Permalänk
Medlem

Ny dator, vad är det jag saknar.

Tjena,
tänkte investera i en megasaur dator men är inte helt säker på vad det är jag saknar och skulle gärna vilja ha hjälp med att avsluta mitt projekt.
Länken: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9587055/
Tack.

Permalänk

Du har valt fel sorts minne. dessa SO-dimm är till för bärbar. Här ska du leta.. https://www.inet.se/kategori/834/ddr4
Sedan rekommenderar jag att du införskaffar en sluten vattenkylning i stället för luften du har valt.

Mvh Uffe

Permalänk
Medlem

Det blir ju inte riktigt någon megasaur dator av det där men du behöver en till minnessticka då moderkortet är dualchannel så kommer det att fungera bättre, förslagsvis detta paket med RAM

Och som tidigare påpekat så är det fel sorts minne.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Avstängd

Du behöver även ett nätagg på ca 500w

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindgren_ulf:

Du har valt fel sorts minne. dessa SO-dimm är till för bärbar. Här ska du leta.. https://www.inet.se/kategori/834/ddr4
Sedan rekommenderar jag att du införskaffar en sluten vattenkylning i stället för luften du har valt.

Mvh Uffe

Har man ett stort chassi så finns det ingen anledning att köpa AIO-vattenkylning..om man nu inte vill ha ett brummande ljud och risk för läckage. Och lägga till 500:- extra för nåt som kyler lika bra som kylaren i kundvagnen..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

16gb ram ddr4, kör på ett billigare chassi tex Define S. Sen tar du 6700k istället för 6600k.

Och juste nätagg, kör Corsair Rmx eller Evga Supernova G2.

Permalänk
Avstängd

I med 16gb ddr4 minnen.

Skrivet av Fisken1986:

Har man ett stort chassi så finns det ingen anledning att köpa AIO-vattenkylning..om man nu inte vill ha ett brummande ljud och risk för läckage. Och lägga till 500:- extra för nåt som kyler lika bra som kylaren i kundvagnen..

Haha brummande ljud? Kör H110i och det varken brummar, piper, gnägger eller tjuter. Det den däremot gör är kyler och det ruskigt bra.

Permalänk
Medlem

@ChronicPain:

överlag är problemet med AIO kylare att pumpen väsnas och låter mycket därav är luft det bättre valet när man har möjlighet till det.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Och juste nätagg, kör Corsair Rmx eller Evga Supernova G2.

Kan rekommendera EVGA Supernova G2.

När du väljer minne till Asus Z170, välj inte Corsair. Problem med XMP profiler.

Permalänk
Medlem

Är det någon med erfarenheten och lusten att sätta ihop en kundvagn så att det blir rätt. Som ni antagligen har märkt så har jag ingen direkt erfarenhet av datorer och hur man fixar och sätter ihop de.
Budget på runt max 20k, tack.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ChronicPain:

I med 16gb ddr4 minnen.

Haha brummande ljud? Kör H110i och det varken brummar, piper, gnägger eller tjuter. Det den däremot gör är kyler och det ruskigt bra.

Den kyler väl nån Celsius bättre än den TS vill ha :), men för en rejäl mindre peng och ingen risk för motorhaveri eller läckage Sen låter alla pumpar, det är ett faktum...jag har testat AIO-vattenkylning...blev seriöst galen av pumpens brummande när man sitter och skriver på datorn runt kvällstid innan sovdags..

Vissa har bättre hörsel än andra..som med min sambo kan te.x inte höra vissa ljud som jag kan uppfatta och tvärtom..just pumpljud eller andra små diskreta ljud snappar mina öron upp direkt..tyvärr.

Semi-passiv luftkylare kan ingen AIO-vattenlösning slå.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyruko:

Är det någon med erfarenheten och lusten att sätta ihop en kundvagn så att det blir rätt. Som ni antagligen har märkt så har jag ingen direkt erfarenhet av datorer och hur man fixar och sätter ihop de.
Budget på runt max 20k, tack.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9587228/

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Avstängd

Går även i god för Supernova G2. Mycket fint agg.

Skrivet av NatureBoyyy:

@ChronicPain:

överlag är problemet med AIO kylare att pumpen väsnas och låter mycket därav är luft det bättre valet när man har möjlighet till det.

Skrivet av Fisken1986:

Den kyler väl nån Celsius bättre än den TS vill ha :), men för en rejäl mindre peng och ingen risk för motorhaveri eller läckage Sen låter alla pumpar, det är ett faktum...jag har testat AIO-vattenkylning...blev seriöst galen av pumpens brummande när man sitter och skriver på datorn runt kvällstid innan sovdags..

Vissa har bättre hörsel än andra..som med min sambo kan te.x inte höra vissa ljud som jag kan uppfatta och tvärtom..just pumpljud eller andra små diskreta ljud snappar mina öron upp direkt..tyvärr.

Semi-passiv luftkylare kan ingen AIO-vattenlösning slå.

Överlag skulle jag svara ett klart Nej. Överlag skulle jag också säga hörlurar och sen även fixed % pump. Sen överlag, överlag och just det, överlag.

Permalänk
Medlem

@ChronicPain:

jag har testat flera aio kylare och hjälpt vänner med dem, alla har väsnats på ett eller annat sätt tillräckligt för att vara störande. Finns många trådar om det. Så överlag säger jag jo, de låter.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NatureBoyyy:

@ChronicPain:

jag har testat flera aio kylare och hjälpt vänner med dem, alla har väsnats på ett eller annat sätt tillräckligt för att vara störande. Finns många trådar om det. Så överlag säger jag jo, de låter.

Då har du gjort fel.

Permalänk

@Tyruko: Varför behöver du ett sånt dyrt chassi? bättre att välja ett billigare chassi och köpa en i7 6700k istället

edit: såg att någon redan skrivit det

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem

@ChronicPain:

Men vad är det du inte förstår? Det finns mängder med trådar om pumpar för slutna kylare som låter, brummar och tjuter. Inget man gör fel utan det är ett faktum när man väljer en sådan kylare, det finns en stor risk till att pumpen låter.

Här är det ordagrant från ett test här

http://www.sweclockers.com/test/21635-antec-kuhler-h2o-h1200-...

"Sett till kylning har Antec Kühler H2O H1200 Pro inga svårigheter att tygla redaktionens Core i7-2600K. Det här kommer dock på bekostnad av ljudnivån från fläktarna, som av bolaget marknadsförs som tysta. Ett återkommande problem med vattenkylare är pumpljud, något som också är fallet här."

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Detta, fast med en Noctua kylare istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@ChronicPain:

jag har testat flera aio kylare och hjälpt vänner med dem, alla har väsnats på ett eller annat sätt tillräckligt för att vara störande. Finns många trådar om det. Så överlag säger jag jo, de låter.

Jag tycker dock att fördelen med slutna vattenkylare är att de låter likadant även vid full load.

I alla fall märker jag inte av någon ökning av vare sig pumpljud (som jag ändå inte hör) eller fläktljud när jag kör en femtimmars rendering med processorn på 100 %. Och processorn håller sig under 50 C.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Hulle:

Min h70 pump lät rätt bedrövligt vid fulload så kan inte säga att jag kan hålla med men kanske är så för dig. Men faktum är att pumpen är ett förekommande vanligt problem vid sådana lösningar.

Ett till citat från ett test här

"Jämfört mot tidigare testade produkter har Hydro H100i GTX en relativt hög ljudnivå även i viloläge. Här är det vattenpumpen som är boven i dramat och inte fläktarna"

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@DozeN: såg att någon skrev att det var något fel med XMP Profiler när man använder Corsair Rmx med ASUS Z170, så jag slutade med detta, https://www.inet.se/kundvagn/visa/9587480/
ser det bra ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Hulle:

Min h70 pump lät rätt bedrövligt vid fulload så kan inte säga att jag kan hålla med men kanske är så för dig. Men faktum är att pumpen är ett förekommande vanligt problem vid sådana lösningar.

Ett till citat från ett test här

"Jämfört mot tidigare testade produkter har Hydro H100i GTX en relativt hög ljudnivå även i viloläge. Här är det vattenpumpen som är boven i dramat och inte fläktarna"

Ja jag vill inte ge något sken av att ha gjort något oberoende test. Jag hör inte pumpen själv, om jag inte lägger örat mot den. Men det kan ju vara min hörsel också.

Det jag gillar med vattenkylningen är att all värme dumpas utanför chassit. Samma sak med mitt 780ti i referensversion, all värme blåses ut där bak.

Så slipper man tänka på att luftflödet genom chassit ska vara fritt vilket innebär att jag kan dra mina kablar hur fasen som helst och det räcker att damma ur den vartannat år.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd

@NatureBoyyy: För att du har fel. Jag skiter helt i dina problem när jag inte har dom. Å nej finns det massa trådar?! O shit!
Det jag dock bryr mig om är att berätta den andra sidan. Min låter inte, kyler bättre än motsvarande luft gör och jag slipper ha en metall klump på bortåt 1kg som hänger i moderkortet. H110i GTX kör jag och den är bättre än h70 och även antec vilket är riktigt skräp.

Så vad är det Du inte förstår?

Permalänk
Medlem

@Tyruko:

Kylaren är för tung för Inets montering, tror maxgränsen är 750g.

Fury eller Savage har automatisk XMP-inställning för ett stabilt system:
https://www.inet.se/produkt/5310293/kingston-hyperx-16gb-2x8g...

Det är rea på ditt chassi Define S, ligger på 700:- nu på Inet.

Du har valt engelskt Windows 10.. Finns svenskt.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@ChronicPain:

Asså du är ju fan inte på riktigt. Jag berättar för ts varför han inte bör använda sluten vattenkylare vilka problem som finns och är allmänt kända. Alla har inte tur att få en tyst pump, du måste lära dig att ta till dig fakta för h*lvete. Det är du som inte förstår att många andra har problem, just för att du inte har problem innebär det inte att dem inte finns. Jag säger inte att de kyler dåligt utan berättar om de problemen som många har med slutna kylare. Du kan liksom svara "Min pump låter inte iallafall men andra kanske gör det" istället för att blåneka när det finns fakta.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChronicPain:

@NatureBoyyy: För att du har fel. Jag skiter helt i dina problem när jag inte har dom. Å nej finns det massa trådar?! O shit!
Det jag dock bryr mig om är att berätta den andra sidan. Min låter inte, kyler bättre än motsvarande luft gör och jag slipper ha en metall klump på bortåt 1kg som hänger i moderkortet. H110i GTX kör jag och den är bättre än h70 och även antec vilket är riktigt skräp.

Så vad är det Du inte förstår?

Enligt mig är Noctuas dyrare luftkylare bättre än motsvarande corsairs vatten system. Kyler lika bra och mindre krångel med trasiga pumpar, konstiga ljud och läckage med mera som jag hört ofta uppstår med färdiga vattenkylningslösningar. Sen tycker jag att custom vattenkylning är lite coolt, det skulle jag kunna tänka mig. Men det är en helt annan sak liksom.

Sen borde du för övrigt jobba lite på din attityd om du ska skriva på internetforum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NatureBoyyy:

@ChronicPain:

Asså du är ju fan inte på riktigt. Jag berättar för ts varför han inte bör använda sluten vattenkylare vilka problem som finns och är allmänt kända. Alla har inte tur att få en tyst pump, du måste lära dig att ta till dig fakta för h*lvete. Det är du som inte förstår att många andra har problem, just för att du inte har problem innebär det inte att dem inte finns.

Hahaha du är inte lite snurrig.
Och jag berättar varför han bör överväga ett AIO.
Vet "många andra" som har problem med mycket här i världen. Sluta tala som att du bär på den ultimata sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@Tyruko:

Kylaren är för tung för Inets montering, tror maxgränsen är 750g.

Det finns bättre och nyare moderkort i den prisklassen. Asus z170 pro kom förra hösten..
Här är ett exempel från Gigabyte som släpptes rätt nyligen med lite modernare funktioner:
https://www.inet.se/produkt/1900111/gigabyte-z170x-ultra-gami...

Fury eller Savage har automatisk XMP-inställning för ett stabilt system:
https://www.inet.se/produkt/5310293/kingston-hyperx-16gb-2x8g...

Det är rea på ditt chassi Define S, ligger på 700:- nu på Inet.

Du har valt engelskt Windows 10.. Finns svenskt.

Juste det med 750g gränsen, glömmer alltid det

Skulle fortfarande köra på Asus mobot, det är erkänt bra och ljudkretsen i det är även den riktigt bra för prisklassen.

Skrivet av Tyruko:

@DozeN: såg att någon skrev att det var något fel med XMP Profiler när man använder Corsair Rmx med ASUS Z170, så jag slutade med detta, https://www.inet.se/kundvagn/visa/9587480/
ser det bra ut?

Ganska säker på att vi menar Corsair ram minnen, inte nätagg. Ser bra ut förutom att du får montera kylaren själv då den överskrider gränsen (du kan ju alltid fråga inet om ett undantag, de är nog inte helt omöjliga) och att Windows i varukorgen är engelskt.

Permalänk
Medlem

@ChronicPain:

Det är ju du som inte kan ta åt dig fakta. Det är sanningen som slutna vattenkylare, pumpen är ett förekommande problem att den väsnas. Läs tester här på sweclockers så kan du höra vad redaktionen säger. Läs trådar, googla så kommer du hitta mycket fakta om det. Du spelar enbart på din egna känsla och vad du upplevt och presenterar ingen fakta.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DozeN:

Enligt mig är Noctuas dyrare luftkylare bättre än motsvarande corsairs vatten system. Kyler lika bra och mindre krångel med trasiga pumpar, konstiga ljud och läckage med mera som jag hört ofta uppstår med färdiga vattenkylningslösningar. Sen tycker jag att custom vattenkylning är lite coolt, det skulle jag kunna tänka mig. Men det är en helt annan sak liksom.

Sen borde du för övrigt jobba lite på din attityd om du ska skriva på internetforum.

Och enligt mig är det tvärtom och jag har ofta hört om folk som aldrig haft problem.