Permalänk

Webhotell + databasstorlek.

Tjoho. Eftersom det verkar råda någon sorts uppfattning på Sweclockers att om man gör eller har gjort ett community så är man antingen "newb" eller så är man hopplöst ute vad gäller allt möjligt då "det redan finns så många". Jag varken stödjer argumentet eller förstår resonemanget. "Varför programmera/scripta/designa överhuvudtaget? Det finns ju redan program som gör det man vill!" skulle vara motargumentet. Det kanske är en sanning med modifikation, men missförstå mig rätt. Gör man sitt egna community får man det exakt som man vill och behöver inte förbanna sig över att Lunarstorm (som tyvärr är _för populärt och inte riktigt riktar sig till den målgrupp jag hade önskat) och Playahead (se föregående förklaring) inte erbjuder det man önskar.

Förresten är ett community det perfekta första projektet en person som vill lära sig ASP eller PHP kan börja med tycker jag. Där träffar man på en stor del utmaningar och man blir överlycklig om man besegrar dessa. (Jag blev/blir det iallafall.)

Jag håller på/är snart klar med ett community. Så, nu har vi fått det ur världen.

Det jag egentligen skulle fråga innan jag ballade ur totalt var om någon vet varför de flesta webbhotell har en förmåga att inrikta sig alltför mycket på storleken på alla filer man kan tänkas ha hos dem. De flesta communities och sidor av andra slag bygger ju på att den största delen av datan lagras i en databas. Storleken på filerna som presenterar datan är ju statisk.

Men att få 500 MB sidutrymme och 100 MB i databasutrymme...gör det ju lönlöst för mig att teckna kontrakt. Vad ska jag med resterande 450 MB (bilder på medlemmar lär väl ta upp en del) och 100 MB text i databas, ja det är en del, men kanske inte tillräckligt, till? Eftersom jag vänder mig till en global publik har jag ingen aning var sidan landar beträffande medlemsantal. Jag har inte fått hybris. Än

Om någon har sett ett hotell som erbjuder möjligheten att på ett enklare sätt balansera de olika utrymmeskvoterna får denne gärna hojta. Jag har det då inte på de säkert 30 hotell jag kikat på.

Lev väl.

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk
Medlem

Varför fixar du inte upp en egen server hemma i garderoben?
Då behöver du aldrig oroa dig för diskutrymme... och om du sitter på BBB eller liknande så behöver du nog inte bry dig om laddningstider eller har jag helt fel?

Permalänk
Medlem

Alla kanske inte sitter på en tjockislina?

Visa signatur

Schemer: "Buddha is small, clean, and serious."
Lispnik: "Buddha is big, has hairy armpits, and laughs."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LordT
Alla kanske inte sitter på en tjockislina?

Jag säger bara att om han gör det så kanske han ska ta och tänka över detta. Sen så bor han ju i storstan, har inte alla där "tjocklina" !?

Permalänk
Medlem

tjockislina sa jag och jag kollade aldrig platsen...

Visa signatur

Schemer: "Buddha is small, clean, and serious."
Lispnik: "Buddha is big, has hairy armpits, and laughs."

Permalänk
Medlem

Hos FSData kommer så småningom storleken på databaserna att ingå i den storlek man har beställt.

Jag frågade samma sak och fick till svar:
Fråga:
Jag har en fråga ang. diskutrymmet på ert webbhotell...

I de 50mb som jag har f.n. räknas storleken på mysql-databaserna in där, eller är dom utöver de 50mb?

Tackar.

Svar:
Just nu ligger databaserna utanför det utrymmet, men inom en snar framtid kommer databaserna att inkluderas i den totala utrymmet.

Så, dra iväg ett mail till support@fsdata.se å hör efter med dom...

Visa signatur

¤Hakuna Matata¤
# Ibland försvinner 'j', 'å', 'ä' och 'ö'...
Signatur redigerad av GAPa. I textstorlek tre får man bara ha en rad.

Permalänk

Halva poängen med den här tråden var att få upp en debatt om communities...men det försöket verkas ha misslyckats fatalt.

Synd.

Tack för svaren.

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom trådar angående webbhotell ska tas i "Internet - Uppkoppling - Nätverk" så flyttar jag tråden dit.

*Tråd flyttad*

Visa signatur
Permalänk
Medlem

på cqr.nu har jag 400 mb lagring.. sådu kan ju kika in det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J!mb0
Jag säger bara att om han gör det så kanske han ska ta och tänka över detta. Sen så bor han ju i storstan, har inte alla där "tjocklina" !?

jag bor i sveriges 4e största stad och kan bara ha 0,5mb

Permalänk

Tråden handlade lika mycket om det rådande föraktet mot de som kodar community... Men men.

Sitter på 0.5 så inte tänker jag ha server hemma. Och eftersom vi alla vet att ASP körs bäst på Windowsburkar överlåter jag gärna patchandet och uppgraderingarna till ett webbhotell. Ska kolla upp plakes tips.

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk
Medlem

Sedan att du inte FÅR ha en server på Telias lina gör ju inte saken bättre

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av allban
Sedan att du inte FÅR ha en server på Telias lina gör ju inte saken bättre

får man visst det, för privat bruk, nya regler serrö

sen att min är publik och kör forum och grejer det är ju en annan sak

Visa signatur

i5 3570k _ 16GB _ Fractal Design Define R4 _ GTX 680 och två skärmar.

Permalänk
Medlem

Hellrizer: Läs reglerna från 03-01-15

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av allban
Sedan att du inte FÅR ha en server på Telias lina gör ju inte saken bättre

Jodå så länge det inte är kommerciellt som sagt

16. Får man sätta upp egna servrar?
Om du vill ha en egen server hemma, måste andra känna till dess IP-adress. Och eftersom vi har dynamiska IP-adresser kan vi inte garantera att någon enskild dator får samma IP-adress hela tiden.

http://www.telia.se/bvo/info/gen_info.jsp.html?OID=faq_bredba...

Permalänk
Medlem

Men Johan, skilj på FAQ och de regler du skriver på. Läs avtalet ska du se.

5.2 "Kunden får däremot inte ansluta en server till Telias nät i syfte att fritt eller mot betalning erbjuda och/eller tillhandahålla varor, tjänster eller information till annan"

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid