Permalänk

Problem med grafiken i spel.

Tjenare! Har under den senaste tiden märkt att i vissa spel så som Grand Theft Auto IV och även i Grand Theft Auto V så har datorn jobbigt för att ladda in terräng. Det kan ta ett tag och det sker även när jag t.ex. kör fort genom staden så kan världen bakom mig bli suddig. Är detta mitt grafikkort? Eller är det RAM minnet?

Datorn har fyllt ett år och börjar närma sig ett och ett halvt. Har under senaste tiden fundera på att uppgradera, vad är bäst att uppgradera? Är det att byta ut 960 till 970 så jag får 4 GB istället eller köpa till mer RAM? Byta moderkort, ni förstår.

PC Specs:
Moderkort: ASUS Z97-P
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 960 2GB G1 Gaming
RAM: 8 GB
Nätagg: 600w
Processor: Intel Core i5 4460
Windows 10

MVH Daniel

Permalänk
Medlem

Första jag tänker mig är om din hårddisk inte hinner ladda textures?

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Medlem

Ja vad har du för HDD?
Se över drivrutiner/program som snurrar i bakgrunden...öppna gärna upp datorn och kolla så inte fläktarna har dammat igen eller liknande.

Vad kör du för grafik inställningar, körde själv båda spelen med min 2600k, 8gb-ram, gtx970 utan större problem.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne0202:

Tjenare! Har under den senaste tiden märkt att i vissa spel så som Grand Theft Auto IV och även i Grand Theft Auto V så har datorn jobbigt för att ladda in terräng. Det kan ta ett tag och det sker även när jag t.ex. kör fort genom staden så kan världen bakom mig bli suddig. Är detta mitt grafikkort? Eller är det RAM minnet?

Datorn har fyllt ett år och börjar närma sig ett och ett halvt. Har under senaste tiden fundera på att uppgradera, vad är bäst att uppgradera? Är det att byta ut 960 till 970 så jag får 4 GB istället eller köpa till mer RAM? Byta moderkort, ni förstår.

PC Specs:
Moderkort: ASUS Z97-P
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 960 2GB G1 Gaming
RAM: 8 GB
Nätagg: 600w
Processor: Intel Core i5 4460
Windows 10

MVH Daniel

Jag hade samma problem i GTA IV tills jag skaffade 16GiB RAM istället för 8.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Vet ej exakt vad min Western Digital HDD heter men köpte den på inet för 1000 kr (1 TB). Har hört att det är p.g.a ram men aldrig varit säker. Har ju även SPOTIFY m.m igång i bakgrunden. Provar att uppgradera till 16 GB i ram!