Permalänk
Medlem

@Wardenberret

Lämna tillbaka, det är ett riktigt högt överpris för att bara få ett GTX 970m
GTX 10xx serien är runt hörnet så vänta på dom, det kommer du inte att ångra.
Som referens köpte min polare en liknande burk med GTX 980m för över ett år sedan för 14500kr dvs billigare för bättre. en GTX 970m dator borde under sin prime (som är förbi) max ha kostat 11-12k för att vara vettigt prissatt.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Det är absolut inget fel med ditt köp. En bärbar dator med den prestandan ligger runt 15 000 kr om man kollar runt mellan olika butiker. Med det sagt så kan du få en riktigt grym stationär dator om du handlar på t.ex. inet, som med hästlängder utklassar den bärbara för samma pris, t.ex. en dator med 6700k och GTX 1070 alternativt 6600k och GTX 1080 fast då utan skärm. Förstår att du vill ha en bärbar om du delar lägenhet med någon, men om du bor själv är det inte så svårt att ordna en liten datorhörna. Men alla är vi olika, för 15 000 kr hade jag köpt en dator som verkligen kan prestera medan det för dig kanske inte är lika viktig då du vill ha något litet och lättillgängligt.

Permalänk

Är datorn ett fynd? Nej.
Är den oskäligt dyr? Nej.

Om du letat lite hade du kanske kunnat hitta en dator med motsvarande hårdvara för några hundralappar mindre, men Asus har ofta bra byggkvalitet så det är också något som kostar några kronor.

Man får alltid mer prestanda ur en stationär dator för samma peng, men har man inte platsen (eller inte vill skapa sig platsen) är det en laptop som gäller.

Om du använder den så kommer det inte vara ett onödigt köp.
Så efter detta kan du och bara du säga om det var ett bra köp eller inte.

Lycka till med spelandet.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardenBerret:

Jag har tyvärr inte plats för en stationär dator.

Då gjorde du ett helt ok inköp

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Ok köp, inget klipp. Inget genomtänkt datorval om du inte är en seriös gamer, men om du som du säger kommer intressera dig mer för spel framöver så varför inte. Om du lägger på 1000kr kan du få en Acer Predator med 980M (steget ovanför i grafik) men det är fortfarande 16,000kr för något du inte vet att det är rätt för dig. Inget jag gamblat med personligen, men du kanske har mycket mer pengar än jag har. Predatorn är hisnande ful också.

Datorn du har köpt är kanske lite mer uppsminkad och spexig än de flesta andra med samma specs, och det finns en MSI-burk på Webhallen just nu för 13,500kr med samma processor och samma grafikchip som (tycker jag) är lite mindre vulgär också. Kanske kan vara något om du vill handla nu.

Laptopmarknaden öht har en överproportion reapriser just nu och det brukar betyda att det ska tunnas ut på hyllorna gör att göra lite plats. Skolstarten har naturligtvis en påverkan på laptopförsäljning också men det är rätt mycket på marknaden just nu som är halvförlegat så med lite is i magen kanske du kan göra ett bättre klipp till hösten om du vill vänta istället.

Det är jättesvårt att hjälpa dig utan en lite mer detaljerad kravbild men all things considered gjorde du ett ok köp, inte bra och inte direkt ett stolpskott heller.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

@WardenBerret Asus gör bra datorer, den modellen du köpte är en bra dator, om än inte ett klipp.
Något man kan fundera på är tidpunkten av köpet om du egentligen inte behöver en dator nu.

De nya mobilkretsarna från Nvidia kommer denna månad, så det dyker nog upp nya modeller av alla datorer inom 1-2 månader.
De gamla modellerna kommer möjligtvis att reas ut då.

Jag hade personligen varken köpt en MSI då jag tycker de är estetiskt fula, eller en Acer som fortfarande i mina ögon är ett budgetmärke. Men det är mer subjektivt än faktabaserat.

§5 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Ska du ha kraft och ej flytta runt överallt hela tiden eller något så kör på ett litet stationärt system. Du kan ha trådlöst nätverk osv. Man kan bygga sjukt små lådor nuförtiden med rätt bra kraft!

Permalänk

Om det är värt det kan bara du svara på, man kan få ångest efter nyköp, får alltid det när jag köper ny bil t.ex men sen känner man sig sjukt nöjd, räcker pårestandan till vad du tänkt spela så är det ju inga problem

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (tjafs/urpårning)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardenBerret:

Tjena

Jag har köpt en ASUS ROG G752VT T7006T gaming laptop härifrån.

Det var en kompis som rekommenderade den och jag litar på denne personen. Dock efter köpet har flera kommenterat att den är på tok för dyr för mig. Jag är ingen seriös gamer i nuläget, främst eftersom jag är helt slut efter (pågående) sommarjobbet - men nu har jag fan tänkt att spela allt möjligt som jag kan få tag på, jag har därför köpt Origin Access.

Jag undrar främst om ni kunniga tycker att det var värt det - plånboken kan hantera priset men om det känns för dyrt för er så finns det säkert andra billigare alternativ.

Mvh

skummade igenom lite fort bara samt sökte lite på prisjakt så är det den billigaste datorn som går att få med i7 Skylake, 17" skärm och 970m.

annars om man går ner till 15,6 så finns det från 12000kr men då får man även hälften så mycket ram samt ssd.

men tycker själv att den helt klart är prisvärd med det som finns att få tag på idag med i7, 970m och 17" skärm. dock kan jag tänka mig att dessa burkar kommer att gå ner i pris i slutet på månaden när Pascal kommer till bärbara datorer, men kan samtidigt tänka mig att det tar en extra månad eller två för att vi ska märka det här i vårat avlånga land ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av WardenBerret:

Enligt mig så var den det, dock så finns det ju flera tusen olika sorters gaming laptopar och jag kan ju inte gå genom alla

Jag såg specsen, tyckte de såg tillräckligt bra ut för de nästkommande 5 åren och tog då tillfället att köpa den och iaf testa på. Nu har jag ca 2 veckor på mig att fundera om jag gjorde ett bra val, därför frågar jag här och därför är jag helt öppen för kritik från kunniga.

Okej har du inte plats för stationär så är det väl ett bra köp. Tror dock inte att den kommer att va trevlig att spela på även om 5 år då det är en bärbar, en stationär kan funka efter 5 år med kanske ett byte av grafikkort efter 3 år~

Men bärbar kan ju funka 3-4 år helt okej, och man kan få med sig den lättare vid resa, flytt eller vid försäljning/skrotning

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare