Göra om GPU2 till huvudGPU så att den visar skärmen

Permalänk

Göra om GPU2 till huvudGPU så att den visar skärmen

Hej!
Min dator håller på att pajar mer och mer. Skärmen börjar ge sig och pixlarna blir allt konstigare och upplösningen verkar mycket sämre än vad den ska vara (1920x1080) och man kan klart och tydligt se ränder och hur färgen har skiftat. Min fråga är då jag misstänker att det är ena grafikkortet (har en lenovo y500 SLI 2x gt 650m) har börjat ge upp. Jag vill veta ifall jag kan göra så att min skärm kopplas om till GPU2 istället för GPU1 som den visas av nu? Jag vill alltså inte dedikera GPU2 så att den tar det mesta av bördan utan vill helt och hållet få GPU2 att vara grafikkortet som lyser upp skärmen. Alla förslag uppskattas och min dator kommer att gå sönder när som helst så om ni har några idéer på vad felet är så uppskattas dem gärna!
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Tror inte det går, då det bestäms i detta fall av vilken port skärmen är kopplat till. Vet dock inte riktigt hur det fungerar i laptops men tvivlar på att man kan "byta" så att säga.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Beror väl på hur den är uppbyggd, om det sitter 2x separata grafikkort som helt egna kretsar eller om dom sitter direkt på moderkortet.
Men antagligen så har inte GPU två några portar på sig, så om du inte tänker byta krets GPU1 mot GPU2 så går det nog inte.

Har du kollat i BIOS om det går att sätta vilken GPU som är "main"?

Permalänk

Kollade BIOS och inget verkar fungera, dessvärre måste jag nog demontera datorn och ändra plats på grafikkorten. Det känns lite onödigt så nu har jag fixat det genom att ansluta en ytterligare skärm som jag gjort till primär skärm som är kopplad till GPU2. Lite mindre plats på bordet men helt värt det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cantreadlol:

Kollade BIOS och inget verkar fungera, dessvärre måste jag nog demontera datorn och ändra plats på grafikkorten. Det känns lite onödigt så nu har jag fixat det genom att ansluta en ytterligare skärm som jag gjort till primär skärm som är kopplad till GPU2. Lite mindre plats på bordet men helt värt det

Det kan inte vara så att gpu1 blir överhettad? Kolla med t.ex. Speccy eller hwmonitor så kan du se temperaturerna. Om så är fallet så kan du ju pröva att byta kylpastan om du känner att du är tillräckligt händig (vilket du ändå måste göra om du byter plats på gpuerna fysiskt).

Hoppas det löser sig!

Skickades från m.sweclockers.com