Router låter mig plötsligt inte logga in längre

Permalänk
Medlem

Router låter mig plötsligt inte logga in längre

Köpte för nåt år sen en Asus RT-N66U Dark Knight, vilken har fungerat klockrent.

Denna har varit kopplad till en switch i tv-bänken där jag hade tvspel, nas och en dator inkopplad.
Jag har nu sålt tv-spelet och flyttat nasen så den är direkt inkopplad på routern och det fanns
därför ingen vits med att ha switchen kvar så jag tog bort den och kopplade datorn direkt till routern.

Helt plötsligt kommer jag inte åt nasen och kan heller inte logga in på routern.
Jag har resetat den så internet fungerar men jag kommer fortfarande inte åt nasen eller kan logga in
på routern och sitter nu med ett öppet wlan med standardnamnet ASUS utan kryptering vilket inte
roar mig alls mycket.

Varför blev det såhär och vad gör jag åt det?
Känns helt ologiskt, jag har flyttat switchar och datorer förut utan tjafs.

Vore mycket tacksam för hjälp

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Hur menar du att du inte kommer åt den, får du ingen default gateway att gå emot? Om den är nollställd, som den verkar med "default" WLAN SSID't så borde det vara default login också -192.168.1.1 admin/admin

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Knappar jag in 192.168.1.1 i webläsaren så händer inget, som om nätverkssladden vore urdragen.
Jag kommer alltså inte åt routerns interface där man får skriva in användarnamn och lösenord.
Den finns inte helt enkelt.
Konstigt nog fungerar ju internet men det är inget kul att ha ett okrypterat wlan och sen hade
jag ju andra inställningar.

Har resetat både 5 och 30 sekunder, låtit den stå urkopplad en tid, provat att koppla in switchen
igen men ingenting hjälper.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Avstängd

prova på en annan dator?

Permalänk
Medlem

Provade med mobilen via det trådlösa, då kom jag in, så nu kan jag ju ändra inställningar iaf.
Men jag vill ju egentligen inte att man ska kunna logga in trådlöst.

Vad är det som händer?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NAD:

Provade med mobilen via det trådlösa, då kom jag in, så nu kan jag ju ändra inställningar iaf.
Men jag vill ju egentligen inte att man ska kunna logga in trådlöst.

Vad är det som händer?

Använder du dhcp på datorn eller har den kanske nån felaktigt utförd manuell adressering ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Jag använder dhcp ja, men som sagt, jag har inte ändrat nånting förutom att jag kopplade bort switchen.

Om jag har datorn kopplad direkt till routern så finns det väl ingen anledning att den skulle utestänga mig från
192.168.1.1?
Kom ju in via mobilen och hann sätta lösenord på wifi men sen kraschade browsern i mobilen och
vägrar gå in på routerns interface igen så kan inte felsöka varför inte nasen hittas av nätverket.

Skumt det här.

Edit: Såg nu att Asus hade en app att ladda hem så provade den. Den fungerade men hade väldigt begränsad
funktionalitet gentemot att logga in direkt på routern, men en intressant sak fann jag och det var att man
kunde se antalet uppkopplade klienter. Där stod endast min mobil med, men inte datorn som jag just nu
sitter och skriver detta inlägget på. Routern verkar inte se datorn men ger den ändå internetaccess?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk

Kan det vara så här:

Du har råkat koppla "internetkabeln" till en LAN-port så att;

- Första enhet till routern får i praktiken sin IP från din operatör.
- Du ansluter mobilen till trådlösa. Du har redan en IP från din operatör och din mobil får sin IP från routern (som det ska vara).
- Du kommer därför åt routern från mobilen då den har rätt IP-adressering mot routern.
- Du kommer inte åt routern från datorn då den fått en publik IP från din operatör.

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

@Andreas Epradius:

Vet inte riktigt vad du menar här men kedjan ser ut som följande:
Fiberdosa --> Router --> Dator

Innan var det såhär:
Fiberdosa --> Router --> Switch --> Dator

Det enda jag gjort är alltså att jag tagit bort switchen, vilket inte alls borde utgöra något problem.
Något annat har jag inte ändrat på och kablarna sitter där de ska

Och att datorn inte är listad som en klient är väldigt konstigt tycker jag.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Problemet är löst nu

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NAD:

Problemet är löst nu

Vad var det för fel och lösning ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.