Problem med Power Bank eller mobil?

Permalänk
Medlem

Problem med Power Bank eller mobil?

Tjena Swec! Jag har ett litet skumt ärende jag ska presentera för er.
Jag har ett problem att när jag kör Pokemon Go, så slukar min mobil väldigt mycket batteri. Jag vet att Pokemon Go drar väldigt mycket, men det går så långt så att min Power Bank inte ens laddar tillräckligt för att hålla uppe batteriet när jag spelar. Det verkar gå upp och ner väldigt mycket, där ibland fungerar det okej (batteriet går väääldigt långsamt uppåt, men går uppåt), medan ibland går det ner mer än den laddar, så varnar mobilen för detta. Jag har försökt att stänga av appar, så att jag bara kör Pokemon Go, men felet verkar kvarstå.

Värt att nämna är att jag råkade tappa min Power Bank i golvet, samt mobilen har åkt på en och annan tur.

Jag är i en sådan situation att jag inte riktigt vill köpa en Power Bank på måfå för att testa, samma med mobil, så jag undrar egentligen om det finns några sätt att kontrollera var felet kan ligga, utan att köpa någon av ovanstående.

Mobilen är en riktigt sketen Sony Xperia M2.

Tidigare idag hade min Deltaco 16000 mAh 2 av 4 pluppar, sen typ 30 min senare var den urladdad. Känns lite som att den fått sig en törn av något fall, och att den laddar väldigt knasigt. Det har också hänt att jag haft 10% på mobilen när jag gått och lagt mig (4 av 4 pluppar på Power Banken), så vaknar jag upp med 46% på mobilen (flygplansläge aktiverad) och fortfarande 4 av 4 pluppar på Power Banken.

Jag gör säkert en höna av en kyckling....

Kom gärna med tips om hur jag kan felsöka, annars får jag helt enkelt börja med antingen mobil eller Power Bank. Lutar åt mobil till att börja med, eftersom min sketna mobil (Som visserligen är sprillans ny, även om årsmodell är tidig Gustav Vasa-era.

Permalänk
Medlem

Har du tillgång till en annan mobil så prova med Power Bank på den och se om du upplever samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasser:

Har du tillgång till en annan mobil så prova med Power Bank på den och se om du upplever samma sak.

Det var min första tanke, jag har en iPhone 4s, men jag sitter och funderar på om man verkligen kan jämföra med den. Jag tänkte främst om det är olika batterier och olika förutsättningar.

Permalänk
Medlem

@Majjones:

Pokemon GO drar såpass mycket att oavsett alla PowerBanks jag provat på min S4 Mini, samt på sambons S4 har batteriet sakta gått ner, så man får se till att sänka brightness på skärmen, eventuellt stänga av WIFI, även om det ger sämre GPS-signal.

De powerbanks som funkat bäst, alltså sänkt batteriet saktast XD, har varit våra Linocell från Kjell & Co med 2,1A-uttaget kopplat och en 1m eller kortare tjock USB-kabel.

Kabeln du använder kan ha stor betydlese för hur mycket det drar ur när man använder mobilen hårt och laddar samtidigt, eftersom det gör det svårt för laddkretsen att läsa av hur laddningen går och anpassa sig därefter.

Vissa kablar har märkningar med hur tjocka trådarna inuti är som 24AWG/2C och sånt, högre är tjockare trådar och blir lite stabilare i såna här tillfällen, även om det vid normal laddning och överföring av data inte brukar spela någon roll.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med att köra 1A laddning på min S4 samtidigt som jag spelar och ändå laddar den, kan vara kvaliteten på powerbanken som gör skillnad skulle jag tänka.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Vissa kablar har märkningar med hur tjocka trådarna inuti är som 24AWG/2C och sånt, högre är tjockare trådar och blir lite stabilare i såna här tillfällen, även om det vid normal laddning och överföring av data inte brukar spela någon roll.

Tvärtom, lägre nummer är fetare kabel. 12awg>24awg
2c klarar dock att ladda snabbare än tex 1c.

Permalänk
Medlem

Deltacos elektronik är billigt skräp! Skaffa en annan powerbank.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av eduenlamer:

Tvärtom, lägre nummer är fetare kabel. 12awg>24awg
2c klarar dock att ladda snabbare än tex 1c.

Aha, så går det när man läser slarvigt XD

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Tack så hjärtligt för alla svar hittills! Jag tror jag behöver skaffa en ny mobil ändå pga att den jag har är sjukt seg.

Permalänk
Medlem

En del billiga powerbanks orkar knappt ladda mobilerna. Gå och läs exempel på netonnets 49kr variant. Mycket negativt om den.

Jag köpte själv en för 99kr på netonnet 5000man, laddar bra men klarar en laddning.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Deltacos elektronik är billigt skräp! Skaffa en annan powerbank.

Sanning med modifikation. Har själv köpt en deltacos powerbank på 15600mah och den laddar upp min s7 fortare än vad pokemon go drar.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av hellmix:

Sanning med modifikation. Har själv köpt en deltacos powerbank på 15600mah och den laddar upp min s7 fortare än vad pokemon go drar.

Den har jag också, plus två andra 4000mAh. Inga problem där heller, laddar min iPhone 6 Plus utan problem, även med Pokemon GO igång.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Samma problem...

Har också detta problem med min Galaxy s6.

Har en gammal powerbank som har 1 A out och den laddade upp telefonen samtidigt som jag körde pokemon go, men bara ibland typ blir riktigt förvirrad!

Så nu köpte jag en 20000 mah andersson på netonnet med 2.1 A out och går ändå minus när jag spelar... Fattar inget. Är det stor risk att man kan ha bränt batteriet i telefonen när man kört kanske 7-10 timmars sessioner med powerbank? blir störd vill ut och farma men inser att man bara kan köra några timmar..Måste ju vara något som är fel.

Permalänk
Medlem

@kvamen: Problemen har nog mer med kablarna och kontakterna (om den laddar snabbt ibland och långsamt ibland) och med powerbanken.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W