olika system.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

På samma sätt som man gör för vanliga datorer? Olika inställningar för olika system.

Vad är då skillnaden mellan en konsol och en dator?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Vad är då skillnaden mellan en konsol och en dator?

Finns det 2 olika konsoller, så finns det 2 olika inställningar, tex.
En dator ha tiotal inställningar med flera hundra olika configs.
En dator har även tiotal olika hårdvara på varje spec plats, så tusentals olika kombinationer.
Stor skillnad, men konsoller denna generation är mer likt pc än någonsin, kanske ngt du missat att dom pushat på att det ska vara?

Fördelen med konsol är att köper du ett spel så ska det fungera. Köper du ett spel till datorn så är det inte säkert att din burk orkar driva det, alt äns starta

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Swedish Berserk:

Vad är då skillnaden mellan en konsol och en dator?

Alla konsoler är datorer, men alla datorer är inte konsoler.
Vad är skillnaden mellan en tumme och ett finger?

Att ha två system (för konsolerna) att utveckla mot är som sagt fortfarande mycket lättare än tusentals olika system (för datorerna).

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Jag tror många missar en viktig poäng, från igår finns inte konsol generationer mer. Inte på Xbox sidan i varje fall.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Finns det 2 olika konsoller, så finns det 2 olika inställningar, tex.
En dator ha tiotal inställningar med flera hundra olika configs.
En dator har även tiotal olika hårdvara på varje spec plats, så tusentals olika kombinationer.
Stor skillnad, men konsoller denna generation är mer likt pc än någonsin, kanske ngt du missat att dom pushat på att det ska vara?

Fördelen med konsol är att köper du ett spel så ska det fungera. Köper du ett spel till datorn så är det inte säkert att din burk orkar driva det, alt äns starta

Har inte missat någonting. Däremot anser jag att kraftfullare hårdvara innebär en ny konsolgeneration. Nu lär som sagt spelen hållas tillbaka ändå av de gamla konsolerna.

Skrivet av Dunder:

Alla konsoler är datorer, men alla datorer är inte konsoler.
Vad är skillnaden mellan en tumme och ett finger?

Att ha två system (för konsolerna) att utveckla mot är som sagt fortfarande mycket lättare än tusentals olika system (för datorerna).

Det återstår att se. Blir det Scorpio exklusiva spel lär nog alla inte vara lika nöjda..

http://www.gamespot.com/articles/some-games-could-be-exclusiv...

Dessa kraftfullare konsoler som ska vara en förlängning av de nuvarande känns mest som en åtgärd för att kunna erbjuda 4K och VR även till konsolerna.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Swedish Berserk:

Har inte missat någonting. Däremot anser jag att kraftfullare hårdvara innebär en ny konsolgeneration. Nu lär som sagt spelen hållas tillbaka ändå av de gamla konsolerna.

Det återstår att se.

Vad återstår att se? Det jag, och andra, skrev är helt självklart?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Jag tror många missar en viktig poäng, från igår finns inte konsol generationer mer. Inte på Xbox sidan i varje fall.

Håller med. Det är inte så att xbox one direkt går och blir värdelös.

Kan förstå att de som köpt en nyss känner sig lite snopna - men det är ändå ett och ett halvt år fram till att Scorpio börjar säljas. 5 år känns ändå som rätt lång tid (läs tillräcklig) för en konsol. 8-10 år för samma generation är ju på tok för länge.

Själv så klarar jag mig något år eller två till utan uppgradering. Sen får man se om det blir ny konsol eller grafikkort då.

För övrigt tyckte jag det var rätt lama spel som visades upp av Microsoft på E3. Det där Gears of War ser ju skittråkigt ut. Såg ju knappt vad det var meningen...att man skulle se. Massa djäkla blåst och nån form av.. någonting.. som man skulle skjuta. Och med vadå? Flygande laser-kaffe-tefat?

Samma med Final Fantasy. Massa ljus, streck och "effekter" som ska likna vad?

Var är spelen med grym story som backas upp och förstärks av bra grafik?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Vad återstår att se? Det jag, och andra, skrev är helt självklart?

Om du tar dig tid att läsa mitt inlägg och länken borde det vara klart varför jag säger att det återstår att se. Kommer där spel exklusiva till Scorpio har jag svårt att tro att konsumenterna blir nöjda och då undrar man också vad som gör Scorpio till en förlängning av Xbox One och inte en helt ny konsolgeneration?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Om du tar dig tid att läsa mitt inlägg och länken borde det vara klart varför jag säger att det återstår att se. Kommer där spel exklusiva till Scorpio har jag svårt att tro att konsumenterna blir nöjda och då undrar man också vad som gör Scorpio till en förlängning av Xbox One och inte en helt ny konsolgeneration?

Det där är ju helt upp till utvecklarna hur de vill styra upp sina UWP app. Har de råd att inte göra sin titel bakåtkompatibel när möjligheten finns? Vi kommer helt klart komma dit hän. Sen tror jag branschen i sig ser lite annorlunda på begreppet generation, kontra hur du vill få det att låta.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Swedish Berserk:

Om du tar dig tid att läsa mitt inlägg och länken borde det vara klart varför jag säger att det återstår att se. Kommer där spel exklusiva till Scorpio har jag svårt att tro att konsumenterna blir nöjda och då undrar man också vad som gör Scorpio till en förlängning av Xbox One och inte en helt ny konsolgeneration?

Fast nu var det inte det vi talade om Håll dig till ämnet!

Du frågade vad skillnaden mellan konsol och dator var, inte huruvida konsumenter kommer vara nöjda eller inte.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

Kikade igenom hela presentationerna idag. Måste ha missat Sea of Thieves tidigare, ser riktigt lovande ut IMHO:

Sedan, ifall någon missat, så är Tekken Tag Tournament 2 gratis att lägga till sitt konto under veckan: http://www.xbox.com/sv-se/Search?q=tekken+tag+tournament

EA Access ska vara gratis under E3 om man har Xbox Live Gold.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Doktor_Krall:

Jag tror många missar en viktig poäng, från igår finns inte konsol generationer mer. Inte på Xbox sidan i varje fall.

Det har du faktiskt rätt i, så länge de behåller samma arkitektur iallafall. Nu går det ju att hålla bakåtkompatibiliteten vilket enbart är bra. Kanske inte så viktigt vad Scorpio faktiskt blir, behåller den bakåtkomaptibiliteten och dessutom Xbox 360 men kanske också Xbox (Shenmue!) så vore det nog bra ändå.

Någon användning lär man nog få med sin gamla Xbox One med skulle jag tro, hade gärna sett att MS gör det möjligt att använda den mer som en PC och låta användaren köra den som en Windows 10 PC med desktop. Med tanke på det nya fokuset på spel så finner jag det inte vara helt osannorlikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kikade igenom hela presentationerna idag. Måste ha missat Sea of Thieves tidigare, ser riktigt lovande ut IMHO:
https://www.youtube.com/watch?v=bQlsN6EO2oU

Sedan, ifall någon missat, så är Tekken Tag Tournament 2 gratis att lägga till sitt konto under veckan: http://www.xbox.com/sv-se/Search?q=tekken+tag+tournament

EA Access ska vara gratis under E3 om man har Xbox Live Gold.

Samma gäller Limbo för Xbox One

https://store.xbox.com/sv-SE/Xbox-One/Games/LIMBO/3cc55383-1ab0-46c9-bd04-0d4bb5921d6a

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Inaktiv

Nice, hade missat det.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Fast nu var det inte det vi talade om Håll dig till ämnet!

Du frågade vad skillnaden mellan konsol och dator var, inte huruvida konsumenter kommer vara nöjda eller inte.

Det var faktiskt du som citerade det jag skrivit till en annan person här. Du citerade inte det jag skrev till dig.

Jag anser i alla fall att detta riskerar att leda till fragmentering och många missnöjda kunder.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Swedish Berserk:

Det var faktiskt du som citerade det jag skrivit till en annan person här. Du citerade inte det jag skrev till dig.

Jag anser i alla fall att detta riskerar att leda till fragmentering och många missnöjda kunder.

Nja, jag missade bara att radera tillräckligt mycket, men från inlägget borde det varit tydligt att det bara var just "det återstår att se" som jag kommenterade

Strunt samma, poängen att det är lättare att utveckla för konsoler och varför det är så har nog ändå gått fram.

Det lustiga är att folk klagar när konsolerna håller tillbaks utvecklingen på grund av sin skrattretande hårdvara, men när tillverkarna vill släppa uppgradera varianter så klagar folk istället på att det kan leda till en fragmenterad marknad. Det går verkligen inte att göra folk nöjda

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Idag släpps Juni spelen, bl.a "the crew"
https://majornelson.com/2016/05/24/xbox-live-games-with-gold-...

Spelade 2h testen av the crew för nån dag sedan och det ser riktigt bra ut, vad säger ni som har spelat det tidigare.

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fring:

Idag släpps Juni spelen, bl.a "the crew"
https://majornelson.com/2016/05/24/xbox-live-games-with-gold-...

Spelade 2h testen av the crew för nån dag sedan och det ser riktigt bra ut, vad säger ni som har spelat det tidigare.

Jag köpte PC-utgåvan vid lanseringen och gillade spelet hyffsat, blir att spela Xbox One-utgåvan med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag köpte PC-utgåvan vid lanseringen och gillade spelet hyffsat, blir att spela Xbox One-utgåvan med.

Skickades från m.sweclockers.com

finns cockpit-view?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

finns cockpit-view?

Yeppers

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Inaktiv

Hm, någon mer än mig som missade att det ska vara möjligt att beställa custom-kontroller direkt från Microsoft inom kort? http://www.theverge.com/2016/6/13/11911192/xbox-design-lab-cu...

Jag är rätt sugen men hade föredragit om man kunde få med motiv med. Hade lätt designat en N7-version (Mass Effect).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hm, någon mer än mig som missade att det ska vara möjligt att beställa custom-kontroller direkt från Microsoft inom kort? http://www.theverge.com/2016/6/13/11911192/xbox-design-lab-cu...

https://youtu.be/TpBF_DRxWSo

https://www.youtube.com/watch?v=yGxxXkDqRS8

Jag är rätt sugen men hade föredragit om man kunde få med motiv med. Hade lätt designat en N7-version (Mass Effect).

Bara i USA första året som det ser ut.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iller:

Bara i USA första året som det ser ut.

Den svenska sidan är väldigt tyst om det iofs. Trist om det skulle vara så. :/

EDIT: Ah, såg nu.

"Xbox Design Lab is open for orders now in the US, Canada and Puerto Rico, and will be available in "other markets" in 2017. Customised pads cost $80 with an additional $10 for an engraving. If you're in an available market and order now, your pad will ship early September."
http://www.eurogamer.net/articles/2016-06-13-design-your-own-...