Permalänk

Huawei P9 eller HTC 10

Nu måste jag skaffa ny telefon då min HTC One M8 har pajjat. Jag har bara haft HTC tidigare, så det första jag kollar efter är deras nya. Dock finns HTC 10 inte i så många butiker. Men jag hittade iallafall en på Elgiganten så jag fick känna på den, och då var det en som jobbade där som rekommenderade Huawei P9 istället. Hon hade själv haft HTC One M9 och tyckte Huawei var jättebra.

Jag hann inte känna på den så jättemycket men började faktiskt fundera på den. Det är dessa mobiler det står emellan - jag vill tex. inte blanda in Samsung. Så, frågan lyder: HTC 10 eller Huawei P9? Jag har som sagt bara haft HTC innan och har ingen aning om vad Huawei är för märke - har de bra rykte?

Jag använder min telefon rätt mycket, det jag använder den till är främst surf, musik, kamera och titta på filmer. Inga spel. Vad är viktigast för mig? Det är viktigt att telefonen är snabb och inte laggar (men det gör dem kanske inte i den här prisklassen oavsett vilken jag väljer?) jag vill kunna ha bra ljud genom hörlurarna, jag vill ha en okej/bra kamera (kameran i M8 var tydligen inte alls bra, men den var bra nog för mig) och jag vill ha tillräckligt med plats för att kunna lagra filmer, men 2TB som HTC erbjuder känns rätt onödigt.

Jag gillar HTC för jag känner märket och jag känner igen mig i deras design, deras version av Android och program. Huawei känns som helt nytt landskap för mig.

Jag är inte så jätteduktig på specifikationer och sånt så jag vet inte riktigt vad som skiljer telefonerna åt, förutom det uppenbara. Det (enda) som för min del talar för Huawei (så vitt jag vet) är att den är riktigt mycket billigare: 4500 kr istället för 7000 för HTC. Men då tänker jag att eftersom det är såpass stor skillnad i priset lär det ju också vara skillnad i kvalitén? Prestanda? Batteritid?

När jag köper ny telefon har jag alltid köpt HTC's flaggskepp, deras nyaste, deras bästa. Jag tänker att eftersom jag använder telefonen så mycket så vill jag verkligen bli nöjd med den. Men frågan är, är HTC 10 värd 2500 kr MER än Huawei P9?

Länkar till jämförelse av telefonerna på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3637540,3645271

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Lilloanne: Har själv precis köpt en mobil. För mig var kameran helt ointressant så jag landade i en Oneplus 3 istället för 3700kr. Hade jag varit tvungen att köpta någon annan mobil än min oneplus 3 så hade jag köpt Huawei P9 eller P9 Lite (som har sämre kamera).

Tjejen kikar just nu på en ny mobil hon, och det lutar åt P9 eller P9 Lite.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en HTC10 är inte nöjd. Den är buggig, ringvolymen är för hög vid min samt för svag vid högsta volym, Wifi funkar inte, även efter två stora uppdateringar, displayen är för ljus osv. Ljudet är helt ok som kommer ur hörlurarna och den orkar driva mina Beyerdynamic DT 880. Så jag skulle välja en annan mobil för dom pengarna iaf.
// Piteraq

Permalänk

Tack till er båda! Något jag gillar med HTC är att de har en slags snabb-laddning, det tror jag kan behövas, och det verkar P9 inte ha.

Är det någon som vet varför HTC'n är så svår att få tag på? Finns knappt i några fysiska butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilloanne:

Tack till er båda! Något jag gillar med HTC är att de har en slags snabb-laddning, det tror jag kan behövas, och det verkar P9 inte ha.

Är det någon som vet varför HTC'n är så svår att få tag på? Finns knappt i några fysiska butiker.

Ja htc 10 har quick charge 3.0 och det funkar ca 1 timme till full laddning ca 30 min upp till 80% och batteriet håller ca 2 dagar och då använder jag mobilen ganska mycket under dagen. men som sagt den har mycket mjukvarubuggar..

Permalänk

Okej, nu har jag köpt en Huawei P9! Det gick fort, vanligtvis köper jag aldrig telefoner så snabbt. Men jag var inne i en Phone House-butik för att kolla om min gamla telefon kunde lagas enligt garanti. Gick därifrån en timme senare med min P9! Hoppas jag blir nöjd. På något vis fick jag telefonen för 3500 kr kontant, och samma abonnemang som jag redan har (halebop, 269 kr/månaden) och det enda jag behövde göra var att byta nummer (för att få förmånligare precis som ny halebop-kund) samt binda abonnemanget för 24 månader, vilket jag inte ser som ett problem.

Jag vet inte, priset blev ju så bra att det nästan känns för bra för att vara sant. Har jag blivit lurad på något vis??? I Elgiganten-butiken (de har ju köpt upp phone house) så kostade telefonen 5500.

Men om det nu är så som det verkar så känns det verkligen värt det, att HTC'n skulle kosta dubbelt så mycket är nog inte värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilloanne:

Okej, nu har jag köpt en Huawei P9! Det gick fort, vanligtvis köper jag aldrig telefoner så snabbt. Men jag var inne i en Phone House-butik för att kolla om min gamla telefon kunde lagas enligt garanti. Gick därifrån en timme senare med min P9! Hoppas jag blir nöjd. På något vis fick jag telefonen för 3500 kr kontant, och samma abonnemang som jag redan har (halebop, 269 kr/månaden) och det enda jag behövde göra var att byta nummer (för att få förmånligare precis som ny halebop-kund) samt binda abonnemanget för 24 månader, vilket jag inte ser som ett problem.

Jag vet inte, priset blev ju så bra att det nästan känns för bra för att vara sant. Har jag blivit lurad på något vis??? I Elgiganten-butiken (de har ju köpt upp phone house) så kostade telefonen 5500.

Men om det nu är så som det verkar så känns det verkligen värt det, att HTC'n skulle kosta dubbelt så mycket är nog inte värt.

Blir väl kanske billigare om man binder upp sig. Iaf så är ju 3500 rätt billigt då billigare på prisjakt ligger på 5000. Förutsatt att det är en p9 och inte en p9-lite du fick.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lilloanne:

Okej, nu har jag köpt en Huawei P9! Det gick fort, vanligtvis köper jag aldrig telefoner så snabbt. Men jag var inne i en Phone House-butik för att kolla om min gamla telefon kunde lagas enligt garanti. Gick därifrån en timme senare med min P9! Hoppas jag blir nöjd. På något vis fick jag telefonen för 3500 kr kontant, och samma abonnemang som jag redan har (halebop, 269 kr/månaden) och det enda jag behövde göra var att byta nummer (för att få förmånligare precis som ny halebop-kund) samt binda abonnemanget för 24 månader, vilket jag inte ser som ett problem.

Jag vet inte, priset blev ju så bra att det nästan känns för bra för att vara sant. Har jag blivit lurad på något vis??? I Elgiganten-butiken (de har ju köpt upp phone house) så kostade telefonen 5500.

Men om det nu är så som det verkar så känns det verkligen värt det, att HTC'n skulle kosta dubbelt så mycket är nog inte värt.

Precis som den andra personen skriver, bra pris, förutsatt den inte är en P9-Lite.
Det ser du på att P9 har dubbla kameror på baksidan och P9 lite bara har en.

Om du pröjsar 3500kr för en lite så är det ett normalt pris, viktigaste är att du är nöjd med mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av creativ:

Blir väl kanske billigare om man binder upp sig. Iaf så är ju 3500 rätt billigt då billigare på prisjakt ligger på 5000. Förutsatt att det är en p9 och inte en p9-lite du fick.

Skrivet av DavidtheDoom:

Precis som den andra personen skriver, bra pris, förutsatt den inte är en P9-Lite.
Det ser du på att P9 har dubbla kameror på baksidan och P9 lite bara har en.

Om du pröjsar 3500kr för en lite så är det ett normalt pris, viktigaste är att du är nöjd med mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha nej, det är inte en P9 Lite

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lilloanne:

Haha nej, det är inte en P9 Lite

Kul! Grattis!
Hoppas du blir nöjd!

Du får gärna komma till baka till denna forumdel och skriva en recension eller tom denna tråden och bara skriva ett kort omdöme eller kring dina egna erfarenheter och tankar kring mobilen.

Vet att min tjej som sagt väger mellan P9, P9 lite och några andra modeller.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Kul! Grattis!
Hoppas du blir nöjd!

Du får gärna komma till baka till denna forumdel och skriva en recension eller tom denna tråden och bara skriva ett kort omdöme eller kring dina egna erfarenheter och tankar kring mobilen.

Vet att min tjej som sagt väger mellan P9, P9 lite och några andra modeller.

Det ska jag absolut göra! Har precis börjat pilla med den och än så länge är jag nöjd. Det enda som stör mig är det skärmskydd jag köpte med, ett sådant där i glas. Det slutar flera millimeter in i skärmen så det "skär av" och ser inte riktigt klokt ut...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lilloanne:

Det ska jag absolut göra! Har precis börjat pilla med den och än så länge är jag nöjd. Det enda som stör mig är det skärmskydd jag köpte med, ett sådant där i glas. Det slutar flera millimeter in i skärmen så det "skär av" och ser inte riktigt klokt ut...

Ah, vet hur du känner dig. Min mobil har ett förapplicerat skydd som har en kant runt sig på dryga 3-4mm innan skärmen i sig slutar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilloanne:

Okej, nu har jag köpt en Huawei P9! Det gick fort, vanligtvis köper jag aldrig telefoner så snabbt. Men jag var inne i en Phone House-butik för att kolla om min gamla telefon kunde lagas enligt garanti. Gick därifrån en timme senare med min P9! Hoppas jag blir nöjd. På något vis fick jag telefonen för 3500 kr kontant, och samma abonnemang som jag redan har (halebop, 269 kr/månaden) och det enda jag behövde göra var att byta nummer (för att få förmånligare precis som ny halebop-kund) samt binda abonnemanget för 24 månader, vilket jag inte ser som ett problem.

Jag vet inte, priset blev ju så bra att det nästan känns för bra för att vara sant. Har jag blivit lurad på något vis??? I Elgiganten-butiken (de har ju köpt upp phone house) så kostade telefonen 5500.

Men om det nu är så som det verkar så känns det verkligen värt det, att HTC'n skulle kosta dubbelt så mycket är nog inte värt.

Haha, dom är sneaky Phone House. Du vart lite lurad kan man dock påstå, genom att du tog nytt nummer så fick säljaren en "nytt abonnemang" vilket är mer provision. Priset är detsamma som förlängning och nytt.

Du skulle kunna behållt samma nummer men då hade inte säljaren tjänat lika bra

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Ah, vet hur du känner dig. Min mobil har ett förapplicerat skydd som har en kant runt sig på dryga 3-4mm innan skärmen i sig slutar.

Supertrist! Ska gå tillbaka imorgon och visa det och fråga om det verkligen är så det ska vara. För så vill jag inte ha det, då har jag hellre plast. Precis vid kanten går det ju inte att använda touchen heller, helt galet.

Skrivet av Stefan94:

Haha, dom är sneaky Phone House. Du vart lite lurad kan man dock påstå, genom att du tog nytt nummer så fick säljaren en "nytt abonnemang" vilket är mer provision. Priset är detsamma som förlängning och nytt.

Du skulle kunna behållt samma nummer men då hade inte säljaren tjänat lika bra

Haha okej? Men om jag hade behållt mitt gamla nummer skulle telefonen kosta 5500...

Nu gjorde jag så att jag chattade med halebop senare samma kväll, och efter lite trevligt samtal gick de med på att byta tillbaka till mitt gamla nummer! Ett så kallat nummerbyte, får stå ut med det nya numret tills på torsdag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilloanne:

Supertrist! Ska gå tillbaka imorgon och visa det och fråga om det verkligen är så det ska vara. För så vill jag inte ha det, då har jag hellre plast. Precis vid kanten går det ju inte att använda touchen heller, helt galet.

Haha okej? Men om jag hade behållt mitt gamla nummer skulle telefonen kosta 5500...

Nu gjorde jag så att jag chattade med halebop senare samma kväll, och efter lite trevligt samtal gick de med på att byta tillbaka till mitt gamla nummer! Ett så kallat nummerbyte, får stå ut med det nya numret tills på torsdag

Klart försäljaren sa det, allt för att få en nytt abb..

Skönt! Du ser, härligt!

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk

@Lilloanne: Hur känns mobilen nu?

Jag är inte heller erfaren av Huawei.. men är inne på ny mobil..

HTC 10 är lockande, eller, var.. men mjukvaru buggar är ju inte så roliga..

Annars är det väl Nexus som gäller.. tydligen Huawei som gjort nuvarande och HTC som ska göra nästa..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan94:

Haha, dom är sneaky Phone House. Du vart lite lurad kan man dock påstå, genom att du tog nytt nummer så fick säljaren en "nytt abonnemang" vilket är mer provision. Priset är detsamma som förlängning och nytt.

Du skulle kunna behållt samma nummer men då hade inte säljaren tjänat lika bra

Det du säger stämmer delvis, men ts blev absolut inte lurad. Ett nytecknat abonnemang ger återförsäljaren bra mycket mer klirr i kassan då Halebop kommer räkna detta som nysålt. Därför kan säljaren använda en del av provisionen för att ge kund ett bättre pris.

Hade ts valt att delbetala telefonen via Halebop så stämmer det bra att säljaren hade varit tvungen att erbjuda samma pris på förlängning som nyteck. Däremot hade ts förmodligen inte fått något avdrag om han gjort en förlängning då ersättning till återförsäljare endast ligger på ett antal hundralappar (kontra tusenlappar för ett nyteck). Detta baserat på att jag förstod det som att ts betalade telefonen kontant och tog abonnemang vid sidan av (kan ha missförstått dock?).

TS du har absolut inte blivit lurad - eftersom du inte såg några problem med nyteck tjänade både du och säljaren på det.

Angående P9 så tror jag du kommer bli mycket nöjd! Kameran, prestandan och byggkvalitén är mycket bra. Även batteritiden imponerar. Körde den som tjänstetelefon hos min förra arbetsgivare (slutade för två veckor sedan så har inte kvar den) och jag var kanonnöjd!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Lilloanne: Har själv precis köpt en mobil. För mig var kameran helt ointressant så jag landade i en Oneplus 3 istället för 3700kr. Hade jag varit tvungen att köpta någon annan mobil än min oneplus 3 så hade jag köpt Huawei P9 eller P9 Lite (som har sämre kamera).

Tjejen kikar just nu på en ny mobil hon, och det lutar åt P9 eller P9 Lite.

Off topic: Har du fått din OnePlus ännu? Beställde min i lördags så går och väntar spänt nu! Vore kul med lite personliga intryck

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Jag skulle välja Huawei P9

Här kommer lite jämförelse mellan HTC One och P9:an.
Det verkar som att P9:an är betydligt snabbare på att starta applikationer.

https://www.youtube.com/watch?v=9d07nJaIiBM

Kameran verkar också vara bättre i P9

https://www.youtube.com/watch?v=3oTu2V96MxQ

Hands-on comparsion

https://www.youtube.com/watch?v=CxL71nhiVsg

Personligen skulle jag välja Huawei eller vänta på den nya Nexus som ska tillverkas av HTC.

Permalänk

Update! Väldigt nöjd med telefonen. Den är rapp i touchen, batteritiden funkar bra, gillar att telefonen varnar för batterikrävande appar som ligger i bakgrunden. Kameran är bra, har inte testat den jättemycket dock. Gillar fingertrycksavläsaren! Har egentligen inte så mycket att klaga på. Saknar en del finesser från HTC. Högtalarna är inte så särskilt bra, men ljudet när jag kör hörlurar när helt godkänt. Ibland kan jag få lite ont i lillfingret när jag sitter länge och skriver på telefonen, beror på hur man håller.

Har dock lyckats tappa telefonen i toaletten (nyspolad som tur var) men den verkar inte ha tagit skada än iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av El1min4tor:

Off topic: Har du fått din OnePlus ännu? Beställde min i lördags så går och väntar spänt nu! Vore kul med lite personliga intryck

Skickades från m.sweclockers.com

Ja fan, kört i nästan tre veckor nu!

Ställ gärna frågor.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja fan, kört i nästan tre veckor nu!

Ställ gärna frågor.

Härligt! Är du nöjd med luren rent generellt? Några extra bra grejer eller något du gillar mindre?
Några problem med notifikationer som blir fördröjd(många som pratar om det på Oneplus forum)?

Och det viktigaste! Hur lång tid tog det innan du fick den efter beställning?

OT: kul att höra att du är nöjd med telefonen TS! Håller tummarna för att den klarat toadoppet bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av El1min4tor:

Härligt! Är du nöjd med luren rent generellt? Några extra bra grejer eller något du gillar mindre?
Några problem med notifikationer som blir fördröjd(många som pratar om det på Oneplus forum)?

Och det viktigaste! Hur lång tid tog det innan du fick den efter beställning?

OT: kul att höra att du är nöjd med telefonen TS! Håller tummarna för att den klarat toadoppet bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Fingerprint läsaren är lite väl känslig, har man tunt tyg i byxfickorna så hoppar den igång och drar energi.

Den har problem med webbsidor som har bilder som är bredare än textspalten då man inte kan zooma ut tillräckligt, utan man får röra det synliga fältet istället eller läsa i landskapsläge.

Inga problem med fördröjda notifikationer.

Leveransen tog 5-6arbetsdagar. Tror jag beställde torsdag och mottog fredagen därpå.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag kollar också på ny telefon då min oneplux x har någon knasig bugg att den inte får internet från öppna wifi, och är inne lite på en mobil med bra kamera för att slippa ha en digitalkamera med mig, har kollat på Huawei 7 Honor Premium (billigare än P9 men 20 mp kamera) även kollat på Lumia 950 men den telefonen får jag lite blandade känslor för

Någon annan telefon som har bar kamera som jag missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Någon annan telefon som har bar kamera som jag missat?

Nexus 5X. Sen låter det som det är mjukvarufel på OnePlus X, har du provat att återställa den?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Nexus 5X. Sen låter det som det är mjukvarufel på OnePlus X, har du provat att återställa den?

Ska kolla den, och tror inte det är mjukvarufel för läste man på oneplus forum så var det en hel del andra som också hade samma problem, och dem hade testat återställa den, för några funkade det t.ex att ändra från dhcp till statisk men för andra funkade det inte, vissa hade till och med skrivit till support men som jag förstod det fått noll hjälp.

Och det roliga är att den ansluter, du får en ip adress och allting men ändå inget internet, aldrig varit med om detta innan, men det blev som en shock när man var i behov av internet på flygplatserna när man åkte utomlands