Byta namn på användaren?

Permalänk
Medlem

Byta namn på användaren?

Hejsan alla Sweclockare!

Jag och några polare har precis tänk att starta upp en Minecraftserver. Men nu när jag laddat ner spelet(äger spelet) så när jag ska starta det så kraschar det bara. Jag hittade en fix på detta med lite simpla googlingar och det kom fram till att de berodde på att jag hade ett "!" i mitt användarnamn på datorn.
Så jag gjorde en ny användare utan "!" i namnet och det funkar prima där. Men tycker att det är lite jobbigt att behöva byta användare varje gång jag vill spela Minecraft då jag har alla andra spel på min vanliga användare. Jag har testat att byta namn på användaren på Windows men disken heter tydligen fortfarande C:\Users\xxxxxx!.

Är det möjligt att fixa detta så jag slipper att byta användare varje gång? Alla tips uppskattas!

EDIT: Kan även tillägga att Sweet FX som jag använder till CS:GO har slutat att fungera sen jag skapade en till användare på datorn.

Permalänk
Medlem

Byt namn på disken också?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Byt namn på disken också?

Disken heter ju bara Lokal Disk (C:). Det är själva användaren jag vill byta namn på alltså C:\Users\användarnamn! Detta.

Permalänk
Medlem

Menar du användarnamnet för ditt OS? Start kör// Winknappen plus "S" "netplwiz"

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Du kan ju installera Minecraft någon annanstans än under användarprofilen så stöter den aldrig på ! i sökvägen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av ToyBoB:

Är det möjligt att fixa detta så jag slipper att byta användare varje gång? Alla tips uppskattas!

http://www.thewindowsclub.com/user-account-name-change

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Menar du användarnamnet för ditt OS? Start kör// Winknappen plus "S" "netplwiz"

Detta fungerade tyvär inte står fortfarande samma username i loggen. Tack ändå!

Skrivet av LemonIllusion:

Du kan ju installera Minecraft någon annanstans än under användarprofilen så stöter den aldrig på ! i sökvägen.

Hmm hur gör jag detta?

Detta fungerade tyvär inte heller Tog bort "!" från namnet men kraschar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Hmm hur gör jag detta?

Det är lite komplicerat och involverar flera steg.
1. Starta installationsprogrammet
2. Tryck nästa/installera/slutför utan att ändra något tills launchern startar.

EDIT: Eller kör det ändå från AppData? Jag har inte rört Minecraft (särskilt inte deaultlaunchern) på flera år. MultiMC löser det annars med en portabel installation du kan lägga var du vill.

EDIT 2: Ja, det gjorde det visst. MultiMC borde vara den enklaste lösningen, men det fungerar även att göra ett batch-skript som pekar om %appdata% till en annan mapp.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av ToyBoB:

Detta fungerade tyvär inte står fortfarande samma username i loggen. Tack ändå!

Hmm hur gör jag detta?

Detta fungerade tyvär inte heller Tog bort "!" från namnet men kraschar ändå.

Ändrade du namnet i netplwiz OCH regedit?

Om du gjorde det men att det ändå inte fungerar så tycker jag att du helt enkelt gör en ny användare och sedan flyttar du över dokument mappen och hela appdata så har du allt som innan.

Alltså, kopiera innehållet i Appdata till nya kontots appdata. Gör samma sak med dokumentmappen.

C:\Users\nuvarandekonto\AppData
Till
C:\Users\nyakonto\AppData

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det är lite komplicerat och involverar flera steg.
1. Starta installationsprogrammet
2. Tryck nästa/installera/slutför utan att ändra något tills launchern startar.

EDIT: Eller kör det ändå från AppData? Jag har inte rört Minecraft (särskilt inte deaultlaunchern) på flera år. MultiMC löser det annars med en portabel installation du kan lägga var du vill.

EDIT 2: Ja, det gjorde det visst. MultiMC borde vara den enklaste lösningen, men det fungerar även att göra ett batch-skript som pekar om %appdata% till en annan mapp.

Hmm hur gör mad med MultiMC? Kikat lite på programmet men vet inte riktigt vad jag ska göra hehe.

Skrivet av MischievousError:

Ändrade du namnet i netplwiz OCH regedit?

Om du gjorde det men att det ändå inte fungerar så tycker jag att du helt enkelt gör en ny användare och sedan flyttar du över dokument mappen och hela appdata så har du allt som innan.

Alltså, kopiera innehållet i Appdata till nya kontots appdata. Gör samma sak med dokumentmappen.

C:\Users\nuvarandekonto\AppData
Till
C:\Users\nyakonto\AppData

Hittar inte vad eller vart jag ska ändra på regedit Antar att jag letar efter mitt username?

Permalänk
Skrivet av ToyBoB:

Hmm hur gör mad med MultiMC? Kikat lite på programmet men vet inte riktigt vad jag ska göra hehe.

Hittar inte vad eller vart jag ska ändra på regedit Antar att jag letar efter mitt username?

Det stod i länken jag länkade.

Scrolla ner tills du ser "Change User Folder name"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Hmm hur gör mad med MultiMC? Kikat lite på programmet men vet inte riktigt vad jag ska göra hehe.

Packa upp zippen någonstans utanför din användarprofil, kör MultiMC.exe, välj en javaversion (eller installera 64-bits java om du inte har någon att välja), lägg till ditt mojangkonto uppe till höger, skapa en ny instans med knappen längst till vänster och klicka ok. När allt laddats ner kan du starta genom att dubbelklicka på den nya instansen.

Grejen med MultiMC är dels att det är portabelt, alla filer håller sig i mappen "MultiMC", men framförallt att det förenklar moddande och enkelt låter användaren ha flera olika instanser med olika minecraftversioner och olika mods.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MischievousError:

Det stod i länken jag länkade.

Scrolla ner tills du ser "Change User Folder name"

Det stod även " Andrzej says below in the comments – DO NOT even TRY to do this in Windows 10." haha kör win 10

Skrivet av LemonIllusion:

Packa upp zippen någonstans utanför din användarprofil, kör MultiMC.exe, välj en javaversion (eller installera 64-bits java om du inte har någon att välja), lägg till ditt mojangkonto uppe till höger, skapa en ny instans med knappen längst till vänster och klicka ok. När allt laddats ner kan du starta genom att dubbelklicka på den nya instansen.

Grejen med MultiMC är dels att det är portabelt, alla filer håller sig i mappen "MultiMC", men framförallt att det förenklar moddande och enkelt låter användaren ha flera olika instanser med olika minecraftversioner och olika mods.

Skall testas i helgen!

Permalänk
Skrivet av ToyBoB:

Det stod även " Andrzej says below in the comments – DO NOT even TRY to do this in Windows 10." haha kör win 10 :

Det är exakt samma procedur på W10.