Permalänk
Inaktiv

Vertikal montering av kylare

Hej! Införskaffade nyligen en Noctua-kylare (NH-U12S) och insåg försent att mitt moderkort är för litet, och min enda PCI-E slot skulle bli blockerad. Fick därför montera kylaren vertikalt, dvs fläkten blåser från botten och upp i chassit.

Utöver att det ser förjävligt ut, är detta en dålig setup? Enligt Noctuas instruktioner går det lika bra, men blir det varmare i jämförelse med en vanlig horisontell montering på kylaren? Borde fläkten blåsa nerifrån och upp eller tvärtom? Jag har ett referens 1070 och enbart två fläktar i chassit med insug respektive utsug.

Permalänk
Medlem

Att kylaren leder bort värmen bra är viktigare. Vilken riktning som vore mest optimal är omöjligt att säga på förhand.
Sen hur det ser ut är ju en smaksak.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Det funkar för varm luft cirkulerar runt chassit ändå, en sak du kan göra är placera grafikkortet lägre om du har plats det gör oftast inte skillnad om det är längst upp eller nere bara bios som kan behövas ställas in så kan du vända på fläkt ventilationen så cpu kylaren blåser neråt så du monterar inblås från bak och ovansidan istället och kan då klocka bra och har utblås med fram fläktarna samt om du har fläktplats underst så kan den fläkten blåsa friskluft direkt underifrån till grafikkortet också, bara en idé jag gillar experimentera och funnit många bra lösningar....

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Igelkott:

Att kylaren leder bort värmen bra är viktigare. Vilken riktning som vore mest optimal är omöjligt att säga på förhand.
Sen hur det ser ut är ju en smaksak.

Har bestämt mig för att skicka tillbaka luftkylaren och beställa en H110i GTX istället.