Plötslig grafikkortsdöd - och nu? (köpråd)

Permalänk
Medlem

Plötslig grafikkortsdöd - och nu? (köpråd)

Hej,

Efter drygt fyra års aktiv tjänst verkar mitt GTX 670 slutligen kastat in handduken. Ska undersöka lite mer, men är rätt så säker på att det är kört. Nå, detta kom mycket oväntat och olägligt då jag som ickearbetande student ej kan lägga ut tusentalskronor utan vidare. Jag har dock en liten summa ihopsparad i dagsläget som jag skulle kunna lägga på detta, och de pengar som jag faktiskt kan avvara lägger jag gärna på min enda hobby som ju är högst beroende av ett grafikkort. (dock är jag inte ute efter allmän ekonomisk rådgivning, tack)

Har ett GTX 660 i en annan burk som jag eventuellt kan använda ett tag, men låt oss säga att jag vill ha nytt. Min första tanke var att skaffa ett 1070, och de billigare varianterna är nätt och jämnt inom budget. (över 5 000 kr är uteslutet) Såg länge fram emot Pascal och var rätt så inställd på att skaffa ett, men de blev ju dyra så in i helvete, så jag övervägde mina alternativ och valde att spara en större summa och köra vidare på medium-inställningar och/eller halvknackig FPS tills vidare. Jag hade förväntat mig att kunna göra detta ett tag till, men så blev det då inte. 1070 är inte uteslutet, även om summan svider lite, men finns de ens att få tag på? Vill ju helst ha ett omgående. Om jag hittar en butik som erbjuder räntefri avbetalning så skulle väl det underlätta för pengarnas skull.

Nu ser jag dock att det finns 970 att få tag på för trevliga summor. Typ detta. Men jag vet inte om det är värt? Då hade jag kanske kunnat köra på det i något år till, som något mellanting. Vanligtvis vill jag uppgradera så sällan som "möjligt". 1060 känns meningslöst. Knappt bättre. Då känner jag väl kanske att antingen får det bli en riktig uppgradering idag med ett 1070, eller så något riktigt prisvärt som en nödlösning. (970)

Ja, det blev nog lite luddigt och inte så tydlig frågeställning heller, men hör gärna lite tankar angående detta. Även mer konkreta råd som vilka bra 1070 som finns att få tag på under 5 000 kr idag, om några alls. Vill ju samtidigt inte tumma på kvalitet på ett eventuellt 1070 för att spara enstaka hundralapp.

Tack
/ En rastlös

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

980 Ti och 1070 presterar på samma nivå, men 980 Ti ligger bättre i pris. Om 970 är aktuellt så kan du ju plocka upp två begagnade kort och köra SLI. Två 970 i SLI presterar bättre än både 1070 och 980 Ti men i vissa ovanliga fall har spel dåligt SLI-stöd och det blir ganska varmt.

Vill du ha splirrans för att få full garanti så rekommenderar jag MSI 980 Ti LE (inte fabriksklockat, i övrigt identiskt med OC-versionen)
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/236883-msi_ge...

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk

Om endå tänkte köpa ett 970 är det la lika bra o köra på ett 1060?. Det kostar ju bara några hundra mer

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Avstängd

Ugnsbaka det!

Permalänk
Medlem

980 Ti tänkte jag inte på. Får kolla på detta lite.

Hittade denna också. Känns som ganska överkomligt pris.
https://www.proshop.se/Grafikkort/Palit-GeForce-GTX-1070-JS-8...

Skrivet av teddysbear:

Om endå tänkte köpa ett 970 är det la lika bra o köra på ett 1060?. Det kostar ju bara några hundra mer

Mja, fast är det några hundra kronor bättre? Som sagt, blir det inte all in med 1070 så tar jag hellre så billigt som "möjligt". Men tack ändå!

Skrivet av r3mpuh:

Ugnsbaka det!

Ptja.. ingen aning om vad som är fel, men kanske skulle ta och prova det en gång. Har väl inget att förlora antar jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Får du ingen bild alls på datorn eller går det kras när du startar spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oeloe2:

Får du ingen bild alls på datorn eller går det kras när du startar spel?

Första gången efter att jag startade om (i samband med kraschen) så fick jag bild, men jag märkte omedelbart att Windows Aero-grejen hade inaktiverats, och där jag ändrar upplösning för skrivbordet står det "[Skärm] på Standard VGA Graphics Adapter". I enhetshanteraren var Geforce GTX 660 listat med ett utropstecken. Kollade inte närmare på just det utan avinstallerade bara drivrutinerna och installerade nyare än vad jag hade förut. Men då fick jag inte längre någon bild efter omstart. Skärmen slockar när Windows torde ha dykt upp och datorn startas om igen istället. När drivrutinerna inte laddas så fungerar bilden som den ska. Vet inte vad för slutsatser man kan dra av detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Köp ett begagnat gtx 970 på Tradera eller Blocket. Köpte ett själv alldeles nyss för 1700 inklusive frakt. Fungerar alldeles utmärkt. Priserna på begagnade gtx 970 går att pruta ned till 1500 ungefär...

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem

@L'ombra:

Jag hade ett liknande fel på mitt gamla 7870. Jag bakade det och det har funkat i över ett år efter det.

http://www.instructables.com/id/How-to-repair-your-Graphics-C...

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

980 Ti tänkte jag inte på. Får kolla på detta lite.

Hittade denna också. Känns som ganska överkomligt pris.
https://www.proshop.se/Grafikkort/Palit-GeForce-GTX-1070-JS-8...

Mja, fast är det några hundra kronor bättre? Som sagt, blir det inte all in med 1070 så tar jag hellre så billigt som "möjligt". Men tack ändå!

tänkte mest på att dom ligger på samma pris typ och ett 1060 är ju bättre än ett 970 =).. men ska du köra sli i framtiden så är ju 970 bäst såklart

Permalänk
Medlem

Har fått installerat 660t och lugnat mina köpnerver lite nu. En nödlösning känns nu lite ovärd, utan det är nog 1070 el likn som gäller, om jag ens behöver ett nytt just nu öht. Blev lite sugen på denna:
https://www.proshop.se/Grafikkort/Palit-GeForce-GTX-1070-JS-8...
Okej pris tycker jag, och Palit verkar ju helt okej som jag har förstått det.

Hoppar nog bakningen, dock. Verkar ju som det eventuellt inte var så hälsosamt för framtida matlagning, och jag har inte direkt någon ugn att avvara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Om man vil så kan man titta lite på sånt som reas.
https://www.inet.se/kampanj/2984/nvidia-utforsaljning-grafikk...
Just den här är bara gforce men det är ju det som du har idag. Har haft ett men aldrig mer.

Sen vet jag inte vad som är fel på ditt nuvarande men om man har tid, lust så går det ibland att reparera korten också.