Permalänk
Medlem

Moderkort till i5-6600K

Hej,

Jag sitter och funderar på hur jag kan fixa till min dator utan att göra det alltför dyrt. I min budget just nu handlar det nämligen om hundralappar huruvida jag kan fortsätta med projektet eller inte.

Har valt Intel Core i5-6600K 3,5Ghz och behöver ett moderkort som passar.

Är något av dessa moderkort bra? De passar befintligt chassi.

Om inte, vad rekommenderar du istället? Jag har inga krav på ljudkvalitet eller klockning eller något annan finess jag inte ens känner till. Jag sätter bara ihop delarna och använder dem som de är.

Tack för hjälpen.

Visa signatur

♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skymning:

Hej,

Jag sitter och funderar på hur jag kan fixa till min dator utan att göra det alltför dyrt. I min budget just nu handlar det nämligen om hundralappar huruvida jag kan fortsätta med projektet eller inte.

Har valt Intel Core i5-6600K 3,5Ghz och behöver ett moderkort som passar.

Är något av dessa moderkort bra? De passar befintligt chassi.

Om inte, vad rekommenderar du istället? Jag har inga krav på ljudkvalitet eller klockning eller något annan finess jag inte ens känner till. Jag sätter bara ihop delarna och använder dem som de är.

Tack för hjälpen.

Det finns ju tyvärr ingen anledning till att snåla in på ett B150 chipset om du ändå väljer en 6600K så länge du inte tänkt att byta ut moderkortet senare till ett som stödjer överklockning.

Jag skulle kolla efter ett moderkort med Z170 chip så du kan utnyttja din nya CPU's fulla potential eller helt enkelt välja den billigare 6600 utan K.
Mina 2 cents

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

skulle inte rekommendera dem moderkorten. meste för att du har ett K processor men dem korten kan inte överklocka. du måste köpa ett Z170 kort i fall du vill överklocka "tack vare intel"

titta på dem här

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av Skymning:

Hej,

Jag sitter och funderar på hur jag kan fixa till min dator utan att göra det alltför dyrt. I min budget just nu handlar det nämligen om hundralappar huruvida jag kan fortsätta med projektet eller inte.

Har valt Intel Core i5-6600K 3,5Ghz och behöver ett moderkort som passar.

Är något av dessa moderkort bra? De passar befintligt chassi.

Om inte, vad rekommenderar du istället? Jag har inga krav på ljudkvalitet eller klockning eller något annan finess jag inte ens känner till. Jag sätter bara ihop delarna och använder dem som de är.

Tack för hjälpen.

Har du bara valt ut processorn och inte köpt den än så kan du ju spara in lite på att INTE köpa en K-modell om du ändå inte ska överklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Det finns ju tyvärr ingen anledning till att snåla in på ett B150 chipset om du ändå väljer en 6600K så länge du inte tänkt att byta ut moderkortet senare till ett som stödjer överklockning.

Jag skulle kolla efter ett moderkort med Z170 chip så du kan utnyttja din nya CPU's fulla potential eller helt enkelt välja den billigare 6600 utan K.
Mina 2 cents

// Marcus

Med "fulla potential" menar du möjligheten till att överklocka?
Jag har inget sådant behov och bör nog se efter en processor utan K. Har du koll på vilken som är likvärdig?

Tack!

Skrivet av Bernd_P1:

skulle inte rekommendera dem moderkorten. meste för att du har ett K processor men dem korten kan inte överklocka. du måste köpa ett Z170 kort i fall du vill överklocka "tack vare intel"

titta på dem här

Vad innebär "tack vare intel"?
Jag har inget behov av att överklocka. Inte vad jag vet i varje fall. Har aldrig gjort det.

Visa signatur

♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffeleguan:

Har du bara valt ut processorn och inte köpt den än så kan du ju spara in lite på att INTE köpa en K-modell om du ändå inte ska överklocka.

Tack för att du gjorde mig uppmärksam på detta. Är mycket kunnig när det kommer till att sätta ihop alla delarna, men vad allt gör är kunskap som jag inte riktigt besitter.

Och nej, jag har inte köpt processorn än. *Letar vidare*

Visa signatur

♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skymning:

Med "fulla potential" menar du möjligheten till att överklocka?
Jag har inget sådant behov och bör nog se efter en processor utan K. Har du koll på vilken som är likvärdig?

Tack!

Vad innebär "tack vare intel"?
Jag har inget behov av att överklocka. Inte vad jag vet i varje fall. Har aldrig gjort det.

Det finns otroligt bra guider när det kommer till överklockning, och dessutom har nästan alla moderkort nån form av inbyggd tillgång till överklockning genom knappar/reglage på moderkortet eller genom mjukvara som te.x ASUS 5 stegs optimering som ställer in fläktar, överklockar till nästan full potential osv. Alla rekommenderar inte detta då volten brukar springa iväg en del när man låter deras egna metoder överklocka men det är absolut ett dugligt första steg för den som kanske inte vill det manuellt.

Men annars är det i5 6600 och ett B150 chip du borde kolla på.

Nånting i denna stilen då;

B150
Z170

I fall du mot förmodan skulle vilja välja ett K-paket istället så blir det verkligen inte mycket dyrare då det enbart skiljer 100 kronor mellan 6600 och 6600K. Värt att tänka på!

Lägger till en länk med 6600K och Z170 moderkort bara för att jämnföra.

Hoppas du fick nån klarhet i det iaf.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80