Permalänk

Hög (?) temp i datorns CPU hjälp

hej

Jag vet inte om detta räknas som hög temp, VI kan börja med min setup.

CPU: Intel Core I5 4440 3.1 Ghz
GPU: Geforce GTX 650
Moderkort: MSI Z97
RAM: 8gb

Och min processor ligger när jag inte spelar på ungefär 58 - 65 grader. detta låter alldelles för mycket i mina öron men jag vet ej om det är det. Jag får ganska dålig fps i CSGO t.ex 100 när jag bara skjuter och så men i SMOKES så droppar jag till 50 eller 60.

Vad kan vara problemet och är min CPU överhettad?

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Inaktiv

Vad ligger cpun på när den är under belastning?
Just nu har du bara berättat om idle-temps.

Dina idle-temps är klart för höga tycker jag.
Kollat så det inte är massa damm i cpu-fläkten?

Permalänk
Medlem

Är det stockkylaren?
Sitter kylaren fast som den ska?
Är det mycket damm i den?

Permalänk

@anon226320: Den ligger när jag spelar CS:GO på ungefär 70 till 74. Jag kan INGENTING om datorer så du får guida mig om du vill jag ska kolla något. För jag kan ingenting som sagt och kan behöva en del hjälp.

Permalänk

@thomson: Om du med stock kylare menar att den satt där när jag köpte datorn så ja. Annars vet jag ej vad du menar men som sagt är den väldigt varm och vill du jag ska kolla något så guida mig gärna för kan ingenting om datorer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spketmumin:

@JLidback: Den ligger när jag spelar CS:GO på ungefär 70 till 74. Jag kan INGENTING om datorer så du får guida mig om du vill jag ska kolla något. För jag kan ingenting som sagt och kan behöva en del hjälp.

Har det alltid varit såhär under majoriteten av din tid med den specifika dator?
Eller är detta problem något som uppstått på senare tid?

Permalänk
Medlem

kan du öppna upp datorn och tar ett kort på insidan?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

@anon226320: Egentligen vet jag inte. Jag hörde att min kompis lämnade in sin pga av temperatur och nu kollade jag det och den var också väldigt hög. Jag har ingen aning tyvärr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spketmumin:

@thomson: Om du med stock kylare menar att den satt där när jag köpte datorn så ja. Annars vet jag ej vad du menar men som sagt är den väldigt varm och vill du jag ska kolla något så guida mig gärna för kan ingenting om datorer.

Stockkylare är den som följer med som original vid köp utav boxad cpu.
Som ex denna.
https://www.mwave.com.au/product/intel-stock-heatsink-fan-coo...

Om du har en stockkylare så kolla så att alla pushpinnsen sitter fast som dom ska i moderkortet.
http://www.intel.com/content/www/us/en/support/processors/000...

Är där mycket damm i kylaren så försämrar även det kylningen.

Permalänk

@Bernd_P1: http://imgur.com/a/YsvaJ

Där har du ett kort från insidan.

Permalänk
Medlem

@Spketmumin: ja....inte konstigt att det är så varm. dam överallt och stock kylaren. blir någ dags att städa ut dammen och kanske köpa en bättre kylare. samt kanske bättre fläktar.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

@thomson: Datorn var komplett men det är så den ser ut ja. Jag kikar lite på den.

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara rätt så dammigt inne i chassit, hur dammig är kylaren?
Ser att du har en stockkylare, dessa är inte dom bästa när det gäller kylning.
Om du har möjlighet kolla baksidan på moderkortet för att se att alla pinsen sitter fast som dom ska.

Permalänk

@Bernd_P1: Hur städar jag ut dammet bra? tänkte att jag vill ju inte förstöra någonting..

PS: Förlåt för min okunnighet. detta är första gången jag öppnar en dator så har faktiskt ingen aning om saker å ting.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spketmumin:

@Bernd_P1: http://imgur.com/a/YsvaJ

Där har du ett kort från insidan.

Oj, den där var riktigt dammig. Vilket kan vara en förklaring. Gör ren innuti. Ta tryckluft och blås cpu-fläkten ren. Testa mäta temps igen.

Permalänk
Medlem

@anon226320: Vad som är viktig att påpeka att man ska gör det med strömmen AVSTÄNGT och psu:n utdragen ifrån väguttaget. bäst att göra utomhus om vädret tillåter det. och tryckluft helst från burken inte från en stor motor. det blir alldeles för mycket tryck och kan förstöra fläktarna.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

@JLidback: Vad som är viktig att påpeka att man ska gör det med strömmen AVSTÄNGT och psu:n utdragen ifrån väguttaget. bäst att göra utomhus om vädret tillåter det. och tryckluft helst från burken inte från en stor motor. det blir alldeles för mycket tryck och kan förstöra fläktarna.

Ska man blåsa även på GPU och CPU? Eller bara fläktar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara så du inte ens funderar på det, "dammsug" den för guds skull inte!!!
Gå över hela med tryckluft på burk eller liknande enligt råd ovan.
Undvik att spraya fläktar "från sidan" så du trycker in dammet i lagren.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bernd_P1:

@JLidback: Vad som är viktig att påpeka att man ska gör det med strömmen AVSTÄNGT och psu:n utdragen ifrån väguttaget. bäst att göra utomhus om vädret tillåter det. och tryckluft helst från burken inte från en stor motor. det blir alldeles för mycket tryck och kan förstöra fläktarna.

Så sant som det är sagt.
Men du gör nog bättre i att tagga TS då dessa tips är till honom.
eller ville du bara peka finger lite fint?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spketmumin:

Ska man blåsa även på GPU och CPU? Eller bara fläktar?

Skickades från m.sweclockers.com

När du ändå är på G med att blåsa rent så tycker jag du ska ta hela datorn såklart. Det kommer den behöva. Bort med all damm.

Permalänk
Medlem

Se till att få ut dammet så gott det går från hela datorn, då damm är både värmeisolerande och kan även i vissa fall leda elektricitet

Permalänk

Håll fast fläktarna när du blåser. Om de börjar snurra så fungerar de som generatorer och kan förstöra andra delar i datorn.Tryckluft på burk finns på Bitema, Teknikmagasinet, Kjell o Inet bland annat.

Stavfel
Permalänk

Tack så hemskt mycket alla för hjälpen. Jag ska nu åka å köpa tryckluft och gör som ni säger. Hoppas tempen går ner lite å fpsen går upp hehe å inte tvärt om Ha en bra dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spketmumin:

hej

Jag vet inte om detta räknas som hög temp, VI kan börja med min setup.

CPU: Intel Core I5 4440 3.1 Ghz
GPU: Geforce GTX 650
Moderkort: MSI Z97
RAM: 8gb

Och min processor ligger när jag inte spelar på ungefär 58 - 65 grader. detta låter alldelles för mycket i mina öron men jag vet ej om det är det. Jag får ganska dålig fps i CSGO t.ex 100 när jag bara skjuter och så men i SMOKES så droppar jag till 50 eller 60.

Vad kan vara problemet och är min CPU överhettad?

Tacksam för hjälp.

70-75 grader när du spelar är inga som helst problem.
Det är med god marginal inom CPU'ns arbetstemp.
När det kryper över 90 grader kan det vara dags att se över kylningen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Spketmumin: Dina temperaturer är helt normala.
Du behöver inte oroa dig för din CPU förrän den närmar sig 90-95 °C och GPU som ligger runt 80-85 °C är helt normalt det med.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

70-75 grader när du spelar är inga som helst problem.
Det är med god marginal inom CPU'ns arbetstemp.
När det kryper över 90 grader kan det vara dags att se över kylningen.

Hehe kanske skulle nämnt när jag säger "spela" så är det typ old school runescape hehe. Äldsta spelet som finns typ..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hur får jag tillbaka intel processor kylaren? Tog loss den och det är några pins som ska dit men fattar ej hur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@Spketmumin: Dina temperaturer är helt normala.
Du behöver inte oroa dig för din CPU förrän den närmar sig 90-95 °C och GPU som ligger runt 80-85 °C är helt normalt det med.

Okej, Dammade den iaf, får dock inte dit processorkylaren, hur?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spketmumin:

Okej, Dammade den iaf, får dock inte dit processorkylaren, hur?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.intel.com/content/www/us/en/support/processors/000...

Permalänk
Skrivet av Spketmumin:

Hur får jag tillbaka intel processor kylaren? Tog loss den och det är några pins som ska dit men fattar ej hur.

Skickades från m.sweclockers.com

Innan du sätter tillbaka kylaren ska du ta bort gammal kylpasta noggrant och lägga dit ny. Hur du gör detta är enklast att kolla på YT många olika sätt svårt att säga vad som är "rätt".