Kan inte ansluta remote med Vsphere Client mot ESXi 6.0

Permalänk
Medlem

Kan inte ansluta remote med Vsphere Client mot ESXi 6.0

Hej,

Jag har två servrar, en är installerad med ESXI 5.1 och den andra är installerad med 6.0.
Problemet som jag har är att jag kan ansluta remote mot 5.1 men mot 6.0 går det inte.
Jag har gjort portforward på 443 samt 902. Den ena säger vi går mot 7654 och den andra 6543.
Är det något speciellt jag lär ställa in med ESXI 6.0?

MVH

Permalänk
Medlem

@Nreko: Tro du behöver beskriva mer i konkreta ordalag vad du har gjort, eventuella felmeddelande och hur din miljö ser ut för att någon skall kunna ge ett någorlunda dugligt svar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Nreko: Tro du behöver beskriva mer i konkreta ordalag vad du har gjort, eventuella felmeddelande och hur din miljö ser ut för att någon skall kunna ge ett någorlunda dugligt svar.

Hej,

Vad jag gjort är att jag har öppnat portarna i min router. Allt funkar galant med Esxi 5.1.
Har inte gjort något annat speciellt. Får inga felmeddelanden, kan bara inte ansluta remote.

Är det någon skillnad på 6.0 och 5.1 på det viset?

Permalänk

Kör du vCenter? Skiljer sig portarna du portforwardat i din router mellan 5.1 och 6.0? Om Nej, så kommer din router skicka trafiken till ena hosten bara.

Kan du köra servrarna i vCenter, managera båda hostarna i vCenter och sedan öppna i din brandvägg (och port forward) så kan du hantera båda hostarna samtidigt.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Vore det inte tryggare med någon form av VPN istället för port forwarding från internet? Eller hoppa vidare från någon burk på insidan? Annars brukar man ju vilja skydda mgmt och definitivt inte publicera det på internet :-/

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Vore det inte tryggare med någon form av VPN istället för port forwarding från internet? Eller hoppa vidare från någon burk på insidan? Annars brukar man ju vilja skydda mgmt och definitivt inte publicera det på internet :-/

Helt klart den bättre lösningen. Exponera servers ut på Internet såhär bör man fundera en och 2 gånger innan man gör. Ibland måste man, ställ dem isåfall på ett DMZ.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1