extern disk || LUKS+ext4 || Error

Permalänk
Medlem

extern disk || LUKS+ext4 || Error

Hej, så jag har tänkt att formatera en extern disk som har LUKS+ext4, då den inte funkar så bra (från och till). Hur som helst jag kan mounta den på en dator men inte den andra. Men jag kan inte formatera den på någon av dem. Får följande error:

sdd" "rm 1"' exited with non-zero exit status 1: Error: Partition doesn't exist. (udisks-error-quark, 0)

Genom sudo fdisk -l samt att den bara tillkommer när jag kopplar in den vet jag att det finns en /dev/sdd och /dev/sdd1. Så jag fårstår inte, lyckas inte heller när jag försöker via terminalen. Är det någon som har ett tips vad det kan vara? Tack för svar!

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen fått bort partitionen genom att bara sitta och försöka om och om igen, men då får jag följande error när jag försöker få in en vanlig ext4 partition:

Error creating partition on /dev/sdd: Command-line `parted --align optimal --script "/dev/sdd" "mkpart primary ext2 1MiB 499108910591b"' exited with non-zero exit status 1: Error: You requested a partition from 1049kB to 499GB (sectors 2048..974822090). The closest location we can manage is 1048kB to 1048kB (sectors 2047..2047). (udisks-error-quark, 0)

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Nu körs gparted och får problem, dock verka den gparted hitta partitionen som jag trodde var borttagen. Se bild:

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Börja misstänka att disken är helt kaput. Efter många försök lyckas jag äntligen formatera den bara för att upptäck att den inte fungera igen efter 1 min, men jag kunde lägga in filer i denna minut.

Ska nog bara ge upp på den får helt enkelt köpa en ny.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Har du provat skapa en ny partitionstabell i parted (mklabel msdos/gpt)
Inte för att jag tror att det skulle hjälpa iofs.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som om den är kaputt men har du provat att köra badblocks eller smartctl på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.