Mac Mini (Torx Security T6) - SOLVED

Permalänk
Inaktiv

Mac Mini (Torx Security T6) - SOLVED

Hej,

Gjorde misstaget att köpa en Mac Mini till min far utan att riktigt uppdatera mig på skruvmejselfronten. Någon som vet var en sådan går att få tag på i Stockholm? Behöver en innan helgen annars hade jag kunnat beställa en på Ebay eller liknande.

Har kollat alla standardställen (Claes Ohlsson, Kjell mfl).

Tack för all hjälp / Jesper
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Hej,

Gjorde misstaget att köpa en Mac Mini till min far utan att riktigt uppdatera mig på skruvmejselfronten. Någon som vet var en sådan går att få tag på i Stockholm? Behöver en innan helgen annars hade jag kunnat beställa en på Ebay eller liknande.

Har kollat alla standardställen (Claes Ohlsson, Kjell mfl).

Inget som ingår i t.ex. https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/mejslar... ?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Köpte mina på biltema, låter konstigt att det inte skulle finnas på clas eller kjell.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ifixit grejerna har det man behöver.
https://www.dustinhome.se/group/hardvara/kontor-hem-skola/ver...
Kostar en extra slant för märket iofs, men det är ju rätt skyssta grejer.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Biltema har denna bitsats där T6 säkerhetstorx ingår.

Skrivet av evil penguin:

Jag funderade också på det, men en bildsökning på google ledde till denna sida som hävdar att T8 är den minsta.

Det där ser ut att vara vanliga torx, som troligtvis inte passar eftersom säkerhetstorx har en pinne i mitten av hålet.

Permalänk
Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Hej,

Gjorde misstaget att köpa en Mac Mini till min far utan att riktigt uppdatera mig på skruvmejselfronten. Någon som vet var en sådan går att få tag på i Stockholm? Behöver en innan helgen annars hade jag kunnat beställa en på Ebay eller liknande.

Har kollat alla standardställen (Claes Ohlsson, Kjell mfl).

Enda skillnaden mellan säkerhets torx och vanliga är väl hålet i mitten?

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ifixit grejerna har det man behöver.
https://www.dustinhome.se/group/hardvara/kontor-hem-skola/ver...
Kostar en extra slant för märket iofs, men det är ju rätt skyssta grejer.

Tycker det står i information om 54-bit-kittet att det är vanlig Torx upp t.o.m. T6 och de större är Security Torx?

Det står inget om att det skulle vara Security Torx?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evilsin:

Enda skillnaden mellan säkerhets torx och vanliga är väl hålet i mitten?

Ja. Det är ju dock ack så praktiskt när man väl ska skruva.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Tycker det står i information om 54-bit-kittet att det är vanlig Torx upp t.o.m. T6 och de större är Security Torx?

Det står inget om att det skulle vara Security Torx?

Läste för snabbt, my bad.

Är detta rätt sort?

https://www.elfa.se/sv/skruvmejsel-torx-saekerhetstyp-tr6-sun...

Permalänk
Inaktiv

@evilsin: Stämmer bra det, därav går det inte använda en vanlig T6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nandai:

Ser ut att vara rätt, ja.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Tack, supertack! Och tack även alla andra för väldigt snabb hjälp!