Permalänk
Medlem

Val av accesspunkt 4000m² tomt

Har en router utan wifi och tänkte komplettera med accesspunkter för att få wifi över hela tomten, 4000m².
Det finns tre byggnader varav två av dom har trådbundet LAN (två bostadshus och ett garage(utan LAN)).
Tänkte installera två AP i vardera bostadshus, så hoppas jag det täcker tomten från dom (husen är inte så stora, 120/60m²).
Är relativt novis på WIFI så tar tacksamt emot alla tips.

Har kikat på den här Ubiquiti Networks UniFI AP AC LR

Vad jag förstår så samverkar dessa så att den hoppar över till AP med bäst mottagning. Men inte säker om det måste finnas en dator igång för att styra detta? Låter som en smidig lösning, så kompletterar man med fler om man saknar täckning någonstans.

Eller finns det andra förslag i samma prisklass?

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du vill kunna göra med det trådlösa. Sedan får du inte glömma att trådlöst kommunikation handlar om handhållna mottagare. De måste orka skicka tillbaka signalen.

Jag tror att du behöver fler access punkter om du vill täcka hela tomten på 4000 m2.
Sedan behöver du access punkter som klarar att vara utomhus.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Omöjligt att säga utan att veta mer. Som BrusE skrev, användningsområde?
Hur ser tomten ut?, var "är" byggnaderna?, grönska/träd/buskar? Byggnadsmaterial?

Med ett optimalt scenario har du max kanske 30m till tomtgräns från en AP och en helt plan/tom tomt o husväggar av papp :). Då funkar det säkert fint.
Din verklighet är troligen annorlunda?

Permalänk
Medlem

Många tänker även oftast inte på att det spelar ju inte så stor roll om du har super duper long range AP:s när dina enheter inte kan prata tillbaka

Permalänk
Medlem

Precis som Spiffman säger, klienten måste nå tillbaka också, det är även så att vissa klienter inte ansluter till accesspunkter på mindre än -70 dBm. Läste det nyligen i en diskussion cisco länkat till från LinkedIn.
För mig var det faktiskt helt nytt, men rätt vettigt ändå! Även om en klient brukar räknas som "död" vid -80 dBm, då det går så fruktansvärt långtsamt då. Så är -70 klart att föredra, vi brukar köra -75...
Så även om uteffekten är bra och antennerna stora, så kan det ändå bli problem. Bästa sättet är helt enkelt att testa.

Men får hålla med övriga i tråden, väldigt svårt att göra en uppskattning om vi inte har en ritning med skala.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Många tänker även oftast inte på att det spelar ju inte så stor roll om du har super duper long range AP:s när dina enheter inte kan prata tillbaka

Vilket iofs till viss del kan korrigeras med rejäl antenna gain...

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Här är en ritning med skala. (röda är hus, blå är förslag på AP placering, resten får man försöka ignorera)

Stora huset är ett timmerhus, lilla är ett "vanlig" lösvirkeshus. och en gammal lada med garage(inte så viktigt att det ska funka perfekt där).
Det är handhållna enheter som kommer vilja ha wifi på tomten.

Är med på upplägget att det är dom som kommer vara begränsningen.

Har ni några förslag på lösningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hedin:

Tack för svaren!

Här är en ritning med skala. (röda är hus, blå är förslag på AP placering, resten får man försöka ignorera)
http://i67.tinypic.com/169osb9.png

Stora huset är ett timmerhus, lilla är ett "vanlig" lösvirkeshus. och en gammal lada med garage(inte så viktigt att det ska funka perfekt där).
Det är handhållna enheter som kommer vilja ha wifi på tomten.

Är med på upplägget att det är dom som kommer vara begränsningen.

Har ni några förslag på lösningar?

Det beror på vad du vill kunna göra på tomten? Vill du kunna streama HDTV till alla enheter så behöver du ha många access punkter!

Du kan dock inte sätta en AP inomhus och tro att det täcker ute också. Ubiquiti NanoStation M NSM5
eller liknande behöver sättas upp under taket på flera av dina fastigheter.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hedin:

Har ni några förslag på lösningar?

Nu vet vi som sagt inte exakt vad du vill göra med dina klienter. Inte heller hur tomten är bevuxen eller topologin.

Men personligen, hade jag nog börjat med en UAP-Outdoor+ med en tillhörande omni-antenn AMO-2G10 som jag monterat på taket av det vanliga lösvirkeshuset. Förrutom där man hamnar i ordentlig radioskugga (typ "bakom" ladan resp timmerhuset) kan det eventuellt räcka.

Självklart kompletterat med minimum 1 vanlig indoor AP per hus.

Permalänk
Medlem

En nanostation M5 som sitter i TV antennen ger mig fullgod kontakt över 100 m bort med en Iphone.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846456 fri sikt är iofs förutsättningen.

Permalänk

Eftersom du vill att vi ska ignorera allt på tomten så blir din föreslagna AP enligt nedan på 2.4 GHz.

Då är allt utom husen ignorerade. Och sen har du någon form av planlösning/väggar inomhus. Det är inte heller med i beräkningen. Så trots avsaknad av fler väggar, träd och topologi utomhus så ser du att beräknad signalstyrka inte ger fullgod täckning.

Så nej, en AP i varje hus blir ingen bra lösning om du vill ha god täckning utomhus.

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Det går att klyva ett hårstrå många gånger

Tomten är som många andras relativ plan med några träd. Användandet ute är inte så krävande, Spotify, blocket, youtube, nedladdning av sprängskisser till något garageprojekt. HD-tittande gör vi normalt inomhus och oftast trådat. Typ 6 personer på fastigheten så inte så många fler trådlösa enheter än det.

En riktigt snygg plott av täckningen, tack Andreas!
Känns som den lösningen jag får testas först, sen komplettera med en Ubiquiti utomhusenhet med antenn om det inte räcker till.

Samtliga förslag är Ubiquiti, så verkar som som det är det man ska gå för.
Finns flera modeller, Lite, LR, Pro, vilken ska man ta?

Hur funkar samspelet mellan enheterna utan en kontrollerande mjukvara, hoppar det till enheten med bäst täckning ändå?