Sätt gräns eller tilldela så man alltid har bandbredd?

Permalänk
Medlem

Sätt gräns eller tilldela så man alltid har bandbredd?

Hej. Då ska vi se om jag kan förklara detta ordentligt. Viss vrede efter förlorade games finns bakom.

Kort och gott, 4 personer i familjen och vi har bredband 30 från tele2 och får ut dessa hastigheter:

25 ner fungerar fint, men problemet som jag upplever kommer vid vår cirka 1-1.5Mbit upplänk.
Jag är den som spelar i huset, och självklart tar jag största smällen vilket händer när minsta lilla sak bara rör den där upplänken.
Exempel är när morsan/farsan kommer in genom dörren "jag är hemma" 49..... 70..... 95.... 120..... 180.... 275....

Det jag har gjort för att rädda matchen när någons telefon kopplar upp sig och synkar alla förbannade kattbilder till icloud mm. är att ha uppe routerns sida och starta om Wi-Fi för att få bort alla trådlösa enheter som suger bandbredd. Får man andningsrum några minuter iaf.
Dock har någon mer än en gång kommit in och klagat att skiten inte fungerat och skyller på mig. Detta händer självklart när det inte är mitt fel heller.

Hursom har jag tröttnat, kan man lösa detta på något sätt? Kan man reservera bandbredd åt sig själv så man kan få lite spelglädje garanterat? Någon router som kan ha någon sådan funktion? Vi sitter med modemet/routern (samma enhet) som kom från tele2 så uppgraderar gärna om så behövs.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Du verkar ha fått en riktigt dålig lina eller så är det fel på ditt modem då du bör ha mycket bättre upplänk.
Det jag hade gjort är att kolla upp med tele2 och se om de kan testa och se vilken upp hastighet du borde ligga på med avstånd osv. Och om det visar sig att den är högre än det du får ut är det kanske dags att börja kolla på ett annat modem.

Har liknande bredband som du och får ut dessa hastigheter.

BTW. vad är det för modem du sitter med just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Phenom:

Du verkar ha fått en riktigt dålig lina eller så är det fel på ditt modem då du bör ha mycket bättre upplänk.
Det jag hade gjort är att kolla upp med tele2 och se om de kan testa och se vilken upp hastighet du borde ligga på med avstånd osv. Och om det visar sig att den är högre än det du får ut är det kanske dags att börja kolla på ett annat modem.

Har liknande bredband som du och får ut dessa hastigheter.
http://www.speedtest.net/result/5540562091.png

BTW. vad är det för modem du sitter med just nu?

"upp till" kommer alltid på tal om man klagar på hastigheter, men ska man ringa och kolla kanske?

ZTE H368N heter modemet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Leta efter en router med QoS.

Du ska kunna ställa in att den ska prioritera spel-trafik framför annan trafik.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Skrivet av LPG:

"upp till" kommer alltid på tal om man klagar på hastigheter, men ska man ringa och kolla kanske?

ZTE H368N heter modemet.

Jag skulle ringt till tele2 och inte börjat med att klaga på dålig hastighet utan snarare fråga om de kunde undersöka vilken upp hastighet du teoretiskt borde få ut baserat på ditt avstånd till deras station. Och om den skiljer mycket från det du får ut vänligt förklara för dem att du endast får ut x mbit och att det då verkar vara något som är fel på ditt modem eftersom du inte kommer upp i närheten av det du bör kunna komma upp i (Har ju hänt att det är fel på hårdvaran i någon av ändarna när inte hastigheterna stämmer).

Ex. Du får ut 1 mbit och teoretiskt skulle du kunna komma upp i låt säga 8 mbit, du använder modemet som du fick från tele2 så kan du påpeka detta och då kan de undersöka närmare och kanske få den utbytt mot en ny eller kanske uppdaterad med ny firmware. Vet inte hur Tele2 hanterar dessa situationer men det är ju värt att fråga.

För om det nu visar sig att du inte kan få ut mer än det du får just nu så finns det ingen mening med att kolla på annat modem heller tycker jag, utan då är det att anpassa inställningarna på den befintliga och kanske sätta upp policy för de som använder nätet att synka sina telefoner mindre.

Permalänk
Medlem

@The_Phenom: Jag ska kolla upp det med dom först innan något annat. Vi bytte nämligen ut modemet nyligen, förra hade något problem och vi fick ett likadant H368N av dom, dock ingen ändring i hastighet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Rekordmedlem

Din hastighetsmätning ser lustig ut, för det första så så läser Ookla av ditt ipnummer och säger att du har Telia och du skriver Tele2 ??
Du verkar ha bra kvalitet på ledningen att döma av farten neråt men får bara 1 Mbit upplänk och om du har Telia så skulle det kunna tyda på att modemet inte stödjer Annex m, om du har Tele 2 så vet jag inte hur de gör men Annex m är viktigt när man har så liten upplänk som adsl ger och finns det stöd för det så bör det användas eftersom det fördubblar farten på upplänken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@The_Phenom:
Jag har ringt tele2 och snackat lite. Jag får informationen att vi enbart får ut 1 Mbit/s upplänk.

@mrqaffe:
Vi har tele2, om de går genom telias fasta nät eller något vet jag ej.

Angående QoS finns sådan inställning i nuvarande, WMM SSID eller inget, men inga inställningar som möjliggör enhetsprio eller liknande.
Fiber har vi inte hört ett ord av, de gräver rätt nära och det finns en bit bort redan men inte ett ord om fiber här ännu

Ska man kolla efter en router som tillåter enhetsprio då möjligtvis? Nuvarande situation håller inte enligt mig.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LPG:

Ska man kolla efter en router som tillåter enhetsprio då möjligtvis?

Ja det är lämpligt, eller att den kan prioritera en viss typ av trafik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.