Nvidia Titan X "Pascal"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Fast diskussionen handlar inte om huruvida kortet är bra eller inte, den handlar om huruvida den förtjänar topp utmärkelsen trots extrem prislapp och spoltjut, något som bevisligen har stoppat tidigare kort från att ens få utmärkelse.

Prislappen är inte ens i närheten av lika extrem och Titan X (Pascal) har ingen konkurrens. Titan Z hade konkurrens av R9 295X2 som var bättre till halva priset.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ArcticFire:

Prislappen är inte ens i närheten av lika extrem och Titan X (Pascal) har ingen konkurrens. Titan Z hade konkurrens av R9 295X2 som var bättre till halva priset.

Lite så jag menar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Nah jag konstaterade bara lite väl dolt syrligt att mellanklasskorten säkert kommer stegra i pris. Ser ingen anledning riktigt till att ha ett snabbare kort i dagsläget än gtx 970-1060 om man inte gillar att spela med tre skärmar / 3D i 1080 p.
Nästa generations titankort slår jag kanske till på om det har släppts vettiga vr headsets med bra upplösning. Har inte hört ett ord om ett spel som verkar kräva i närheten av den prestanda (titan pascal) som kommer släppas närmaste tiden. Snarare känns det som att spelen bara blir mer och mer krävande utan att egentligen bli särskilt mycket snyggare?

1080p :'D

Permalänk
Medlem

Är GEFORCE GTX SLI HB-BRYGGA slut? går inte köpa dom?
https://www.nvidia.se/graphics-cards/geforce/pascal/titan-x/

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Inte längre.
Prestandaklassen säljer redan fler enheter än mainstreamklassen. Dessutom är vinstmarginalen troligen större då fasta kostnader tar upp en lägre andel hos dyrare kort.
http://jonpeddie.com/publications/add-in-board-report
http://jonpeddie.com/images/uploads/news/graph-pr-2rev2.png

Entusiastklassen har högst omsättning följt av prestandaklassen.
http://jonpeddie.com/publications/pc_gaming_hardware_market_r...
http://jonpeddie.com/images/uploads/publications/2015_gaming_chart.JPG

Så kan det vara. Jag hade ingen egentlig data och tog ett rätt dumt exempel.

Poängen var att sälja ett kort (eller vad som helst) med liten vinstmarginal är oftast mer vinstbringande än att sälja med stor vinstmarginal eftersom du får mer som köper.

Det gäller ju naturligtvis att få fram korten till alla som vill köpa för att det ska gå runt. Med tanke på att 1080 är permanent slutsålt så kan jag anta att nVidia Inte skulle klara av att leverera kort i Titan X klassen för 7000kr och det är nog största anledningen.

Permalänk
Medlem

@Lexius:

lol @ girighet. Det är inte direkt så att Nvidia håller en pistol mot huvudet på dig och tvingar dig att köpa korten.

De vill ha 13000kr för det. Om du inte vill betala det så är det helt ok för Nvidia. Precis som Ferrari struntar fullkomligt om just du köper av dem eller inte.

Det finns efterfrågan för Ferrari redan oavsett om Volvo kan göra allt en Ferrari kan för en bråkdel.
Välkommen till marknadsekonomi. Folk är beredda att betala löjliga pengar för onödiga saker. Vi har provat alternativa ekonomiska system (planekonomi) där det inte finns något onödigt, men få har trivits särskilt bra i sådan ekonomier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Så kan det vara. Jag hade ingen egentlig data och tog ett rätt dumt exempel.

Poängen var att sälja ett kort (eller vad som helst) med liten vinstmarginal är oftast mer vinstbringande än att sälja med stor vinstmarginal eftersom du får mer som köper.

Det gäller ju naturligtvis att få fram korten till alla som vill köpa för att det ska gå runt. Med tanke på att 1080 är permanent slutsålt så kan jag anta att nVidia Inte skulle klara av att leverera kort i Titan X klassen för 7000kr och det är nog största anledningen.

Nu förstår jag vad du menar, men det gäller nog inte produkter vars tillgång är för låg. Som t.ex. de bästa grafikkorten.
Inte färdiga datorer heller fastän tillgången finns.
T.ex. sista kvartalet 2012 sålde Apple 5% av datorerna, men hade 45% av vinsten. Tack vare sina stora marginaler jämfört med de andras minimala.
http://fortune.com/2013/04/16/pie-chart-of-the-day-apples-ove...

Om Nvidia säljer slut alla Titan X Pascal som de får in för 13000 kr finns det absolut ingen anledning för dem att sänka priset . AMD har inget konkurrerande kort och av ryktena att döma kommer det att ta några månader

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Oaktree:

Håller väll delvis med om resten du säger, dock inte att minneskontrollern skulle vara rejält omdesignad.
Det ska inte vara jätte avancerat att implementera gddr5x över gddr5.

Det elektriska är det lilla problemet. Vad som kräver lite tankeverksamhet här är att GDDR5X levererar dubbelt så mycket data per "burst", något som påverkar hur ROPs och L2-cache bör jobba för optimalt prestanda.

När vi läser att t.ex. GTX 1070 och 1080 har 256-bitars minnesbuss så är det en väldigt förenklad bild, precis som det bara är halva sanningen att minnesbussen i dessa kort 256 GB/s resp. 320 GB/s.

Tar man 1080 så har den egentligen 8 st 32-bitars kanaler där bandbredden för varje vare 1 kB block är 320/8 = 40 GB/s. För att i praktiken få den aggregerade bandbredden är det kritiskt att ROPs och L2-cachen jobbar så att minnesaccesserna sprids ut så jämt som möjligt över alla minneskanaler. Detta kompliceras i en minneskontroller som både ska stödja GDDR5 och GDDR5X då "burst" rate skiljer och den är en viktig parameter i denna balansakt.

I Maxwell 980 finns 4 st minneskontrollers, dessa är kopplade mot två eller fyra GDDR5 kretsar (i båda fallen får man i praktiken 2x 32-bitars fysisk bredd mot VRAM-kretsarna, med fyra paras de två och två bakom en 32-bitars kanal så endast storlek ökar och inte bandbredd). Varje läsning/skrivning måste är bestå av 8 "ord" då det är "burst width" (varje ord är 32-bitar så 64 bytes per läsning/skrivning per minneskontroller).

Man hade säkert kunna göra samma sak i Pascal, problemet är att ju större "burst width" blir ju mer "spill" blir det när man läser/skriver data som inte är en jämn multipel av "burst width". Pascal har fortfarande en logisk bredd på minsta läsning/skrivning på 64 bytes, vilket i praktiken betyder att det nu är 8 st minneskontrollers då GDDR5X har dubbla burst-rate per krets. Man "simulerar" sedan GDDR5X beteendet på 1070 genom att varje läsning/skrivning alltid går mot två GDDR5 kretsar som då måste multiplexas på något sätt så totalt "burst width" blir 16 ord (precis som om man kör GDDR5X).

Så det skulle inte vara möjligt att köra GDDR5X på Maxwell utan att designa om minneskontrollers. Är också fullt möjligt att Polaris 10 inte stödjer GDDR5X, även där krävs att man faktiskt designat om minneskontrollers så att de logiskt kan hantera båda typerna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Sjukt nöjd med mitt Titan X

Kan köra på 60-80 fps i GTA V och 75+ i Rise of the Tomb Raider ^^

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

http://www.techspot.com/articles-info/1171/bench/Fallout.png

källa

I procent räknat en enorm skillnad i minimum frame rate att gå från 2133MHz till 4000MHz.

Vissa fall av Photoshop jobbade över 50% snabbare.

Sen hörde jag att nya Doom är extremt beroenda av snabbt minne, finns tester på youtube.

Känns lite antikt med dual-channel system 2016, vore ju nice att se lite quad-channel resultat. Har inte lidit av några minimum-fps problem med min antika 3930k hittills så den duger nog ett tag till...

I7-6700

Permalänk

Hur skulle detta stå sig mot rx480 crossfire? Är det verkligen värt så mycket extra pengar? Eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av liljalinus:

Hur skulle detta stå sig mot rx480 crossfire? Är det verkligen värt så mycket extra pengar? Eller är jag helt ute och cyklar?

https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/RX_480_CrossFire/19.h...
Tänk på att Titan X i dom testerna inte är detta kortet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/RX_480_CrossFire/19.h...
Tänk på att Titan X i dom testerna inte är detta kortet.

Tack!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Lite tester i 4k? hade också varet kul och se då det är i den upplösningen som power/muskler verkligen behövs.

De har ju massa tester?

3840x2160 är ju tv/dator-standarden för 4k (UHD-1/UHDTV)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600x || 16GB RAM || Gigabyte B550 || Asus STRIX GTX 1080 Gaming || RM850x || Laptop: Dell XPS 13 9370

Permalänk
Medlem
Skrivet av gojtan:

De har ju massa tester?

3840x2160 är ju tv/dator-standarden för 4k (UHD-1/UHDTV)

Skickades från m.sweclockers.com

har redan svarat på detta uttalandet om du hade läst alla inläggen!

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bad Habit:

Bara kolla gamla reviews på korten, så står det lanseringspris.

På dollarkursen ska vi lägga på moms också, och vips är vi uppe i 10k snåret...

Förstår inte vad det är så konstigt med kort för 10k när det finns kort för 2k, 3k, 4k etc. Tror inte riktigt alla förstår att det är lyxprylar och riktar sig till en väldigt lite del av befolkningen. Tror exempelvis inte de som har massa pengar blivit så glada om det inte fanns dyra prylar som passar deras plånböcker.

Tar vi det oändligt uttjatade biljämförelsen, så finns NYA bilar för 100k, 200k upp till 1 miljon+ som riktar sig till samma ändamål, exempelvis som familjebil. Köp en Skoda, Dacia, BMW, Volvo, Audi, Merca eller vad som, allt riktar sig till samma typ av folk men med helt olika ekonomiska förutsättningar - allt för att passa allas plånböcker. Jag hade exempelvis ALDRIG köpt en Dacia, trots att den antagligen fyller alla mina behov, utan köpte en BMW för att jag kunde.

Sent svar, men säg 1USD=10.50SEK som mest och moms så näää $400 är fortfarande inte 10tkr. Jag har följt hårdvara sedan sent 90-tal, och jag garanterar att konsumentkort aldrig kostat så mycket. X850XTPE låg under 4000kr. Och återigen, det är inte det att kortet är dyrt, det är att det är dyrare än det borde vara och har varit.

Bilar är inte datorkomponenter.

Permalänk
Medlem

Nu beställde jag ett. 28e ska vara leverans datum. Ville se vad Vega hadde att erbjuda men jag var tvungen att köpa ett kort redan nu.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Köpte 2 kort vid launch, bägge två gick till RMA. Ett kort hade ett konstigt oregelbundet ljud på luftfödet och det andra kortet hade ett jävulskt spoltjut i krävande speltitlar. Första kortet med "trasig fläkt" hade dock 0 spoltjut. RMA har tagit över 1 vecka och är väldigt omständig.

Prestandan va dock fantastiskt, fick över 9000 i timespy på ett kort. Över 100 fps i witcher 3 med allt på utom Hairworks och 8x AA på en 3440x1440 skärm i SLI. Ca 90 fps med hairworks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

har redan svarat på detta uttalandet om du hade läst alla inläggen!

Fortfarande väldigt få skärmar som har 4K DCI, du får helt enkelt räkna med 3840x2160 som UHD.
Finns ju självklart men oftast löjligt dyra.. exempelvis denna.

Permalänk
Medlem

När man har en Titan x maxwell och för inte jag vill sälja kortet köpte jag en till dator för mitt titan xp

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hjälpsam

Det är rätta takter!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av iben301:

http://i.imgur.com/gpfPwdu.jpg
När man har en Titan x maxwell och för inte jag vill sälja kortet köpte jag en till dator för mitt titan xp

Vill du adoptera mig?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vill du adoptera mig?

Haha

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hur många grader ligger erat titan xp på mitt är 85 när jag spelar overwatch

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag är rätt förvånad att GTX 1080 står sig rätt så bra mot Titan X "Pascal" ändå. 1080 utan Ti till och med. Så det känns ju bra för en annan som faktiskt valde ett 1080. Jag tvekade länge och tänkte ska jag vänta på TI, men slog till ändå. Jag kör dessutom 1440p och det tycks räcka till ordentligt bra. Dessutom kunde jag överklocka med 100Mhz på kärnan (till 1771Mhz basfrekvens) samt 11000Mhz på minnet (10010Mhz bas). Detta gav en fin liten extra skjuts. Mitt exemplar är Strix DC3 gaming. (Notera alltså EJ gaming 'OC').

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3153218&view=m med två titan x pascal

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Är så nöjd med mitt kort för det dyker bara till 44 fps på Gta v maxat,det måste man ju säga är grymt bra för ett billigt grafikkort;) Som nån skrev innan,1080 kort presterar lika bra men tror skillnaden mot ett 1060 kort är minimal(Mot Titan),min första pc sen 2001 så man lär sig av misstag antar jag? (Titan x pascal är ett skitkort)

Permalänk
Medlem

någon som vet vart det går att köpa Titan Xp löst?

Kollade inet.se och dom säljer dom enbart i färdigbyggda maskiner.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]