En tyst dator för att spela Star Citizen på

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av saturday_sun:

@HopparRunder:

Här står lite om skillnaderna mellan de olika chipseten

http://www.tomshardware.com/news/intel-100-series-chipsets,29...

Om du ska gå på Skylake, alltså H110, så kan du inte behålla dina gamla minnen. Du måste köra DDR4.

Om du ska köra DDR3 så ska du kolla på t.ex. Core i5 4790., förra generationen det vill säga.

Hur vet man ifall ett CPU är för ddr3 eller ddr4?

Det dära moderkortet jag httade är en socket 1151 och den ska intel core i5 6600 fungera på och det morderkortet är för ddr3.
Ser ingenting på processor specs som säger ifall den fungerar med DDR3 eller DDR4?

Permalänk
Skrivet av anon270965:

Hur vet man ifall ett CPU är för ddr3 eller ddr4?

Det dära moderkortet jag httade är en socket 1151 och den ska intel core i5 6600 fungera på och det morderkortet är för ddr3.
Ser ingenting på processor specs som säger ifall den fungerar med DDR3 eller DDR4?

Det står på information om moderkortet.
Moderkortstillverkaren bestämmer utifall det ska vara stöd för ddr3 eller ddr4.
Minnestyp DDR4 står det på https://www.inet.se/produkt/1902964/asus-h110m-a/#specs

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/H110M-A/E10811_H1...
2 x DIMM, maximum 32 GB, DDR4 2133 MHz, non-ECC, un-buffered memory
Dual-channel memory architecture

För att göra saken lite mer omständig så kanske inte alla ddr 4 minnen passar optimalt till det moderkortet, väljer man de vanligaste brukar det fungera, är man lite osäker har de en lista på vilka minnen de testat till specifikt moderkort.
En jäkla djungel av siffror och beteckningar att läsa igenom om man vill uttrycka sig så.
https://www.asus.com/Motherboards/H110M-A/HelpDesk_QVL/

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Köp begagnat på marknaden här.. då får du en i6700k 16gb ram 980ti prestanda för runt 9-12 tusen.. då känar du 5-7000kr från nypris!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MonkeN:

Köp begagnat på marknaden här.. då får du en i6700k 16gb ram 980ti prestanda för runt 9-12 tusen.. då känar du 5-7000kr från nypris!

Hur kan man veta ifall delarna inte slitits osv?
Vad för försiktighets årdgärder bör man ta och tester att göra?

Förresten så har jag kommit framm till en dator som kostar totalt mindre än 6000 tusen.. den är just nu på 5710 kr men måste lägga till några extra grejjer som CPU fläkt, kylpasta, och kanske något mer jag får ta en titt så jag inte glömmer något viktigt. Fast då använder jag mina gammla ram minnen, dvd spelare, nätagg.

Jag valde (har inte köpt än) att skaffa GTX 950 för dom är så billiga och dom ska fungera rätt bra på 1080px upplösning (inte max men jag bryr mig inte så mycket om max).

Så det blir en väldigt billig men kraftfull dator imho.
Sen så om jag märker att grafik kortet inte duger i den närmre framtiden vilket jag tvivlar.. så är det inte så farligt att upgradera då till något bättre grafik kort, allt annat på datorn är helt okej för 1-2 år frammåt. förutom att jag kanske får köpa en SSD för star citizen fast det är ju bara ett kanske. Ajuste, ram finns det en möjlighet att jag får ta och uppgradera också.

edit: En extra fråga bara.. går det bra med en cpu fläkt som är 159mm hög när chassit säger att cpu fläkten får vara max 160mm?
Eller är det bäst ifall det finns lite plats imellan? Menas detta att det kommer bara vara 1mm mellanrum mellan fläkten och chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270965:

Jag valde (har inte köpt än) att skaffa GTX 950 för dom är så billiga och dom ska fungera rätt bra på 1080px upplösning (inte max men jag bryr mig inte så mycket om max).

Köper du nytt GTX 950 är det pengar i sjön imho. En GTX 970 kan man få bara några hundra dyrare. Om du letar kort i lägre prisklassen är Radeon R9 380 betydligt mer prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270965:

Hur vet man ifall ett CPU är för ddr3 eller ddr4?

Det dära moderkortet jag httade är en socket 1151 och den ska intel core i5 6600 fungera på och det morderkortet är för ddr3.
Ser ingenting på processor specs som säger ifall den fungerar med DDR3 eller DDR4?

Det finns ett par moderkort som är lite special-special som stöder DDR3 trots att plattformen är för DDR4. Vad jag har hört är dock att dessa moderkort kanske inte håller måttet och att de övriga delarna kan skadas av det.

Tycker du ska skaffa ett bra moderkort för DDR4 och en lämplig processor, t.ex. 6600. Du har dator för många år framöver.

Vad gäller begagnat så är den största risken att delarna inte har hanterats rätt, dvs att de kan ha skadats av ESD (statisk elektricitet). Komponenterna i sig kan rulla i princip hur länge som helst och slits bara om de inte kylts ordentligt. Sitter själv och meckar en del med retrokomponenter och har t.ex. en 486 som gått regelbundet sen 1995. Rullar fint än...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av saturday_sun:

Det finns ett par moderkort som är lite special-special som stöder DDR3 trots att plattformen är för DDR4. Vad jag har hört är dock att dessa moderkort kanske inte håller måttet och att de övriga delarna kan skadas av det.

Tycker du ska skaffa ett bra moderkort för DDR4 och en lämplig processor, t.ex. 6600. Du har dator för många år framöver.

Vad gäller begagnat så är den största risken att delarna inte har hanterats rätt, dvs att de kan ha skadats av ESD (statisk elektricitet). Komponenterna i sig kan rulla i princip hur länge som helst och slits bara om de inte kylts ordentligt. Sitter själv och meckar en del med retrokomponenter och har t.ex. en 486 som gått regelbundet sen 1995. Rullar fint än...

Alltså, det moderkortet jag hittat är för socket intel 1151 och det står att den stödjer DDR3.
Så isf borde väll ett GTX 950 lr 970 plus en i5 6600 vara kompitabel?

Jag ser att många hära på sweclockers skickar grafik korten i mail också.
Är dom inte rädda för att bli lurade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270965:

Alltså, det moderkortet jag hittat är för socket intel 1151 och det står att den stödjer DDR3.
Så isf borde väll ett GTX 950 lr 970 plus en i5 6600 vara kompitabel?

Jag ser att många hära på sweclockers skickar grafik korten i mail också.
Är dom inte rädda för att bli lurade?

Visst, men jag råder dig att läsa den här artikeln först:

http://www.tomshardware.com/news/skylake-memory-support,30185...

Intel stöder officiellt INTE DDR3-användning för Skylake.

http://wccftech.com/skylake-does-not-support-ddr3-damage-ddr3...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av saturday_sun:

Visst, men jag råder dig att läsa den här artikeln först:

http://www.tomshardware.com/news/skylake-memory-support,30185...

Intel stöder officiellt INTE DDR3-användning för Skylake.

http://wccftech.com/skylake-does-not-support-ddr3-damage-ddr3...

ojdå!
Tack så mycket för dem länkarna!

Jag höll på att ladda upp mig med tillräcklig vilja att klicka på köp knappen... tur att jag inte hunnit göra det än då
Jag tror nog ändå nu att jag ska ta och satsa på en gtx 970.. inte så lätt att få tag i dem begagnat bara trots att man bor i GBG.
gtx 970 blir bra eftersom den kan man spela maxad på 1080p utan tvekan och att om 1-2 år (om inte det blir längre tid än så till och med) så kommer ju VR korten vara billigare och bättre.
Men vill verkligen få tag i 970 begagnat för det spar man mycket pengar på.

Får också ta och titta igenom en ny build nu för moderkort för DDR4 ist och då också ram kort till det. Tror fortfarande att 8gb ram ska räcka. Fundera lite mer angående SSD eller inte också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270965:

ojdå!
Tack så mycket för dem länkarna!

Jag höll på att ladda upp mig med tillräcklig vilja att klicka på köp knappen... tur att jag inte hunnit göra det än då
Jag tror nog ändå nu att jag ska ta och satsa på en gtx 970.. inte så lätt att få tag i dem begagnat bara trots att man bor i GBG.
gtx 970 blir bra eftersom den kan man spela maxad på 1080p utan tvekan och att om 1-2 år (om inte det blir längre tid än så till och med) så kommer ju VR korten vara billigare och bättre.
Men vill verkligen få tag i 970 begagnat för det spar man mycket pengar på.

Får också ta och titta igenom en ny build nu för moderkort för DDR4 ist och då också ram kort till det. Tror fortfarande att 8gb ram ska räcka. Fundera lite mer angående SSD eller inte också.

SSD för operativsystem och de spel du använder mest är väldigt bra. Det är inte bara starten av datorn som påverkas av det utan också hur responsivt operativsystemet känns överlag när du jobbar med det. De allra flesta på det här forumet kan skriva under på att en SSD är värd varje slant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av saturday_sun:

SSD för operativsystem och de spel du använder mest är väldigt bra. Det är inte bara starten av datorn som påverkas av det utan också hur responsivt operativsystemet känns överlag när du jobbar med det. De allra flesta på det här forumet kan skriva under på att en SSD är värd varje slant.

Alltså jag har läst massor av artiklar som säger att OS på SSD är bara för start av dator.
Vad exakt är det du gör som du tycker är responsivt? Ifall det är att tex starta något program är det ju för att programmet är på SSD.

Med tanke på hur mycket plats OS tar så tycker jag inte det är värt att ha den på en så begränsad SSD. Plus att jag bryr mig inte att det tar några sekunder extra att ladda ett spel.. Man sparar otroligt mycket pengar på att inte ha någon SSD

Permalänk
Skrivet av anon270965:

Alltså jag har läst massor av artiklar som säger att OS på SSD är bara för start av dator.
Vad exakt är det du gör som du tycker är responsivt? Ifall det är att tex starta något program är det ju för att programmet är på SSD.

Med tanke på hur mycket plats OS tar så tycker jag inte det är värt att ha den på en så begränsad SSD. Plus att jag bryr mig inte att det tar några sekunder extra att ladda ett spel.. Man sparar otroligt mycket pengar på att inte ha någon SSD

Varför läser du inte alla inlägg i din egen tråd?
Har du läst din egen titel "...en TYST dator..."

Sista inlägget på sida ett svarar jag på bla på detta med flera anledningar till varför en SSD är att föredra till OS.
"Fördelen med en SSD, är att den är helt tyst, inga vibrationer som det blir av 7200 varvare(kör bara med 5400 varvare nu utöver mina SSD), och att i princip alla program på datorn startar snabbare."

edit.
Det här är ingen nyhet, snabbare lagringsutrymme gör att allting läses in snabbare och startar snabbare.
Den första 7200 varvaren på 7.6GB gjorde en enorm skillnad på 90 talet jämfört med det man hade tidigare.
En SSD med läshastighet på upp till 5-6 ggr snabbare än en vanlig hårddisk gör att allt går fortare när man klickar på det.
En video där de öppnar 25 olika program, bara för att visa skillnaden.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Punnisher:

Varför läser du inte alla inlägg i din egen tråd?
Har du läst din egen titel "...en TYST dator..."

Sista inlägget på sida ett svarar jag på bla på detta med flera anledningar till varför en SSD är att föredra till OS.
"Fördelen med en SSD, är att den är helt tyst, inga vibrationer som det blir av 7200 varvare(kör bara med 5400 varvare nu utöver mina SSD), och att i princip alla program på datorn startar snabbare."

edit.
Det här är ingen nyhet, snabbare lagringsutrymme gör att allting läses in snabbare och startar snabbare.
Den första 7200 varvaren på 7.6GB gjorde en enorm skillnad på 90 talet jämfört med det man hade tidigare.
En SSD med läshastighet på upp till 5-6 ggr snabbare än en vanlig hårddisk gör att allt går fortare när man klickar på det.
En video där de öppnar 25 olika program, bara för att visa skillnaden.

Angående hur snabbt allt startar.. det är ju för att programmen är installerade på SSD, inte för att OS är det.

Men det dära angående tystnad kan det ju vara så att du har rätt.
Fast jag kommer ju att ha en ljudtyst chassi och tyst cpu fläkt så det kanske räcker så.. jag kommer att testa använda dem HDDs som jag redan har här hemma.. ifall det väsnas trots allt för mycket så köper jag en SSD.

Permalänk

@anon270965:
Det stämmer, och visst vore det trevligt med allt på en SSD men alltid till en fråga om pris vilket sen låter lite märkligt när man pratar om det som kanske blir det mest krävande spelet eller avancerade, gäller det just till Star Citizen så kan man ju alltid köpa till en SSD om ett år eller så när det börjar närma sig beta... om det inte är så att du verkligen vill alpha testa det som finns nu, samtidigt som ingen i nuläget vet hur stort det blir när det blir klart.

En till personlig anledning till varför jag rekommenderar en SSD till operativsystemet är för att man oftast har datorn i flera år, man använder den dagligen till varierande saker, inte bara till spel.
Exemplet jag tog med den gamla E8400 från 2008 som fick en SSD 2012 var ju att datorn förlängde sin livslängd med 4 år eftersom surfandet upplevs som mycket snabbare och hade det inte varit för att youtube gått över till mer cpu krävande 60fps och att brorsan spelar nya spel så hade den datorn fungerat några år till tack vare SSD.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Varför köpa ett gammalt grafikkort till ett framtida spel? Kör på ett RX 480 med tredjepartskylare eller ett GTX 1060, bägge kommer nästa vecka. Eller så får du helt enkelt vänta med grafikkort tills det är dags. Skippa definitivt 970 med 3,5GB VRAM, det kommer säkert ge problem för ett så tungt och ooptimerat spel framöver. För det lär ju inte bli mindre, och några optimeringar tror jag inte man ska hoppas på.

Ska du skippa SSD så ska du definitivt köra med 8GB RAM. Snåla inte med minnet, det är snorbilligt och gör gott. 16GB är vad man bör ha från och med nu.

Skrivet av Harddrive:

Kanske vänta tills Star Citizen kommer ut innan du köper en dator (ifall du vill köpa datorn just för det spelet)? Då hinner priset på nuvarande hårdvara rasa och kanske hinner Nvidia släppa nästa gen av grafikkort, för som de ser ut har de ju en del kvar att göra på spelet.

Vill du ha ett tyst bygge så skulle jag skaffa tysta Noctua fläktar av rätt sort till burken och slänga de som följer med chassit. Ett bra chassi är Fractal Design Define Mini Svart med fokus på låg ljuddnivå.

Z170 är bara bra för om man vill klocka sin CPU och om man vill dra SLI. Jag gillar inte SLI, och klockar inte man så fungerar ett H170 lika väl. CPU kan du köra ett i5 6600K. Star Citizen sägs dock kunna bli anpassat efter att nyttja fler kärnor, så här kan man överväga en i7 6700K istället. Återigen är det dumt att gissa innan spelet är helt färdigt dock.

GPU kör du på ett GTX 10** från Nvidia. 1070 t.ex. Inget snack om den saken tror jag..

12GB RAM verkar lite konstigt. Man vill nog inte köra 4x3 stickor p.g.a. hur dual channel fungerar. Du kör 2x8GB eller 2x4. Du kan börja med 2x4 och stoppa in två likadana stickor så länge moderkortet har 4 slots för det. Lagring verkar som att du skulle vilja ha 500GB SSD. Då tycker jag Corsair eller Samsung EVO 850 är mycket bra. Du kan dra en RAID 0 på vanliga hårddiskar om du har plats i det i din mid tower. Både H170 och Z170 ska stödja RAID. Då får du bra prestanda och mycke utrymme och på SSD:n kör du din dual boot. Du kan snåla och köra 250 GB, men Star Citizen kommer nog vara ett spel som tar många GB. Efter Dual Boot och sånt kommer det finnas tajt med space. Har för mig att dual boot delar HDD i 2 lika stora partitioner (detta går ju säkert att ändra dock). Men säger de 200GB så ska du nog lita på vad de säger!

Har själv en 240GB SSD. Efter windows install finns 180 till godo. Dagens spel kan ligga på 60GB, så 50GB är inte mycket alls. Därför ska du köra en raid-lösning för ditt spelbibliotek och allt annat. Du ska liksom bara lagra det viktigaste på SSD:n, annars är det ju slöseri med pengar att lagra allt där.

Nätagget kommer nog duga fint, och du kan säkert överklocka CPU med den med.

Star Citizen kommer nog aldrig bli färdigt, njut av alfa/beta så länge det går

Sen håller jag inte med att Noctua-fläktar är bäst, inte sällan är Scythe eller framför allt be quiet! bättre.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Varför köpa ett gammalt grafikkort till ett framtida spel? Kör på ett RX 480 med tredjepartskylare eller ett GTX 1060, bägge kommer nästa vecka. Eller så får du helt enkelt vänta med grafikkort tills det är dags. Skippa definitivt 970 med 3,5GB VRAM, det kommer säkert ge problem för ett så tungt och ooptimerat spel framöver. För det lär ju inte bli mindre, och några optimeringar tror jag inte man ska hoppas på.

Ska du skippa SSD så ska du definitivt köra med 8GB RAM. Snåla inte med minnet, det är snorbilligt och gör gott. 16GB är vad man bör ha från och med nu.
Star Citizen kommer nog aldrig bli färdigt, njut av alfa/beta så länge det går

Sen håller jag inte med att Noctua-fläktar är bäst, inte sällan är Scythe eller framför allt be quiet! bättre.

Nu har jag redan köpt en GTX 970 med 4 GB VRAM. 1900 kr begagnat
Ångrar det inte alls.
Nu ska jag bara ta och köpa resten av delarna.

Permalänk
Medlem

Varför...

Skrivet av anon270965:

Nu har jag redan köpt en GTX 970 med 4 GB VRAM. 1900 kr begagnat
Ångrar det inte alls.
Nu ska jag bara ta och köpa resten av delarna.

Du vet om att de sista 0,5GB körs i 1/7 av hastigheten för resten? Det sänker prestandan rätt rejält. Och varför köpa ett gammalt grafikkort innan du har nånting annat alls, inklusive spelet? Det var dessutom ett relativt högt pris ändå.

Svårt att hjälpa någon som ändå bestämt sig på förhand för vad som är bäst. Men du blir säkert nöjd ändå. Lycka till

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv

@GilbertG: Alltså, jag hadde tänkt köpa en helt ny GTX 970 för 2455 kr idag om inte jag hadde hittat en begagnad att köpa.
Och det är mycket konkurans i bud givningarna om dessa 970 korten så hadde nog tagit ett bra tag att få tag i GTX 970 för billigare.
Jag ska köpa resten av komponenterna idag så kanske kan hämta dem redan i slutat av denna vecka.

Saken är också den att tomshardware gör ju varje få månader en ny artikel angående vilka grafik kort som är rekommenderat att köpa och dem sa då att GTX 970 kan du spela max allting i 1080px. Och Star citizen säger att minimum requirements är GTX 780 och för recommended att man ska ha 4GB VRAM vilket 970 har.

Så jag känner mig säker att detta var ett bra val. Alla säger ju att 970 är också det kort som är mest prisvärd dessutom.

Permalänk
Medlem

@anon270965
Ja, det är klart bättre, men fortfarande inte bra.

Beklagar hysterin från min sida, men jag kan inte för mitt liv begripa varför du ska stressa ett köp av gamla inte alltför prisvärda delar som högst troligt kommer bli en klar flaskhals framöver för ett spel som inte ens är i beta. Visst, du övervägde ett 950 ett tag och verkar inte ha något emot ett köra på de lägsta grafikinställningarna. Men i så fall kan du ju lika gärna sitta kvar på datorn du har nu, för jag antar du har en.

Star Citizen är ett av de absolut mest krävande spelen som finns idag och kan inte räknas in bland de vanliga spelen som körs i olika tester. Om minimikravet för SC är 4 GB VRAM så kan och kommer spelet garanterat att käka mer än så om utrymme ges. Då kommer den där 3,5GB-konfigurationen vara en klar nackdel.

Testet som jag tror att du menar är 3 månader gammalt, och sedan dess har det kommit en helt ny generation grafikkort som är väsentligt mycket bättre. Du har kanske missat det?

Ett begagnat 970 nu borde du inte gett mer än 1500 för. Men oavsett borde du inte köpt ett 970 alls, utan möjligen ett 980, helst RX 480 eller kanske GTX 1060.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

@HopparRunder
Ja, det är klart bättre, men fortfarande inte bra.

Beklagar hysterin från min sida, men jag kan inte för mitt liv begripa varför du ska stressa ett köp av gamla inte alltför prisvärda delar som högst troligt kommer bli en klar flaskhals framöver för ett spel som inte ens är i beta. Visst, du övervägde ett 950 ett tag och verkar inte ha något emot ett köra på de lägsta grafikinställningarna. Men i så fall kan du ju lika gärna sitta kvar på datorn du har nu, för jag antar du har en.

Star Citizen är ett av de absolut mest krävande spelen som finns idag och kan inte räknas in bland de vanliga spelen som körs i olika tester. Om minimikravet för SC är 4 GB VRAM så kan och kommer spelet garanterat att käka mer än så om utrymme ges. Då kommer den där 3,5GB-konfigurationen vara en klar nackdel.

Testet som jag tror att du menar är 3 månader gammalt, och sedan dess har det kommit en helt ny generation grafikkort som är väsentligt mycket bättre. Du har kanske missat det?

Ett begagnat 970 nu borde du inte gett mer än 1500 för. Men oavsett borde du inte köpt ett 970 alls, utan möjligen ett 980, helst RX 480 eller kanske GTX 1060.

Redan sagt att jag var tvungen att köpa en ny dator för jag har ingen som jag kan spela på just nu.
Vi får väll ta och se helt enkelt hur det kommer att gå med gtx 970, Jag tror att jag kommer att kunna börja spela redan på Fredag.
Ifrån den artikeln så säger dom att 970 klarar allt på max i 1080p även om det kommit nyare kort sen dess så gäller ju det som sagts för 970 fortfarande och har läst mix av vad andra folk hära på sweclockers säger som har 970.. 50% säger att dem maxxar allt medans dem andra säger att det finns vissa spel som doom osv som dom inte kan maxxa.

Men som jag sa så spelar det inte roll för mig att maxxa ändå, jag hadde ju tänkt köpa 950 men den finns inte att köpa begagnat så då var det nästan samma pris att köpa en 970 begagnat.

Det enda spelet som kanske kan få mig att vilja uppgradera kortet inom den nämre framtiden är Star Citizen.. annars så känner jag mig nöjd med mitt val.

Ajuste, angående priset.. 970 är värd 2400 nytt. Du kan inte säga vad den är värd begagnat för då är den värd så mycket som folk betalar för den och det är väldigt många som konkurrerar med varandra i bjudgivningarna. Om jag hadde kunnat köpa den för 1500 så hadde jag självklart gjort det fast då hadde jag nog fått ge upp på väldigt många bjud givningar och jag har inte tid att vänta.

Permalänk
Medlem

@anon270965
Jag har förståelse för att man vill ha något att spela på så snabbt som möjligt, speciellt om man är ledig. Men att göra stressade val för något som man ska ha i flera år blir inte bra.

Jag har redan påtalat att den artikeln inte representerar Star citizen särskilt väl, och 970 lämpar sig ännu mindre med dess minneskonfiguration för SC. För det var ju SC det gällde. Vad andra spel bekommer är således irrelevant.

Först vill du ha det billigaste kortet som klarar kraven för Star citizen. Sen plötsligt ska du bara ha vilket skit som helst så fort det går.

Gällande priset köper folk saker mycket av okunskap och märkestrogenhet. Och butikerna vill givetvis göra sig av med korten för så liten förlust som möjligt. Det funktionella värdet för 970 är enligt mig och andra här på forumet 1500 kronor. Till saken hör att i och med att en ny generation är kommen lär inte optimeringar i drivrutiner för spel på 970 komma längre, vilket ju blir särskilt viktigt för ett spel som fortfarande är under utveckling. Men vill man ha saker snabbast möjligt kostar det mer. Ett GTX 1060 med 6GB VRAM eller RX 480 med 8GB VRAM som du senare kan köra i Crossfire är vad du skulle ha.

Jag är ledsen, men du har helt enkelt gjort ett dåligt val för ditt behov för att du ville ha det för snabbt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

@HopparRunder
Jag har förståelse för att man vill ha något att spela på så snabbt som möjligt, speciellt om man är ledig. Men att göra stressade val för något som man ska ha i flera år blir inte bra.

Jag har redan påtalat att den artikeln inte representerar Star citizen särskilt väl, och 970 lämpar sig ännu mindre med dess minneskonfiguration för SC. För det var ju SC det gällde. Vad andra spel bekommer är således irrelevant.

Först vill du ha det billigaste kortet som klarar kraven för Star citizen. Sen plötsligt ska du bara ha vilket skit som helst så fort det går.

Gällande priset köper folk saker mycket av okunskap och märkestrogenhet. Och butikerna vill givetvis göra sig av med korten för så liten förlust som möjligt. Det funktionella värdet för 970 är enligt mig och andra här på forumet 1500 kronor. Till saken hör att i och med att en ny generation är kommen lär inte optimeringar i drivrutiner för spel på 970 komma längre, vilket ju blir särskilt viktigt för ett spel som fortfarande är under utveckling. Men vill man ha saker snabbast möjligt kostar det mer. Ett GTX 1060 med 6GB VRAM eller RX 480 med 8GB VRAM som du senare kan köra i Crossfire är vad du skulle ha.

Jag är ledsen, men du har helt enkelt gjort ett dåligt val för ditt behov för att du ville ha det för snabbt.

Först av allt så ville jag inte köpa något som jag ska använda i flera år heller.. det var menat som ett tillfällig kort bara, det är ju darför jag hadde nöjt mig med till och med en 950.

Sen så är du verkligen 100% säker på att 970 inte kommer klara av att spela SC? Till och med om det blir lägsta inställningar så är jag nöjd med mitt val och dom har ju sagt att lägsta requirement är en GTX 780. Och att recommended (medium inställningar alltså) är 4GB VRAM vilket 970 har. Hur kan du vara så säker på att 970 kommer inte klara av SC överhuduvudtaget?

Ärligt talat, det enda du kan göra är att spekulera fast jag har ändå enligt min åsikt faktan på min sida.
Vi får helt enkelt ta och vänta och se vem som har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270965:

Alltså jag har läst massor av artiklar som säger att OS på SSD är bara för start av dator.
Vad exakt är det du gör som du tycker är responsivt? Ifall det är att tex starta något program är det ju för att programmet är på SSD.

Med tanke på hur mycket plats OS tar så tycker jag inte det är värt att ha den på en så begränsad SSD. Plus att jag bryr mig inte att det tar några sekunder extra att ladda ett spel.. Man sparar otroligt mycket pengar på att inte ha någon SSD

Windows 8.1/10 laddar relativt snabbt oavsett om du har en SSD eller ej. Men det är en stor fördel att ha operativsystemet på en SSD, det är vedertaget. Jag har byggt PC-datorer sen 1995 och följt en hel del olika trender och tekniker. SSD är den allra största enskilda faktorn, förutom rå processorkraft då och storleken på RAM-minnet, för att få en dator som känns snabb och rapp.

När det gäller att ladda t.ex. spel som Battlefield 4 handlar det om flera minuter i laddtider som man sparar, inte sekunder. Sekunder däremot när det gäller t.ex. att ladda webbläsaren. Sekunder som faktiskt känns om man är van vid en SSD.

SSD:er har längre livslängd, större tillförlitlighet, drar mindre ström, låter mindre (inget), är avsevärt mycket snabbare.... listan kan göras lång. Däremot vinner HDD när det gäller pris/GB, men inte länge till... Om jag skulle behöva välja mellan t.ex. en i5 med HDD eller en i3 med SSD, så hade jag alla gånger valt sista alternativet.

Men det är ju inte jag som ska sitta vid burken. Så kör du på som du har tänkt, om vi inte lyckas övertyga dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

@anon270965:
Det handlar väl mer om att du endast pratar om att spela ett spel som inte är färdigt, ingen vet när det kommer att släppas som ett färdigt spel, det kan ta flera år till innan det fullständiga spelet med alla dess funktioner och mål är nådda.
I nuläget och troligtvis några år fram i tiden är allting under utveckling så pass mycket att systemkraven kan höjas eller vara det samma beroende på om det går att optimera mer, men det vet inte ens spelutvecklarna.
För varje uppdatering som kommer så lägger de in nya funktioner och fler saker att göra, samt förbättrar/förändrar grafiken och det påverkar systemkraven. När detta projekt visades på kickstarter år 2012 så var minsta systemkravet ett GTX 460 men det kan man ju glömma idag, men till frågan om det går att spela på ett gtx 970 idag så är svaret ja, man kan spela på billigare och äldre grafikkort också.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270965:

Först av allt så ville jag inte köpa något som jag ska använda i flera år heller.. det var menat som ett tillfällig kort bara, det är ju darför jag hadde nöjt mig med till och med en 950.

Sen så är du verkligen 100% säker på att 970 inte kommer klara av att spela SC? Till och med om det blir lägsta inställningar så är jag nöjd med mitt val och dom har ju sagt att lägsta requirement är en GTX 780. Och att recommended (medium inställningar alltså) är 4GB VRAM vilket 970 har. Hur kan du vara så säker på att 970 kommer inte klara av SC överhuduvudtaget?

Ärligt talat, det enda du kan göra är att spekulera fast jag har ändå enligt min åsikt faktan på min sida.
Vi får helt enkelt ta och vänta och se vem som har rätt.

Jag vet ju bara vad du skriver här i tråden

Inget går att säga med 100% säkerhet gällande Star citizen. Som skribenten ovan nämner så har systemkraven ökat i takt med att spelet växt. Det är klart 970 kommer fungera nu, men kanske inte riktigt på den nivån som du efterfrågade i tråden

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian