Nvidia avtäcker Titan X med 12 GB GDDR5X och 3 584 CUDA-kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För att vara mer specifik så var en av anledningarna till att Nvidia släppte Titan för att erbjuda en instegsmodell för att sedan få företag att köpa Quadro och Tesla. Men de pratade inte lika mycket om det längre då det verkar som att första Titan sålde lite för bra åt det hållet. De tappade alltså försäljning av Tesla och Quadro som har betydligt bättre vinstmarginaler. Det brukar ju vara minst dubbla priset, om inte tre eller fyra gånger när man går över till Tesla. Senaste versionerna har ju primärt marknadsförts som spelkort och det är fortfarande speldrivrutiner du får vilket betyder sämre optimeringar för annat än spel. Artikeln du länkar är ju specifikt för första Titan baserat på Kepler.

Nyheten om nya Titan X på Nvidia Developer länkar direkt till Geforce.com och där är det spelfokus och inget annat.

Så Titan är spelkort i högsta skrytklass nu.

Titan är fortfarande lika mycket GPGPUkort som innan, skulle jag vilja hävda, då de fortfarande har kvar de computespecifika funktioner jag nämnde innan, något som skulle vara helt bortkastat på ett gamingkort. Dock vet nog nvidia att de redan har den marknaden och kan således rikta sin marknadsföring till största del mot gamers. Hittar dock som du säger ingen info om Pascal Titan X vad gäller computefunktionalitet, så det återstår väl att se hur de har vinklat det nu. Det enda jag hittar är en länk till Pascal Titan X (geforce.com) på nvidia's cuda zone, vilket antyder om att den skulle vara av särskilt intresse för GPGPU utvecklare. Vi får se när mer specs släpps, framförallt vad det gäller DP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av legend78:

Tror AMD måste skrota sin GCN arkitektur helt och börja om från början för att ha en chans mot Nvidia. Det hjälper inte att mjölka samma arkitektur om och om igen för att sedan sätta ett nytt revisionsnummer och tro den är konkurrenskraftig. Absolut de skall fortsätta med async shaders för det är vägen att gå.

Ähmm... I och med DX12 och Vulcan kommer Nvidia förlora sitt övertag man haft (har) i DX11. Det är det som hela tiden varit planen. Faktum är att Microsoft planerade att implementera många av DX12 funktioner redan med DX11, men bestämde att skjuta det på framtiden. Det är det som gjort att AMD haft så så svårt att konkurrera på senare år då man till skillnad från Nvidia sedan länge har hårdvara som bara kan utnyttjas i lågnivå-API:er. I DX11 är det bara "död" logik som tar plats. När Sweclockers till slut får tummen ur och uppdaterar sina testsvit med nya spel som använder moderna API:er kommer resultaten se väldigt annorlunda ut. Doom som kör vulcan istället för Open GL är ett bra exempel.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

AMD ligger verkligen illa till om inte Vega är betydligt mer energieffektivt än Polaris.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

980 Ti hade inte stryt DP-prestanda fast Maxwell var ju iof inte mycket till DP-prestanda till att börja med så hade man strypt mer hade det inte blivit något kvar.

Finns stöd för HyperQ även i enklare GPUer men exakt hur stödet ser ut är lite oklart. Jag kan inte hitta något alls om Hyper Q som är nyare än 2014. Från Nvidias sida skrev de mycket om det i samband med GK110 och sen dess har jag inte sett ett ord. Finns det fortfarande eller är det en av de revolutionerande förbättringarna som försvinner spårlöst för att ingen implementerar det?

Finns HyperQ i gamingkort? Det används iaf. in högsta grad inom GPGPU, även om man inte nödvändigtvis behöver komma i kontakt med just termen HyperQ, då man använder det automatiskt om man använder CUDA streams. Streams är funktionalitet för att kunna exekvera flera av varandra oberoende cuda kernels samtidigt. Utan HyperQ så kan detta bli rätt trixigt att konfigurera, men med HyperQ så sköts det per automatik, enkelt förklarat.
Något som verkade riktigt intressant på pappret var dynamic parallelism, vilket är möjligheten att låta en tråd i sin tur starta helt nya kernels. Detta öppnar upp för applikationer som använder adaptive grid refinement o dyl, eller generellt använder datastrukturer som inte är helt förutbestämda vid kernel launch time, etc. Dock visade det sig vara rätt svårt att få ut prestanda i praktiken, men det är fortfarande intressant då det blir lättare att porta/implementera dessa typer algoritmer, och för att potentiellt reducera minnesanvändningen.

Permalänk
Medlem

Men vem är beredd att betala dessa summor som privatperson för ett grafikkort. Det är ju löjligt några bilder extra/s. Ett 780ti/7970 kan utan problem köra alla spel att då välja ett grafikkort för +12000kr som gör samma jobb men med lite finare blid är löjligt. 3st 480 skulle krossa detta kort i prestandard för en bråkdel av priset. Men varför köra med 3st när ett 480 funkar så bra. Har titan X VR stöd ??

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Entusiast
Skrivet av legend78:

Tror AMD måste skrota sin GCN arkitektur helt och börja om från början för att ha en chans mot Nvidia. Det hjälper inte att mjölka samma arkitektur om och om igen för att sedan sätta ett nytt revisionsnummer och tro den är konkurrenskraftig. Absolut de skall fortsätta med async shaders för det är vägen att gå.

Du menar som hur Nvidia var tvungen att skrota sin Tesla och Fermi? Nej just det, det är vidareutveckling av dem vi ser i Maxwell och Pascal idag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vad gäller Titan och DP har det redan förklarats innan i tråden, de flesta av dessa kort har begränsad DP eller allmänt dålig DP-prestanda vilket gör det till premium spelkort. För professionell användning så skaffar man kort avsedda för den branschen och mjukvara.

Med risk för att vara tjatig Exakt alla Titankort har exakt samma DP funktionalitet som dess workstation/server dito (Quadro, Tesla). Titan Black hade faktiskt högre DP prestanda än sin Tesla dito, pga högre klockfrekvens. Dock kan vi inte säga något om Pascal Titan X ännu då de inte har släppt DP specs, utan bara SP.

Det är många som hävdar att man "måste" använda Tesla för beräkningar, men det går alldeles utmärkt att använda Titans för professionellt bruk! Det går även finfint att använda gamingkort för beräkningar som inte kräver DP, t.ex. deep learning. Nvidias egna bibliotek för artificiella neurala nätverk använder numera en 16-bit float som introducerades med CUDA 7.5. Så det är inget krav över hela brädet att man måste ha 64-bit float (DP) för professionellt bruk. Vill man däremot ha ECC, eller behöver speciella drivrutiner för viss mjukvara, så får man allt ta och slanta upp för ett Quadro eller Tesla!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mikael07:

Med risk för att vara tjatig Exakt alla Titankort har exakt samma DP funktionalitet som dess workstation/server dito (Quadro, Tesla). Titan Black hade faktiskt högre DP prestanda än sin Tesla dito, pga högre klockfrekvens. Dock kan vi inte säga något om Pascal Titan X ännu då de inte har släppt DP specs, utan bara SP.

Det är många som hävdar att man "måste" använda Tesla för beräkningar, men det går alldeles utmärkt att använda Titans för professionellt bruk!

Double Precision är inget som är unikt för workstation-kort. Vanliga kort kan också utföra sådanna beräkningar men ofta segare och sämre. AMD gimpar inte deras konsumentkort lika som Nvidia gör. Med Nvidia måste man ofta verkligen kosta på de riktigt dyra professionella grafikkorten för att få bra DP funktionalitet och prestanda.

Alla Titan-kort utom den första ska vara gimpade, just för att de konkurrerade för mycket med Nvidias dyrare kort. Titan är idag bara ett dyrt spelkort.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mikael07:

Titan är fortfarande lika mycket GPGPUkort som innan, skulle jag vilja hävda, då de fortfarande har kvar de computespecifika funktioner jag nämnde innan, något som skulle vara helt bortkastat på ett gamingkort. Dock vet nog nvidia att de redan har den marknaden och kan således rikta sin marknadsföring till största del mot gamers. Hittar dock som du säger ingen info om Pascal Titan X vad gäller computefunktionalitet, så det återstår väl att se hur de har vinklat det nu. Det enda jag hittar är en länk till Pascal Titan X (geforce.com) på nvidia's cuda zone, vilket antyder om att den skulle vara av särskilt intresse för GPGPU utvecklare. Vi får se när mer specs släpps, framförallt vad det gäller DP.

Som sagt så verkar det snarare som att de inte vill pusha Titan mot GPGPU lika hårt längre för det sålde för bra där. Nvidia vill ju sälja Tesla K40 för 40 000 kr och inte Titan Black för 10 000 kr. Tillverkningskostnaderna är snarlika så vinstmarginalerna är gigantiska på Tesla.

Skrivet av Mikael07:

Finns HyperQ i gamingkort? Det används iaf. in högsta grad inom GPGPU, även om man inte nödvändigtvis behöver komma i kontakt med just termen HyperQ, då man använder det automatiskt om man använder CUDA streams. Streams är funktionalitet för att kunna exekvera flera av varandra oberoende cuda kernels samtidigt. Utan HyperQ så kan detta bli rätt trixigt att konfigurera, men med HyperQ så sköts det per automatik, enkelt förklarat.
Något som verkade riktigt intressant på pappret var dynamic parallelism, vilket är möjligheten att låta en tråd i sin tur starta helt nya kernels. Detta öppnar upp för applikationer som använder adaptive grid refinement o dyl, eller generellt använder datastrukturer som inte är helt förutbestämda vid kernel launch time, etc. Dock visade det sig vara rätt svårt att få ut prestanda i praktiken, men det är fortfarande intressant då det blir lättare att porta/implementera dessa typer algoritmer, och för att potentiellt reducera minnesanvändningen.

Såg forumposter där folk hade fungerande HyperQ på GM208, alltså typ GT 630 och liknande. Men som sagt var det halvt omöjligt att hitta något mer om det då de nyaste jag kunde hitta var från 2014 och Nvidia själva verkar inte ha nämnt HyperQ sedan de lanserade GK110.

Det ser ut att vara lika dåligt med information om Dynamic Parallelism. Nvidia verkar inte ha nämnt det sedan 2014 men hittade det här i ett inlägg om Maxwell:

"SMM brings Dynamic Parallelism into the mainstream by supporting it across the product line, even in lower-power chips such as GM107. This will benefit developers, because it means that applications will no longer need special-case algorithm implementations for high-end GPUs that differ from those usable in more power constrained environments."

Så Dynamic Parallellsim är med andra ord inte heller låst till Titan utan finns i alla kort.

Ett problem med Nvidia är att de är extremt duktiga på "kreativ marknadsföring". Som när de skrev om stödet för CUDA i Photoshop och listade alla funktioner som blev snabbare med GPU. Vad de sket i att nämna var att alla saker de listade var standardfunktioner i Photoshop och de kör OpenGL/OpenCL. Photoshop har aldrig haft CUDA-specifika funktioner men det finns CUDA-stöd för tredjepartsplugin. Men det sket Nvidia i att nämna utan det såg ut som att det krävdes kort från Nvidia för att använda GPU-accellerering i Photoshop. Ett misstag som var lätt att göra då Mercury vid tillfället använde CUDA för en del saker. Så för att använda Premiere och After Effects fullt ut krävdes då kort från Nvidia. Adobe har sen dess gått ifrån CUDA. Sen dess litar jag inte ett dugg på vad Nvidia skriver.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Med Nvidia måste man ofta verkligen kosta på de riktigt dyra professionella grafikkorten för att få bra DP funktionalitet och prestanda.

Alla Titan-kort utom den första ska vara gimpade, just för att de konkurrerade för mycket med Nvidias dyrare kort. Titan är idag bara ett dyrt spelkort.

Nej och nej! DP är inte gimpat på något Titan. Visa mig gärna exempel!

https://images.nvidia.com/content/tesla/pdf/78071_Tesla_M40_2...

Tesla M40 (Maxwell):
Single-Precision Performance 7 Teraflops
Double-Precision Performance 0.2 Teraflops

Dvs samma som för Titan X.

Permalänk
Medlem

Hur lång tid innan man kan få se recensioner och tester på denna måntro? Jag skulle kunna vara intresserad. Men det hänger mest på ljudnivå. Är det nån som vet om dom kör samma fläkt mm som i maxwell titanen?

Visa signatur

CPU: i7 6700K // GPU: MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G // MB: ASUS Z170 PRO GAMING // RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance // Kylare: Noctua NH-U14S // PSU: Corsair RM750i 750W // Chassi: Fractal Design Define S Svart // Skärm: HP OMEN 27i // Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Silent Red // Mus: Logitech G303 Daedalus Apex

Permalänk
Medlem

@Zotamedu: Snackar du om alla de nämnda är helt olika arkitekturer medans GCN är av samma rent fundamentalt.

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Som sagt så verkar det snarare som att de inte vill pusha Titan mot GPGPU lika hårt längre för det sålde för bra där. Nvidia vill ju sälja Tesla K40 för 40 000 kr och inte Titan Black för 10 000 kr. Tillverkningskostnaderna är snarlika så vinstmarginalerna är gigantiska på Tesla.

Ja så är det säkerligen!

Skrivet av Zotamedu:

Så Dynamic Parallellsim är med andra ord inte heller låst till Titan utan finns i alla kort.

Ett problem med Nvidia är att de är extremt duktiga på "kreativ marknadsföring". Som när de skrev om stödet för CUDA i Photoshop och listade alla funktioner som blev snabbare med GPU. Vad de sket i att nämna var att alla saker de listade var standardfunktioner i Photoshop och de kör OpenGL/OpenCL. Photoshop har aldrig haft CUDA-specifika funktioner men det finns CUDA-stöd för tredjepartsplugin. Men det sket Nvidia i att nämna utan det såg ut som att det krävdes kort från Nvidia för att använda GPU-accellerering i Photoshop. Ett misstag som var lätt att göra då Mercury vid tillfället använde CUDA för en del saker. Så för att använda Premiere och After Effects fullt ut krävdes då kort från Nvidia. Adobe har sen dess gått ifrån CUDA. Sen dess litar jag inte ett dugg på vad Nvidia skriver.

Det borde betyda att för Maxwellgenerationen är den enda skillnaden (funktionalitetsmässigt) mellan gamingkorten och Titan X alltså minnet (om man nu kan kalla minnesmängd för funktionalitet)? Ska bli intressant att se hur dom gör med DP för Pascal Titan X, då Pascal är tillbaka med ordentlig DP support med 1/2 antalet DP cores, jämfört med SP cores. Att jämföra med Maxwell där dom aldrig hade mer än 1/32 DP cores till antalet!

Sant, nvidia ska man verkligen inte lyssna på om man vill ha en sann bild av hur saker och ting ligger till. Då sitter man plötsligt där med ett dyrt Tesla istället för sitt goa Titan

Permalänk
Medlem

UPP TILL 30% snabbare än GTX 1080 och ca. dubbelt så dyr (räknar med att 1200$ blir 14000 kr i Sverige eftersom prissättning i Sverige är lite galen just nu). #$$$worth

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Men vem är beredd att betala dessa summor som privatperson för ett grafikkort. Det är ju löjligt några bilder extra/s. Ett 780ti/7970 kan utan problem köra alla spel att då välja ett grafikkort för +12000kr som gör samma jobb men med lite finare blid är löjligt. 3st 480 skulle krossa detta kort i prestandard för en bråkdel av priset. Men varför köra med 3st när ett 480 funkar så bra. Har titan X VR stöd ??

Folk som kör fler skärmar än 1 alternativ folk som kör med upplösningar högre än 1080p. Ett 480 har sina begränsningar och CF skalar inte linjärt och i vissa spel får man inte ens 50% extra skalning. I dessa fall är ett singelkort bättre och det är till dessa kunder nVidia riktar detta kort till. Gissar på att folk som köper en ROG skärm för 12k köper ett kort för samma pris.

Min EIZO gav jag 15k för så det finns folk.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag är lite brydd över att den endast har 3584st CUDA-kärnor och 224 texturenhet,
Jag hade nog för vänta mig att 3840st CUDA-känor och 240st texturenhet. (baserad på GP104 och GP106)

Om jag får spekulera så är Titan X inte fulla GP102 utan man har stängt av några SMX för att få en okej yielden.
Det skulle även förklara varför de endast säljer direkt till kund, efter de har ett få tal och tillverkningen går långsamt kan skicka dem direkt utan att de blir liggande hos någon återförsäljare. Således upplever kunden att tillgången är högre än vad den är.
Plus att de frakttiden blir mindre då de slipper att bli skickade till återförsäljarna först och sedan till ”butik” och sist kund.
Samt att man eliminerar att ”återförsäljare” läcker ut att det är brist på korten och får det hela ser ut som en pappers lansering.

Givet vis en spekulering från min sida.

En annan spekulation från min sida är att 1080ti kommer få GDDR5 och 12GB delvis kommer den få 384GB/s vilket kan tyckas lite men 1070 verkar inte lida av den har GDDR5.
Att den skulle få mindre bus (exempel 320bitar) ser jag som osannolikt då de troligt vis också måste ha mindre rasterenheter, vilket jag tror skulle skada prestanda mer än att gå från GDDR5x till GDDR5. (Jag utesluter inte att den kan få GDDR5x men chansen finns)

Jag tror också att 1080ti kommer att dröja ett tag tills yielden blir bra nog eller att de behöver lite PR.

Vad tror ni är jag ute och cyklar eller finns det en gnutta chans att jag har rätt?

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Inaktiv

Och det var därför jag inte uppgraderade till GTX1080...

Permalänk
Medlem

Man borde inte reagera med erektion när det är press release om grafikkort.
*shameful blush*

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Undras om det kommer något 1080 Ti efter detta? 1080 Ti kan väl inte ha mindre minne än 1080 och 1080 Ti kan väl inte vara dyrare än Titan X. 1080 Ti kan dock väl dock vara långsammare än Titan X.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

980 Ti hade inte stryt DP-prestanda fast Maxwell var ju iof inte mycket till DP-prestanda till att börja med så hade man strypt mer hade det inte blivit något kvar.

Finns stöd för HyperQ även i enklare GPUer men exakt hur stödet ser ut är lite oklart. Jag kan inte hitta något alls om Hyper Q som är nyare än 2014. Från Nvidias sida skrev de mycket om det i samband med GK110 och sen dess har jag inte sett ett ord. Finns det fortfarande eller är det en av de revolutionerande förbättringarna som försvinner spårlöst för att ingen implementerar det?

Gissar här, men tror att HyperQ inte är mer än att kretsen har 32 köer som endera är konfigurerade som 32 beräkningsköer (för CUDA GPGPU prylar) eller som en grafikkö och 31 beräkningsköer.

Om så är fallet har GP110, GM20x samt GP10x HyperQ.

Skrivet av Zotamedu:

Du menar som hur Nvidia var tvungen att skrota sin Tesla och Fermi? Nej just det, det är vidareutveckling av dem vi ser i Maxwell och Pascal idag.

Mellan Tesla, Fermi, Keper och Maxwell ändrade Nvidia rätt fundamentala delar. Pascal är första gången kretsen i princip är samma arkitektur med lite extra finesser på toppen om man tittar på GP102, GP104 och GP106. GP100 skiljer sig hyfsat mycket från Maxwell/konsument Pascal så frågan är om vi ser en ny trend där Nvidia gör en större separation mellan deras konsumentkretsar och deras beräkningskretsar?

Mellan Fermi och Kepler släppte t.ex. Nvidia sitt fokus på GPGPU för konsumentmodeller. Maxwell fortsatte den trenden, t.ex. lades mer av transistorbudgeten på fix-function delen som är helt meningslös för GPGPU men viktig för spel (t.ex. ROPs hamnar i denna kategori).

Skrivet av Mikael07:

Ja så är det säkerligen!

Det borde betyda att för Maxwellgenerationen är den enda skillnaden (funktionalitetsmässigt) mellan gamingkorten och Titan X alltså minnet (om man nu kan kalla minnesmängd för funktionalitet)? Ska bli intressant att se hur dom gör med DP för Pascal Titan X, då Pascal är tillbaka med ordentlig DP support med 1/2 antalet DP cores, jämfört med SP cores. Att jämföra med Maxwell där dom aldrig hade mer än 1/32 DP cores till antalet!

Sant, nvidia ska man verkligen inte lyssna på om man vill ha en sann bild av hur saker och ting ligger till. Då sitter man plötsligt där med ett dyrt Tesla istället för sitt goa Titan

Av allt att döma så har GP102 samma 1:32 split mellan DP:SP som GP104 och GP106. Det är trots allt 3 miljarder fler transistorer i GP100 men lika många CUDA-kärnor som GP102, så något relativt stort har man plockat bort. Gör man extrapolering av antal transistorer motsvarande 3584 CUDA-kärnor från GP104 och GP106 så känns det också rätt rimligt att GP102 är identisk vad det gäller kapacitet/funktioner per SM.

GP104/GP106 har stöd för FP16, men det är 1:64 per CUDA-kärna jämfört med GP100. Gissar att även GP102 har en 1:64 split här. För spel är FP16 helt irrelevant (idag i alla fall), tydligen är det väldigt användbart i "machine learning" vilket är ett område GP100 pushas hårt mot.

Skrivet av fantomsmurfen:

Undras om det kommer något 1080 Ti efter detta? 1080 Ti kan väl inte ha mindre minne än 1080 och 1080 Ti kan väl inte vara dyrare än Titan X. 1080 Ti kan dock väl dock vara långsammare än Titan X.

GDDR5X har lite mer variation på minneskretsarnas kapacitet, så är fullt möjligt att ett framtida 1080 Ti använder samma 384-bitars buss och får 9 GB (ja, 9) VRAM (finns kretsar med 6 Gb kapacitet, d.v.s. 0,75 GB per krets).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av legend78:

@Zotamedu: Snackar du om alla de nämnda är helt olika arkitekturer medans GCN är av samma rent fundamentalt.

Tesla, Fermi, Kepler, Maxwell och ny Pascal bygger på samma grund. Det är vidareutvecklingar. GCN var en i grunden ny arkitektur hämfört med AMDs tidigare VLIW. Nvidia har gjort förbättringar i varje ny generation men det är inga grundläggande förändringar utan iterativa förbättringar. Skillnaden är att Nvidia byter namn hela tiden medan AMD av någon anledning valde att hålla kvar namnet GCN för grunden och sedan staplar de på massa interna namn för olika versioner.

Men du borde ju bli glad nu för i den senaste roadmappen har de ju lagt ner GCN och använder istället Polaris, Vega och Navi. Nya namn och därmed nya arkitekturer enligt din definition.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Att höja priset från gamla Titan på $999 till $1200 är magstarkt! Nya kretsen är ju för bövelen billigare för Nvidia att tillverka!

Så länge AMD inte har något att kontra med finns det ingen anledning till att Nvidia ska sänka priserna tyvärr.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Så länge AMD inte har något att kontra med finns det ingen anledning till att Nvidia ska sänka priserna tyvärr.

Så sant mon frére.
AMD kan bara idag konkurrera men grafik kvalitet. Hår, vatten, skuggor har varit standard effekter på ATI grafikkort sen romare gick i sandaler.
Men vilken teoretisk monster NVidia har släppt. Den är PacMan vänlig.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk

ati (menar AMD) kommer aldrig kunna mäta sig me nvida i prestandasegmentet. de har legat bakom sen jag var barn och inget inom överskådlig framtid lär ändra på d. De har inte teknologin.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Men vem är beredd att betala dessa summor som privatperson för ett grafikkort. Det är ju löjligt några bilder extra/s. Ett 780ti/7970 kan utan problem köra alla spel att då välja ett grafikkort för +12000kr som gör samma jobb men med lite finare blid är löjligt. 3st 480 skulle krossa detta kort i prestandard för en bråkdel av priset. Men varför köra med 3st när ett 480 funkar så bra. Har titan X VR stöd ??

Drugs are bad mmmmmmkay, if you do drugs you are bad mmmmmmkay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Men vem är beredd att betala dessa summor som privatperson för ett grafikkort. Det är ju löjligt några bilder extra/s. Ett 780ti/7970 kan utan problem köra alla spel att då välja ett grafikkort för +12000kr som gör samma jobb men med lite finare blid är löjligt. 3st 480 skulle krossa detta kort i prestandard för en bråkdel av priset. Men varför köra med 3st när ett 480 funkar så bra. Har titan X VR stöd ??

För dig kanske ett 780ti/7970 funkar men inte för andra. Jag till exempel vill ha över 100 fps i 1080p, då duger varken av de korten och verkligen inte mitt 780. Som tur så har jag börjat köra äldre spel just nu så det är ingen fara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

ati (menar AMD) kommer aldrig kunna mäta sig me nvida i prestandasegmentet. de har legat bakom sen jag var barn och inget inom överskådlig framtid lär ändra på d. De har inte teknologin.

Då har du aldrig varit född.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

ati (menar AMD) kommer aldrig kunna mäta sig me nvida i prestandasegmentet. de har legat bakom sen jag var barn och inget inom överskådlig framtid lär ändra på d. De har inte teknologin.

"De har inte teknologin" <---- Du förstår säkert hur dumt det där lät?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

"Grafikkortet kommer endast finnas för beställning via Nvidias egen webbplats."

Hur tror ni detta påverkar priset i Sverige?

Negativt

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixon:

Jag är lite brydd över att den endast har 3584st CUDA-kärnor och 224 texturenhet,
Jag hade nog för vänta mig att 3840st CUDA-känor och 240st texturenhet. (baserad på GP104 och GP106)

Om jag får spekulera så är Titan X inte fulla GP102 utan man har stängt av några SMX för att få en okej yielden.
Det skulle även förklara varför de endast säljer direkt till kund, efter de har ett få tal och tillverkningen går långsamt kan skicka dem direkt utan att de blir liggande hos någon återförsäljare. Således upplever kunden att tillgången är högre än vad den är.
Plus att de frakttiden blir mindre då de slipper att bli skickade till återförsäljarna först och sedan till ”butik” och sist kund.
Samt att man eliminerar att ”återförsäljare” läcker ut att det är brist på korten och får det hela ser ut som en pappers lansering.

Givet vis en spekulering från min sida.

En annan spekulation från min sida är att 1080ti kommer få GDDR5 och 12GB delvis kommer den få 384GB/s vilket kan tyckas lite men 1070 verkar inte lida av den har GDDR5.
Att den skulle få mindre bus (exempel 320bitar) ser jag som osannolikt då de troligt vis också måste ha mindre rasterenheter, vilket jag tror skulle skada prestanda mer än att gå från GDDR5x till GDDR5. (Jag utesluter inte att den kan få GDDR5x men chansen finns)

Jag tror också att 1080ti kommer att dröja ett tag tills yielden blir bra nog eller att de behöver lite PR.

Vad tror ni är jag ute och cyklar eller finns det en gnutta chans att jag har rätt?

Yielden för GP102 är säkerligen redan bra (med andra ord inga problem för eventuella 1080ti kort) eftersom den inte är en krets i monsterstorlek som ex. GP100. GP100 har Nvidia garanterat yield-problem med, och det är väl förmodligen därför vi inte sett ett kort med en fullskalig GP100 GPU i ännu.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.