Uppdatera min äldre dator för bättre fps i spel

Permalänk
Medlem

Uppdatera min äldre dator för bättre fps i spel

Hej, jag vill uppdatera min dator lite som jag köpte i början av 2012. Vad kan jag ändra för bättre prestanda i spel? spelar aldrig på ultra settings utan kör mer normal eller low settings i spel. Har även upplevt problem i overwatch där någon del går upp till 98 grader.
Delarna är:
MK ASRock P67 Pro3 Socket 1155, P67, ATX B3
HD1TB Samsung SP SATA-2* 7200RPM Spinpoint F3
CPU Core i5 2500K
Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGE INET
Kab Antec Three Hundred ATX,
GK EVGA GeForce GTX 570 SC
Nätagg FSP FSP650-80EGN 80+ Gold

Vad kan jag göra för förbättringar men att inte använda för mycket pengar?

Permalänk
Medlem

Är fortfarande en helt ok dator i grunden men grafikkortet är något utdaterat. Ett begagnat GTX 970/980, alternativt ett RX 480 skulle ge din dator en rejäl FPS boost.

Permalänk

Köp ett nyare grafikkort, så får du en grymt mkt bättre dator. Skulle lägga ca 3k om jag vore du.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

@Ravez:

Vad har du för budget?

Nytt grafikkort och möjligen en SSD som du lägger operativsystem, program och de spel som du använder mest.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@Ravez:

Vilken del är det som går upp till 98 grader förresten? Det låter inte så bra...

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

vill väl lägga så lite som möjligt för att få den stabil i olika spel på längre settings. Sen vet jag inte vad det är som blir så varmt kan vara grafikkortet ser settingsen i overwatch när jag spelar det då pendlar den runt 95-98 men ligger mest runt 97. kanske behöver bättre kylning innan jag kan köpa något nytt? ssd kommer jag nog inte köpa för load time på saker bryr jag mig inte så mycket om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravez:

vill väl lägga så lite som möjligt för att få den stabil i olika spel på längre settings. Sen vet jag inte vad det är som blir så varmt kan vara grafikkortet ser settingsen i overwatch när jag spelar det då pendlar den runt 95-98 men ligger mest runt 97. kanske behöver bättre kylning innan jag kan köpa något nytt? ssd kommer jag nog inte köpa för load time på saker bryr jag mig inte så mycket om.

är det ditt gpu som kommer upp i 98 grader är någon fläkt trasig på den eller?

kanske är ditt cpu som blir så varmt o i så fall vad har du för cpu kylare? har du rengjort datorn från damm? har du lagt ny kylpasta på cpun?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravez:

vill väl lägga så lite som möjligt för att få den stabil i olika spel på längre settings. Sen vet jag inte vad det är som blir så varmt kan vara grafikkortet ser settingsen i overwatch när jag spelar det då pendlar den runt 95-98 men ligger mest runt 97. kanske behöver bättre kylning innan jag kan köpa något nytt? ssd kommer jag nog inte köpa för load time på saker bryr jag mig inte så mycket om.

Ladda ner hwmonitor och kika hur varma cpu respektive gpu blir. Kör du stockkylare på processorn?

Håller med övriga, grafikkort + ssd nytt.

Permalänk

har ungefär (hade)... jag har uppgradertat följande. köpte en ssd.. köpte ett beg gtx970 här på sweclockers (1700kr). köpte fläktar och cpu kylare. Klocka min cpu till 4.5.. kör doom och overwatch på ultra nu för tiden så nåt sånt kan du ju göra