Fortfarande problem med displayport?

Permalänk
Medlem

Fortfarande problem med displayport?

Hej! Jag är den lyckliga ägaren av en MSI 970 4gb. För någon tid sedan läste jag om problem som kortet har med displayport (skärmen som förblir blank efter viloläge och dylikt). Jag brydde mig inte eftersom jag inte använder displayport. Nu är jag dock sugen på en skärm med g-sync och då blir jag ju förståss tvungen att övergå till displayport. Innan jag gör det skulle jag gärna vilja veta om problemen har lösts?

Permalänk
Avstängd

Jag har mängder med problem med min Dell u2414h tillsammans med ett r9 nano. Måste rycka ur sladden och sätta tillbaks efter viloläge osv.

Permalänk
Medlem

Det låter inget vidare. Jag undrar om någon här har erfarenheter med en geforce 970?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Har tyvärr inga erfarenheter med just 970. Men jag hade problem med min setup (se sign) när jag använde displayport. Skärmen förblir svart efter viloläge, startar ibland med fel upplösning vald m.m. Detsamma gällde även en desktop på jobbet som använder Intels inbyggda grafik.

Både min och jobbets dator funkar fint nu, byte bara till DVI så har allt funkat perfekt sen dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Har haft liknande problem med display port på alla mina datorer på jobbet (är upp i 4'e burken nu med DP), och i samtliga fall så har det visat sig vara kabeln (även om det finns inställningar man kan pilla för att förhindra power management via Skärmsläckare/viloläge, men då löser man ju inte grundproblemet)!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av oxygenial:

Har haft liknande problem med display port på alla mina datorer på jobbet (är upp i 4'e burken nu med DP), och i samtliga fall så har det visat sig vara kabeln (även om det finns inställningar man kan pilla för att förhindra power management via Skärmsläckare/viloläge, men då löser man ju inte grundproblemet)!

Vänta, så du menar att du bara skaffade en ny kabel och problemet försvann? Det kanske man skulle prova.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Fick problemet med att den inte ville köra rätt upplösning efter ngt år med DP, bytte till DVI.
På jobb har jag dubbla skärmar via DP, inga problem.
När jag skaffar G-sync kommer jag iofs byta kort då mina 970 är ganska gamla...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Detta är ju deprimerande! Med andra ord är det inte lönt att skaffa gsync-skärm? Jag hoppades att någon drivrutin-uppdatering hade löst problemet. Med tanke på att skärmen kostar hela 4200 kronor, känns det som en för riskfylld affär. Visserligen har skärmen både DP och HDMI, men skulle DP visa sig oanvändbart är de extra pengarna jag lägger på Gsync helt bortkastade. Usch vad dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag brukar förvisso inte använda viloläge på min dator, kör ju ändå SSD så det går rätt fort att starta upp datorn iaf...
Jag har nu testat lite viloläge med min setup i sign. 5 ggr lagd i viloläge, 5 gånger start utan några som helst problem... dunno om detta problem har med att man försätter datorn länge i viloläge??

Enda gången jag fått problem med min DP-kopplade skärm var när jag inte hade klickat i sladden ordentligt i grafikkortet, blev ingen bild då heller

När uppstår dessa problem egentligen? någon som kan länka något kul?

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

Jag brukar förvisso inte använda viloläge på min dator, kör ju ändå SSD så det går rätt fort att starta upp datorn iaf...
Jag har nu testat lite viloläge med min setup i sign. 5 ggr lagd i viloläge, 5 gånger start utan några som helst problem... dunno om detta problem har med att man försätter datorn länge i viloläge??

Enda gången jag fått problem med min DP-kopplade skärm var när jag inte hade klickat i sladden ordentligt i grafikkortet, blev ingen bild då heller

När uppstår dessa problem egentligen? någon som kan länka något kul?

Fråga: använder du g-sync?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Valgua: Nope, sry, ingen av mina skärmar stödjer det.

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

När uppstår dessa problem egentligen? någon som kan länka något kul?

Jag har inte upplevt några problem med att skärmen blir svart efter viloläge, då jag alltid låter datorn stå på eller stänger av den helt.
Men jag gick över från DVI-DL till Displayport för skojs skull, men jag fick ett annat roligt problem.

Så fort skärmarna stängdes av för energisparläge, efter 20 minuter för min del, så hade alla fönster från min sekundära flyttats över till den primära.
Kan låta som ett riktigt I-landsproblem men jag kör samtliga fönster på min sekundära och har enbart min primära för spel och annat.

Jag vet att det finns en hel uppsjö med folk som upplever samma problem relaterat till just displayport, men ingen aning vad som gör att det uppstår.
Finns massor med entries i registret man kan pilla med som tydligen kan hjälpa det, men än så länge har det inte hjälpt.

Sitter just nu på ett Gigabyte GTX 970 också. Bävar lite för att byta till mitt nya GTX 1080 som kommer snart när det bara finns 1st DVI, som inte pallar 144Hz dessutom

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunbeck:

Jag har inte upplevt några problem med att skärmen blir svart efter viloläge, då jag alltid låter datorn stå på eller stänger av den helt.
Men jag gick över från DVI-DL till Displayport för skojs skull, men jag fick ett annat roligt problem.

Så fort skärmarna stängdes av för energisparläge, efter 20 minuter för min del, så hade alla fönster från min sekundära flyttats över till den primära.
Kan låta som ett riktigt I-landsproblem men jag kör samtliga fönster på min sekundära och har enbart min primära för spel och annat.

Jag vet att det finns en hel uppsjö med folk som upplever samma problem relaterat till just displayport, men ingen aning vad som gör att det uppstår.
Finns massor med entries i registret man kan pilla med som tydligen kan hjälpa det, men än så länge har det inte hjälpt.

Sitter just nu på ett Gigabyte GTX 970 också. Bävar lite för att byta till mitt nya GTX 1080 som kommer snart när det bara finns 1st DVI, som inte pallar 144Hz dessutom

Ofan vilket lustigt fel. Jag har ställt in så mina skärmar ska släckas efter 15 min. Aldrig haft något problem med det heller...

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

Ofan vilket lustigt fel. Jag har ställt in så mina skärmar ska släckas efter 15 min. Aldrig haft något problem med det heller...

Använder du gsync? Jag börjar undra om inte det är problemet...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag kör 2st Dell U2515h till mitt 970 och har inga problem alls. Skärmarna går ner i viloläge när jag stänger av datorn eller går ner i sleep, och när jag sätter på den igen slår dem på automatiskt.

Permalänk
Medlem

Troligtvis dålig kabel. Många som gör DP kablar gör dåliga sådana. Samma sak med MiniDP->DP

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Jag sitter också med ett 970 (asus) och min skärm är en Dell U2515H, sladden jag fick med den DP - mDP hade jag problem med att helt random när den ville så började skärmen blinka, svart sen tillbaka till att funka, köpte en ny DP - DP och det problemet försvann, nu har jag däremot att minsta lilla jag rör DP sladden vid grafikkortet så lägger skärmen av, men skulle tro att det är sladden isig och inte grafikkortet.

Använder inte viloläge utan alltid sparläge och inga problem att väcka den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valgua:

Det låter inget vidare. Jag undrar om någon här har erfarenheter med en geforce 970?

Skickades från m.sweclockers.com

Har haft samma problem med både 970 och 980. Skärmen är en BenQ XL2420Z.

Det lustiga är att det bara är inne i windows som det händer. Är du inne i BIOS och grejar eller kör en Linux Live cd så är det inga problem.
Har testat olika kablar och att uppdatera grafikkortens bios men inget har hjälpt.
Skrev till BenQ och frågade om det hela och då påstod dem att det var fel på skärmens moderkort, I call BS.