Sålde en dator igår, köparen får inte igång den, kommer tillbaka o kräver pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem

Köplagen:
20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.

Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.

Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk

Nyfiken på hur det har gått. Hoppas höra slutet på "historien"

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Enlig rättspraxis kan man kräva ersättning upp till 3 månader efter köp för dolda fel, som ger en viss garanti. Är inte det en viss garanti menar du eller? Och var skriver jag om reklamationsrätt?

Dolda fel behöver inte enbart vara något som säljaren medvetet undvikit att berätta, alltså att säljaren själv inte är medveten om att något är fel. Ja då kan du kräva ersättning, man är faktiskt skyldig till att varan man säljer ska hålla ett tag efter köp. Finns inget köpavtal så gäller köplagen, återigen skriv avtal om vad som gäller när man säljer.

Är det inte rätt meningslöst att hänvisa till oredovisade rättsfall och spekulera kring omständigheter som inte har tagits upp?

Utgår vi från TS fall så har köparen underlåtit att undersöka varan och får då inte åberopa fel som han borde ha märkt vid undersökningen (KL 30 §). Det ser ur ett lagligt perspektiv rätt mörkt ut för köparen.

Har aldrig hört att man ska skiva avtal på försäljning av lösöre. Hur skulle ett sådant avtal i så fall se ut, har du något exempel?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Enlig rättspraxis kan man kräva ersättning upp till 3 månader efter köp för dolda fel, som ger en viss garanti. Är inte det en viss garanti menar du eller? Och var skriver jag om reklamationsrätt?

Dolda fel behöver inte enbart vara något som säljaren medvetet undvikit att berätta, alltså att säljaren själv inte är medveten om att något är fel. Ja då kan du kräva ersättning, man är faktiskt skyldig till att varan man säljer ska hålla ett tag efter köp. Finns inget köpavtal så gäller köplagen, återigen skriv avtal om vad som gäller när man säljer.

Var får du denna information ifrån? Man kan inte kräva ersättning hur som helst och skyddet mot dolda fel är på inget sätt en garanti, varför jag nämnde reklamationsrätt. En garanti är nämligen något som man får frivilligt medans reklamationsrätt är något som man har lagstadgat. Man är INTE skyldig att varan håller ett tag efter köp och man är INTE skyldig att ersätta en köpare för fel som inte var dolda. Dolda fel är fel som säljaren rimligen borde vetat om, som finns på varan, det kan aldrig vara saker man informerat om innan köp.
En köpare kan däremot HÄVDA att den ska ha ersättning för påstådda fel varvid den får stämma en säljare, ta upp sitt fall i rätten och den vägen få ersättning. Återigen, det är väldigt individuellt från fall till fall men rent generellt så ska det väldigt mycket till för att en säljare ska anses ha försökt lura en köpare och köparen ska kunna få ersättning. Det måste som regel finnas klara kontrakt man bevisligen brutit mot och det räcker inte att man står och påstår saker. Man får inget hjälp av konsumentombudsman eller ARN men man kan möjligen få hjälp via sin hem eller bilförsäkring.
I just detta individuella fallet så finns det inget köparen kan göra då säljaren gjort vad den behöver göra.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

typ ett kvitto Med medpartens namn och motpartens namn samt datum tid klockslag, och en underskrift att han härmed köper denna vara utan att kolla, typ så ifall ni fattar. o sen gör ni en kopia på det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av killawife:

Var får du denna information ifrån? Man kan inte kräva ersättning hur som helst och skyddet mot dolda fel är på inget sätt en garanti, varför jag nämnde reklamationsrätt. En garanti är nämligen något som man får frivilligt medans reklamationsrätt är något som man har lagstadgat. Man är INTE skyldig att varan håller ett tag efter köp och man är INTE skyldig att ersätta en köpare för fel som inte var dolda. Dolda fel är fel som säljaren rimligen borde vetat om, som finns på varan, det kan aldrig vara saker man informerat om innan köp.
En köpare kan däremot HÄVDA att den ska ha ersättning för påstådda fel varvid den får stämma en säljare, ta upp sitt fall i rätten och den vägen få ersättning. Återigen, det är väldigt individuellt från fall till fall men rent generellt så ska det väldigt mycket till för att en säljare ska anses ha försökt lura en köpare och köparen ska kunna få ersättning. Det måste som regel finnas klara kontrakt man bevisligen brutit mot och det räcker inte att man står och påstår saker. Man får inget hjälp av konsumentombudsman eller ARN men man kan möjligen få hjälp via sin hem eller bilförsäkring.
I just detta individuella fallet så finns det inget köparen kan göra då säljaren gjort vad den behöver göra.

Jag pratar rent generellt och inte om detta specifika fallet.

Säljaren ansvarar för felet i om det existerade innan ni genomförde köpet, även om det inte visar sig förrän senare. Uppkommer en försämring av varan efter det att risken har gått över på köparen, skall varan anses felaktig, om försämringen är en följd av säljarens avtalsbrott. (21§ 1 st Köplagen)

Reklamation

32 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).

Reklamerar köparen inte inom två år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.

Du kan även läsa här , dock är det om bil men det är fortfarande köplagen. Du ser även att det inte räcker med att friskriva sig genom att skriva "befintligt skick".

Permalänk
Medlem

@Lobocut: Fast du plockar ju lite som du vill ur texten. Först och främst så är det som gäller för begagnade bilar lite annorlunda mot mindre varor så de går inte riktigt att jämföra och det är inte riktigt applicerbart här. Och allt det du skriver har att göra med dolda fel, precis som jag skrev förut. Man kan inte komma dragandes med gamla fel på en vara som man köpt om det inte är uppenbart att säljaren försökt att dölja felen. Det står ju klart och tydligt "om försämringen är en följd av säljarens avtalsbrott". Har köparen undersökt varann så har köparen också godkänt det skick den är i och det förekommer då inget avtalsbrott bara för att ett fel uppkommer på varan utan det avtal man fattat innebär att köparen köper varan i det skick den är i. Jag är fullt medveten om att "befintligt skick" inte existerar som ett skydd för en säljare men det beror inte på att det på nåt sätt friskrev en säljare från ansvar utan att lagen ändrats så att det inte längre är nödvändigt.
Jag förklarade det ju tidigare och det är inte så komplicerat: För att man ska kunna hävda att ett fel på en vara man köpt är ett s.k dolt fel så måste man kunna BEVISA att säljaren medvetet försökt att lura köparen. Detta är den enda möjligheten man har att kunna reklamera fel på en vara som uppkommit. Hur gör man detta? Jo, om du har exempelvis en inspelning där säljaren skrattandes säger att den blåst dig så kanske, ja kanske du kan komma nån vart men annars är det omöjligt. Det är alltså en ganska tandlös lag då dess utformning gör att man som säljare inte har något att frukta från nissar som hör av sig och gnäller.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd

Intresserad utav att höra hur historien slutat, om det har gått framåt?

Permalänk
Avstängd

Checklista vid köp mellan privatpersoner

"Undersök varan noga före du köper den. Du kan inte klaga på fel som du borde ha upptäckt om säljaren har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det."

"Om du får problem med varan efter köpet och du och säljaren inte kommer överens, kan du kontakta tingsrätten."

Det är väl just dessa 2 raderna som gäller?

Dvs har köparen INTE fått möjligheten att testa varan utav säljaren, så kan han vända sig till tingsrätten för ett utlåtande av en tredjepart.

Men har både säljaren och köparen konstaterat att testning erbjöds innan så är det inte lönt för köparen att gå till tingsrätten då det står klart och tydligt att du ska testa varan innan du köper den speciellt när säljaren även uppmanat köparen till att göra det?

Och det borde väl utesluta dolda fel också, eftersom köparen inte ens vet om ifall varan fungerade vid köpet då han inte testade varan på plats innan köpet.
Kan tänka mig att det blir svårt att bevisa ett dolt fel när man inte ens vet om produkten fungerade överhuvudtaget?

Permalänk

@Jfqvist: Att den inte ens går igång, fläktarna "hugger" till när man trycker på startknappen men inget mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thedroxer:

@Jfqvist: Att den inte ens går igång, fläktarna "hugger" till när man trycker på startknappen men inget mer.

Kan vara något med hans ström ur eluttaget hemma hos han som har pajat datorn, eller bara inte får den att starta. Kanske inte har jordade kontakter etc.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thedroxer:

@Jfqvist: Att den inte ens går igång, fläktarna "hugger" till när man trycker på startknappen men inget mer.

Symptomen tyder på kortslutning någonstans samt att PSU kortslutningsskydd slår till och stänger av strömmen.

Skulle nog öppna och kolla noga om nått "märkligt" har skett i datorn.......

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av killawife:

@Lobocut: Fast du plockar ju lite som du vill ur texten. Först och främst så är det som gäller för begagnade bilar lite annorlunda mot mindre varor så de går inte riktigt att jämföra och det är inte riktigt applicerbart här. Och allt det du skriver har att göra med dolda fel, precis som jag skrev förut. Man kan inte komma dragandes med gamla fel på en vara som man köpt om det inte är uppenbart att säljaren försökt att dölja felen. Det står ju klart och tydligt "om försämringen är en följd av säljarens avtalsbrott". Har köparen undersökt varann så har köparen också godkänt det skick den är i och det förekommer då inget avtalsbrott bara för att ett fel uppkommer på varan utan det avtal man fattat innebär att köparen köper varan i det skick den är i. Jag är fullt medveten om att "befintligt skick" inte existerar som ett skydd för en säljare men det beror inte på att det på nåt sätt friskrev en säljare från ansvar utan att lagen ändrats så att det inte längre är nödvändigt.
Jag förklarade det ju tidigare och det är inte så komplicerat: För att man ska kunna hävda att ett fel på en vara man köpt är ett s.k dolt fel så måste man kunna BEVISA att säljaren medvetet försökt att lura köparen. Detta är den enda möjligheten man har att kunna reklamera fel på en vara som uppkommit. Hur gör man detta? Jo, om du har exempelvis en inspelning där säljaren skrattandes säger att den blåst dig så kanske, ja kanske du kan komma nån vart men annars är det omöjligt. Det är alltså en ganska tandlös lag då dess utformning gör att man som säljare inte har något att frukta från nissar som hör av sig och gnäller.

Här kan du läsa om en HD dom med just detta vi pratar om nu.

Permalänk
Inaktiv

Du har undersökningsplikt som köparen och det är i princip omöjligt att få rätt som köpare i det här fallet. Om jag var säljare så skulle jag inte ta tillbaka varan. Inte hjälpa till att undersöka var som är fel, eftersom säljaren visste att datorn fungerade vid leverans. Om köparen vill driva detta i domstol så låt hen göra det. Köpet anses avslutad när säljaren har mottagit pengarna och köparen mottagit varan. Därför är det alltid en risk att köpa begagnat och underlåter man att undersöka varan vid köptillfället. Då är det kört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Du har undersökningsplikt som köparen och det är i princip omöjligt att få rätt som köpare i det här fallet. Om jag var säljare så skulle jag inte ta tillbaka varan. Inte hjälpa till att undersöka var som är fel, eftersom säljaren visste att datorn fungerade vid leverans. Om köparen vill driva detta i domstol så låt hen göra det. Köpet anses avslutad när säljaren har mottagit pengarna och köparen mottagit varan. Därför är det alltid en risk att köpa begagnat och underlåter man att undersöka varan vid köptillfället. Då är det kört.

Håller med till fullo!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

För mig är det väldigt enkelt, och nu utgår jag endast från mig själv.
Givetvis hade jag erbjudit honom hjälp. Jag hade tagit tillbaka datorn och felsökt.
Att sälja något som inte fungerar för köparen från dag 1 hade jag mått dåligt av.
Struntar totalt i diverse lagtexter, för mig handlar det om mitt eget samvete och känsla.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

För mig är det väldigt enkelt, och nu utgår jag endast från mig själv.
Givetvis hade jag erbjudit honom hjälp. Jag hade tagit tillbaka datorn och felsökt.
Att sälja något som inte fungerar för köparen från dag 1 hade jag mått dåligt av.
Struntar totalt i diverse lagtexter, för mig handlar det om mitt eget samvete och känsla.

Men säg att du vet att datorn fungerat under hela perioden datorn haft dig som ägare. Hur roligt är det att ta tillbaka något som man dagarna innan har kämpat för att bli av med. Jag är helt med dig angående samvete, jag skulle inte heller må helt 100. Men vi lever också i en värld av lögnare, likaväl som att vi lever bland godhjärtade människor. Så frågan är ju hur långt man vill dra det som privatperson.

Jag personligen kan tänka mig en variant av det du säger. TS kommer överens om att hjälpa till att felsöka datorn. Men absolut inte ta tillbaka pengar eller stå för eventuella kostnader vare sig datorn lagas eller ej.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

För mig är det väldigt enkelt, och nu utgår jag endast från mig själv.
Givetvis hade jag erbjudit honom hjälp. Jag hade tagit tillbaka datorn och felsökt.
Att sälja något som inte fungerar för köparen från dag 1 hade jag mått dåligt av.
Struntar totalt i diverse lagtexter, för mig handlar det om mitt eget samvete och känsla.

Kan skett en olycka?, köparen har tappat lådan eller gjort något med hårdvaran som gått fel för sen få det till säljarens fel.

Eftersom köparen fick erbjudande att kolla på datorn innan men tog ej erbjudandet så tycker jag att köparen inte kan kräva något. Om säljaren vill kolla på den om hen har tid , kunskap och extra delar att felsöka med så är det snällt men köpet är genomfört så det hade inte jag backat om jag vore säljare.

Finns för många okunniga klåpare som pillar på saker dom inte har kuskap på.

Det är iaf min åsikt.

Hade det varet jag som var säljare hade jag hjälp köparen och felsöka "i mån av tid" den men minsta tecken på handhavande fel " olycka eller ej" från köparen så hade han fått betala mig alt lämna in den på reperation själv.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thedroxer:

@Jfqvist: Att den inte ens går igång, fläktarna "hugger" till när man trycker på startknappen men inget mer.

Det felet har jag haft en gång i tiden, då var det en molex i en fläktkabel som var böjd som resulterade i att den inte ville starta. Med andra ord sam andra här har spekulerat om: det kan vara en sladd inom datorn som strular efter transport ELLER efter att han pillade i datorn och inte visste vad han gjorde.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Ta inte tillbaka datorn. Du kan testa den med honom och göra en mindre felsökning men låt han ta bort eventuella minnen etc etc för om något skulle gå sönder så vill du inte stå där med en trasig komponent i handen. Du vill inte hamna i en situation där du har datorn hemma hos dig och han säger att du har skadat den i felsökningen...

Så fort datorn lämnade din syn så kan du inte veta vad han har gjort med den. Jag kan inte se att du är ansvarig för fel nu. Han hade chansen att testa den men gjorde inte det. Du testade den själv och vet att den var ok när du lämnade över den. Därmed så måste något ha hänt mellan det du gav den till honom tills han kom tillbaka med den till dig. Och det som har hänt är inte ditt ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thedroxer:

Tjena SweClockers!

Sålde en dator igår till en kille som kom och hämtade upp den. Jag hade formaterat om hela datorn samma dag så jag vet att allt stod i sin ordning. Han kommer tillbaka med datorn idag (efter att ha bestämt tid) och kräver att jag antingen fixar den och jag står för reparationskostnaderna eller att han får pengarna tillbaka.

Vad ska jag göra?

Edit: han testade inte datorn innan köp men jag erbjöd mig i annonsen att den kunde testas.

han kan lika gärna ha pajjat den själv och kan inte stå för sitt misstag. Bytt e bytt och kommer aldrig mer igen. Även om det är en jobbig situation så stå på dig, finns ingenting han kan göra åt saken.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

För mig är det väldigt enkelt, och nu utgår jag endast från mig själv.
Givetvis hade jag erbjudit honom hjälp. Jag hade tagit tillbaka datorn och felsökt.
Att sälja något som inte fungerar för köparen från dag 1 hade jag mått dåligt av.
Struntar totalt i diverse lagtexter, för mig handlar det om mitt eget samvete och känsla.

Hade jag sålt något som jag vet fungerade vid affär så hade jag ignorerat köparen. Har ingen lust att bli untyttjad p.g.a köparens klumpighet då han förmodligen har haft sönder något och kan inte stå för det.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd

Hur lång tid tog det ifrån att han lämnade ditt hem till att han hörde av sig om felet. Felet du beskriver borde ha kommit så fort att startade datorn när han kom hem. Tog det lite för lång tid så skulle jag ana oråd att han som en del har varit inne på bytt ut prylar i datorn och försöker lura dig.

Alltid svårt sånt här, samtidigt vet du själv att datorn funkade när du kopplade ur den.
Hoppas det löser sig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Är du säker på att datorn funka innan och att allt gick rätt till från ditt håll så skulle jag om jag var du beklaga men säga att det erbjöds att testa den innan men att han valde att inte göra detta och därmed kan du inte ta ansvar för något. Du ska ju inte bli sittande med en trasig dator någon annan sabbat, däremot finner jag det förvånansvärt att du inte ens testa den 2 sekunder efter att du blåst ur den?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Kom också ihåg att ni pratar om dolda fel. Köparen måste således kunna bevisa att varan hade felet innan köp men att det inte visat sig förens senare. Och aven detta gäller endast fel av sådan art som inte anses rimligt att upptäcka vid inspektion/funktionstest.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Här kan du läsa om en HD dom med just detta vi pratar om nu.

Inte riktigt. Om du läser domen så handlar det om att säljaren inte uppgett omfattning av mögelskadorna samt att denne försökt att dölja skadorna alltså " dolda fel", precis som jag förklarat ett par gånger redan. Det du pratar om med rätt att reklamera fel som blir informerad om existerar inte. Samt att det rör sig om en bil.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Tycker du kan försöka vägleda honom över telefon tex vad han kan felsöka så han känner att du försöker hjälpa honom, han kanske lägger ner den offensiva fronten då. Det låter som en person utan mycket kunskap kring datorer så felet kan vara mindre än vad man tror. Hade en liknande situation, köparen pluggade in sin HDMI i moderkortet istället för GPU, därav ingen bild. Löstes lätt!

Hade dock ej tagit tillbaka datorn då han kan ha pajat den och han har nekat till att undersöka den. Du är inte skyldig honom något såvida du ej dolt något fel.

Permalänk
Medlem

Synd att du inte testade den på plats åt honom för att flytta över ansvaret till honom. Sånt här är svårt, jag personligen hade kollat på PC´n och gjort en felsökning lite snabbt. Oftast är det bara en kabel som lossnat. För att slippa bråka så är det enklaste.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

•Undersök varan noga före du köper den. Du kan inte klaga på fel som du borde ha upptäckt om säljaren har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det.
•Handel mellan privatpersoner går under köplagen. Det som säljaren och köparen avtalat om är det som gäller. Rätt att ångra köpet finns bara om säljare och köpare gjort upp om det innan. Var därför noga med att dokumentera vad ni har kommit överens om i ett avtal.

Alltså behöver du inte göra ett skit om du inte vill, men själv skulle jag erbjudit mig att felsöka om han kom över med datorn, skulle sova bättre då.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Du har undersökningsplikt som köparen och det är i princip omöjligt att få rätt som köpare i det här fallet.
...
Därför är det alltid en risk att köpa begagnat och underlåter man att undersöka varan vid köptillfället. Då är det kört.

Skrivet av YamahaDGX630:

Håller med till fullo!

Någon undersökningsplikt uppstår inte förrän a) säljaren uppmanar den potentiella köparen att undersöka varan eller b) köparen har varan i sin ägo. Det finns ingen generell plikt att undersöka varan före köpet och därmed ingen rättslig konsekvens av att inte göra detta.
"Köparen har normalt inte någon undersökningsplikt i samband med avtalsslutet, utan har i stället som huvudregel att undersöka varan först efter avlämnandet" - http://koplagen.kontraktsjuridik.se/fel/20-%C2%A7-undersoknin...
"Du har nämligen inte någon skyldighet att undersöka varan innan köpet, men har du gjort det uppkommer en form av undersökningsplikt." - http://lawline.se/answers/10034

@killawife domen som @Lobocut har länkat har flera beröringspunkter med denna tråd, bland annat poängteras i den att köparen inte har någon generell undersökningsplikt, något du och andra här i tråden felaktigt påstår. Det som ger köparen "rätt" i det fallet är inte någon bevisning om dolda fel, utan att varan är i betydligt sämre skick än vad priset indikerar, alltså köplagens 19 § 1 st 3. Detta trots att felet (eller snarare dess symptom) påtalats av köparen redan före köpet. Sedan får du hemskt gärna förklara vad du menar med "Först och främst så är det som gäller för begagnade bilar lite annorlunda mot mindre varor så de går inte riktigt att jämföra och det är inte riktigt applicerbart här." i förhållande till denna tråd och varför det länkade fallet därmed inte skulle vara applicerbart. Köplagen gör ingen skillnad mellan olika typer av lös egendom, vilket både en husbil och en dator är.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720