Permalänk
Medlem

Brorsan bygger ny Dator: 20 - 30k

En EVGA 1080 FTW är redan beställt.
Detta var de komponenter:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9586219/andrad-niko

Kommer allt funka?
Några komponenter som skulle behöva bytas ut mot något bättre? Typ moderkort?

Antigen Acer Preditor eller Asus ROG Swift 27´ IPS ? vilken är bättre?

Permalänk

@Moac: Noctua fläktar är att föredra.. Har både Corsair och Noctua hemma.. Men har valt efter några tester att köra med Noctua.
Lika Musen är bra vid kontorsjobb och dylikt. Om det är spel så finns det bättre lämpade.

Mvh Uffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindgren_ulf:

@Moac: Noctua fläktar är att föredra.. Har både Corsair och Noctua hemma.. Men har valt efter några tester att köra med Noctua.
Lika Musen är bra vid kontorsjobb och dylikt. Om det är spel så finns det bättre lämpade.

Mvh Uffe

som vilken mus? Razer Mamba?

Permalänk
Medlem

Billigare moderkortet såvida du inte behöver något specifikt det erbjuder. 950 Pro är helt onödigt för en speldator. Kör på en 850 EVO/Pro istället. (För spel så är enda anledningen till att välja pro över Evo den längre garanti tiden.) Även billigare diskar lär fungera utmärkt. Rätt säker på att rätt så schysst kylpasta ingår med Hydro H115i.

Rörande mus, köp inte Razer Mamba iaf. Imo inte en bra mus. Läs lite recensioner, men är det Inet som gäller så skulle jag inspektera Mionix mössen. Har hört bra kritik om dem. Är fler butiker tillgängliga så finns fler alternativ. Vilken mus man föredrar är högst personligt, för mig passar Qpad 8K Laser utmärkt medans nästa man kanske avskyr den.

I övriogt håller jag med tidigare talare.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Billigare moderkortet såvida du inte behöver något specifikt det erbjuder. 950 Pro är helt onödigt för en speldator. Kör på en 850 EVO/Pro istället. (För spel så är enda anledningen till att välja pro över Evo den längre garanti tiden.) Även billigare diskar lär fungera utmärkt. Rätt säker på att rätt så schysst kylpasta ingår med Hydro H115i.

Rörande mus, köp inte Razer Mamba iaf. Imo inte en bra mus. Läs lite recensioner, men är det Inet som gäller så skulle jag inspektera Mionix mössen. Har hört bra kritik om dem. Är fler butiker tillgängliga så finns fler alternativ. Vilken mus man föredrar är högst personligt, för mig passar Qpad 8K Laser utmärkt medans nästa man kanske avskyr den.

I övriogt håller jag med tidigare talare.

Ehm, har du en väldigt bra moderkort att rekommendera? som funkar med CPUn. Men som även har support för M2, har aldrig använt M2 SSD innan.

Angående musen, har Qpad 8K en bra räckvidd? Dvs kan man från en säng ett par meter bort styra datorn? Funkar den på olika material?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moac:

Ehm, har du en väldigt bra moderkort att rekommendera? som funkar med CPUn. Men som även har support för M2, har aldrig använt M2 SSD innan.

Behöver du SLI stöd? Med tanke på att du tog ett 850W nätaggregat så antog jag att du funderar på framtida SLI. Behöver datorn verkligen en 950 Pro? För om man bara spelar så är det bara en övning i att kasta pengar i sjön. M.2 slot finns däremot på dem flesta Z170 moderkort. EDIT: Inser att du kanske funderar på att tag en billigare SATA M.2 disk?

Hur hård överklock ska göras? För är det bara den kylaren då har i kundvagnen just nu så behöver du inte någon överdriven moderkorts strömförsörjning. Ska du syssla med hårdare överklock, exempelvis LN2, torr is etc. så behöver du en fläskig strömförsörjning.

Skrivet av Moac:

Angående musen, har Qpad 8K en bra räckvidd? Dvs kan man från en säng ett par meter bort styra datorn? Funkar den på olika material?

Qpad 8K Laser är vad jag har. Men rörande dess räckvidd, det är en trådad mus... Vill jag minnas rätt så är däremot laser bättre på varierande ytor, men kan också varit optisk som var bättre. Du får kolla upp optisk vs laser. Min laser mus fungerar däremot bra på icke konventionella ytor.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Lägg på en tusenlapp och köp Logitech G900 musen vettja. Enligt några tester jag läst ska detta vara den ultimata trådlösa spelmusen. Bara prislappen som ligger en aningen högt kanske?

Visa signatur

Första PC'n: Compaq Presario CDS 520 - 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Behöver du SLI stöd? Med tanke på att du tog ett 850W nätaggregat så antog jag att du funderar på framtida SLI. Behöver datorn verkligen en 950 Pro? För om man bara spelar så är det bara en övning i att kasta pengar i sjön. M.2 slot finns däremot på dem flesta Z170 moderkort. EDIT: Inser att du kanske funderar på att tag en billigare SATA M.2 disk?

Hur hård överklock ska göras? För är det bara den kylaren då har i kundvagnen just nu så behöver du inte någon överdriven moderkorts strömförsörjning. Ska du syssla med hårdare överklock, exempelvis LN2, torr is etc. så behöver du en fläskig strömförsörjning.

Qpad 8K Laser är vad jag har. Men rörande dess räckvidd, det är en trådad mus... Vill jag minnas rätt så är däremot laser bättre på varierande ytor, men kan också varit optisk som var bättre. Du får kolla upp optisk vs laser. Min laser mus fungerar däremot bra på icke konventionella ytor.

Han ska kanske ha SLI i framtiden, så bra om den klarar SLI.
Datorn behöver nog inte 950 Pro , en vän rekommenderat den, vet inte om det är värt att ha ens.
Vad är ett SATA M.2 Disk?

Överklocka, vi har aldrig överklockat förut, men kanske kommer vi försöka överklocka CPUn från 4 GHz upp till 4.5 - 5 GHz? , inget vansinnigt
Vet inte vad LN2, Torr är för något . Men Brorsan köper jämt för stark strömförsörjning , min nuvarande dator har en AX1200 :/
Men vi vill ha en modulär , och 850 var inte mycket dyrare än den som var 750.

Är det lätt att installera ett M2 SSD?
Vanliga SSD är ju bara att installera och sedan lägg OS in.

Typ Denna moderkort ser mindre komplex ut. va sägs? Blir det att kasta pengar i sjön med den? Han vill ha en riktigt stabil moderkort som räcker i minst 5+ år framåt.
https://www.inet.se/produkt/1902863/asus-z170-maximus-viii-ge...

Hoppas en EVGA 1080 FTW får plats i chassin och funkar bra med moderkortet.

Permalänk

@Amelek: Det jag inte gillar med G900 är knappen för låsning rullhjulet. Den sitter innan knapparna för känslighet. Borde vara omvänt.. Men det är bara min personliga upplevelse. Annars är den helt okej!Har bara använt den i ca 3 veckor dock. Kan vara en vanesak.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Moac:

som vilken mus? Razer Mamba?

Om man tycker en mus är skön eller inte är från person till person. Åk till något media markt de brukar ha ett antal möss framme man kan prova, Det har de iallafall här där jag bor.

Själv tycker jag att corsairs m65 är väldigt skön

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moac:

Datorn behöver nog inte 950 Pro , en vän rekommenderat den, vet inte om det är värt att ha ens.

Som jag sa innan. Ska man bara spela så är 950 Pro en bra övning på hur man kastar pengar i sjön. Alltså har den inget värde för någon som bara spelar. Otroligt bra disk om man däremot kör tyngre laster så som databaser, video bearbetning etc.

Skrivet av Moac:

Vad är ett SATA M.2 Disk?

Det är en M.2 disk som kör SATA protokollet istället för exempelvis NVMe. Kontentan är iaf att det blir som en vanlig disk man kopplar in i en SATA port fast den sitter i en M.2 plats. Ett exempel på detta är 850 EVO M.2. Den presterar mycket sämre än 950 Pro, men grejen är den att för spel så är den ändå overkill. Vi pratar några enstaka procent skillnad i snitt mellan 850 Evo och 950 Pro i laddningstider. In-game lär skillnaderna knappt vara mätbara.

Skrivet av Moac:

Överklocka, vi har aldrig överklockat förut, men kanske kommer vi försöka överklocka CPUn från 4 GHz upp till 4.5 - 5 GHz? , inget vansinnigt
Vet inte vad LN2, Torr är för något . Men Brorsan köper jämt för stark strömförsörjning , min nuvarande dator har en AX1200 :/
Men vi vill ha en modulär , och 850 var inte mycket dyrare än den som var 750.

Kan ju säga att om du inte har överklockat förut så är torr is (fast koldioxid) och LN2 (flytande kväve) ingenting du behöver fundera över.

Med tanke på SLI stöd och vilken nivå av överklockning du tittar på så är i min åsikt GA Z170X Gaming 3 EU ett bra alternativ om jag bara kollar på Inets utbud. (Med tanke på att övriga produkter är därifrån.) Den har dubbla M.2 platser som stödjer både PCI-E (NVMe) och SATA. Den har även SLI stöd, men har inte kollat upp hur det blir med SLI stödet om man använder båda M.2 platserna samtidigt. Har att göra med PCI-E lanes, men troligen spårar det av diskussionen. Strömförsörjningen på moderkortet är mer än tillräckligt för dina överklockningsmål, även om det inte är det fläskigaste. Givetvis så är detta bara vad jag själv anser passar dig, vet ju inte allt du önskar till ditt moderkort. Gillar du inte utseendet så får du väl hitta något du gillar, eller om du gillar utseendet utav det ursprungliga Asus moderkortet i din kundvagn väldigt mycket kan du tag det.

Skrivet av Moac:

Är det lätt att installera ett M2 SSD?
Vanliga SSD är ju bara att installera och sedan lägg OS in.

Som en vanlig SSD. Se bara till att ha senaste versionen utav OS nedladdat (Windows ISOs) samt senaste BIOS(UEFI) versionen.

Skrivet av Moac:

Typ Denna moderkort ser mindre komplex ut. va sägs? Blir det att kasta pengar i sjön med den? Han vill ha en riktigt stabil moderkort som räcker i minst 5+ år framåt.
https://www.inet.se/produkt/1902863/asus-z170-maximus-viii-ge...

Komplexiteten har ingenting med saken att göra, var snarare prislappen jag höjde ögonbrynet för. Någonting detta moderkortet inte direkt gör bättre med sin högre prislapp för sämre funktionalitet. Det är även ett M-ATX moderkort, någonting som gör valet utav ATX chassi lite konstigt.

Att ett moderkort ska gå sönder på under 5 år är ingen större risk. Självklart kan det hända, kan hända även om du skaffar ett moderkort för 15 000kr. Det första som brukar gå sönder om man bortser från användarfel är kondensatorerna. Fast alla moderkort som säljs i Sverige har bra kondensatorer även om det skiljer en del även där. Där skulle jag säga att ASRock och Gigabyte leder där dem kör "lyx" kondensatorer på ett väldigt brett spann utav prisklasser. Asus kör hyfsade på alla moderkort och MSI vet jag inte. Vill däremot vara tydlig med att när jag säger "hyfsade" så är det fortfarande väldigt överdimensionerat och troligen ingenting att oroa sig över.

Skrivet av Moac:

Hoppas en EVGA 1080 FTW får plats i chassin och funkar bra med moderkortet.

Med senaste BIOS(UEFI) så lär moderkortet och grafikkortet garanterat fungera. Längden på grafikkortet gentemot chassit går att kolla upp, bredden är tyvärr svårare speciellt då EVGA 1080 FTW går utanför bredd specifikationerna för PCI-E slots. Troligen lär väl däremot inte bredden vara något bekymmer. (Här menar jag bredden som antal cm den sticker ut från moderkortet.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.