HTPC i Akrylplast, i samma storlek som en Spelkonsol

Permalänk
Medlem

HTPC i Akrylplast, i samma storlek som en Spelkonsol

Under senaste året har jag inte spelat alls på min dator, och har satt upp ett NAS för lagring, så när jag sålde mitt grafikkort insåg jag att jag hade en stor tom låda.

Även efter mycket letande hittade jag inget chassi som var tillräckligt litet för att passa i min TV bänk. Den behövde vara samma storlek som en konsol för att få plats, och tillräcklig kylning för att köra virtuell maskiner med databser och tunga applikationer. Då jag lekt länge med tanken att bygga ett eget HTPC chassi, satte jag igång.

Jag ville ha en bra dator, men inte lägga ut en massa pengar på att köpa allt nytt. Jag hade en i5-3550 som är en bra DB CPU då den inte kör Hyper threading, men den satt på ett uATX moderkort vilket var på tok för stort. Jag hade tur och hittade en billig PC med mITX med rätt sockel och chip på Blocket. Materialvalet föll på akrylplast eftersom det kändes rent och lätt bearbetat. Det är även stumt, till skillnad från metaller, så inga vibrationer skulle fortplanta sig. Jag hittade rätt dimensioner på Clas Ohlson, 20*30cm, vilket precis passade mITX + SFX PSU.

Jag hade 8GB RAM, men behövde 16GB för att köra virtuella maskiner. Samt minst 500GB SSD, dock hittade jag en 1TB på blocket för samma pris som 500GB ny.

Material Lista:

  • Akrylplast (3st 20x30x3, 2 st 20x15x6) @ Clas Ohlson

  • Lim, Superlim Loctite All Plastics @ Clas Ohlson

  • Power Knapp med diod,Strömbrytare 2-pol återfjädrande Blå belysning @ Kjell&Co

  • Kablar till Power från en gammal kasserad USB hubb

  • CPU, i5-3550 @ Gamla datorn

  • Moderkort, ASUS P8H77I @ Datorn från Blocket

  • CPU kylare, Scythe Kozuti @ Datorn från Blocket

  • Chassi fläkt, Prolimatech Ultra Sleek Vortex 12 PWM 120mm Black @ WebHallen

  • Nätaggregat, Corsair SF450 SFX Gold @ ProShop

  • Minne, Corsair Vengeance LP 16GB DDR3 PC3-12800 1600MHz @ WebHallen

  • Hårddisk, Samsung SSD 840 EVO SSD 1TB @ Inköpt på Blocket

  • Kylpasta, Arctic Silver 5 Kylpasta @ WebHallen

  • Fläktfilter, 2st Akasa fläktfilter av aluminium 120x120mm @ WebHallen

  • 4st Magneter för Locket @ Clas Ohlson

  • 4st Distanser i järn för magneterna att fästa i @ Järnman i Hökarängen

Lite Tankar:
Mina gamla/överblivna delar kommer jag att sälja av och hoppas tjäna in allt jag lagt ut på projektet.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Jag gillade den! Bra jobbat med tanke på erfarenhet och tillgång till verktyg!

Permalänk
Medlem

Trevligt med eget bygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av HTprof:

Jag gillade den! Bra jobbat med tanke på erfarenhet och tillgång till verktyg!

Tackar! Var väldigt lärorikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av suedtree:

Trevligt med eget bygge

Tackar; kul, lärorikt, och jag fick precis vad jag ville

Permalänk
Medlem

Dämpar plexiglas ljudet eller förstärker det? Snyggt bygge iaf:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zwipe2:

Dämpar plexiglas ljudet eller förstärker det? Snyggt bygge iaf:)

Tackar!

Det dämpar bättre än stål och aluminium. Har ingen mekanisk disk, men den leder inte vibrationer från fläkten.

Dock får jag ingen galvanisk isolering så tangentbordsdongeln måste sitta på en förlängning. Sedan sitter ju stora fläkten direkt på ytan uppåt så jag har speedfan så det blir ljudlöst vid htpc körning. Allt syns så jag kan inte trycka i någon dampmassa utan förfula hela.

Mycket vinns på att cpu får kall luft tillskillnad från andra chassi vilket tillåter att den kör med lilla fläkten för det mesta.

Skulle jag bygga speldator igen skulle jag köra plexiglas helt klart. Nästan lika lätt att jobba med som trä.

Btw stor bonus: nu kan jag visa folk som envisas med att kalla datorlådan för cpun eller hårddisken vad som är vad. Datorkunskapen har gått upp med flera tusen procent i min bekantskapskrets.

Skickades från m.sweclockers.com