Tankar/hjälp kring Freenas och ZFS

Permalänk
Medlem

Tankar/hjälp kring Freenas och ZFS

Hej SC!

Jag har funderat en hel del kring datasäkerhet på sistone och skulle vilja diskutera lite Freenas/ZFS.

Anser ni att det är OK att bygga sin pool på 3x4 TB / 4x4 TB nas-diskar i RaidZ1, samtidigt som man har backup till externa diskar/annan server samt backup till "molnet"??

All data är alltså replikerad minst tre gånger.

Jag vet att RaidZ2 är det som generellt rekommenderas, med tanke på att sannolikheten är stor för ytterligare ett diskhaveri vid återbyggnad av RaidZ1.

Fördelar med RaidZ1 är dock flera som jag ser det:

1. Enklare och billigare att utöka i framtiden. Jag kan utöka med 3x4 TB / 4x4 TB vid behov av mer lagring.

2. Mycket enklare att hitta lämpligt chassi och andra komponenter att bygga i. Man måste inte tänka i multipler av 6 (som är det lägsta antal diskar när RaidZ2 är aktuellt). Merparten av raid-kort har 2, 4, eller 8 portar. Enkelt att utöka med extern lagring, t.ex. 4x4-disk esata-chassi som kan rymma ytterligare en hel vDev.

3. Snabbare (vid samma antal diskar som RaidZ2).

Eller ska man kanske satsa på mirror vDevs?? Fast då förlorar man ju så pass mycket lagringskapacitet att det är lika bra att köra med Windows Storage spaces + REFS, BTRFS eller något annat.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av mcznarf:

Hej SC!

Jag har funderat en hel del kring datasäkerhet på sistone och skulle vilja diskutera lite Freenas/ZFS.

Anser ni att det är OK att bygga sin pool på 3x4 TB / 4x4 TB nas-diskar i RaidZ1, samtidigt som man har backup till externa diskar/annan server samt backup till "molnet"??

All data är alltså replikerad minst tre gånger.

Jag vet att RaidZ2 är det som generellt rekommenderas, med tanke på att sannolikheten är stor för ytterligare ett diskhaveri vid återbyggnad av RaidZ1.

Fördelar med RaidZ1 är dock flera som jag ser det:

1. Enklare och billigare att utöka i framtiden. Jag kan utöka med 3x4 TB / 4x4 TB vid behov av mer lagring.

2. Mycket enklare att hitta lämpligt chassi och andra komponenter att bygga i. Man måste inte tänka i multipler av 6 (som är det lägsta antal diskar när RaidZ2 är aktuellt). Merparten av raid-kort har 2, 4, eller 8 portar. Enkelt att utöka med extern lagring, t.ex. 4x4-disk esata-chassi som kan rymma ytterligare en hel vDev.

3. Snabbare (vid samma antal diskar som RaidZ2).

Eller ska man kanske satsa på mirror vDevs?? Fast då förlorar man ju så pass mycket lagringskapacitet att det är lika bra att köra med Windows Storage spaces + REFS, BTRFS eller något annat.

MVH

1. Jag vet inte om det verkligen skiljer i hur enkelt det är? Billigare att nå en viss mängd utrymme blir det ju dock (men med sämre feltolerans).

2. Du kan köra RAIDZ2 på 4 diskar om du vill. Det är inte så utrymmeseffektivt förstås (hälften går att använda) men det finns inget som hindrar det rent tekniskt.

3. Skillnaden är väl inte så enorm, och vad gäller FreeNAS så brukar man ju ändå mest använda filer över nätverket och om man bara har vanligt gigabit ethernet så lär ju begränsningen sitta där oavsett.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av mcznarf:

Hej SC!

Jag har funderat en hel del kring datasäkerhet på sistone och skulle vilja diskutera lite Freenas/ZFS.

Anser ni att det är OK att bygga sin pool på 3x4 TB / 4x4 TB nas-diskar i RaidZ1, samtidigt som man har backup till externa diskar/annan server samt backup till "molnet"??

All data är alltså replikerad minst tre gånger.

Jag vet att RaidZ2 är det som generellt rekommenderas, med tanke på att sannolikheten är stor för ytterligare ett diskhaveri vid återbyggnad av RaidZ1.

Fördelar med RaidZ1 är dock flera som jag ser det:

1. Enklare och billigare att utöka i framtiden. Jag kan utöka med 3x4 TB / 4x4 TB vid behov av mer lagring.

2. Mycket enklare att hitta lämpligt chassi och andra komponenter att bygga i. Man måste inte tänka i multipler av 6 (som är det lägsta antal diskar när RaidZ2 är aktuellt). Merparten av raid-kort har 2, 4, eller 8 portar. Enkelt att utöka med extern lagring, t.ex. 4x4-disk esata-chassi som kan rymma ytterligare en hel vDev.

3. Snabbare (vid samma antal diskar som RaidZ2).

Eller ska man kanske satsa på mirror vDevs?? Fast då förlorar man ju så pass mycket lagringskapacitet att det är lika bra att köra med Windows Storage spaces + REFS, BTRFS eller något annat.

MVH

Raid och raidz är aldrig backup utan tillgänglighet.
2 stripade mirror vdevs (motsvarar raid10) ger samma mängd disk som en raidz2 men marginellt sämre diskskydd i teorin men sannolikt motsvarande i praktiken då det inte görs några automatiska rebuilds.
Windows Storage Spaces har likvärdiga diskmängds förluster vid likvärdig konfigurartion.

Permalänk
Medlem

Om du ändå har backup så blir det ingen skillnad när/om du vill göra en större pool (ta bara bort den gamla och gör en ny med fler diskar...). Samma vid haveri under resilvering...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Personligen kör jag en freenas med raidz över 4 diskar, har inget på den som är viktigt så backar inget.

#1 Jag är inte helt säker på hur det ser ut i senare versioner av freenas, men innan så har det inte gått att lägga till diskar utan att bygga om hela raiden.

#2 Ska du köra raid-kort så kolla bara efter JBOD kort, det är det absolut viktigaste men eftersom du kör mjukvaru raid så behöver du inte ha det. Leta efter moderkort med så många sata portar som möjligt, det är smidigare för med raid-kort borde du uppdatera firmware med vissa nya versioner av freenas(freebsd), personligen så ångrar jag att jag satte upp min installation på det sättet det blir bara mer jobb.

#3 Men det finns egentligen inte någon anledning att köra en raidz2 över 4 diskar om du tänker köra backup på dom.
När det gäller hastighet tror jag inte du kommer märka någon skillnad, förutsatt att du inte kör dedup eller har väldigt hög iops,
men då skapar du också en helt annan förutsättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjrk:

Personligen kör jag en freenas med raidz över 4 diskar, har inget på den som är viktigt så backar inget.

#1 Jag är inte helt säker på hur det ser ut i senare versioner av freenas, men innan så har det inte gått att lägga till diskar utan att bygga om hela raiden.

#2 Ska du köra raid-kort så kolla bara efter JBOD kort, det är det absolut viktigaste men eftersom du kör mjukvaru raid så behöver du inte ha det. Leta efter moderkort med så många sata portar som möjligt, det är smidigare för med raid-kort borde du uppdatera firmware med vissa nya versioner av freenas(freebsd), personligen så ångrar jag att jag satte upp min installation på det sättet det blir bara mer jobb.

#3 Men det finns egentligen inte någon anledning att köra en raidz2 över 4 diskar om du tänker köra backup på dom.
När det gäller hastighet tror jag inte du kommer märka någon skillnad, förutsatt att du inte kör dedup eller har väldigt hög iops,
men då skapar du också en helt annan förutsättning.

Du expanderar en pool genom att lägga till vdevs. Tex kör du 4 diskar i mirror som en vdev lägger du till ytterligare en vdev av 4 diskar i mirror och vips så har du både mer prestanda och utrymme.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Du expanderar en pool genom att lägga till vdevs. Tex kör du 4 diskar i mirror som en vdev lägger du till ytterligare en vdev av 4 diskar i mirror och vips så har du både mer prestanda och utrymme.

Det är ju inte samma sak som att lägga till en disk i en raidz pool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjrk:

Det är ju inte samma sak som att lägga till en disk i en raidz pool

Nej, men det är så du expanderar en befintlig pool utan att tabort den först och sedan återställa.

Visa signatur

Nätverksnörd