Permalänk
Medlem

Fractal Design Define Nano S - 6700k, 980 Ti

Hade lite komponenter som låg och skräpade, så jag införskaffade ett Nano S, var nyfiken på ITX-bygge. Tänkte också lite EVGA-tema, därav Z170 Stinger.

Sådär i efterhand kan jag ju säja att Stingern inte var någon höjdare att bygga på. SATA-portarna sitter mitt i brädan och går inte att kabla på något vettigt sätt, USB-headern sitter helt fel, jag funderade ett tag på att strunta i front-USB totalt men drog in dom efter såpass mycket möda att det blev irriterande snarare än rolig problemlösning. I/O-täckplåten (som för övrigt är väldigt snygg) gick ner över PCI-slotten och drog i backplaten så det lät som naglar på en griffeltavla, det hade den gjort även med kort utan backplate.

Fick inte plats med en EK Predator 240 i fronten (vill inte ha taket, jag gillar inte öppet tak) så för närvarande sitter där en Cryorig H7. Tycker faktiskt bättre om hyfsade aircoolers än budget-AIOs, men jag byter kanske ut den mot någonting annat.

Kommer nog också byta ut kablarna mot något mer färgglatt och passa på att stoppa in en Cablemod SATA data istället för gummimonstret som sitter där nu.

Komponenter:

● Fractal Design Define Nano S chassi
● EVGA Z170 Stinger
● i7-6700k @ 4.5
● Cryorig H7
● 32 GB Corsair Vengeance 2666 (2x16)
● EVGA 980 Ti SC+ ACX 2.0+
● EVGA SuperNova G2 650W
● Samsung 850 EVO 500 GB x 2
● Cablemod EVGA-kablar

Uppdatering:
Bytte till svarta fläktar överallt (Fractal Venturi HF 140mm i fronten, Fractal Venturi HP 120mm på kylaren och i baken), nervoltade 140mm-fläktarna så nu låter det mindre.

Hade först tänkt att försöka montera båda SSDerna horisontellt till höger om moderkortet, men det strandade på att jag inte ville såga i chassit för att kunna dra in SATA-pwr/data från höger, bakom frontfläktarna, det skulle nog blivit bökigt och inte sett snyggt ut även om jag sågat.

Istället flyttade jag den ena SSDn till baksidan och drog om PCIE-kablarna till att komma underifrån. Egentligen borde man väl fylla upp det stora hålet till höger om moderkortet med en reservoar eller nåt, men det får bli ett framtida pyssel.

Nu går det tyst och vad liten Nano S är jämfört med storebror bredvid!

Sista uppdatering:
Flyttade tillbaks SSDerna till fronten och monterade horisontellt, ser bättre ut nu med nånting där istället för ett gapande hål tycker jag. Drog om lite kablar och snyggade upp baksidan åxo.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Intressant. Ett sådant bygge som jag planerar härnäst. Med lite variationer(m.2, gtx1070). Hur är ljudnivån och temperaturen/luftflöde tycker du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main - i7 2600K | MSI P67A-GD65 REV B3 | Corsair XMS 8GB | Intel 510 120GB | Gigabyte GTX570 OC 1280MB | Cooler Master 690 II Adv. | Corsair HX 850W 80+ | Noctua NH-U12P SE2
HTPC - i5 3570K | Asus P8H77-I | Corsair XMS 8GB | Samsung 840 120GB | be quiet! Pure Power 430W 80+ Bronze | Fractal Design Node 304 | Mobilt Samsung GT Pro 8.4 | LG G3 D855

Permalänk

Snyggt litet bygge! Prova att dra pcie kabeln underifrån för en ännu cleaner look. Annars tummen upp!

Permalänk
Medlem

@heniv181: Temp och luftflöde är bra (jag skaffade just 4st Fractal Venturi, 2 140mm, 2 120mm), däremot gillar jag inte hur mycket den låter (jag har fönsterversionen) så jag kommer nog koppla på nervoltsladdarna på 140mm och ställa om kurvorna lite. Oljudet är inte så farligt att det är oöverkomligt, krävs nog bara lite jobb, men om det inte vore för att jag även hade lite Cablemod magnetiska LED liggande hade jag nog hellre byggt utan fönsterpanel.

Jag tänkte också bygga M.2 med 950 PRO men det strandade på att jag hade Stingern, som jag för övrigt tycker är mycket snyggare än t.ex. ASUS Pro Gaming/Maximus Impact och färgexplosionen på ASRocks. Eftersom det här var ett totalt okynnesbygge fick estetiken gå i förtur Blir definitivt en 950 PRO på mitt nästa "riktiga" bygge.

@gustavfrodeberg: Den får faktiskt inte plats där just nu, pga gummisatakablarna Har beställt ett gäng sleevade sata från Cablemod till mitt nya X99 refresh/1080-bygge och slängde in några extra så jag kommer kabla om allt och då drar jag dom nog "ordentligt"

Edit: Beror såklart inte på sata-data att det är slut på plats där nere, kablar nog om ikväll eller nåt Ska vrida på SSDn så den hamnar horisontellt och stoppa den andra under istället för på baksidan åxo.

Permalänk
Medlem

Jag älskar när personer bygger datorer på komponenter som "ligger och skräpar" och så är det bättre prestanda än många drömmer om, haha.

Snyggt byggt!

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Drog om PCIE-kablarna till att komma underifrån istället, det ser verkligen mycket bättre ut! Flyttade SSDn i fronten åxo.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Har Define R4 och skulle vilja gå ner i storlek men har inte budget
gav 4/5

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem

Sista uppdatering: Flyttade tebax SSDerna till fronten och kablade om lite. Nu ska det nog inte göras mer i den här burken, iaf inte förrän X99-refresh om det blir lite delar över

Permalänk

Hur kommer det sig att du valde HF i fronten och HP bak? I min mening ska man göra tvärtom eftersom man oftast har någon form av hinder i fronten men inte där bak. HF har mycket mycket högre flöde och passar bättre där det inte är motstånd, alltså bak. Jag har själv dessa fläktar och vet att HP har betydligt lägre luftflöde.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

@beyondthemind: Man kan ju tycka det, det trodde jag åxo, men när jag hade HP i fronten (och bak, iofs) gick jag 4-5 grader högre enligt helt ovetenskaplig test (RealTemp och GPU-Z efter någon timmes Division). Det kanske beror på om man sätter fläktarna på utsidan och kör utan dammfilter? Vilket jag inte vill göra

Har faktiskt samma resultat på min "riktiga" dator som sitter i ett Define S, återigen helt ovetenskapligt testat men under längre tid så inte sånt som rumstemperatur osv. borde ha spelat in. Enda skillnaden där är ju tre fläktar istället för två. Nu sitter det dock en EK Predator i fronten på den datorn istället.

Permalänk

@Edge1: Hp använder man just när man har motstånd i fronten, t.ex fläktfilter. Men om fläktfiltren inte ger så mycket motstånd så kanske man tjänar i luftprestanda i att köra med HF ändå. I mitt chassi fungerar dock HP-14 bättre i fronten då jag dels har fläktfilter men även en frontpanel som gör att den bara tar in luft från en öppning i botten. Chassit är ett Cooltek W2. Beror då helt enkelt på hur chassit ser ut

Men bak hade du nog tjänat in i luft vs ljudnivå att köra med en HF och dra ner i varvtal. Redan på mycket låga varvtal flyttar HF mer luft än HP

Edit: Om du syftar på det med att en HP-fläkt ska trycka eller suga luft så är det ingen skillnad. Tyvärr något som ofta är missuppfattat, att en högtrycksfläkt är bättre på att trycka luft än att suga. Men det är alltså ingen skillnad.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

@beyondthemind: Nej i baken sitter det en HP mest för att jag inte hade nån extra HF Skulle störa mej orimligt mycket på en annan sorts fläkt, alla har vi våra OCDer, hehe.

Jag tror att i mitt fall med Nano S/Define S så spelar det helt enkelt ingen jättestor roll hur det ser ut, det kan ju vara så att HF-fläktarna helt enkelt får in mer luft för fläkten på kylaren att "ta av" så att säja, å de e därför som tempen ser bättre ut, situationen kanske ändras om jag stoppar in en AIO eller loop men det hade jag nog ändå inte tänkt göra eftersom det här var ett totalt okynnesbygge som faktiskt mest står avstängd på golvet just nu.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på ett 240 predator i mitt Nano. Vad var det som gjorde att det inte fick plats?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Fulis: Pumpen sitter ju på blocket och sticker ut lika mycket på chassisidan som fläktarna, dvs. om man monterar fläktarna på andra sidan istället för dammfiltret ligger radiatorn ändå inte platt mot chassit. Syns bäst på bild:

Pga. detta är kombinationen rad+fläktar nån cm för tjockt för att få plats med mitt grafikkort. Lite för lite utrymme för att vålda ihop allt, man kan ju köra med korta kort typ R9 Nano eller 970 Mini men det ville jag inte.

Permalänk
Medlem

Kollade mest måtten. Tänkte ha slangarna i överkant och kanske korta dem. Även flytta anslutningarna på grafikkortet till ovansidan. Tänkte köra insug i botten och bak och utblås genom radiatorn fram. Vill inte heller ha det öppet upptill. Frågan är hur mkt varmluft ifrån psu som fläkten drar in. Håller på med research fortfarande. Mitt grafikkort är 244 i nuläget men vill kunna få plats med 1080 sen som är 266 vilket får plats när jag mäter. Frågan är hur mkt bök det blir med slangarna. Hur upplever du pumpvolymen i förhållande till andra pumpar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Fulis: Mitt EVGA 980 Ti är 266 och det får inte plats om fläktarna sitter på insidan (vilket dom ju måste pga. pumpen). Slangarna går ju att byta ut till vad som helst och jag hade nog kortat dom om det hade fungerat med måtten annars.

Pumpvolymen är enligt mej (helt ovetenskapligt) bättre än alla andra AIOs jag har testat, vilket iofs. inte är så många (Corsairs vanliga, H110, H110i osv.) men jag antar att det är ganska genomgående så eftersom alla AIOs är OEMade. Inte lika bra som en egen loop förstås men fullt acceptabelt och dessutom tystgående. Just nu använder jag ju inte den här datorn och i min "riktiga" burk sitter det en Predator 360 som är alldeles eminent.

Permalänk
Medlem

@Edge1:

Tack för dina svar. Jag kommer nog skaffa detta och modds lite. Om inte 1080 får plats kommer jag kapa lite i fronten för pumpen på mitt nano om det inte skulle fungera. Får väl göra en post här sen då nätet lyser med sin frånvaro om kombon.

Permalänk
Medlem

Såhär blev det iaf.

Kortade ner slangarna och flyttade snabbkopplingarna till radiatorn då den är bökigast att få in. Väntar fortfarande på de sista delarna innan jag kan testa men som det ser ut så får man in ett 266mm lång GPU med 4,3 mm marginal. Ska bli kul att se hur den levererar

Permalänk
Medlem

@Fulis: Blev ju jättesnyggt Sådär ska jag också göra när jag skaffar ett 1080 med vattenblock tror jag

Permalänk
Medlem

@Edge1:

Tack. Här är en bild på när det var klart. När jag uppgraderar till 1080 så kanske jag slänger in en radiator till längst bak. Får se om det finns några slimmade på marknaden då. Skickar med en bild på lite temps med. Nu kör jag datorn väldigt tyst men det finns en det utrymme för överklockning. Få se om jag orkar. Kör med en i5 4690K samt ett GTX970 nu så jag antar att de nyare prylarna blir lite varmare. Det är inte den svalaste eller tystaste burken jag byggt men det duger gott och väl. Det blev bra mycket tystare än luftkylning.
Ursäkta dålig mobilbild på temperaturerna.

Permalänk
Medlem

@Fulis: Mitt Nano S har ju fönster, så den blir aldrig tyst Lite därför jag inte försökte lösa det där med Predator i fronten även om du just bevisat att det går alldeles utmärkt, mitt 980 Ti blåser upp i alldeles fantastiska ljudorgier vid tungt spelande ändå, och då är det ju lite onödigt medd AIO på processorn. Stör mig inte så mycket på det eftersom jag nästan inte använder den här burken, och när jag gör det har jag hörlurar, men jag funderar på att stoppa allt i en Lian-Li PC-O5 istället. Eller bygga nytt X99 med 1080... eller något annat, alltid är det ju en massa saker man vill göra

Permalänk
Medlem

https://m.sweclockers.com/forum/trad/1433686-koll-innan-kop-u...

Tja! Tänkte plocka ihop något liknande, skulle uppskatta om du som har erfarenhet av detta chassi skulle kunna ge mig lite input?

Tack på förhand,
Jacob

Permalänk
Medlem

@wiirgy: Ja vad vill du veta? Nano S är inte som vissa ITX-lådor typ Lian Li, In Win eller Ncase, det är ungefär som att bygga i ett vanligt miditower fast mindre.

Jag tittade på din tråd och undrar varför du väljer en Hydro H60 istället för en ordentlig luftkylare, H60 kommer aldrig komma upp i samma prestanda som ens en 212 EVO eller den jag har i. Med sida utan fönster blir det ju ganska tyst ändå, så jag skulle antingen välja en ordentlig 240/280 AIO eller en ordentlig luftkylare. Jag har donat om lite och provat både en EK Predator 240 som Fulis visat i tråden, och en H110i GTX, båda skulle vara mycket bättre val än en H60 om du vill köra AIO.

Tänk också på att prestandan på M.2 NVMe ökar ju större kapaciteten är, så en 512 GB om du vill spendera dom pengarna skulle nog vara värt det, annars kanske bara köra vanlig SATA-SSD.

Jag är dessutom jätte-OCD och vill ha samma sorts fläktar överallt (det ingår en 120 i baken och en 140 i fronten) men om det inte spelar dig någon roll kan du ju stoppa in vad som helst. Hur tänkte du sätta dina två PureWings? Jag skulle satsa på en 120 i baken och 2 140 i fronten endast, kanske en 120 i botten också. Mina två 140 går på DC och är nervoltade, det tycker jag funkar bra.

Jag har inga större problem med grafikkortet och eftersom du tänkte köra typ samma så kommer det fungera, större kort typ Galax HoF osv. kanske inte får plats med tanke på nätagget men som sagt i ditt fall spelar det ju ingen roll. Eftersom ungefär halva grafikkortet har nätagget ganska nära kör det lite varmare än i t.ex. ett vanligt miditower, men inte så varmt att det är ett problem tycker jag. Det låter ju lite med den fläktkurvan jag ställt för att köra det i 1500/8000 MHz men jag spelar med hörlurar så mig gör det ingenting.

Permalänk
Medlem

@Edge1:
@Fulis:

Bumpar tråden igen, onödigt att starta en ny tråd.

Håller på med ett liknande bygge till brorsan och undrar om ni tror det skulle göra någon skillnad med ett litet SFX-agg?
https://www.inet.se/produkt/6900046/corsair-sf600-600w/#specs (behövs bracken?)
Nu när ni haft era datorer ett tag, upplever ni att GPU:n går extra varmt med ett normalstort agg?

Om det inte skulle göra någon skillnad vilken av dessa skulle ni valt?
https://www.inet.se/produkt/6910213/cooler-master-v-550w-upda...
https://www.inet.se/produkt/6910097/evga-supernova-gs-550w/#s...
Något annat förslag? 80 plus gold, modulärt, max 650w och under 150mm.

Funderar på att sätta en 120 mm i botten också, är det onödigt?
Kommer ha 2 st i fram 140/120 och en 120 i bak.

Kom ni fram till vilken fläkt som är bäst eller ska jag köra på samma som redan sitter i chassit? (gillar när det ser enhetligt ut)
https://www.inet.se/produkt/6308884/fractal-design-dynamic-gp...

Kör luftkylning till CPU, Pure Rock.

Här är den preliminära kundvagnen:
(är det någon större skillnad på Fury Black och Savage Black förresten?)
https://www.inet.se/kundvagn/bild/9558640/

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@D-ryd: Jag tror att ett SFX skulle göra luftflödet lite bättre, det beror ju på vilket grafikkort du tänkte köra med. I @Fulis fall har han ju vatten på grafikkortet också så för honom gör det nog ingen större skillnad men mitt 980 Ti går rätt mycket varmare än i ATX-låda. Jag har ställt fläktkurvan så det inte blir jättevarmt, men det låter ju mer istället.

Stoppade dessutom in en EK Predator precis som Fulis:

Väntar på EVGAs 1080 eftersom alla andra kort är alldeles för långa

Angående SFX om du nu bestämmer dig för det, jag tror bracketen behövs, har inte provat själv men såg nått på YouTube eller liknande, tyvärr kommer jag inte ihåg precis vad det var. Du kan ju utan vidare stoppa in ett 165mm långt nätagg som mitt EVGA G2 650W, det går att routa kablar ändå, så om du väljer ATX har du ju en uppsjö att välja mellan.

När det gäller fläktar så är ju inte Fractals GP dåliga, själv körde jag på Fractals Venturi istället och Fulis kör ju Noctua. Nu har jag EK's Vardar överallt istället, eftersom dom kom med Predatorn. GP är som dom flesta fläktar som kommer med chassin, mellanklass, inte speciellt tysta men dom kyler ju. Du har 2st. 120 i korgen, tänkte du sätta en av dom på CPU-kylaren? Annars vill du väl ha en 140 till i fronten eftersom chassit kommer med en 140 där redan.

Om du inte tänkt klocka något speciellt funkar väl det mesta, i ditt fall tror jag Savage är lite nyare och kanske har bättre XMP-stöd (bara en spekulation). Kolla upp partnr. på länken så ser du om dina minnen har XMP-certifiering eller inte. Det kanske inte spelar dig någon större roll eftersom du ändå valt 2133-minne.

Permalänk
Medlem

@Edge1:

Kommer bara överklocka GPU och CPU lätt, inget avancerat. Vill ha ett stabilt system.

Jag har valt det här kortet:
https://www.inet.se/produkt/5400088/msi-geforce-gtx-1070-8gb-...
Eftersom det inte är referenskort så kommer jag nog att köra på det där SFX-agget för att få lite bättre luftflöde.
Agget har fått fina recensioner och har alla egenskaper jag eftersökt.
Kommer nog att behöva det där bracketen ser det ut som.

Angående fläktarna så trodde jag att det var 140/120 i fronten, men nu insåg jag att det får plats 2 st 140.
Jag kommer nog att ha 2 st Venturi HP-14 i fronten och en Venturi HP-12 i bak, samtliga PWM-styrda.
Såg att det ingår extra splitters till 4-pin och det finns 2 st "4-pin chassi fan" på moderkortet, då kommer det väl att gå att styra alla 3 via BIOS eller programvara? (typ Speedfan).

Bytte förresten ut mb till Asrocks, behöver USB type-C och det kan vara bra med Wifi-externdern.
https://www.inet.se/produkt/1900073/asrock-z170-gaming-itx-ac...
Det här har nästan samma egenskaper men Asrocks är väl lite bättre kvalité?
https://www.inet.se/produkt/1900109/gigabyte-z170n-gaming-5/#...

Sen tog jag Savage black:
https://www.inet.se/produkt/5310206/kingston-hyperx-16gb-2x8g...
Vill egentligen bara ha så stabila stickor som möjligt, kommer inte att överklocka nämnvärt, därför 2133.

Här är den nya uppdaterade kundvagnen:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9560495/

Synpunkter och ytterligare tips? (En annan CPU-kylare kanske?)

Fläktarna
Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Jag upplevde grafikkortet varmare i nano är i define s. En av anledningarna varför jag kör vattenblock där med nu, för att få ner ljudvolymen. Jag har skaffat en fläktkontroller som jag har tänkt ha på skrivbordet sen. Letar efter en bra multikabel att skarva på bara så man slipper 50 färgglada kabler Kan skicka bild när det är klart. Köpt plexi att bygga in den i. Överlag är jag nöjd med predator. Dock vill jag få ner varven på pumpen då den hörs mer än fläktarna när burken jobbar. När jag har kontroller kanske jag vänder tillbaka luftflödet med så att luften sugs in fram och ut bak samt skippar fläkten i botten. I nuläget kan jag inte balansera flödet innan kontrollern är inkopplad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@D-ryd: Angående fläktarna, du får en splitter 1-till-2 med varje Venturi HP (med Venturi HF får du istället en 1-till-1 voltregulator), du kan ju seriekoppla dom om du vill. Du behöver ju inte PWM-styra chassifläktarna, PWM byter ju hastighet efter CPU-temperatur, det vill du ju ha på kylaren men inte i chassit (om du inte vill att dom ska ändra RPM hela tiden, men det finns det ju ingen anledning att göra). Däremot kan du ju ställa in olika volt i UEFI/BIOS (eller SpeedFan osv) så dom går olika fort vid olika temp från någon annan sensor, så luftflödet/trycket hålls ganska konstant samtidigt som du får ut den varma luften som alstras av grafikkortet.

Som kanske syns i galleriet hade jag 2st. Venturi HF i fronten innan och det fungerade bra. Jag hade lägre chassitemp över lag, nu har jag istället ett tystare system och lägre CPU-temp, men aningens högre chassitemp, antagligen för att jag bara har en 120 i baken som utsug (jag vände fläktarna på Predatorn till insug).

@Fulis: Jag har ju insug i fronten och utsug bak (med bara en fläkt) och min pump är tyst. Det ljudligaste i min dator är oftast grafikkortet.

Permalänk
Medlem

@Edge1:

Tack! Nästan klar nu, har gjort lite förändringar.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9563084/

Evga Supernova GS 550w (150mm), tror inte att det lilla SFX-agget gör någon större skillnad faktiskt, bracketen finns dessutom inte i lager. Sen läste jag att vissa kablar inte räcker till moderkortet om man vill dra det underifrån.

Valde till slut 3 st Venturi HF, 2 st 140 i fram och 1 120 i bak.
Ingen PWM-styrning alltså vilket bara hade krånglat till det och inga HP-fläktar, antar att jag vill ha optimalt luftflöde istället för tryck?
Det jag funderar på är om jag ska montera en 4:e fläkt i botten för att blåsa upp mot grafikkortet, vad tror du där?

Asus Maximus för det fina ljudkortet och att det har allt jag behöver plus lite till.
Asus GTX 1070 ROG STRIX DC3 OC för att det har 2 st HDMI 2.0b och är semipassivt, datorn kommer användas till VR och en 4K tv samt 1440p gaming.

Noctua NH-U9S, lite mindre än Pure Rock och bättre kylning. (ful färg på fläkten dock)
Man kan sätta dit en extra fläkt baktill (samma som sitter på) för att få ännu bättre flöde, onödigt?

Vad tycks? Är det stabilt?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@D-ryd: Jag kör med custom Cablemod-kablar så längd var aldrig något problem, skulle inte varit även om jag hade haft ett jättelitet nätagg. Tvärtom nu när allt är klart skulle jag nog valt ännu kortare kablar för att snygga upp baksidan lite.

Angående nätagg är ju G2 Super Flower, GS Seasonic, vilket kanske inte spelar någon jättestor roll, men GS har ju märkbart sämre spänningsregulator (källa).

Som du kan läsa lite tidigare i tråden var det någon som undrade varför jag körde HF-fläktar i fronten och en HP i baken och inte tvärtom, vilket ju är brukligt/iaf. mer vanligt. Jag provade med statiskt tryck-fläktar först, och även i min lite större burk (vanliga Define S) och tyckte jag fick samma temp fast mindre oljud med HF/airflow-fläktar. Dock gjorde jag ingen speciellt vetenskaplig undersökning, jag bara spelade lite påfrestande spel under någon timme med HWiNFO64 igång och tittade på temperaturerna. Jag skulle nog kanske ändå köra en HP i baken eftersom den sitter precis framför en grill i chassit, fronten har ju bara fläktfiltret.

Du kan ju montera en fläkt i botten, men isf. skulle jag sätta den på utblås eftersom du redan har två insug och bara en utblås, så det blir jämnare tryck i chassit. Dessutom har du ju inte blower-grafikkort så det kan vara ett bra sätt att få ut den varma luften som kortet alstrar.

Spelar det någon roll att Noctuas fläktar är avföringsbruna om du ändå inte har fönster på lådan Jag vet faktiskt inte hur effektivt två fläktar är på en U9S, har aldrig provat push-pull på någon sorts tornkylare av något märke. Det borde finnas en massa artiklar om det på nätet antar jag.

Annars ser allt bra ut, jag undrar bara hur värt det är att stoppa en 6600K i den burken när en 6700K kostar så lite (relativt sett, förstås) Kommer ni inte bli sugna på att uppgradera till 6700K nästan omgående och därmed få en 6600K över helt i onödan?

Edit: Kom på en sak faktiskt, jag vet inte om det spelar dig någon roll eller inte. Jag funderade på att använda Maximus VIII Impact i ett Lian Li PC-O5-bygge, men jag avstod pga. den jobbiga placeringen av SATA-kontakterna på moderkortet. Dom sitter ju på ungefär samma ställe som på min EVGA Stinger i den här burken, så att man måste dra SATA-kablarna över minnet och dessutom är dom krångliga att komma åt när man väl fått på en tornkylare. Som sagt, det kanske inte spelar dig någon roll, jag blev iaf. tvungen att köra både Cablemod sleevade SATA-kablar och NZXT-extensions för att få allt någorlunda snyggt, ändå ligger ju kablarna rakt över minnet ovanpå grafikkortets backplate.