Återförsäljare visar Radeon RX 480 i Crossfire

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lothbrok:

Du snackar ju om spel där DX12 bara lagts till. Inget spel bortsett från ashes(?) är gjort i just DX12.

Nej, precis. Hur kan vi utgå från att det faktiskt blir användbart? Varför är du så övertygad om att det kommer bli bra?

Både Crossfire och SLI skalar rätt dåligt i det spelet med.

Jag vill helt klart att det ska fungera, men jag är jäkligt skeptiskt till att det faktiskt kommer läggas energi på det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Ingen normal funtad människa köper väl med standardkylaren? Om de inte är ute efter referensdesignen att sätta vattenkylning på i och för sig.

Om min Arctic Cooling S1+ kylare passar så kyler jag kortet med den + 1st 600rpms fläkt, och jag kommer fortfarande kunna överklocka det utan problem. Vattenkylning är en överdrift för ett 150w kort, förstår det mer till t.ex Vega, 290x osv

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv

Skönt att NVIDIA får en ordentlig utmanare. Riktigt bra pris!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Varför är du så övertygad om att det kommer bli bra?

?

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Någon som vet om sweclockers kommer att testa crossfire?
Verkar som att dom har övergett det helt o hållet på sistone.
Tycker det är sjukt tråkigt, hade velat se 2, 3 och 4 kort i crossfire/sli med tanke på att sidan ändå heter sweCLOCKERS. Förr testades det en hel del sånt men sen har det bara blivit mindre o mindre o inte alls.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lothbrok:

My bad, det sistnämnda gällde Bokhylla. Kan rekommendera att skaffa en avatar för att sticka ut lite

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv

Wattman, känns som ett passande namn för en boss i valfritt Mega Man-spel.

Lite så jag undrar om det är medvetet från AMDs sida att låta det läcka friskt i Asien, speciellt då de fått tillgång till kort ett tag tillbaks. Borde ge en hel del trevlig buzz där borta.
Jag har även noterat på diverse ställen att intresset för Polaris och specifikt RX 480 varit ovanligt högt. Hoppas AMD levererar vad kunderna förväntar sig.

Och rätt trevligt för oss, har varit en hel del intressanta läckor under året. Hoppas det blir lika spännande inför Vega bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Man kan iofs köra två stycken 1080 med, det fungerar rätt bra.

http://ladda-upp.se/files/2016/b195906.jpg

Vad tycker du det är för relevans att jämföra två kort som kostar runt 15000kr tillsammans med två som kommer kosta runt 5000kr tillsammans?

Mest onödiga inlägget i tråden tbh, även om det redan förekommer en del fanboy-inlägg.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Absolut det gör det. Men jag har hellre två stycken 1080 än två stycken 480 alla dagar i veckan.

Känns det inte lite dumt att jämföra grafikkort värda 14000 kr med grafikkort värda 5000kr?

Permalänk
Medlem

vill se när sweclockers får sätta tänderna i AMD kortet stämmer värdera och ett bra pris så varför inte 3 st i vattenkylt crosfire enligt ryktena ska korten vara mycket svalare än förra serien och markant strömsnålare kommer dom ner på gtx970 - gtx970 i förbrukning hmm då kliar det i köpfingret.

AMD har blixtrat till tidigare hur många mins HD 3850 som inte fick bra kritik när den kom ut ca 2 månader senare med ny drivrutin var dom uppe och slog Nvidias bästa kort på tafsen sett till priset då var den ruggig bra och stödde multi crosfire
har själv haft tre stycken av kortet i crosfire den var ruggigt bra med sina 512Mb i minne.
Så nog kan AMD bara dom hittar den rätta sakerna

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jonathanknet:

Någon som vet om sweclockers kommer att testa crossfire?
Verkar som att dom har övergett det helt o hållet på sistone.
Tycker det är sjukt tråkigt, hade velat se 2, 3 och 4 kort i crossfire/sli med tanke på att sidan ändå heter sweCLOCKERS. Förr testades det en hel del sånt men sen har det bara blivit mindre o mindre o inte alls.

Det har och göra med att Jonas/Emil personligen är ganska emot SLI/CF kombinerat med att färre använder sig av teknologierna än för några år sedan tror jag.

I den här podden från förra året går de igenom lite mer ingående om vad de tycker om teknikerna: http://www.sweclockers.com/artikel/20291-podcast-36-tankar-om...

Jag har testat SLI själv och jag är beredd att hålla med dem.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@PowerNet

Inser du själv hur stor fanboy du är?

Permalänk
Medlem

@Kaleid:
Inga kylare passar då AMD har helt möblerat om igen.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vad tycker du det är för relevans att jämföra två kort som kostar runt 15000kr tillsammans med två som kommer kosta runt 5000kr tillsammans?

Mest onödiga inlägget i tråden tbh, även om det redan förekommer en del fanboy-inlägg.

Nu är du där och pratar om pengar igen, och om "fanboy". Båda påståendena är totalt ignoranta av dig.
För det första, som jag redan skrivit en gång i den här tråden, alla tjänar olika. Förstår du innebörden av det ?
För vissa kanske 15.000 är en månadslön, för andra kanske det inte är någonting alls.

Jag tror absolut att både 480 & 1080 har goda möjligheter till att sälja bra, är man teknik intresserad och vill ha det senaste samt att man har råd så köper man ett (eller flera) 1080, är man teknik intresserad och inte har råd med ett 1080 så köper man väl helt enkelt ett kort (kanske ett 480?) i en annan pris klass. Men det kan omöjligt vara så svårt att förstå efter som samma resonemang fungerar över allt annars i samhället med.

Och "fanboy" det är nog det mest urbota korkade uttrycket man kan skriva. Är man en "fanboy" för att man vill ha det snabbaste (i det här fallet grafikkortet) på marknaden. Man har inte jätte mycket att välja på nu då. Det är inte så att man kan gå och köpa ett AMD kort som är det snabbaste. Samma sak om man skall köpa en processor, vill man ha den snabbaste så får man köpa sig en Intel, för AMD har ingen processor som är marknadsledande i fart.

I min värld spelar prestanda störst roll, om det sedan står Intel, AMD, Nvidia eller Lidl spelar inte någon som helst roll, men du är ett prakt exempel på sådana som skriver FAAANBOY!!! till någon som bara vill köpa det bästa.

Skrivet av Ignostic:

Känns det inte lite dumt att jämföra grafikkort värda 14000 kr med grafikkort värda 5000kr?

Se ovan.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Spelar egentligen ingen roll i denna diskussionen om RX480 crossfire presterar bättre än GTX 1080.
Troligtvist är det sant men tänk på det är crossfire vs singelcard.

Det som är intressant åtminstone för mig är om AMD har något singelkort som kan utmana GTX 1080 vilket jag tror.

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

I min värld spelar prestanda störst roll, om det sedan står Intel, AMD, Nvidia eller Lidl spelar inte någon som helst roll, men du är ett prakt exempel på sådana som skriver FAAANBOY!!! till någon som bara vill köpa det bästa.

Ja men vill man ha det bästa är det ju AMD som gäller för Pascal stöder inte mer än 2 kort

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av LPG:

Ja men vill man ha det bästa är det ju AMD som gäller för Pascal stöder inte mer än 2 kort

Nja 4st Titan X så sitter man nog rätt bra med

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Nja 4st Titan X så sitter man nog rätt bra med

Jag är rätt säker på att 4x Fury X presterar bättre än 4x Titan X, ska hitta källor på det brb

Edit: Jo http://www.techpowerup.com/forums/threads/an-epic-fury-x-revi...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är otroligt roligt att AMD släpper dessa kort till ett bra pris. Förstår inte varför diskussionen uppstår när det jämförs med ett kort som kostar nästan 3 ggr mer, särskilt när det kommenteras från ägare av 1080 i denna tråd, förstår ej syftet om dom ej är nöjda med sina kort och sneglar på detta eller om dom endast vill hävda sig.

Det som demonstreras i artikeln kallas relativisering och är ett känt fenomen i affärsvärlden, en produkt jämförs med en annan för att skapa någon form av känsla, i detta fallet lika eller högre prestanda för 2500 kr mindre, tragiskt att det öht skall behöva förklaras.

Börjar bli väldigt tjatigt i tråd efter tråd, köp kortet ni vill ha och använd det, har själv ett Radeon Pro Duo, är supernöjd och det är viktigast.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@LPG: @Tvelander sitter på fyra Fury X, tror han har data.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Ragnarok: snittlönen i Sverige är ca 27-28 000 kr före skatt, dvs det är osannolikt att flera personer köper 1080 SLI framför RX480 CFX.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur cf av dessa presterar i vr för det är väl de som de varit snack om tidigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO - 2500k @ 4.5 Ghz - Corsair 8GB DDR3 1600 Mhz - 1,5 + 2 TB Caviar Green - Samsung 830 128 GB - 7970 - Real Power M700 - Windows 7 x64

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

@LPG Det beror nog lite på hur man vill mäta prestanda.

http://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/fire+strike+3dmark+score...

Hur som helst vissa här verkar inte tåla att det blir en diskussion (läs @aeig) så jag kan hålla mig ifrån era AMD trådar så blir det bra med AMD haussade

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

*** raderat ***

Urgh.. Du är inte det minsta bitter du inte. Så länge Windows lämpar sig bättre till spel än Linux (vilket är helt upp till spelutvecklarna) så håller inte ditt argument öht. W10 är ett utmärkt operativsystem och DX12 är underbart SPECIELLT när det kommer till multikortslösningar... men jag antar att du inte ens velat ge det ett försök då W10 övervakar vartenda knapptryck du gör.. kappa.

Originalinlägg som citeras är raderat
Visa signatur
Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

My bad, det sistnämnda gällde Bokhylla. Kan rekommendera att skaffa en avatar för att sticka ut lite

Vi får väl se på onsdag..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Nu är du där och pratar om pengar igen, och om "fanboy". Båda påståendena är totalt ignoranta av dig.
För det första, som jag redan skrivit en gång i den här tråden, alla tjänar olika. Förstår du innebörden av det ?
För vissa kanske 15.000 är en månadslön, för andra kanske det inte är någonting alls.

Jag tror absolut att både 480 & 1080 har goda möjligheter till att sälja bra, är man teknik intresserad och vill ha det senaste samt att man har råd så köper man ett (eller flera) 1080, är man teknik intresserad och inte har råd med ett 1080 så köper man väl helt enkelt ett kort (kanske ett 480?) i en annan pris klass. Men det kan omöjligt vara så svårt att förstå efter som samma resonemang fungerar över allt annars i samhället med.

Och "fanboy" det är nog det mest urbota korkade uttrycket man kan skriva. Är man en "fanboy" för att man vill ha det snabbaste (i det här fallet grafikkortet) på marknaden. Man har inte jätte mycket att välja på nu då. Det är inte så att man kan gå och köpa ett AMD kort som är det snabbaste. Samma sak om man skall köpa en processor, vill man ha den snabbaste så får man köpa sig en Intel, för AMD har ingen processor som är marknadsledande i fart.

I min värld spelar prestanda störst roll, om det sedan står Intel, AMD, Nvidia eller Lidl spelar inte någon som helst roll, men du är ett prakt exempel på sådana som skriver FAAANBOY!!! till någon som bara vill köpa det bästa.

Se ovan.

Snack! Du läste ju inte ens mitt inlägg ordentligt, trots att det var kort.

Kallade inte dig för fanboy, utan ditt inlägg för det onödigaste i tråden. Att du sedan inte förstår jämförelsen är ditt problem.

Är det verkligen svårt att förstå att man ifrågasätter varför du känner ett behov av att dra upp totalt irrelevanta grafikpoäng från en lösning som kostar runt 15 000kr när det faktiskt är ett budgetkort vi pratar om i tråden, där för övrigt en crossfire-lösning kostar runt 5 000kr? Det blir liksom bara löjligt och har inte ett dugg med samhälle eller var mans privatekonomi att göra.

Nu var det ju tydligen inte bara jag som tyckte att det var irrelevant och löjligt heller.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk jämt stirrar sig blind på effektförbrukningen nu för tiden, man kan köpa ett kort för nästan 10k, men man blir galen om elräkningen går upp en hundring(om ens det) per månad. Sen är det ju sak samma om ett kort blir varmt, så länge det inte throttlas eller ljudnivån blir extremt hög.

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

@Kaleid:
Inga kylare passar då AMD har helt möblerat om igen.

Källa? Vet att Zen har förändringar men har inte läst något om grafikkorten. Vet att HMB minne innebär annan uppsättning men 480/70 verkar det inte vara så stor skillnad på från tidigare.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArKAN:

Då borde väl AMD kunna ta lika mycket betalt om korten förbrukar/presterar likvärdigt?, eller är Nvidia mer premium?

AMD kan inte göra det, då de (i dagsläget) anses som "budget" alternativ till Nvidia, och har då mer att bevisa än Nvidia för att få upp priset, vilket de kommer att kunna få om de visar på att "hey, se vi har levererat prestanda kort som utmanar Nvidia i flera år, till lägre prispunkt".

I dagsläget så är Nvidia ett "premiumalternativ" i jämförelse med AMD, då de totalt sett är bättre än AMD´s sida, vilket gör att de kan ta högre pris.

Lite som bilar, det tar tid att arbeta upp en trogen kundbas, och få återkommande nöjda kunder, och i förlängningen så ger det att priset kan höjas, då de vet att kunderna återkommer oavsett, tänker främst på ex Volvo, som gått från att vara en "budget svensson" bil (V70) till att bli en "premium svensson" bil (V90), oc h i det hoppet höjt priset med nästan 150-200k direkt för en närmst likvärdig utrustad bil, tidigare gick en rätt bra utrustad bil på omkring 300-350k, i dagsläget så får man gå upp en bra bit över 500k för att få en bil med motsvarande utrustning, även om det är svårt att jämföra bilarna exakt, då det hänt mycket inne i dem som inte kan värderas direkt, idag är till och med CD spelare klassad som extrautrustning (om jag inte minns fel så tar Volvo nästan 2000kr för att installera CD spelare i V90 modellerna).

Om AMD lyckas med dessa kort, och nästa följande serier så kommer de kunna bygga upp en trogen användarbas, och på sikt kunna få upp lönsamheten och höja priserna ut mot kund, eller ligga kvar i pris och se Nvidias försäljning sjunka, och då tvingar de snart Nvidia att sänka priserna mot kund för att stå emot AMD.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vendin:

Antar att du inte var med från början på radeon vs gforce kampen. Vid milleniumskiftet och de följande åren hände det en hel del..
Radeon 9800XT ? Antar att du aldrig ägt ett sådant?
Det har gått mycket i vågor. Kollar du tillbaks några generationer så var det nvidia som hade ström och värme problem precis som amd har vart innefektiva på senare, Gtx480 kanske ringer en klocka?

http://www.anandtech.com/show/2977/nvidia-s-geforce-gtx-480-a...

Skickades från m.sweclockers.com

Legitreviews försökte steka ägg på ett GTX 480 till och med: http://www.legitreviews.com/geforce-gtx-480-gets-a-bios-updat...

De misslyckas.

EDIT: Dessa smått galna ryssar kommer lite längre med tre kort. Ser inte alltför aptitligt ut:

Dold text