win 98. vilka delar? p3/4 ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jo då dem gick ofta överklocka till 900MHz men jag väljer en PIII med dubbla L2 cachen och 133MHz FSB alla dagar i veckan ändå även en med lite lägre klockfrekvens.

Suveränt Vad har du för chassi?

Jag har inget chassi än. Köper nog ett cooler master elite 310 på inet
390kr

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Jag organiserade den tävlingen så har full koll på vad som krävs. Angående det där med Nvidia 8xxx serien är jag väldigt väldigt nyfiken på om du kan visa upp en källa på någon som fått det att fungera och inte bara som skriver att det ska gå för där är många som skriver att det ska gå men jag har än så länge aldrig hittat något bevis på någon som fått det att fungera.

Angående systemet i övrigt så fungerar windows98 faktiskt helt ok med ett socket 775 system så länge man håller sig till Intel P965 chipsets, ljud och nätverk går att köra via pci kort om det skulle strula. Jag var dock riktigt imponerad av de som fick igång win98 på socket 1156 och 1155.

Jag har själv fått ett Geforce 8400GS PCI kort att fungera under Windows 98 på en Transmeta Crusoe bräda som var ett W98 hack projekt för ett antal år sedan så det är därför jag vet att det fungerar hade tänkt att prova ett vassare 8xxx kort med en PCI-PCI-E brygga men det blev aldrig av tyvärr då jag endast hade ett 8400GS från 8xxx serien (det var med 8400GS kortet jag upptäckte att det inte gick att verifiera i 3D mark), så det slutade med ett 7900GT via PCI-E bryggan istället vilket var snabbare även över PCI bussen än 8400GS kortet. Vart jag hittade dokumentation och hur jag gjorde är svårt att komma ihåg så här långt efter men nu blev man sugen på att lösa det igen om jag kommer över ett vassare 8xxx PCI-E kort

Vart finns P965 drivrutiner för Windows 98? har själv sparkat igång W98 på "moderna" moderkort men det blir stor brist på drivrutiner framförallt till chipset.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av som99:

Jag har själv fått ett Geforce 8400GS PCI kort att fungera under Windows 98 på en Transmeta Crusoe bräda som var ett W98 hack projekt för ett antal år sedan så det är därför jag vet att det fungerar hade tänkt att prova ett vassare 8xxx kort med en PCI-PCI-E brygga men det blev aldrig av tyvärr då jag endast hade ett 8400GS från 8xxx serien (det var med 8400GS kortet jag upptäckte att det inte gick att verifiera i 3D mark), så det slutade med ett 7900GT via PCI-E bryggan istället vilket var snabbare även över PCI bussen än 8400GS kortet. Vart jag hittade dokumentation och hur jag gjorde är svårt att komma ihåg så här långt efter men nu blev man sugen på att lösa det igen om jag kommer över ett vassare 8xxx PCI-E kort

Vart finns P965 drivrutiner för Windows 98? har själv sparkat igång W98 på "moderna" moderkort men det blir stor brist på drivrutiner framförallt till chipset.

Intressant, jag är 99% säker på att det bara var kort från 8800 serien som testades för tävlingen jag länkade då kravet för att det skulle vara intressant var att det skulle slå ett 7900gtx men funkar något 8xxx så kanske mer går.

Problemet med att det var ett 8400GS kort är att de finns i väldigt många utförande, allt från de första korten baserade på G84 och G86 kärna till nyare kort baserade på G98 och slutligen GT218. Om det var ett kort baserat på G98 eller GT218 (tveksamt) så finns det nog möjlighet att ett 8800 kort ska gå att få igång på något sätt. Var det ett G84/G86 kort så säger det klart mindre då det var en hårt bantad kärna som saknade mycket av de nya funktionerna som 8800 kom med och som mycket väl kan vara det som satt käppar i hjulet.

Förresten, vad menar du med att det inte gick att verifiera i 3dmark? Fick du ingen resultat eller du kunde inte registrera det på deras hemsida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Intressant, jag är 99% säker på att det bara var kort från 8800 serien som testades för tävlingen jag länkade då kravet för att det skulle vara intressant var att det skulle slå ett 7900gtx men funkar något 8xxx så kanske mer går.

Problemet med att det var ett 8400GS kort är att de finns i väldigt många utförande, allt från de första korten baserade på G84 och G86 kärna till nyare kort baserade på G98 och slutligen GT218. Om det var ett kort baserat på G98 eller GT218 (tveksamt) så finns det nog möjlighet att ett 8800 kort ska gå att få igång på något sätt. Var det ett G84/G86 kort så säger det klart mindre då det var en hårt bantad kärna som saknade mycket av de nya funktionerna som 8800 kom med och som mycket väl kan vara det som satt käppar i hjulet.

Förresten, vad menar du med att det inte gick att verifiera i 3dmark? Fick du ingen resultat eller du kunde inte registrera det på deras hemsida?

Ja det kan hända att det går sparka igång något annat som sagt grävde jag inte mer i det pga bristen av kort. Kommer jag över ett vassare PCI-E baserat 8xxx kort så kan jag försöka med det.

Det var inte tänkt att tävla mot andra utan tävla internt mot andra P2-P3 byggen jag hade, det var ett bygge baserat på en processor som internt binäröversätter x86 instruktionerna (733MHz Transmeta crusoe), var begränsat till en PCI plats, 44-pins pata (som inte gick att splitta för att använda en CD-ROM samt HDD på, vilket krånglade till nyinstallationer av W98 när något gick åt pipan, blev omständligare att förbereda hårddisken från en annan maskin varje gång) och hade väldigt få funktioner samt begränsat I/O (samt spänningsomvanligen från 12v på moderkortet) så det var det som var hela saken att det var ett märkligt bygge baserat på en embedded bräda och därför jag genomförde det. Kortet hade inte heller officiellt stöd för W98 men alla drivrutiner fanns att hitta separat efter man läst på kretsarna och utröna vad som var vad.

Jag lyckades även bränna PCI värdkontrollern (VT6212L) med egna modifikationer för att expandera PCI'n med egna byggen, vilket var en miss mellan 3,3v och 5v kompatibiliteten som brände den. Fick dock tag på och löda dit en ny för under en tia och moderkortet fungerar fortfarande idag (även med två portas riser @ 33MHz). (köpte även senare 3st av samma moderkort för att ha i reserv varav ett jag har bränt med hårdvarumodifikationer som gått fel, en jävlig bräda att jobba på).

Sen var det mer än 3Dmark 01 som kördes, tror jag la mer krut på 03 på den maskinen då grafikkorten hade DX9 (använde äldre med för att jämföra prestandan med P2 maskinen som inte ens hade DX8 kort) samt att se hur och var PCI-bussen begränsade (framförallt med PCI-E bryggan). Kort och gott var det ett lustigt bygge som var fruktansvärt opassande till retrospelande men fruktansvärt kompakt. Resultaten blev nerskrivna men försökte för skojs skull registrera dem utan framgång. Är ingen som jagar prestanda för att visa upp utan allt var för att det var roligt att bygga det mest opassande möjligt Det var så många bromsklossar med bygget och strul som till slut fick mig att lägga det på is (framförallt USB relaterade interrupt problem), men efter att pratat om det blir man sugen på att gräva fram det igen, köpte ändå ett underbart NOS (new old stock) chassi till det hela kan hända att jag har ett CF-kort eller en PATA-Flash med W98 och 8400GS drivrutinerna installerat och då är det lättare att få klarhet i det hela, annars får jag börja om, men vet säkert att jag fick det att fungera

Letar frenetiskt efter bilder men det enda jag hittar är på den brända VT6212L som jag fick byta ut (förmodligen fotat för att få fatt på rätt del)

Önskar jag kunde svara mer men som jag skrev var detta något jag pillade med sena kvällar när jag hade tid över, prestandan ur en 733MHz (senare överklockad till 800MHz) Transmeta Crusoe var skrattretande och en vass Pentium II piskade den i nästan allt.
Men jag gillar att göra udda byggen bara för att det går om jag kommer över annorlunda hårdvara och tycker det är vansinnigt roligt att bygga något opassande och jämföra med mina retro byggen!

Nu sprang vi iväg långt från ämnet och jag skrev en vägg av text haha, får ursäkta konstiga skrivningar är för sent på kvällen för mig att skriva.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Vet att du redan börjat bygga ditt system, men som jag ser det är det perfekta retrosystemet inget man beställer grejer till och slänger ihop på en gång, utan en löpande process, kanske över flera års tid. Man börjar någonstans, och det man slutar med när man tycker sig ha uppnått sin optimala burk är förmodligen väldigt annorlunda. Tycker alltså det kan vara värt att komma med några synpunkter ändå.

När man är i den där perioden och rotar tycker jag personligen det hänger på om datorn har ISA-platser eller ej. I min värld skulle det kännas fånigt att bygga en W98-dator utan att ha riktigt DOS-stöd, och då är ett ISA-ljudkort, och i förlängningen ISA-port, helt nödvändig. Visst, det finns DOS-drivers för en del tidiga PCI-ljudkort som emulerar DMA, men för att tala klarspråk suger den emulationen stenhårt i samtliga fall. Ingen fick någonsin till det där.

Det finns en del industrimoderkort med socket 478 och någon variant på 865-chipsetet som har ISA-port med busmasteringstöd, men som du själv förstår är det inget som såldes i några volymer att tala om, och är både extremt svåra att få tag på, och svindyra om du lyckas.

Som jag ser det finns det två vägar att gå om man vill bygga en monster-W98/DOS-burk, med tillräckligt pulver att dualboota XP på:

1) AMD. KT133A-chipsetet från VIA är det vassaste med ISA-stöd. Snabbaste möjliga processor är någon variant av Athlon XP 2600+ på 266MHz FSB (Thoroughbred AXDA2600DKV3C, Thorton AXDC2600DKV3C). Var dock på det klara med att den snabbaste modellen ur respektive processorfamilj ofta är väldigt dyr i retrosammanhang, du kan få den näst snabbaste (Athlon XP 2400+) för en tiondel av priset, typ. Se till att moderkortet stödjer den specifika processor du vill ha. Moderkorten kom ut långt före de sista processorerna, och det vill till att det släppts biosuppdateringar med stöd för propparna.

2) Intel. De och MS körde en väldigt aggressiv kampanj för att fasa ut ISA när det begav sig, och det som gäller är något 440BX-baserat moderkort. Detta chipset var med väldigt länge, ända sedan början av PII-eran, och var i mina ögon något av det bästa Intel någosin åstadkommit i chipsetväg. Otroligt stabilt och robust. Tyvärr var det väldigt föråldrat när de sista PIII:orna kom, och det märks på en del vis.

440BX stödjer max 100 MHz FSB inom specen, men mot slutet kom en del socket 370-moderkort där chipsetet fabriksöverkockades eller vad man ska kalla det till 133 MHz. Haken här är att AGP-portens klockfrekvens inte kan ställas individuellt, utan den får motsvarande överklockning, vilket inte alla grafikkort gillar riktigt. Det finns dock idiotsäkra och bra alternativ som klarar av det.

Med det som facit finns det ytterligare några undervägar att gå:

2a) 440BX/slot 1-mobo, slot 1-propp. Max 1 GHz. De sista slot1-PIII:orna kan bli jäkligt dyra, ska du ha tag på en 1GHz får du leta länge och vara beredd på att betala ordentligt. Moderkorten är dock lätta att få tag på. Se till att moderkortet har stöd för den processor du tänkt dig. Prestandamässigt det sämsta alternativet, men detta medger att du kör allt inom specarna, och är tämligen idiotsäkert.

2b) 440BX/slot 1-mobo, slotket, socket370-propp. Nu blir det lite svart magi. Läs på ordentligt om slotkets, och få tag på en som klarar det du hade tänkt dig. De vettiga modellerna kan vara svåra att få tag på, passa dig för de generiska man ibland ser ute på marknaden. Socket370-PIII i 100MHz FSB-utförande kan vara svåra att få tag på. Ska du köra en Tualatin-propp måste slotketen och moderkortet stödja det, och du måste eventuellt göra ett pinhack/skaffa en adapterplatta. Läs på noga om detta känns aktuellt. En skapligt enkel variant här för bra prestanda är att fixa en 1.4GHz Tualatin-celeron som ju kör FSB i 100 MHz, och ofta klockar jäkligt bra.

2c) 440BX/socket 370 mobo. Här finns det inte mycket att välja på, socket 370 kom under 440BX-chipsetets sista dagar. Moderkorten är dyra och svåra att få tag på, men lyckas du har du en idiotsäker lösning som ger bra prestanda.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att Athlon XP-vägen kommer ge bäst prestanda (mellan tumme och pekfinger lite mindre än dubbelt upp jämfört med en maxad PIII:a), och är lättast att åstadkomma. Grejerna är inte jättedyra, det krävs ingen större research för att få ihop ett fungerande system, man slipper det kompromissande mellan kostnader, krångel och prestanda de olika sätten att bygga ett PIII-monster innebär, osv. Givetvis finns det dock också en baksida: socket A-chipseten hade tyvärr ganska allvarliga hårdvarubuggar. Det finns workarounds i form av VIA:s 4-in-1-driver för Windows, men i DOS är man körd. Personligen har jag aldrig stött på några problem med det, men då har jag också valt periferihårdvara noggrannt. Vidare kan ett fåtal äldre spel oförklarligt strejka på AMD-baserade plattformar, man skulle kunna säga att Intels grejor har bättre kompatibilitet.

Observera också att det jag skriver bara är toppen av isberget när det kommer till att bygga ett maxat DOS/W98-system, och att det garanterat finns viktiga detaljer jag glömt. Gör alltid din egen research innan du börjar beställa hem grejor.

Edit: ett chassitips också, CM Elite 361. Förmodligen det mest kompakta full-ATX-chassi som finns på marknaden. Otroligt smalt, 16 cm har jag för mig. Blir du biten av retrogrejen kommer du vilja bygga fler burkar på sikt (själv har jag redan två, och är på gång med en SS7-burk när jag får tag på ett vettigt moderkort), och då är det nice att de inte tar hur mycket plats som helst. Tänk på utrymmet redan från början

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Om du får tag på ett ASUS GF3 Deluxe kan du även köra 3D i spel under windows 98
Jag fick det dock aldrig att fungera i XP. samt att det krävde ASUS egna drivare (moddade varianter av Nvidias, Jag tror vi pratar Detonator v14 -> 21)

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkka:

Om du får tag på ett ASUS GF3 Deluxe kan du även köra 3D i spel under windows 98
Jag fick det dock aldrig att fungera i XP. samt att det krävde ASUS egna drivare (moddade varianter av Nvidias, Jag tror vi pratar Detonator v14 -> 21)

Skulle nog säga att något ur GF4-serien är ett bättre val, om målsättningen nu är att hitta det absolut bästa Nvidia-kortet till retrobruk. DX-stöd hela vägen till 8.1, så gott som perfekt VESA 2.0-stöd (vitalt för senare DOS-spel) och generellt sett väldigt bra bildkvalitet, möjligen undantaget billighetskort från ett litet fåtal OEM-tillverkare.

Känner inte till något GF4-kort som behöver specialdrivers från sin OEM heller. Det är förstås en enorm fördel att kunna köra referensdrivarna, som är väldigt lätta att få tag på även i äldre versioner.

Generellt sett kan det väl dock sägas att allt mellan Riva TNT och GF4 är synnerligen bra val i retroburkar. VESA-stödet och bildkvalitén finns där oavsett vad man väljer. De tidigare korten kan väl dock kallas oddballs, det var först med TNT Nvidia verkligen slog igenom och blev stora, och med GF FX (5)-serien droppade man en del features som användes i tidiga DX-spel.

Kör ett Ti4600 i mitt DOS/W98-monster.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput: Det var dock bara 3d glasögonen som behövde asus drivarna, men tror att nvidia kan ha kommit med separat mjukvara som inte var bundlat med drivarna som jag inte kände till på den tiden.

Jag körde nvidias referensdrivare när jag inte ville köra "3d"

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkka:

@kaput: Det var dock bara 3d glasögonen som behövde asus drivarna, men tror att nvidia kan ha kommit med separat mjukvara som inte var bundlat med drivarna som jag inte kände till på den tiden. Kan inte vart många spel som stödde dem?

Jag körde nvidias referensdrivare när jag inte ville köra "3d"

Mjo, hade ett GF3 Ti500 med såna där brillor en gång i tiden. Det funkade fint med referensdrivarna, men jag använde å andra sidan aldrig brillorna.

Tyvärr spontandog det där kortet. Datorn gick i nåt power saving mode efter en stund inaktivitet, sen fick jag aldrig igång kortet igen. Moderkortet, ett Asus P4P800 Deluxe, dog strax därpå också. Skruvade upp nätagget många år senare, och upptäckte att flera av sekundärkondingarna hade smällt, förmodligen det som var problemet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

@kakan86: Snacka om oldschool, vilka spel ska du spela?

Permalänk
Medlem

Då moderkortet har två Sata portar är det lika bra att köra på en Ssd i stället för hårddisk, vilket snabbar upp laddningstider i spel.
En på 60 eller 120gb borde räcka. Tänk på att välja en som har Active Garbage Collection, eftersom Windows 98 inte stödjer Trim tror jag. Bl.a Samsung och Sandforce har Trim. Finns bl.a Samsung 470 och 830 serierna som är prisvärda begagnat. Utgår från att det är första generationen Sata på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bwb:

Då moderkortet har två Sata portar är det lika bra att köra på en Ssd i stället för hårddisk, vilket snabbar upp laddningstider i spel.
En på 60 eller 120gb borde räcka. Tänk på att välja en som har Active Garbage Collection, eftersom Windows 98 inte stödjer Trim tror jag. Bl.a Samsung och Sandforce har Trim. Finns bl.a Samsung 470 och 830 serierna som är prisvärda begagnat. Utgår från att det är första generationen Sata på moderkortet.

Måste man inte ha nån typ av sata drivrutin under installationen då?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkSider85:

@kakan86: Snacka om oldschool, vilka spel ska du spela?

typ spel 95-99.
quake 2. carmageddon 2. sim city 3000. need for speed 3. doom 95. incomming. unreal. tomb raider etc

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Måste man inte ha nån typ av sata drivrutin under installationen då?

I allmänhet kan man ställa om SATA-controllern till IDE-kompatibilitetsläge från BIOS-setupen. Gör det, så behöver du inga särskilda drivers. Prestandaförlusten är liten, och du har ändå pulver så det räcker och blir över för allt man vill köra under W98 med den hårdvaran.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

typ spel 95-99.
quake 2. carmageddon 2. sim city 3000. need for speed 3. doom 95. incomming. unreal. tomb raider etc

De flesta dessa av spelen körs bäst i Glide. När man drog igång Unreal första gången i Glide var det magiskt...
https://www.youtube.com/watch?v=1cHfqrLxlQ0
Sådana soundtrack görs tyvärr inte mera...
Bästa någonsin ?: https://www.youtube.com/watch?v=7MSFW8pZ-_4

Arrgghh: https://youtu.be/7MSFW8pZ-_4?t=3585

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

De flesta dessa av spelen körs bäst i Glide. När man drog igång Unreal första gången i Glide var det magiskt...
https://www.youtube.com/watch?v=1cHfqrLxlQ0
Sådana soundtrack görs tyvärr inte mera...
Bästa någonsin ?: https://www.youtube.com/watch?v=7MSFW8pZ-_4

Arrgghh: https://youtu.be/7MSFW8pZ-_4?t=3585

Så jag ska sätta i mitt 3dfx också + geforce 3?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kakan86:

Så jag ska sätta i mitt 3dfx också + geforce 3?
https://imagizer.imageshack.us/v2/1628x916q90/921/emyf33.jpg

Ja det kan du göra eftersom de ger stöd för olika saker, du kan ploppa in ett dxr 2 -3 kort också så kan du se på film för de tillhör en tidstypisk värsting de också.

eller

ju fler kort desto mer värsting blir det så ett för 2d grafik, 2 voodookort och ett för mpg, man körde med 3 grafikkort redan på den gamla goda tiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Så jag ska sätta i mitt 3dfx också + geforce 3?
https://imagizer.imageshack.us/v2/1628x916q90/921/emyf33.jpg

Ett Voodoo1-kort har väldigt begränsade användningsområden idag. Det finns en liten handfull Glide-spel som inte funkar med de senare iterationerna, men det är ungefär bara det kortet är bra för. Datorn du håller på med tillhör en lååångt senare era än Voodoo1-korten i övrigt, tänk Pentium MMX och tidiga PII, så har du var på tidslinjen Voodoo passar in. Grafiken det kan åstadkomma är väldigt föråldrad jämfört med det ditt primära kort klarar. Den omtalade magin uppkom när man ploppade ett Voodookort i sin gamla P166:a, och gjorde hoppet mellan hackig softwarerendering till hårdvaruaccelererad dito med en massa för tiden häftiga effekter

Passthroughtjohejet för det primära grafikkortet ger dessutom kvalitetsförluster. Du kan komma runt det om du har två VGA-ingångar på monitorn, men det är inte jättevanligt att man har det.

Om du ska köra Glide är det väl i sådana fall ett par Voodoo2 i SLI-konfiguration eller ett Voodoo 3-5 som primärt grafikkort som gäller på datorn du bygger nu. Även detta är lite off på tidslinjen, men som kompatibilitetsgrej kan det vara nice. Kvalitetstappet vid passthrough via Voodoo2-kort brukar i allmänhet vara mindre, med 3-5 är det förstås inte aktuellt alls.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ett Voodoo1-kort har väldigt begränsade användningsområden idag. Det finns en liten handfull Glide-spel som inte funkar med de senare iterationerna, men det är ungefär bara det kortet är bra för. Datorn du håller på med tillhör en lååångt senare era än Voodoo1-korten i övrigt, tänk Pentium MMX och tidiga PII, så har du var på tidslinjen Voodoo passar in. Grafiken det kan åstadkomma är väldigt föråldrad jämfört med det ditt primära kort klarar. Den omtalade magin uppkom när man ploppade ett Voodookort i sin gamla P166:a, och gjorde hoppet mellan hackig softwarerendering till hårdvaruaccelererad dito med en massa för tiden häftiga effekter

Passthroughtjohejet för det primära grafikkortet ger dessutom kvalitetsförluster. Du kan komma runt det om du har två VGA-ingångar på monitorn, men det är inte jättevanligt att man har det.

Om du ska köra Glide är det väl i sådana fall ett par Voodoo2 i SLI-konfiguration eller ett Voodoo 3-5 som primärt grafikkort som gäller på datorn du bygger nu. Även detta är lite off på tidslinjen, men som kompatibilitetsgrej kan det vara nice. Kvalitetstappet vid passthrough via Voodoo2-kort brukar i allmänhet vara mindre, med 3-5 är det förstås inte aktuellt alls.

Hade för mig det var voodoo 2 jag hade men kanske hade fel? Kanske skippar det helt då?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Hade för mig det var voodoo 2 jag hade men kanske hade fel? Kanske skippar det helt då?

Du har nog rätt, vid närmre eftertanke är det lite för mkt pryttlar på kortet för att vara ett Voodoo 1. Orkar man kan man ju googla IC-numren

Skadar väl inte att slänga in det i burken, du kan ju jämföra bildkvaliteten vid passthrough respektive att ha skärmen direktkopplad till primära grafikkortet. Är förlusterna stora kan du ju köra så, och flytta VGA-kabeln till voodookortets utgång när du vill köra nåt Glide-spel.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av som99:

PIII eller Athlon K7 föredrar jag, en snabb PIII äter upp de tidiga P4:orna ändå. Se bara till att ha en AGP plats.

Sen om man vill ha tex 3GHz P4:or så får man kolla ordentligt vilken chipset moderkortet har, finns MÄNGDER med P4 chipset som inte har W98 drivrutiner.
Satt nyligen ihop en P4 W98 maskin åt en bekant och han ville ha just en P4 och jag plöjde igenom 11st P4 maskiner i förrådet innan jag hittade en maskin med lämpligt chipset för W98. Jag rekommenderar ett moderkort med 865 chipset.

Vet var man kan få tag på Win 98?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag en tvättäkta 98 maskin ska ha en snabb PII eller Celeron 300A@450 den presterade bättre än PII 450. Voodoo 2 sli samt ett moderkort från sent 1998.

Som 2d kort duger ett Ati eller Matrox kort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joyride:

Personligen tycker jag en tvättäkta 98 maskin ska ha en snabb PII eller Celeron 300A@450 den presterade bättre än PII 450. Voodoo 2 sli samt ett moderkort från sent 1998.

Som 2d kort duger ett Ati eller Matrox kort

Skickades från m.sweclockers.com

Matroxkorten har i allmänhet superfin bildkvalitet, men också en del kompatibilitetsproblem. Har man någon som helst ambition att köra gamla DOS-spel - och det lär man väl ha om man tänker sig ett PII-bygge - så är i alla fall min filosofi att man bör försöka maxa kompatibiliteten.

Det riktigt idiotsäkra alternativet i en sådan burk är något gammalt S3-kort. Virge eller Trio 64V speciellt. De var otroligt vanliga när det begav sig, och således utvecklades/testades spelen förmodligen i stor utsträckning på burkar med S3-grafik. De har tämligen vass GUI-acceleration, och funkar således också bra med Windows.

Voodoo3 är också ett mycket bra val. Tidiga AGP-implementationer är sällan några höjdare, men V3-korten använder inga AGP-specifika features, i princip är de glorifierade PCI-kort. Vill man prompt använda AGP-porten bara för att den finns, så är det vad jag hade valt, även i en såpass gammal dator. En stor fördel är förstås också att man typ kan skippa det där med Voodoo2-kort i SLI-konfiguration.

Tills man hittar sitt ultimata kort håller jag dock med dig i frågan om ATI. De är tillräckligt väl lämpade för ändamålet eller vad man ska säga, och tillverkarna har i allmänhet inte ägnat sig åt någon penny pinching när de designade kort kring ATI:s kretsar. Samma sak gäller tidiga Nvidia-kort. Sedan kan man förstås fråga sig hur mycket jobbigare det är att hitta ett lämpligt S3-kort. Inte så mycket svårare skulle jag tro.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

skulle jag vara tidsenlig så hade jag nog satsat på vad jag hade vilket var en pentium II 350 som jag upgraderade från 64 till 128mb sdram och ett tnt2 MEN skulle vara ganska opraktisk såsig ifall man ville köra nått lite tyngre

Jag skulle nog sikta på Athlon 1700xp eller liknande till geforce 3 ti mest för athlon är enkla att få tag i man kliver upp till ddr som är enklare att hitta lite större moduler på typ gratis och har agp och en del socket A har tom sata "vet inte hur 98 är med sata men bör funka" så är enklare att hitta diskar och är antagligen så med P4 med

Men är en sak jag tänker på som du var inne på att vissa spel gick för snabbt men det finns ett motsatt problem för vissa spel där dom gick i slowmotion om man inte patchade dom med för snabb cpu och är osäker på vilket mhz som det vart problem med och nånstans i huvudet ligger 1500mhz och gnager men är osäker ....i vilket fall patchades en del gamla spel för det och patchar är inte alltid lätt att hitta till gamla spel så kan vara bra att landa under den gränsen ...kanske var få spel som led av det men vet jag hade problem med det på den tiden på nått spel så kan vara värt att kolla

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

skulle jag vara tidsenlig så hade jag nog satsat på vad jag hade vilket var en pentium II 350 som jag upgraderade från 64 till 128mb sdram och ett tnt2 MEN skulle vara ganska opraktisk såsig ifall man ville köra nått lite tyngre

Jag skulle nog sikta på Athlon 1700xp eller liknande till geforce 3 ti mest för athlon är enkla att få tag i man kliver upp till ddr som är enklare att hitta lite större moduler på typ gratis och har agp och en del socket A har tom sata "vet inte hur 98 är med sata men bör funka" så är enklare att hitta diskar och är antagligen så med P4 med

Men är en sak jag tänker på som du var inne på att vissa spel gick för snabbt men det finns ett motsatt problem för vissa spel där dom gick i slowmotion om man inte patchade dom med för snabb cpu och är osäker på vilket mhz som det vart problem med och nånstans i huvudet ligger 1500mhz och gnager men är osäker ....i vilket fall patchades en del gamla spel för det och patchar är inte alltid lätt att hitta till gamla spel så kan vara bra att landa under den gränsen ...kanske var få spel som led av det men vet jag hade problem med det på den tiden på nått spel så kan vara värt att kolla

Kombinationen DDR och ISA med busmasteringstöd finns inte annat än i mycket begränsad utsträckning på serverkortsmarknaden, och där faller typ hela grejen med att skaffa ett sådant system. Skiter man i ISA är en snabb P4 med god singeltrådsprestanda både enklare och långt mycket billigare att bygga. Utöver att systemet i övrigt är nästan gratis, så slipper man det där att hitta ett nätagg med fokus på 5v-railen.

Det som gäller om man vill bygga ett AMD-system och ha ISA-portar är KT133A och en XP 2600+ eller lägre på 266MHz-buss.

Det där med för snabba spel är väl främst ett äldre problem från tiden när det där styrdes av loopar. Alltmed vad tiden led, så blev spridningen i datorernas prestanda mycket större, och man var tvungen att anpassa sig efter det. Du har rätt i att det finns ett fåtal spel som inte lirar hundra med alla plattformar även från senare tider, men det där brukar ofta gå att lösa med diverse mjukvara/konfiguration av hårdvara/allmänna trix.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Hade för mig det var voodoo 2 jag hade men kanske hade fel? Kanske skippar det helt då?

Det på bilden tror jag är Voodoo 2. Tror det endast var Voodoo 2 av 3Dfx korten som hade stöd för SLI och kortet på bilden ser ut att ha en sådan kontakt längst upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

köpte Detta nu.
Det får duga. Fanns drivrutiner på gigabytes hemsida för 98.
http://www.tradera.com/item/344519/262475827/gigabyte-ga-k8vt...
174 kr

Bra val.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Kombinationen DDR och ISA med busmasteringstöd finns inte annat än i mycket begränsad utsträckning på serverkortsmarknaden, och där faller typ hela grejen med att skaffa ett sådant system. Skiter man i ISA är en snabb P4 med god singeltrådsprestanda både enklare och långt mycket billigare att bygga. Utöver att systemet i övrigt är nästan gratis, så slipper man det där att hitta ett nätagg med fokus på 5v-railen.

Det som gäller om man vill bygga ett AMD-system och ha ISA-portar är KT133A och en XP 2600+ eller lägre på 266MHz-buss.

Det där med för snabba spel är väl främst ett äldre problem från tiden när det där styrdes av loopar. Alltmed vad tiden led, så blev spridningen i datorernas prestanda mycket större, och man var tvungen att anpassa sig efter det. Du har rätt i att det finns ett fåtal spel som inte lirar hundra med alla plattformar även från senare tider, men det där brukar ofta gå att lösa med diverse mjukvara/konfiguration av hårdvara/allmänna trix.

ja iSA och DDR är nog ovanligt men han hade ett geforce 3 200 ti och och är vanligare att snubbla över athlon system än p4 och dom flesta körde amd på socket A tiden och lutar väll kanske lite mer tidsenligt mot xp dator men xp1700/1800 var väldigt tacksamma överklockare och trevliga cpu och även senare modeller som xp2500/2600 var trevliga men spelar ingen roll om det är p4 eller athlon egentligen och skulle säga gränsen är nog athlon 64 som inte spelade så väl med windows 98 men jag ser ingen orsak att köra ISA förutom retro vibbarna och för spelande bör en sån dator kunna spela det mesta fram till 2004/2005 eller så och blir en ganska bred retro maskin för gaming

Sen är det som du säger att man kan justera mhz med mjukvarulösnigar eller underklocka om det är så men jag hade känt att det hade varit skönt att slippa det då är 1700an antagligen en sweetspot men är osäker på exakt mhz det krånglade vid och gissar det var 1500mhz+ men är bara en handfull spel som hade dom problemen och går att lösa men hade nog satsat på en via bräda i vilket fall då nforce kunde vara lite fucked up i 98 på en del modeller och vet jag sa en del könsord om nforce där men det vart bättre i xp ...finns i vilket fall väldigt många sätt att variera allt på och få en bra retro dator

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bwb:

Det på bilden tror jag är Voodoo 2. Tror det endast var Voodoo 2 av 3Dfx korten som hade stöd för SLI och kortet på bilden ser ut att ha en sådan kontakt längst upp.

Voodoo 1 har två chipp märkta 3dfx, Voodoo 2 har tre.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

@kaput: Voodoo 3 är ju inte fel men inte tidsenligt om man ska vara petig
Voodoo 2 var det snabbaste man kunde få i en "normal" PC 1998.

Att hitta ett S3 kort är ganska lätt eftersom de inte är så populära som 3d-kort (trio/virge)
Brukar dyka upp på loppisar för en billig peng 10-20kr.

Ett underskattat kort är S3 Savage 4 enligt mig.
Suverän bildkvalité i både 2D och 3D men det är ju inte heller tidsenligt eftersom det släpptes 1999.
Quake 2 ser faktiskt bättre ut än med TNT 2 Ultra samt Voodoo 5 (vill inte säga det högt!)
3dnow patchat såklart