Ansluta surroundhögtalare till soundbar

Permalänk

Ansluta surroundhögtalare till soundbar

Enkel fråga kan man tycka men inte hittat några svar som inte är över 6-7000kr

Är det möjligt att köpa en 2.1 eller 4.1 soundbar och komplettera den med två trådlösa surroundhögtalare så man inte får det där virtuella surroundljudet utan riktigt surround?

Visa signatur

Silverstone Raven RV02B-W | Fractal Design Tesla 650W 80+ | Asus SABERTOOTH P67 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair 2x4GB 1600MHz XMS3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | Asus Xonar DX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MarcanOlsson:

Enkel fråga kan man tycka men inte hittat några svar som inte är över 6-7000kr

Är det möjligt att köpa en 2.1 eller 4.1 soundbar och komplettera den med två trådlösa surroundhögtalare så man inte får det där virtuella surroundljudet utan riktigt surround?

Har inte sett nått sånt system men det kanske finns, men det tar ju bort anledningen till att köpa en soundbar från början, de är ju tänkta för de som inte bryr sig så mycket om hur det låter utan bara vill ha nått litet i stället för att normalt surroundsystem. Om du vet med dig att du vill ha ett större system varför strula med en soundbar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har inte sett nått sånt system men det kanske finns, men det tar ju bort anledningen till att köpa en soundbar från början, de är ju tänkta för de som inte bryr sig så mycket om hur det låter utan bara vill ha nått litet i stället för att normalt surroundsystem. Om du vet med dig att du vill ha ett större system varför strula med en soundbar ?

Tycket det hade varit trevligt med en soundbar under den nya tvn istället för tre högtalare uppsatt på väggen bakom tvn. Brukar även vinkla tv så med en soundbar hade jag fått mer direkt ljud.

Misstänkte att det inte gick men ville se om någon viste ett sätt att få det gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Silverstone Raven RV02B-W | Fractal Design Tesla 650W 80+ | Asus SABERTOOTH P67 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair 2x4GB 1600MHz XMS3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcanOlsson:

Enkel fråga kan man tycka men inte hittat några svar som inte är över 6-7000kr

Är det möjligt att köpa en 2.1 eller 4.1 soundbar och komplettera den med två trådlösa surroundhögtalare så man inte får det där virtuella surroundljudet utan riktigt surround?

Hade jag varit dig hade jag fört lagt dina 6-7k på EN soundbar och sen kompleterat när ekonomin tillåter. Roligare att ha något som låter vettigt och är funktionellet än att gå och köpa något från Andersson eller liknande som bara känns skit :/

Jag har inte kolla på hur övriga system kör med soundbar (för front right / left samt center) och sen komplera med bakre + sub. Men det systemet jag använder heter Sonos och kan sköta allt det trådlöst, signalen då el måste du ju självklart dra fram.
Dock kostar det precis som du säger, bara soundbaren är väll 6-7k. Dock är detta system väldigt trevligt då det är lätt att bygga ut och köra zoner, allt styrs från mobil / platta, inbygt internetradio / spotify / etz.

Oavsett om du väljer att köra på soundbar eller ej hade jag förr investerat i få bra grejer än många halvdanna. Det är svårt nog att få ihop en vettigt 2.1 lösning för 6-7k. Det man lätt missar är att du behöver en förstärkare om du inte kör aktiva högtalare så det är 4:a saker som ska in på de 6-7k du har att leka med.
Det är ju även värt att nämna att behovet av en sub blir inte lika stort på bättre högtalare då de ofta har bättre element som kan återskapa ljudet bättre. Jag klara mig bra utan tex, och skulle jag skaffa en hade nog mina grannar inte blivit glada...

Något som jag tycker är det absolut viktigaste i denna frågan är att gå för något som är så användar vänligt som möjligt. Ju simplare det är att använda ju mer används det --> mer bang for the buck.
* lätt att start och stänga av samt reglera volym, ska helst göras med tv:ens fjärrkontroll när tv:en används så du inte behöver växla fjärr vid det vardagliga tv tittandet
* inbygt spotify eller motsvarande så den kan användas som musikanlägning utan extra enheter
* styras från telefonen, framförallt praktiskt vid använding av punkten ovanför
* ha tillräckligt med ingångar för vad du tänker använda den till så du slipper eventuella omkopllare osv som göra systemet klumpigt
* expansions möjligheter, kan du koppla på alla högtalare du vill ha i framtiden? och hur görs detta tåd / trådlöst. Ibland kan trådlöst vara ända sättet alternativt att man vill slippa kablar --> enklar städning, snyggare installation

Så mitt tips är:
Kör du på soundbar --> investera i en bra och skit i de runt om för tillfället
Kör du på lösa högtalare --> investera i ett 2.1 system som du senare kan bygga ut