Jag har ett stort problem med min dator, kommer inte åt bios och kan inte ladda OS

Permalänk
Inaktiv

Jag har ett stort problem med min dator, kommer inte åt bios och kan inte ladda OS

Jag tog fram min gammla dator ifrån förrådet som suttit dära i ca 15 månader.

Jag tänkte först ta reda på vilken hårdvara den hadde så jag tog och öppnade chassit och kopplade bort sladdarna och tog av grafik kortet innan jag komm på att det står inte på komponenterna vad för hardvara det är. Jag måste ju starta datorn och kolla det. Men en sak fick jag direkt veta, att det är 2 hård diskar och raid setup.. eller det är vad jag ville göra kommer jag ihåg. Fast jag lyckades aldrig få igång raid setuppen så det blev att jag helt enkelt bara hadde 2 st HDDs istället utan RAID. Jag kopplade bara in en av hård diskarna denna gång och sen startade jag datorn,

Jag hadde tydligen Windows installationen på den andra HDD fast det gör inget. Jag satte i en DVD som har Ubuntu installation skivan. Klickade boot options och sen boot from DVD. Sen Try Ubuntu without installing. Sen kollade jag vilken Hårdvara jag har:

Case/Chassi: A mid tower cooler master.
GPU: Radeon HD 6870 or Barts HDMI Audio [Radeon HD 6800 series] or
CPU: AMD Phenom(tm) II X4 965 Processor
Motherboard: GA-990FXA-UD3 or
Memory: 2x 4GiB DIMM 1333 MHz DDR3
HDD: 1 TB Samsung HD103SJ (x2?) och nånting om 88SE9172 SATA III 6GB/s RAID Controller
PSU: XFX Play Hard XXX Edition (650W kanske?)

Sen stängde jag av datorn, tänkte ta och installera Ubuntu fast ville inte installera Ubuntu 14.04 vilket vad på denna DVD skiva. Tog fram min USB stick som jag har Ubuntu 16.04 på. Sen gick jag till boot options och valde USB FDD och klickade install Ubuntu.. senare när jag komm fram till att välja vilket land så frös sig datorn. Force shutdown datorn och när jag försökte igen så stanna den vid "loading OS.." kunde inte komma framm till skärmen man väljer att installera Ubuntu. Kunde inte komma åt bios heller.

Tog och rensade datorn då med luft i burk och testade igen men samma resultat. Bytte till andra hård disken då.
Windows startades och jag komm fram til desktop och allt fungerade. Startade om och testade nu att installera Ubuntu men så fastna jag vid skärmen som man kan klicka F12, del osv för att välja att bios settings eller boot options osv. Inget jag väljer fungerar och var fast på den skärmen.

Jag vet inte om datorn är i ACHI/IDE eller RAID mode nu.

Har ni förslag vad jag kan göra?

Jag har hursomhelst tänkt att köra en ny dator men om jag kunde få denna att fungera så kan jag åtminstånde sälja den ju eller använda den som en server.
Om jag inte kan få den att fungera så kan jag iaf använda chassiet och dvd sṕelaren till nästa dator.

Permalänk
Hedersmedlem

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Men det är ju en stationär dator och jag ber om support?
Vart någonstans borde jag ha skapat tråden isåfall?

Permalänk
Hedersmedlem

@anon270965: Du skapade den i "Bärbara datorer - Support". Fel eftersom det är en stationär dator, som du själv påpekar. Jag har ju redan flyttat tråden som framgår av mitt inlägg. Har du ytterligare frågor om forumets regler, skicka PM eller använd Kontaktformuläret (länk längst ner på sidan).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

@HopparRunder: Du skapade den i "Bärbara datorer - Support". Fel eftersom det är en stationär dator, som du själv påpekar. Jag har ju redan flyttat tråden som framgår av mitt inlägg. Har du ytterligare frågor om forumets regler, skicka PM eller använd Kontaktformuläret (länk längst ner på sidan).

haha, ojdå, ursäkta mig för misstaget

Permalänk
Medlem

@anon270965: Om du har ett PCI-Express SATA III (6Gb/s) RAID Controller kort i datorn så kan du testa ta bort detta kort.

Visa signatur

janee

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av janee:

@HopparRunder: Om du har ett PCI-Express SATA III (6Gb/s) RAID Controller kort i datorn så kan du testa ta bort detta kort.

Tror inte att jag har det.. Det enda jag kan ta loss ifrån moderkortet är grafik kortet, 2st ram kort och cpu'n.
Tror att raid controllern är lixom inbyggd i själva moderkortet?

Permalänk
Medlem

Du bör hitta i BIOS inställningarna om du vill köra din hårddisk i raid format eller inte. Lycka till

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SebKro:

Du bör hitta i BIOS inställningarna om du vill köra din hårddisk i raid format eller inte. Lycka till

Saken är ju den att jag inte kommer in till bios inställningarna :/
Jag kom åt bios inställningarna på hårddisken som inte har windows installerat innan jag försökte installera ubuntu på den. Men efter att allt frös sig när jag höll på med ubuntu installationen så kommer jag inte in på bios inställningarna längre och kommer inte ifrån den dära logo skärmen som har val att klicka F12, F9, Del osv.

Permalänk
Medlem

@anon270965: Du kan koppla bort ström kabeln till datorn och testa om Clear CMOS löser problemet http://www.manualslib.com/manual/433076/Gigabyte-Ga-990fxa-Ud...

Visa signatur

janee

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av janee:

@HopparRunder: Du kan koppla bort ström kabeln till datorn och testa om Clear CMOS löser problemet http://www.manualslib.com/manual/433076/Gigabyte-Ga-990fxa-Ud...

Ja, det fungerade!
Fast jag lyckas fortfarande inte att boota ifrån USB stick som jag har ubuntu installations cdn på.
Jag väljer USB FDD i boot options och sen fastnar jag på en svart skärm där det står "loading os.."
Har också satt bios settings till "optimized defaults".

Permalänk
Medlem

@anon270965: Har du inga andra boot alternativ i bootmenyn när du trycker på funktionstangenten F12 när datorn startar?

Jag har ASUS moderkort och får upp namnet på USB minnet (Sandisk) i bootmenyn om det finns ett bootbart USB minne som har installationsfilerna för ett operativsystem i någon USB port.

Visa signatur

janee

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av janee:

@HopparRunder: Har du inga andra boot alternativ i bootmenyn när du trycker på funktionstangenten F12 när datorn startar?

Jag har ASUS moderkort och får upp namnet på USB minnet (Sandisk) i bootmenyn om det finns ett bootbart USB minne som har installationsfilerna för ett operativsystem i någon USB port.

Det enda andra som jag kan misstänka är en "LS120"??
Namnet på min usb sticka är SanDisk - Cruzer Blade 8GB.

En till sak som jag har märkt nu efter lite testande är att jag kommer bara åt boot options menyn när jag har usb stickan ikopplad.
Om jag försöker komma åt boot options utan den i så kommer jag fastna istället på en "loading operating system.." skärm.
Sen måste jag resetta CMOS som du visade innan med en länk för annars kommer jag inte åt boot options även om jag stoppar in usb stickan igen.

Fastnar på Loading operating system om jag väljer LS120 också förresten.

Permalänk
Medlem

@anon270965: Har du testat andra USB portar på både fram och baksidan av datorn?

Hittar du USB stickan i BIOS?

Kan du boota USB stickan i någon annan dator?

Och sedan kan Cmos batteriet vara nästan helt urladdat om du inte har använt datorn under 15 månader.

Visa signatur

janee

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av janee:

@HopparRunder: Har du testat andra USB portar på både fram och baksidan av datorn?

Hittar du USB stickan i BIOS?

Kan du boota USB stickan i någon annan dator?

Och sedan kan Cmos batteriet vara nästan helt urladdat om du inte har använt datorn under 1,5 år.

Det fungerade ju att nästan installera ubuntu när jag hadde usb stickan i denna usb kontakt en gång.. då jag komm fram till att välja vilket land jag är i innan det frös sig.

Och ja, Jag har använt den usb stickan fär att installera Ubuntu på min laptop (är därifrån jag skriver nu).
Hur lång tid tar det att ladda batteriet? Måste jag ha datorn igång för att den ska laddas? Det låtar inte som det kan vara felet? Jag har ju haft strömm sladden ikopplad till datorn några dygn iaf fast har bara haft datorn själv på i kortare stunder när jag testat lite att få den att fungera.

Detta är verkligen ett konstigt problem tycker jag, förstår inte vad som kan vara fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270965:

Det fungerade ju att nästan installera ubuntu när jag hadde usb stickan i denna usb kontakt en gång.. då jag komm fram till att välja vilket land jag är i innan det frös sig.

Och ja, Jag har använt den usb stickan fär att installera Ubuntu på min laptop (är därifrån jag skriver nu).
Hur lång tid tar det att ladda batteriet? Måste jag ha datorn igång för att den ska laddas? Det låtar inte som det kan vara felet? Jag har ju haft strömm sladden ikopplad till datorn några dygn iaf fast har bara haft datorn själv på i kortare stunder när jag testat lite att få den att fungera.

Detta är verkligen ett konstigt problem tycker jag, förstår inte vad som kan vara fel.

Ja det är något konstigt fel, tyvärr har jag inga fler förslag just nu.

Och när det gäller Cmos batteriet så var en släkting till mig tvungen att byta detta batteri eftersom dom använde datorn bara någon timme per vecka och tiden där i mellan så var strömkabeln bortkopplad, efter ett år var Cmos batteriet helt urladdat, men jag vet ej om batteriet laddas om datorn är avstängd men med kabeln inkopplad.

Visa signatur

janee