Permalänk
Medlem

4K

Flyttat sen förra galleriet och lite annat nytt, dags för en update..
Bytte upp mig från LG UM3495 -> 48" JU7505. Extremt nöjd, snabbare panel och bilden är fantastiskt bra efter lite inställningar.

Uppdatering 29/12

Servern är helt utbytt och bytte chassi min speldator tidigare.

Speldator
Intel Core i7 5820K @ 4.4GHz
EVGA GeForce GTX980Ti SC+ 6GB
ASUS X99-A
Corsair Vengeance LPX Red 16GB DDR4
Samsung 48" JU7505 Curved
Intel 330 240GB SSD
Sennheiser RS-185
Vortex POK3R (Gateron PBT blank keycaps)
Logitech G400s
XTZ S-800 DSP (högtalare)
Emotiva A100 Mini-X (stereoförstärkare)
Schiit Modi (DAC)

Dell PowerEdge T20 Filserver
Windows Server 2016 / Plex / Sonarr / Deluge / Jackett / Radarr
Intel Xeon E3-1225V3
12GB 1600 MHz DDR3 ECC
Kingston SSDNow UV400 120GB (O/S)
Adata Premier SP550 240GB (används som cache-disk)
8TB lagring

Besök galleriet här

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Avstängd

Såg din setup på Reddit också sjukt snyggt Men är de inte jobbigt med 48" om du ska spela etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruggs:

Såg din setup på Reddit också sjukt snyggt Men är de inte jobbigt med 48" om du ska spela etc?

Tackar! Well, för att vara ärlig så var jag skeptisk när jag gjorde beställningen. Jag har alltid dissat folk som använt TV-apparater till sina datorer istället för monitorer....Men sedan jag läst mycket på hardforum om just Samsungs JU-serie (2015 års 4K-TVs..) så blev jag mer och mer sugen, när Webhallen hade den nedsatt så var jag som tvungen att prova - Har varit ganska less på min 34" då det saknas native-stöd för 21:9 i så många spel. Man får luta sig tillbaka lite när man lirar, men det är en sjuk inlevelse! Speciellt med curved som är en annan grej jag alltid trott skulle vara skräp. Som datorskärm är det en schysst kompromiss om man inte behöver 120/144Hz.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Trevligt ställe! Skulle jag till o med kunna tänka mig att själv ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Tackar! Well, för att vara ärlig så var jag skeptisk när jag gjorde beställningen. Jag har alltid dissat folk som använt TV-apparater till sina datorer istället för monitorer....Men sedan jag läst mycket på hardforum om just Samsungs JU-serie (2015 års 4K-TVs..) så blev jag mer och mer sugen, när Webhallen hade den nedsatt så var jag som tvungen att prova - Har varit ganska less på min 34" då det saknas native-stöd för 21:9 i så många spel. Man får luta sig tillbaka lite när man lirar, men det är en sjuk inlevelse! Speciellt med curved som är en annan grej jag alltid trott skulle vara skräp. Som datorskärm är det en schysst kompromiss om man inte behöver 120/144Hz.

Ser trevligt ut! Jag har också alltid varit anti TV som "spelskärm". Hur är eftersläpningar, inputlag? Känns den som en vanlig skärm?

Såg att den har 100 Hz uppdateringsfrekvens på specifikationerna, går det att jämföra med en 100 Hz datorskärm?

Tacksam för svar då jag gärna vill ha större skärm än 30-35 tum

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Ser trevligt ut! Jag har också alltid varit anti TV som "spelskärm". Hur är eftersläpningar, inputlag? Känns den som en vanlig skärm?

Såg att den har 100 Hz uppdateringsfrekvens på specifikationerna, går det att jämföra med en 100 Hz datorskärm?

Tacksam för svar då jag gärna vill ha större skärm än 30-35 tum

Den är som sagt snabbare än min LG 34" men troligtvis långsammare än de flesta spelskärmar. Jag tänker inte på att det är en TV när jag sitter framför den så att säga, det är mest ett plus att kunna köra picture-in-picture eller Plex eller andra smartappar dom gånger jag behöver! När jag spelar hamnar man automatiskt lite längre bak men det har aldrig varit störande. Känslan jag har är att jag faktiskt ser mer av skärmen på denna 48" då den är mer fyrkantig såklart, med en 34" är det som att spela med jättehög fov och mycket "viktigt" hamnar ute i periferin som sorteras bort ändå.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Den är som sagt snabbare än min LG 34" men troligtvis långsammare än de flesta spelskärmar. Jag tänker inte på att det är en TV när jag sitter framför den så att säga, det är mest ett plus att kunna köra picture-in-picture eller Plex eller andra smartappar dom gånger jag behöver! När jag spelar hamnar man automatiskt lite längre bak men det har aldrig varit störande. Känslan jag har är att jag faktiskt ser mer av skärmen på denna 48" då den är mer fyrkantig såklart, med en 34" är det som att spela med jättehög fov och mycket "viktigt" hamnar ute i periferin som sorteras bort ändå.

Ok, tackar för info!

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Permalänk
Medlem

Detta var cleant!
Man tänker "Oj, 48tums skärm till datorn!" men ska jag vara ärlig såg det inte så himla stort ut däremot riktigt trevligt istället.
Hur fungerar de med tv som dataskärm tycker du? blev själv lite sugen faktiskt och vad ska man tänka på vid val av Skärm/tv?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Detta var cleant!
Man tänker "Oj, 48tums skärm till datorn!" men ska jag vara ärlig såg det inte så himla stort ut däremot riktigt trevligt istället.
Hur fungerar de med tv som dataskärm tycker du? blev själv lite sugen faktiskt och vad ska man tänka på vid val av Skärm/tv?

Tackar! Det fungerar väldigt bra, man vänjer sig vid storleken fort. Direkta tips är väl att väggmontera, annars hamnar den enligt mig för högt upp och du kommer få ont i nacken. Sitter jag rak i ryggen har jag ögonen någonstans ovanför mittlinjen på TVn och det fungerar perfekt.

Sen är det ju så att vid vanlig användning delar jag upp skärmen i 4st rutor så man har ju inte Chrome i fullskärm direkt

Man bör nog kika på TV-apparater som är erkänt bra för just datoranvändning och stödjer Chroma 4:4:4.

En bra sida som generellt testar allt viktigt på en TV vad gäller latens med mera är http://www.rtings.com/

Två bra trådar på Hardforum

1) Samlingstråd för 2015 års Samsung 4K TVs : https://hardforum.com/threads/new-samsung-4k-for-everyone.185...

2) Inställningsguide för ovanstående apparater : https://hardforum.com/threads/2015-samsung-4k-tv-as-a-monitor...

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Stilrent och vackert!

Hoppas min egen datorhörna kan vara lite mer lik din framöver

Permalänk
Medlem

Tjena! Måste bara fråga. Vilket skrivbord är det du använder dit utav?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detox:

Stilrent och vackert!

Hoppas min egen datorhörna kan vara lite mer lik din framöver

Tack för dom orden! Har fixat lite mer färg och grejer sen bilderna för att piffa upp lite men i övrigt är detta vad jag siktat på.

Skrivet av Maltec:

Tjena! Måste bara fråga. Vilket skrivbord är det du använder dit utav?

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, det är en hederlig bänkskiva från Rusta likt denna - http://www.rusta.com/se/bankskiva-p40401081.aspx
Har kapat till den och satt på ett par ben från Ikea som hette "Moliden" tyvärr finns dom inte kvar i deras sortiment, extremt robusta!

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Snyggt! Vart hittade du skrivbordsbakgrunden?

Permalänk
Medlem

Vilken dröm-setup...

För en som går i tankar att skaffa TV eller projektor (en av dem), vad skulle du rekommendera? Är det ofta det känns för jobbigt att starta igång en serie osv på projjen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Vilken dröm-setup...

För en som går i tankar att skaffa TV eller projektor (en av dem), vad skulle du rekommendera? Är det ofta det känns för jobbigt att starta igång en serie osv på projjen?

Ibland är det jobbigt, men det tar inte mer än 60s från att man startar allt tills man är igång, all media skickas till projektorn via en Raspberry Pi 3 och den är alltid på, omstart på den tar inte mer än 10-15s.

Jag hade projektor only en ganska bra tid, ca 2-3 år utan några problem. Ser en del serier och sånt vid datorn med vilket gör att man inte alltid orkade se allt i vardagsrummet

Ska man endast köpa en av de två är nog en större TV en bättre kompromiss. Men tro mig, ingen kvalitet, svärta, kontrast eller vad du än tar upp slår ren och skär storlek när det gäller inlevelse i film & serier. Där är projektor i topp.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Bra hörna! Har du koll på vad tapeten heter som sitter bredvid datorhörnan med tavlorna på? Riktigt snygg.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Kanske en idiotisk fråga, men vart tar tangentbord/mus sladdarna vägen?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

@BadNewsBrod: Misstänker att han använder en vanlig kabelgenomföring;): http://www.clasohlson.com/se/Kabelgenomf%C3%B6ring-f%C3%B6r-b...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Vad är det för lampa i hörnan?

Visa signatur

..::When Chuck Norris does push ups, he dosen´t push him self up, he pushes the earth down::.

[Vev och Grus] @ 1hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Bra hörna! Har du koll på vad tapeten heter som sitter bredvid datorhörnan med tavlorna på? Riktigt snygg.

Tyvärr inte :/

Skrivet av BadNewsBrod:

Kanske en idiotisk fråga, men vart tar tangentbord/mus sladdarna vägen?

Exakt en sån kabelgenomföring som länkades ovan

Skrivet av marcus_ec:

Vad är det för lampa i hörnan?

I datorhörnan är det en billigare Jysk golvlampa, tror den är utgången. I det andra hörnet är det en By Rydéns Captain : https://www.byrydens.se/sv/shop/golvlampor/captain-golvlampa-...

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Vart är alla kablar från skärmen?

Tänkte själv hänga upp min 34'' men där behövs 4 kablar!
USB portar
Ström
HDMI 1
Display Port!

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Vart är alla kablar från skärmen?

Tänkte själv hänga upp min 34'' men där behövs 4 kablar!
USB portar
Ström
HDMI 1
Display Port!

Dom går till höger om skärmen och döljs bakom lampan som står där sen under bordet. Denna TV har en separat box med alla ingångar så det är endast två kablar - ström + connectbox-kabel som behövs. Allt är draget under bordet med hjälp av diverse kabelklämmor osv

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Flyttat sen förra galleriet och lite annat nytt, dags för en update..
Bytte upp mig från LG UM3495 -> 48" JU7505. Extremt nöjd, snabbare panel och bilden är fantastiskt bra efter lite inställningar.
Besök galleriet här

Jag körde tidigare 40" 1080p och för två år sedan var jag inne på att skaffa en 4K TV. Testade då en UE50HU6905 men blev besviken på att jag inte lyckades få ut full färgupplösning. Man kunde t.ex. inte dra tunna röda linjer i mspaint

Sedan var det ju lite långsam fördröjning på skärmen också, så jag lämnade tillbaka den och precis någon månad senare så dök Philips 40" 4K bdm4065uc monitor upp. Fortfarande nöjd med den, förutom att man önskar att den var lite välvd då det är svårt att läsa text i hörnen..

Förstår inte varför den välvda tekniken först och främst kommer till monitorer, för det är ju precis där det passar bäst. Egentligen har det ju med avståndet att göra. Sitter man oerhört nära TV:n märker man ju att avståndet till delar av skärmen hamnar på olika avstånd..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag körde tidigare 40" 1080p och för två år sedan var jag inne på att skaffa en 4K TV. Testade då en UE50HU6905 men blev besviken på att jag inte lyckades få ut full färgupplösning. Man kunde t.ex. inte dra tunna röda linjer i mspaint

Sedan var det ju lite långsam fördröjning på skärmen också, så jag lämnade tillbaka den och precis någon månad senare så dök Philips 40" 4K bdm4065uc monitor upp. Fortfarande nöjd med den, förutom att man önskar att den var lite välvd då det är svårt att läsa text i hörnen..

Förstår inte varför den välvda tekniken först och främst kommer till monitorer, för det är ju precis där det passar bäst. Egentligen har det ju med avståndet att göra. Sitter man oerhört nära TV:n märker man ju att avståndet till delar av skärmen hamnar på olika avstånd..

Håller med. 40-50" curved på normalt soffa-till-TV avstånd på någon meter känns ganska menlöst om jag ska vara ärlig. Vid datorn däremot känns det som att man sitter i sweetspot så att säga

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Håller med. 40-50" curved på normalt soffa-till-TV avstånd på någon meter känns ganska menlöst om jag ska vara ärlig. Vid datorn däremot känns det som att man sitter i sweetspot så att säga

Ja, radien på cirkeln som finns angivet på dom välvda skärmarna är ju bästa fokusavståndet. Det brukar vara på flera meter bort, så dom kan gott böjas lite mer...

Permalänk
Medlem

Riktigt nice! Måste fråga, är du nöjd med Rasplex? Jag själv föredrar Kodi. Kör just nu Libreelec på min Rpi med Kodi + "Plexkodiconnect" för att integrera plexbiblioteket

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Riktigt nice! Måste fråga, är du nöjd med Rasplex? Jag själv föredrar Kodi. Kör just nu Libreelec på min Rpi med Kodi + "Plexkodiconnect" för att integrera plexbiblioteket

Jo riktigt nöjd, gillar skarpt tanken med stark server/tunna klienter. Har smartphones & smartTVs (2015 & 2016 Samsung 4K, 2013 Sony) som alla kör Plex-appar. Även via browser från arbete/hemifrån då och då.

Tidigare körde jag xbmc/kodi från en htpc för att kunna bitstreama DTS HD-MA & Dolby TrueHD men började inse hur försvinnande liten del av mitt bibliotek som har HD-ljud så jag tänkte att jag provar en RPi då det fanns en schysst deal.

Funderat lite på en Mibox för att få ett komplett paket med android TV men läst lite tidiga impressions som säger att den verkar fungera "sådär" med Plex...Shield TV verkar helt klart bäst för det ändamålet med h265/HEVC + 4K-stöd, läst rykten om att det är en ny på gång och det hade även bockat av en till ruta - att kunna streama lite spel från huvuddatorn till soffan

Vad är det du gillar bättre med kodi? Blir det ändå tvåvägskommunikation så Rpi'n rapporterar watched/unwatched från kodi -> plex server?

Mina absoluta krav för en sån här puck :

* Att till 99% kunna direct-play mitt bibliotek
* 23.976/25/30-Hz uppspelning utan några som helst audio/video synkproblem, det ska också vara helt automatiserat så att TV/projektor byter när man startar vald film/serie

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

@KniFF: Har aldrig varit med om att den inte direct-playar. Inga audio/video sync problem. Det jag gillar med kombinationen Kodi/Plexkodiconnect är att den integrerar hela plexbiblioteket i Kodi, som om du lagt till en NFS disk och scrapat ett bibliotek direkt i Kodi. Bara det att all scraping etc. sköts i Plex som "man" vill . Den uppdaterar watched/unwatched från alla enheter över ditt konto.

En riktigt trevlig bonus är att det går att använda Opensubtitles pluginet. Det känns som att du väljer subtitles i en dvd film, bara det att den blixtsnabbt laddar ner bästa möjliga sub. Skulle den va taskigt syncad så kan du efterjustera timingen

Har du ett stort bibliotek tar det lite tid för en raspberry att synca hela biblioteket, men sen rockar det på. Jag har ca 1000 filmer och 100 serier. Tog ca 1,5 timme.

Värt ett test Lite "rappare" navigering än i Rasplex också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

@KniFF: Har aldrig varit med om att den inte direct-playar. Inga audio/video sync problem. Det jag gillar med kombinationen Kodi/Plexkodiconnect är att den integrerar hela plexbiblioteket i Kodi, som om du lagt till en NFS disk och scrapat ett bibliotek direkt i Kodi. Bara det att all scraping etc. sköts i Plex som "man" vill . Den uppdaterar watched/unwatched från alla enheter över ditt konto.

En riktigt trevlig bonus är att det går att använda Opensubtitles pluginet. Det känns som att du väljer subtitles i en dvd film, bara det att den blixtsnabbt laddar ner bästa möjliga sub. Skulle den va taskigt syncad så kan du efterjustera timingen

Har du ett stort bibliotek tar det lite tid för en raspberry att synca hela biblioteket, men sen rockar det på. Jag har ca 1000 filmer och 100 serier. Tog ca 1,5 timme.

Värt ett test Lite "rappare" navigering än i Rasplex också.

Ok! Det låter som en grym lösning om man föredrar kodi som frontend. Den har ju fördelen att kunna läsa nerpackade releases, iso/bin (har jag för mig) och undertext-funktionen är absolut överlägsen kan jag hålla med om.

Varför rasplex/plex duger så bra för mig är nog hur jag byggt upp allt underliggande på servern tror jag...

Dagligt scenario :

1) Jag kommer hem och slår mig ned i soffan med flickvännen, slår igång projektorn och recievern (RPi'n är på 24/7) och allt som bör finnas i Plex (läs: nytt) finns redan där redo att tittas på, med korrekt subtitles - That's it! Händer såklart ibland att man får justera subtitle +- som du säger, i mitt fall via Rasplex.

Under ytan har följande skett,

1) Sonarr scannar trackers & RSS-flöden - hittas något nytt skickas detta till Deluge (via deluge-daemon)
3) När 100% färdig kör deluge auto-extract (7zip) & skickar tillbaka anrop till Sonarr via Completed Download Handler
4) Sonarr får anropet och rapporterar att filen är klar & flyttar den till rätt katalog (seriens underkatalog i Plex huvudkatalog för serier) och kör sedan ett cleanup-script för ev. överflödiga video & .rar-filer
5) Plex scrapar metadata för avsnittet, laddar ned subtitles med hjälp av Subzero-pluginet
6) Sublight (separat mjukvara) scannar film/serie-mapp efter förändringar och laddar ned extra subtitles från övriga subkällor (subscene, podnapsi, opensubtitles, addic7ed)

Serier är helt självgående och automatiserat till 99.9%
När det gäller filmer har jag testat med Couchpotato men inser att det är få filmer man faktiskt vill se, och det är enklare att ta det manuellt

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt