Permalänk
Medlem

Uppgradera datorn, köpråd?

Tjena SC!

Går lite i tankar att uppgradera datorn inför kommande spel i höst, tex Battlefield 1.
Min setup i nuläget:

Moderkort: ASRock Z77 EXTREME4
Ram: G.skilll Ares LP 2x4GB 1866Mhz
CPU: i5 3570K klockad till 4ghz
GPU: GTX 670
Nätagg: be quiet! Pure Power L8 630W
Även SSD.

Min fråga till er, hade det varit tillräckligt att köpa ett nytt grafikkort? eller ska man byta ut allt?
Vill gärna att det håller ett par år också

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag tror att du gott och väl klarar dig med ett nytt grafikkort.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

klocka cpun bara så är du i fas.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag tror att du gott och väl klarar dig med ett nytt grafikkort.

Då är nästa fråga, vilket kort ska man köpa?
Funkar de att köra på ett 970 några år eller ska man satsa på ett 1070?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

klocka cpun bara så är du i fas.

Du menar att mitt 670 skulle palla BF1?

Permalänk
Mattecoach

Ett 970 funkar (1080p, 60Hz), men troligtvis kan du få tag i ett 980 eller 980Ti rätt billigt, speciellt om du kan tänka dig begagnat, i och med släppet av den nya serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Ett 970 funkar (1080p, 60Hz), men troligtvis kan du få tag i ett 980 eller 980Ti rätt billigt, speciellt om du kan tänka dig begagnat, i och med släppet av den nya serien.

Kommer köra 1080p i 144hz, Funkar 970/980 då tro?
är inte omöjlig med begagnat!

Permalänk
Medlem

@Robinev: 970 är kanske inte det bästa om du vill säkra till de flesta kommande spel. Nya spel tenderar till att konsumera mer vram och ett 970 kommer ha det jobbigt med sina 3.5 gb. Om du inte har problem med att köra på AMD så rekommenderar jag att vänta på RX 480 då det kommer kosta cirka 2500 och prestera likt ett 980/390x. Om du inte gillar AMD så rekommenderar jag att vänta tills 480 släppts då det kommer pressa ner priserna extremt mycket.

Och som jag vet så släppts det den 29 denna månad så cirka 2 veckor. Om du har pengar nu och är väldigt stressad på att köpa så köp nu men om du vill vara lite ekonomisk och spara någon femhundring så vänta 2 veckor så lär det vara värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

@Robinev: 970 är kanske inte det bästa om du vill säkra till de flesta kommande spel. Nya spel tenderar till att konsumera mer vram och ett 970 kommer ha det jobbigt med sina 3.5 gb. Om du inte har problem med att köra på AMD så rekommenderar jag att vänta på RX 480 då det kommer kosta cirka 2500 och prestera likt ett 980/390x. Om du inte gillar AMD så rekommenderar jag att vänta tills 480 släppts då det kommer pressa ner priserna extremt mycket.

Och som jag vet så släppts det den 29 denna månad så cirka 2 veckor. Om du har pengar nu och är väldigt stressad på att köpa så köp nu men om du vill vara lite ekonomisk och spara någon femhundring så vänta 2 veckor så lär det vara värt.

Har inte brottom! Tack för tipset

Permalänk

Nu vet vi inget om vad BF1 kräver men mer ram kan eventuellt vara på tapeten. I övrigt vänta på RX 480 eller plocka upp ett GTX 980/980Ti/1070 om de hamnar på rea.