Behöver hjälp att hitta rätt dator!

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp att hitta rätt dator!

Hej!

Är ute efter en ny dator nu eftersom min 5 års gamla dator håller på att dö. Jag ska huvudsakligen använda datorn i spelsyfte, där jag även kan ha igång en stream med hög kvalitet utan något lagg över huvudtaget! Min budget är max 10k, och hoppas kunna hitta en välfungerande dator för det!

Min fråga är då vad som är den optimala datorn för mig då jag verkligen inte kan mycket om datorkomponenter själv! Ska jag bygga datorn själv eller lägga 800kr extra för att få den färdigmonterad? Kan inte bygga datorer, men kan tänka mig att det finns guides på internet överallt? Eller är det bäst att lämna över det jobbet för en extra slant?

Kollat runt lite på forumet och hittat något av denna stil:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9581053/

Kom gärna med förslag, allting uppskattas! Tack

Permalänk
Medlem

jag kan tycka att 8gb minne är snålt, om man tänker att du skall köra windows, spel, spotify + stream samtidigt. 16gb kommer vara mycket mer lagg-säkert

500w nätdel är i minsta laget, jag hade nog gått upp till 650w - för att ligga på lagom nyttjande av PSU:n, dvs mellan 40-60% - för att slippa köra den varm hela tiden

// LZ

Permalänk
Medlem

Enda jag skulle kunna tänka mig är ett nätagg som är lite bättre för att få ner ljudnivån lite

https://www.inet.se/produkt/6910118/evga-supernova-g2-650w/#s...

Det är ett bra alternativ.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

jag kan tycka att 8gb minne är snålt, om man tänker att du skall köra windows, spel, spotify + stream samtidigt. 16gb kommer vara mycket mer lagg-säkert

500w nätdel är i minsta laget, jag hade nog gått upp till 650w - för att ligga på lagom nyttjande av PSU:n, dvs mellan 40-60% - för att slippa köra den varm hela tiden

// LZ

Har själv 8gb, och märker aldrig av att jag saknar minne.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

ska du streama hade jag nog övervägt 6700K o sparat in o byggt själv
tänk på att du behöver köpa en kylare då de inte ingår, kan rekommendera Be quiet pure rock

Visa signatur

CPU: I5 6600K | Kylning: be quiet! Pure Rock | GPU: ASUS 1070 ROG STRIX DC3 OC | RAM: Corsair 16GB DDR4 | Moderkort: MSI Z170-A PRO | PSU: EVGA Supernova G2 750W | SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB | Lagring: WD Blue Low Power 2TB | Chassi: Phanteks P400
Citera för svar

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av HaggeMan:

ska du streama hade jag nog övervägt 6700K o sparat in o byggt själv
tänk på att du behöver köpa en kylare då de inte ingår, kan rekommendera Be quiet pure rock

pure rock är inkluderad, missade det också första gången jag kollade på paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

jag kan tycka att 8gb minne är snålt, om man tänker att du skall köra windows, spel, spotify + stream samtidigt. 16gb kommer vara mycket mer lagg-säkert

500w nätdel är i minsta laget, jag hade nog gått upp till 650w - för att ligga på lagom nyttjande av PSU:n, dvs mellan 40-60% - för att slippa köra den varm hela tiden

// LZ

Datorn kommer dra max 250w, så 500w är mer än tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Som någon annan även sa, bygg själv och ta en i7a istället

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Tacksam för så snabba och bra svar!

Är det något jag kan använda från min nuvarande dator, eller är allt för gammalt tro?

Min dator:

Intel Core i5, 2500K , 4 kärnor , 3.3 GHz
NVIDIA GeForce GTX 660 (uppgraderade från en GTX570)

RAM 8 GB 2x4096MB
Minnestyp: DDR3 1600Mhz, Corsair XMS3

Datorn är från INET "Taurus Hardcore Mini GTX 570 2500k"

Och är det mycket bättre att köra en i7/6700k verkligen? (Somsagt är väldigt dålig med datorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swefrog:

Tacksam för så snabba och bra svar!

Är det något jag kan använda från min nuvarande dator, eller är allt för gammalt tro?

Min dator:

Intel Core i5, 2500K , 4 kärnor , 3.3 GHz
NVIDIA GeForce GTX 660 (uppgraderade från en GTX570)

RAM 8 GB 2x4096MB
Minnestyp: DDR3 1600Mhz, Corsair XMS3

Datorn är från INET "Taurus Hardcore Mini GTX 570 2500k"

Och är det mycket bättre att köra en i7/6700k verkligen? (Somsagt är väldigt dålig med datorer)

Har du moderkort som tillåter överklockning räcker det att köpa en kylare och överklocka CPU.
Komplettera med ett GTX 1070 och kör vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Har du moderkort som tillåter överklockning räcker det att köpa en kylare och överklocka CPU.
Komplettera med ett GTX 1070 och kör vidare.

Letar en ny dator på grund av att denna gamla krånglat otroligt mycket, då jag får bluescreens och överstiger temperaturen 100 grader, vilket är alldeles för mycket, och den har varit så i ett år ungefär, vilket gör mig rädd att fortsätta med denna dator eftersom jag tror att komponenterna i datorn möjligtvis kan vara skadade(?) och jag har då ingen aning om vilka som är fullt fungerande eller förstörda.

Tror du att det är värt att riskera en uppgradering på min nuvarande dator, eller bör jag helt enkelt bara köpa en ny? Vill somsagt kunna streama lagg-fritt och inte ha diverse problem som dyker upp inom några veckor!

Permalänk
Skrivet av Swefrog:

Letar en ny dator på grund av att denna gamla krånglat otroligt mycket, då jag får bluescreens och överstiger temperaturen 100 grader, vilket är alldeles för mycket, och den har varit så i ett år ungefär, vilket gör mig rädd att fortsätta med denna dator eftersom jag tror att komponenterna i datorn möjligtvis kan vara skadade(?) och jag har då ingen aning om vilka som är fullt fungerande eller förstörda.

Tror du att det är värt att riskera en uppgradering på min nuvarande dator, eller bör jag helt enkelt bara köpa en ny? Vill somsagt kunna streama lagg-fritt och inte ha diverse problem som dyker upp inom några veckor!

100grader!! då är det inte konstigt att du får bluescreen.. har clockat den?. Har du bytt kylpasta nångång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swefrog:

Letar en ny dator på grund av att denna gamla krånglat otroligt mycket, då jag får bluescreens och överstiger temperaturen 100 grader, vilket är alldeles för mycket, och den har varit så i ett år ungefär, vilket gör mig rädd att fortsätta med denna dator eftersom jag tror att komponenterna i datorn möjligtvis kan vara skadade(?) och jag har då ingen aning om vilka som är fullt fungerande eller förstörda.

Tror du att det är värt att riskera en uppgradering på min nuvarande dator, eller bör jag helt enkelt bara köpa en ny? Vill somsagt kunna streama lagg-fritt och inte ha diverse problem som dyker upp inom några veckor!

Rengjort kylaren?
Kan vara så att ny kylpasta behövs.

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO:
@teddysbear:

Aldrig rengjort kylaren eller bytt kylpasta heller för den delen, är helt enkelt för okunnig när det kommer till sådant. Men påstår ni att min nuvarande fungerar fint till det jag vill kunna göra om jag så att säga skulle byta kylpasta och uppgradera nytt grafikkort till GTX 1070 och min I5 till en I7/6700K? Kommer mitt lilla chassi klara av det tro, utan att återigen bli överhettad då? Eller är det helt enkelt bäst att bara byta ut alltihop, ha i åtanke att jag verkligen suger gällande hårdvara - därav så många frågor :p, vill så gärna vara säker på vad som är det bästa alternativet för mig! Tack så hemskt mycket.

Permalänk
Skrivet av Swefrog:

@teddysbear:

Aldrig rengjort kylaren eller bytt kylpasta heller för den delen, är helt enkelt för okunnig när det kommer till sådant. Men påstår ni att min nuvarande fungerar fint till det jag vill kunna göra om jag så att säga skulle byta kylpasta och uppgradera nytt grafikkort till GTX 1070 och min I5 till en I7/6700K? Kommer mitt lilla chassi klara av det tro, utan att återigen bli överhettad då? Eller är det helt enkelt bäst att bara byta ut alltihop, ha i åtanke att jag verkligen suger gällande hårdvara - därav så många frågor :p, vill så gärna vara säker på vad som är det bästa alternativet för mig! Tack så hemskt mycket.

kan ju tänka mig att du behöver nytt modekort om du vill byta CPU.. Men kolla först på youtube hur man byter kylpasta det är hur lätt som helst om man bara är försiktig jag klarar av det så då borde du det =)..

Permalänk
Medlem

Efter att ha byggt datorer i 25 år, så gav jag min input vad jag hade ändrat - det är naturligtvis frivilligt att följa dessa råd

IMHO, så lite större PSU ger mer frihet om namn vill byta t.ex. GFX eller CPU senare, då slipper man byta PSU då(dvs lägg 200:- mer nu, men slipp köpa en nya för 800:- då )) o vad det gäller minne så är det ju upp till var o en, jag märker stor skillnad mellan en 8 o 16 gb maskin, då jag ofta köra ett gäng program samtidigt - o jag vill kunna lämna program igång även när jag startar ett spel.

Har man inte pengarna, så funkar 8 gb finfint - men frågan var vad vi skulle rekommenderar för ändring.

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Efter att ha byggt datorer i 25 år, så gav jag min input vad jag hade ändrat - det är naturligtvis frivilligt att följa dessa råd

IMHO, så lite större PSU ger mer frihet om namn vill byta t.ex. GFX eller CPU senare, då slipper man byta PSU då(dvs lägg 200:- mer nu, men slipp köpa en nya för 800:- då )) o vad det gäller minne så är det ju upp till var o en, jag märker stor skillnad mellan en 8 o 16 gb maskin, då jag ofta köra ett gäng program samtidigt - o jag vill kunna lämna program igång även när jag startar ett spel.

Har man inte pengarna, så funkar 8 gb finfint - men frågan var vad vi skulle rekommenderar för ändring.

mvh Lazze

Uppskattar alla tips och råd jag får, tack! Tänkte, kan man ta 8gb extra från sin gamla dator, eller bör man kanske hålla kvar allt i sin gamla och sälja den hel om man nu ska sälja den?

Permalänk
Medlem

bara en tanke varför inte uppgradera den du har ......byta mobo cpu minne Graffe o kanske ssd

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9582317/

Såhär ser det ut just nu, fungerar alla dessa delar tillsammans och kommer dessa duga till mitt syfte? Har även en extern hårddisk utanför min nuvarande dator på 1 TB, som jag tänkte koppla in till nya datorn också, kommer den orsaka lagg? Aldrig vetat om den orsakat lagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lauge:

bara en tanke varför inte uppgradera den du har ......byta mobo cpu minne Graffe o kanske ssd

Tänker att det mesta nog är för gammalt i min nuvarande(?) den är cirka 5 år gammal och har varit överhettad i över ett år, delar kan möjligtvis vara skadade. Dessutom vet jag inte vilka som är det, så vet faktiskt inte vilka delar jag bör byta ut. Chassit vet jag inte om den duger för nya delar heller. Väldigt okunnig somsagt och det gör det svårt att byta ut från min nuvarande dator. Men vadå, är det några delar i min nuvarande som jag kan spara och lägga in i den nya istället möjligtvis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swefrog:

Uppskattar alla tips och råd jag får, tack! Tänkte, kan man ta 8gb extra från sin gamla dator, eller bör man kanske hålla kvar allt i sin gamla och sälja den hel om man nu ska sälja den?

Du kan inte flytta det gamla minnet till den tilltänkta nya. DDR3 i din gamla, du behöver DDR4 till nya.

I övrigt är jag på samma spår med många här. Om du gör rent din 2500k och får ordning på den med en klockning så kan den duga. Alternativt kan en begagnad 2600k med klockning vara ett alternativ. Då kan du istället lägga pengarna på ett grafikkort.

Om vi ska återgå till ditt paket hade jag som några andra sa försökt bygga själv och stoppa pengarna på en 6700k. Tycker även att 16gb känns säkrare än 8gb, men den uppgraderingen kan vänta om inte pengarna finns. Går ju att köpa till mer minne i efterhand.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swefrog:

Tänker att det mesta nog är för gammalt i min nuvarande(?) den är cirka 5 år gammal och har varit överhettad i över ett år, delar kan möjligtvis vara skadade. Dessutom vet jag inte vilka som är det, så vet faktiskt inte vilka delar jag bör byta ut. Chassit vet jag inte om den duger för nya delar heller. Väldigt okunnig somsagt och det gör det svårt att byta ut från min nuvarande dator. Men vadå, är det några delar i min nuvarande som jag kan spara och lägga in i den nya istället möjligtvis?

Du kan möjligtvis använda nätagget. Grafikkortet går ju att återanvända men känns som om du vill uppgradera och det du har är inte mycket att hänga i julgranen längre ^_^

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

Du kan möjligtvis använda nätagget. Grafikkortet går ju att återanvända men känns som om du vill uppgradera och det du har är inte mycket att hänga i julgranen längre ^_^

Chassit går att återvända likaså disk o nätagg om du nu inte ogillar chassit vill säga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Behöver sista hjälpen med att bygga min dator!

Tjena, efter mycket letande tror jag att jag hittat en väldigt bra dator för min budget 10k, hade en tidigare tråd där jag frågade om råd gällande komponenter osv. Tänkte bara dubbelkolla med några nya delar jag lagt in istället, och se era åsikter kring detta bygg. Ni som är mer erfarna än mig gällande komponenter!

https://gyazo.com/3ea4b62ff7babc261a9b294a2bfce705

Sen en annan fråga också, grafikkortet i detta bygg finns ej i lager, och är beställningsvara. Hur längre brukar det dröja för att få den då från Inet?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swefrog:

Tjena, efter mycket letande tror jag att jag hittat en väldigt bra dator för min budget 10k, hade en tidigare tråd där jag frågade om råd gällande komponenter osv. Tänkte bara dubbelkolla med några nya delar jag lagt in istället, och se era åsikter kring detta bygg. Ni som är mer erfarna än mig gällande komponenter!

https://gyazo.com/3ea4b62ff7babc261a9b294a2bfce705

Sen en annan fråga också, grafikkortet i detta bygg finns ej i lager, och är beställningsvara. Hur längre brukar det dröja för att få den då från Inet?

Tack på förhand!

Ser bra ut. Har du redan processorkylare? Om du köper ny så brukar kylpasta hänga med den.

Fråga nr 2 får du fråga Inet om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Ser bra ut. Har du redan processorkylare? Om du köper ny så brukar kylpasta hänga med den.

Fråga nr 2 får du fråga Inet om.

Fläkt ingår med köpet av denna processor på Komplett, la till en kylpasta för säkerhets skull om det inte skulle ingå i det köpet

Permalänk
Hedersmedlem

@Swefrog *Trådar sammanfogade*

Observera att vi inte tillåter korspostning (ex. flera trådar om samma datorköp), se §3.3 i forumreglerna:

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...