Permalänk

kan inte starta spel

efter ha suttit timmar o googlad och grejat så kan jag inte komma på varför spelen inte vill starta. när jag satte på datorn i morses så kom det fram saknar modul (kommer inte ihåg).dll. NU kan jag inte starta spel på datorn, Har provat o installera om drivrutiner på graifkkortet (gtx 970) och massa annan skit. Nån som har nån idea?

Permalänk
Medlem

Lite svårt att säga vad det kan va med den informationen du ger. Försök komma ihåg eller återskapa felet så vi kan få ett namn på DLL filen.

Visa signatur

Stationär: i7-4790k@4.6Ghz | MSI GAMING 5 | Corsair Vengeance 8GB | MSI GTX970 Twin Frozr V | EK Cooled

Permalänk

Nvcpl.dll var det

Permalänk

nu får jag igång xcom och super meat boy men doom vill inte starta.. samma med b.net

Permalänk
Medlem

Har du kört DDU?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Det är ju en Nvidia-fil så skulle rekommendera att bara installera om senaste versionen av drivrutiner och välja "clean install"

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Har du kört DDU?

Skrivet av trickeh2k:

Det är ju en Nvidia-fil så skulle rekommendera att bara installera om senaste versionen av drivrutiner och välja "clean install"

ja om du menar programet Ddu ja =).. Och ja jag har installerat om drivrutiner med =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av teddysbear:

ja om du menar programet Ddu ja =).. Och ja jag har installerat om drivrutiner med =/

Har du installerat något gammalt/äldre spel nyligen? Hittade efter lite googling någon som hade fått problem med den filen efter att ha installerat Caesar III som skrev över en annan dll-fil som refererar till nvcpl.dll. Hans lösning var att ladda ned SP till VB. https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=2441...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Har du installerat något gammalt/äldre spel nyligen? Hittade efter lite googling någon som hade fått problem med den filen efter att ha installerat Caesar III som skrev över en annan dll-fil som refererar till nvcpl.dll. Hans lösning var att ladda ned SP till VB. https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=2441...

nää men jag kan råkat ta bort en massa jävla filer igår när jag rensa datorn

Permalänk

nää inget funkar gubbar får la göra en clean install på windows 10 då =//

Permalänk
Medlem
Skrivet av teddysbear:

nää inget funkar gubbar får la göra en clean install på windows 10 då =//

Skulle testa att bara köra en sökning på windows update.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Skulle testa att bara köra en sökning på windows update.

gjort det

Permalänk

Problemet förmodligen löst. Tack för hjälpen