Planet runt Proxima Centauri, solens närmaste grannstjärna, upptäckt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bogey:

Jag besvarar ditt svar där du "rättar" mig i ditt svar på min ursprungliga fråga, fast det är klart att som "gemene man" på ett internetforum, så får jag tacka för att ni sänkte er att besvara till slut.

Att ingen, inte ens du vet svaret på min fråga.

Detta är en diskussionstråd. Att bara svara en fråga med ja eller nej tycker jag inte känns särskilt givande till diskussionen. Därav min förklaring varför jag tyckte att dina frågor var felaktigt ställda.

Personligen så skulle jag uppskatta om personer säger rakt ut ifall jag har uttryckt mig konstigt eller sagt rena faktafel istället för att linda in det hela i kryptiska passiv-aggresiva kommentarer som skapar mer språkförbistringar. Det är så mycket lättare för mig att besvara då, varpå den andra personen också får ett vettigare svar.

Inget av det jag har sagt är på något sätt tänkt vara riktat mot dig eller någon annan personligen, utan är bara mina egna tankar och förklaringar. Jag skapade tråden för att jag vill diskutera astronomi. Jag hoppas att du också vill det.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av First Ninja:

Ingenting alls skall ännu vara sagt i den frågan om atmosfären; orsaken är att vi ännu inte känner till om Proxima Centauri B, som planeten heter, har en bana som passerar Proxima Centuari i fri siktlinje från jorden. För att kunna fastställa om en atmosfär finns och vad den i sådana fall består av måste mätningarna med dagens teknik ske med värdstjärnan som bakgrund; når dess ljus når oss efter att ha passerat planetytan kommer vi snart ha svaret på frågan.

Som kuriosa kan nämnas att vi fick kännedom om Plutos atmosfär först när New Horizons - sonden som passerade för ett drygt år sedan - hunnit till baksidan; mot solljuset kunde då de relevanta observationerna göras.

isåfall tar det 4 år o få reda på det ?

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

1.Skrev "mer eller mindre", inte att det var en absolut förutsättning.

2. Skrev om liv och intelligent liv. Fullt medveten om extremofiler som t.ex. kan hittas runt varma svavelkällor där liv enligt våran vetskap ej ska kunna existera.

3. Nu menade jag i det långa loppet då röda dvärgar kommer vara den sortens stjärna som kommer finnas kvar långt efter alla andra har slocknat. Är lite fast i The Universe och alla katastrofteorier

För att sen spåna vidare på bättre förutsättningar efter vad vi anser vara bättre förutsättningar för liv...

En ensam stjärna är ovanligt, merparten system har två eller tre stjärnor. Något som i min värld inte låter som positivt. En cirkulär omloppsbana och inte en utdragen variant. Läste att denna planet tros vara "tidally locked" vilket inte heller känns som bra...

Nu minns jag inte exakt vad det var som orsakade detta, men precis som på våra gasplaneter så var stormar och otroligt starka vindar vanligt (ja spekulationer såklart)

Skickades från m.sweclockers.com

1. Dåligt ordval i så fall. "mer eller mindre ETT KRAV" betyder att det i praktiken ÄR ett krav.

2. Fast där det kan finns liv i någon form, KAN det finnas intelligent liv, och det går i nuet inte ens avgöra var det är mest troligt. Grundregeln är dock att om det finns någon form av energi som går att utnyttja, så är chansen rätt stor att något kommer att utnyttja den.
Och grejen med liv i mer extrema miljöer är att de ofta finns där tack vare stor tillgång på "gratis" energi, vilket kanske skulle kunna tillåta intelligent liv att utvecklas LÄTTARE just tack vare att det finns mer lätt tillgänglig energi att slösa med.

3. Ok, fullt giltig poäng. Chansen att liv uppstår är lägre, men med tillräckligt många iterationer så kan en låg chans per iteration fortfarande ge större chans totalt sett.

4. Ehm, du kanske borde kolla upp varför stjärnan i fråga heter PROXIMA Centauri? Den är troligen 3e stjärnan i Alpha Centauri systemet.
Och även om det en gång ansågs vara en absolut sanning(bland många, aldrig alla) att planeter i flerstjärniga system var en omöjlighet, så är det nu bevisat att det är skitsnack eftersom man HAR funnit spår av såna planeter.
https://en.wikipedia.org/wiki/Binary_star#Planets
It is estimated that 50–60% of binary systems are capable of supporting habitable terrestrial planets within stable orbital ranges.

Simulations have shown that the presence of a binary companion can actually improve the rate of planet formation within stable orbital zones by "stirring up" the protoplanetary disk, increasing the accretion rate of the protoplanets within.

Och sen angående mängden:
It is estimated that approximately 1/3 of the star systems in the Milky Way are binary or multiple, with the remaining 2/3 consisting of single stars.
Så nej, stora merparten av stjärnsystem är "singlar".

Och "tidally locked" är ett avsevärt mindre problem än att stjärnan i fråga är en så kallad "flare star"...

Och jorden har en elliptisk omloppsbana, inte cirkulär.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem

hörde nånstans att vårat solsystem är typ unikt vad dom hittat att vi har såpass cirkulära omloppsbanor på våra planeter, att dom flesta system är mer elliptiska?

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnils:

Universum expanderar inte i något eftersom allt inklusive naturlagarna existerar i universum. Du är i universum allt du ser och kan fundera över finns i universum, det finns inget "utanför". Universum expanderar och därför finns ingen gräns, i vanligt tal betyder det oändligt.

*urk*

Ursäkta alltså, men ovanstående är ett sånt virrvarr av antaganden och grundlösa påståenden att det totalt sett ser bedrövligt ut.

Det som generellt uttrycks som "universum" idag är resultatet av vår så kallade "big bang".
Å ena sidan är det en drös muppar som UTGÅR från att absolut inget existerade innan dess(de har inget faktiskt underlag för det påståendet), men även många av de är blixtsnabba med att medge att det finns noll och intet som säger att så faktiskt ÄR fallet. Å andra sidan så är det bara en av flera alternativa teorier.

Det är också en öppen fråga huruvida det bortom gränserna för vårt "universums" expansion finns något mer. Det är absolut inte något som anses avgjort. Bara kass mediarapportering och populärvetenskapligt skräp påstår det som om det är en sanning.

Likaså börjar påståendena om att tid och naturlagar "skapades" i och med "big bang" ifrågasättas alltmer. Själv anser jag det vara urbota idioti att påstå något dylikt. För 20 år sen var jag i en pytteliten minoritet med den åsikten. Idag är "min" åsikt i stället "en plausibel möjlighet" med många teoretiska alternativ från ett stort antal "anhängare".

<<<det finns inget "utanför">>>
Låt mig som avslut lite osnällt ställa frågan, och hur fan vet du det?
För egen del anser jag det bara vara nästa version av den egocentrism som en gång i tiden skapade det geocentriska universumet. Att bara för att vi existerar i detta universum innebär "by default" att det är det enda som existerar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DW75:

*urk*

Ursäkta alltså, men ovanstående är ett sånt virrvarr av antaganden och grundlösa påståenden att det totalt sett ser bedrövligt ut.

Det som generellt uttrycks som "universum" idag är resultatet av vår så kallade "big bang".
Å ena sidan är det en drös muppar som UTGÅR från att absolut inget existerade innan dess(de har inget faktiskt underlag för det påståendet), men även många av de är blixtsnabba med att medge att det finns noll och intet som säger att så faktiskt ÄR fallet. Å andra sidan så är det bara en av flera alternativa teorier.

Det är också en öppen fråga huruvida det bortom gränserna för vårt "universums" expansion finns något mer. Det är absolut inte något som anses avgjort. Bara kass mediarapportering och populärvetenskapligt skräp påstår det som om det är en sanning.

Likaså börjar påståendena om att tid och naturlagar "skapades" i och med "big bang" ifrågasättas alltmer. Själv anser jag det vara urbota idioti att påstå något dylikt. För 20 år sen var jag i en pytteliten minoritet med den åsikten. Idag är "min" åsikt i stället "en plausibel möjlighet" med många teoretiska alternativ från ett stort antal "anhängare".

<<<det finns inget "utanför">>>
Låt mig som avslut lite osnällt ställa frågan, och hur fan vet du det?
För egen del anser jag det bara vara nästa version av den egocentrism som en gång i tiden skapade det geocentriska universumet. Att bara för att vi existerar i detta universum innebär "by default" att det är det enda som existerar.

Wow. Kändes som en riktigt underbyggd och intelligent kommentar. Särskilt som du utryckligen påstår att min sammanfattning av gängse teorier enbart är antaganden men inte själv kommer med något.

Jag föreslår att du utbildar dig innan du fortsätter kommentera, och sluta vara så aggressiv.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DW75:

1. Dåligt ordval i så fall. "mer eller mindre ETT KRAV" betyder att det i praktiken ÄR ett krav.

2. Fast där det kan finns liv i någon form, KAN det finnas intelligent liv, och det går i nuet inte ens avgöra var det är mest troligt. Grundregeln är dock att om det finns någon form av energi som går att utnyttja, så är chansen rätt stor att något kommer att utnyttja den.
Och grejen med liv i mer extrema miljöer är att de ofta finns där tack vare stor tillgång på "gratis" energi, vilket kanske skulle kunna tillåta intelligent liv att utvecklas LÄTTARE just tack vare att det finns mer lätt tillgänglig energi att slösa med.

3. Ok, fullt giltig poäng. Chansen att liv uppstår är lägre, men med tillräckligt många iterationer så kan en låg chans per iteration fortfarande ge större chans totalt sett.

4. Ehm, du kanske borde kolla upp varför stjärnan i fråga heter PROXIMA Centauri? Den är troligen 3e stjärnan i Alpha Centauri systemet.
Och även om det en gång ansågs vara en absolut sanning(bland många, aldrig alla) att planeter i flerstjärniga system var en omöjlighet, så är det nu bevisat att det är skitsnack eftersom man HAR funnit spår av såna planeter.
https://en.wikipedia.org/wiki/Binary_star#Planets
It is estimated that 50–60% of binary systems are capable of supporting habitable terrestrial planets within stable orbital ranges.

Simulations have shown that the presence of a binary companion can actually improve the rate of planet formation within stable orbital zones by "stirring up" the protoplanetary disk, increasing the accretion rate of the protoplanets within.

Och sen angående mängden:
It is estimated that approximately 1/3 of the star systems in the Milky Way are binary or multiple, with the remaining 2/3 consisting of single stars.
Så nej, stora merparten av stjärnsystem är "singlar".

Och "tidally locked" är ett avsevärt mindre problem än att stjärnan i fråga är en så kallad "flare star"...

Och jorden har en elliptisk omloppsbana, inte cirkulär.

Den information jag fått är att 2/3 är binära eller fler...

Tidally locked kanske inte är värsta alternativet, men det gör inte att det är ett bra alternativ. Det lustigaste med just tidally locked är att ett av våra solsystems kallaste platser hittas på Merkurius...

Sa inte att det inte existerade planeter runt binära system....

Att jordens bana inte är exakt cirkulär vet jag, det jag menade var att många planeter som hittas har en väldigt elliptisk bana där den stundtals är extremt nära sin stjärna i ena änden och väldigt långt bort i andra...

Vad du låter ilsk, känns som ett ständigt försvar istället för möjligheten för en trevlig diskussion i ett intressant ämne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DW75:

*urk*

Ursäkta alltså, men ovanstående är ett sånt virrvarr av antaganden och grundlösa påståenden att det totalt sett ser bedrövligt ut.

Det som generellt uttrycks som "universum" idag är resultatet av vår så kallade "big bang".
Å ena sidan är det en drös muppar som UTGÅR från att absolut inget existerade innan dess(de har inget faktiskt underlag för det påståendet), men även många av de är blixtsnabba med att medge att det finns noll och intet som säger att så faktiskt ÄR fallet. Å andra sidan så är det bara en av flera alternativa teorier.

Det är också en öppen fråga huruvida det bortom gränserna för vårt "universums" expansion finns något mer. Det är absolut inte något som anses avgjort. Bara kass mediarapportering och populärvetenskapligt skräp påstår det som om det är en sanning.

Likaså börjar påståendena om att tid och naturlagar "skapades" i och med "big bang" ifrågasättas alltmer. Själv anser jag det vara urbota idioti att påstå något dylikt. För 20 år sen var jag i en pytteliten minoritet med den åsikten. Idag är "min" åsikt i stället "en plausibel möjlighet" med många teoretiska alternativ från ett stort antal "anhängare".

<<<det finns inget "utanför">>>
Låt mig som avslut lite osnällt ställa frågan, och hur fan vet du det?
För egen del anser jag det bara vara nästa version av den egocentrism som en gång i tiden skapade det geocentriska universumet. Att bara för att vi existerar i detta universum innebär "by default" att det är det enda som existerar.

Tack så mycket för detta. Det presenteras mycket i denna tråden som mest är gällande teori som absoluta sanningen

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jag tycker det är betydligt mer fascinerande med folk som säger att det inte finns mer liv i universum än oss på jorden. Har för mig att man för några år sen hittade en planet som också hade nästintill identiska förhållanden som jorden, atmosfär, en sol nära sig och på ungefär samma avstånd som våran.
Av alla googolplex planeter där ute, varför skulle det enbart vara en som skulle vara bestyckat med liv?
Men ja jag tycker sånt här är otroligt intressant! Kittlar ens hjärna av att ens tänka på det

Where is everybody? Baserat på allting vi vet idag så är det sannerligen naivt att tro att vi är ensamma i världen. Finns massor med planeter vi anser vara vänliga för liv som vi har upptäckt, väldigt många fler vi inte har upptäckt eller kunnat kategorisera.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av philipborg:

Where is everybody? Baserat på allting vi vet idag så är det sannerligen naivt att tro att vi är ensamma i världen. Finns massor med planeter vi anser vara vänliga för liv som vi har upptäckt, väldigt många fler vi inte har upptäckt eller kunnat kategorisera.

Jag känner att den här videon tål att länkas igen, gällande om liv är unikt och varför vi inte har hittat intelligent liv någon annanstans.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av noob:

isåfall tar det 4 år o få reda på det ?

Under förutsättning att Proxima Centauri B passerar sin värdstjärna idag, ja - och passagen dessutom passerar framför stjärnan, sett från något av våra teleskop. I praktiken kan det ta längre tid än så; förstår jag saken rätt är omloppsbanan fortfarande ej bestämd. Har Proxima Centauri B en för oss ofördelaktig bana torde det vara möjligt att den inte alls passerar framför stjärnan från jorden sett. Är det fallet förmodar jag att det kommer krävas helt andra typer av teleskop för att direkt observera planeten för att kunna inhämta data om dess eventuella atmosfär.

Passande nog har vi dock genom USA:s skattebetalare och NASA en plan B - James Webb-teleskopet, tänkt att skjutas upp i omloppsbana runt jorden om drygt två år, är bland annat designat för direkta studier av så kallade exoplaneter. Är Proxima Centauri B:s eventuella atmosfär vid det laget inte känd torde planeten bli en av teleskopets första studieobjekt. Intresserade hittar i ytterligare fördjupning i Wikipedias artikel om vårt kommande öga mot grannskapet.

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk

En liten video om hur det skulle kunna se ut om man hade möjlighet att med ljusets hastighet färdas från solen till Jupiter. Fort går det, men ändå inte.

Permalänk
Medlem

@Thorleiph: ja utanför solsystemet så är ljusets hastighet hopplöst sakta o det är det snabbaste som troligen går att åka.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Den information jag fått är att 2/3 är binära eller fler...

Vilket är inkorrekt. Kolla på wikipedia, kolla på NASAs hemsida osv osv...

Möjligen kan nån ha börjat räkna hur många enskilda stjärnor som ingår i olika sorters stjärnsystem och sen av någon anledning antingen överdrivit andelen binära+, eller även inkluderat bruna dvärgar och liknande som normalt sett inte räknas som stjärnor.

Skrivet av Zpnk:

Att jordens bana inte är exakt cirkulär vet jag, det jag menade var att många planeter som hittas har en väldigt elliptisk bana där den stundtals är extremt nära sin stjärna i ena änden och väldigt långt bort i andra...

Det är tack vare att det är lättare att spana efter planeter som passerar nära en stjärna.

Skrivet av Zpnk:

Vad du låter ilsk, känns som ett ständigt försvar istället för möjligheten för en trevlig diskussion i ett intressant ämne.

Seriöst? Du har just fixat dig den tvivelaktiga äran att vara den första icke-jänkare någonsin som inte klarar av normal text utan extra daltande från mig.

Att jag körde över dig genom att konstatera eller citera fakta, mestadels i fullständigt neutral "ton", en punkt i vagt positiv ton samt en punkt i något negativ ton, om du kan få det till "ilsket" så är det nog du som behöver fundera på hur du läser snarare än jag hur jag skriver.

Hade jag försökt skriva allt i positiv ton så hade det i stället nästan säkert sett ut som hånande och nedlåtande sarkasm, något jag normalt inte använder utom gentemot ärkeidioter eller liknande som verkligen förtjänat det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DW75:

Vilket är inkorrekt. Kolla på wikipedia, kolla på NASAs hemsida osv osv...

Möjligen kan nån ha börjat räkna hur många enskilda stjärnor som ingår i olika sorters stjärnsystem och sen av någon anledning antingen överdrivit andelen binära+, eller även inkluderat bruna dvärgar och liknande som normalt sett inte räknas som stjärnor.

Jag har inte hittat på det själv, har sett det sägas flertalet gånger på diverse olika program. Men att det är fel är ju något som revideras varje år inom rymden...

Skrivet av DW75:

Det är tack vare att det är lättare att spana efter planeter som passerar nära en stjärna.

Beror väl på vilken metod man använder? Jag har vetskap om två... och i den andra där de mäter en stjärnas egna omloppsbana för att konstatera om den har planet eller inte så borde det väl snarare bero på planetens massa än hur elliptisk bana den har? Correct me if I'm wrong...

Gällande det sista så orkar jag inte kommentera... men lämna lite plats för fortsatt diskussion. Förstår du hur jag tänker?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zpnk:

Beror väl på vilken metod man använder? Jag har vetskap om två... och i den andra där de mäter en stjärnas egna omloppsbana för att konstatera om den har planet eller inte så borde det väl snarare bero på planetens massa än hur elliptisk bana den har? Correct me if I'm wrong...

Omloppsbana är kanske lite fel ord. Man mäter svängningar på stjärnan som orsakas av gravitationen från dess planeter. Stjärnan "roterar" kring en punkt som är den faktiska punkten som alla planeter i det aktuella solsystemet roterar kring. Punkten ligger oftast inne i stjärnan i enkelstjärnsystem, men kan befinna sig mitt i rymden ifall förhållandet mellan stjärnans massa och dess planeters massa är liten, eller ifall man befinner sig i ett solsystem med flera stjärnor. Jag antar att det var det du syftade på?

Enklaste planeterna att upptäcka är dock de som är stora och har kort omloppstid runt sin stjärna och blockerar ljuset för oss med jämna mellanrum. Några varv runt stjärnan kan i princip vara tillräckligt med tid för att bekräfta fyndet, medans en planet med längre omloppstid och som inte passerar framför sin stjärna kan ta flera år innan man har slutgiltiga bevis.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av noob:

undra hur det är o leva på en sån planet där 1 varv runt solen tar 11 dagar

Ja då blir det ganska ofta man får fira födelsedagen

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Casgar:

Omloppsbana är kanske lite fel ord. Man mäter svängningar på stjärnan som orsakas av gravitationen från dess planeter. Stjärnan "roterar" kring en punkt som är den faktiska punkten som alla planeter i det aktuella solsystemet roterar kring. Punkten ligger oftast inne i stjärnan i enkelstjärnsystem, men kan befinna sig mitt i rymden ifall förhållandet mellan stjärnans massa och dess planeters massa är liten, eller ifall man befinner sig i ett solsystem med flera stjärnor. Jag antar att det var det du syftade på?

Enklaste planeterna att upptäcka är dock de som är stora och har kort omloppstid runt sin stjärna och blockerar ljuset för oss med jämna mellanrum. Några varv runt stjärnan kan i princip vara tillräckligt med tid för att bekräfta fyndet, medans en planet med längre omloppstid och som inte passerar framför sin stjärna kan ta flera år innan man har slutgiltiga bevis.

Självklart... en omloppsbana innebär ju att nåt faktiskt snurrar runt ett objekt, nåt en stjärna ju inte gör. Men du förstod vad jag menade, exakt det du skrev

Permalänk
Medlem

Fantastiskt intressant ämne. Alltid varit intresserad av rymden och det som hör till, men inte riktigt satt mig in i det.
Läste boken "En kortfattad historik om nästan allting" och sett ett par avsnitt av Cosmos: A spacetime odyssey.
Det som får en att bli imponerad är de extrema avstånden det handlar om, inte alls vad man kunnat tro, svårt att greppa.

Sorry för lite offtopic!
Ps. Rekommenderar boken jag nämner ovan starkt!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Rätt ska vara rätt. Vi har ju redan traskat runt på Månen, och kommer förmodligen göra det på Mars också inom några få decennier, för att inte tala om de otaliga sonder som besökt planeter, månar och meteoriter i vårat solsystem.

Tycker vi inte ska säg för mycket om att vi "traskat runt på månen", då det mer eller mindre luktar lögn lång väg från USA...
Och dom snackar om att resa till Mars, dom kan ju först bevisa och bygga upp en månbas på månen först innan dom snackar om Mars. Bättre att börja med en lite starkare korv istället för att gå direkt på Ghost Pepper.

//Jonte

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Jonathan0101:

Tycker vi inte ska säg för mycket om att vi "traskat runt på månen", då det mer eller mindre luktar lögn lång väg från USA...

Hm? Foliehatten nyvikt och fin idag?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Tycker vi inte ska säg för mycket om att vi "traskat runt på månen", då det mer eller mindre luktar lögn lång väg från USA...
Och dom snackar om att resa till Mars, dom kan ju först bevisa och bygga upp en månbas på månen först innan dom snackar om Mars. Bättre att börja med en lite starkare korv istället för att gå direkt på Ghost Pepper.

//Jonte

Att vi faktiskt har varit där är bekräftat av flera olika anledningar och oberoende personer.

Kommer inte rabbla upp alla anledningar här men t.ex. månsten man tog med tillbaka, olika universitet/observatorium som kunde följa kommunikationen i realtid vid resan och landning där (ganska svårt att fejka med störningar, fördröjningar osv), att filmtekniken faktiskt inte var så avancerad på den tiden att man kunnat fejka det med live-tv, de reflektorer som astronauterna satt upp på månen för att t.ex. kunna skjuta "laser" från jorden för att mäta exakt avstånd med mera.
Och speciellt alla de tusentals personerna som måste varit delaktiga i denna mörkläggning, tänk inte bara NASA själva, utan alla runtomkring också som måste varit delaktiga.

Permalänk
Medlem

Ganska roligt, satt och läste om just Proxima Centauri för några veckor sedan, enbart för att läsa att inget tyder på att det finns något som går i omlopp runt den, och sen kommer denna nyhet xD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonathan0101:

Tycker vi inte ska säg för mycket om att vi "traskat runt på månen", då det mer eller mindre luktar lögn lång väg från USA...
Och dom snackar om att resa till Mars, dom kan ju först bevisa och bygga upp en månbas på månen först innan dom snackar om Mars. Bättre att börja med en lite starkare korv istället för att gå direkt på Ghost Pepper.

//Jonte

Med tanke på att alla konspirationsteorier om att månlandningen är fejkad har blivit överbevisade på en och femton gånger och oftast grundar sig i konspirationsteoretikerns okunskap i det aktuella ämne som denne ifrågasätter, må det vara föremåls beteende i vakuum och låg gravitation eller ljusets reflektioner, gör att jag är kraftigt skeptisk till ditt påstående tills du bidragit med övertygande bevis. Jag har väldigt låga förhoppningar att det kommer ske dock.

Sen gällande din liknelse mellan Månen och Mars; Varför nöja sig med det sämre och mindre intressanta av två alternativ? Månen är en Ghost Pepper, men Mars är en Ghost Pepper med bostongurka, räksallad, rostad lök och fullkornsbröd.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Tillbaka till planeten runt Proxima Centauri, det kanske inte är möjligt att skicka sonder till ett annat solsystem.
För temperaturen kan nå 0 grader Kelvin mellan solsystemen...

Enligt teorier så kommer inte materia=atomernas elektroner kunna röra sig på grund av kylan i 0K.
En sten skulle inte finnas.
Det har gjorts forsknings försök att nå 0K i forskningslabb men ännu har man inte nått ditt.
Så man vet egentligen inte vad som händer med materia/atomer i 0K eller i den extrema kylan.

Kanske 0K nås mellan solsystem, kanske inte.
Kanske är det mellan galaxer 0K temperaturen existerar.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnils:

Universum expanderar inte i något eftersom allt inklusive naturlagarna existerar i universum. Du är i universum allt du ser och kan fundera över finns i universum, det finns inget "utanför". Universum expanderar och därför finns ingen gräns, i vanligt tal betyder det oändligt.

Är du säker på det? Finns ju idéer om multiversum och att "vårt" universum faktiskt expanderar in i ett annat universum och att detta skulle vara förklaringen till vissa variationer till bakgrundsstrålningen. Förklaringen är alltså att två olika universum med olika naturlagar blandas.

https://www.quantamagazine.org/20141110-multiverse-collisions...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kronvrak:

Tillbaka till planeten runt Proxima Centauri, det kanske inte är möjligt att skicka sonder till ett annat solsystem.
För temperaturen kan nå 0 grader Kelvin mellan solsystemen...

Enligt teorier så kommer inte materia=atomernas elektroner kunna röra sig på grund av kylan i 0K.
En sten skulle inte finnas.
Det har gjorts forsknings försök att nå 0K i forskningslabb men ännu har man inte nått ditt.
Så man vet egentligen inte vad som händer med materia/atomer i 0K eller i den extrema kylan.

Kanske 0K nås mellan solsystem, kanske inte.
Kanske är det mellan galaxer 0K temperaturen existerar.

Såvitt jag vet så finns det inget ställe i universum man har hittat som har en temperatur på 0K och jag tror heller inte det är fysiskt möjligt att nå sådan låg temperatur. 0K innebär att materialet i fråga har ingen energi alls, och eftersom energi=massa enligt e=mc2 så skulle det innebära att 0K endast kan uppnås i ett absolut tomrum (antar jag), vilket inte ens rymdens vakuum är, vilket leder en till ett annat problem; Hur mäter man ingenting?. Dessutom så finns det strålning, en form av energi, överallt i Universum vilket gör att materia alltid träffas av en viss energi i någon form.

Jag tror heller inte det är ett aktuellt problem av flera andra anledningar. Skulle man skicka iväg en sond så skulle den behöva en form av energikälla, solceller eller kärnreaktor, för att över huvud taget kunna skicka tillbaka information, vilket förhindrar den att nå en allt för kall temperatur. Dessutom så finns det väldigt lite materia (atomer) i rymdens vakuum vilket gör att all form av avkylning sker mycket långsamt. Skulle sonden befinna sig på sydpolen vid -50C skulle den förmodligen kylas fortare än i rymdens nära -273C, i alla fall i början. Dessutom skulle avkylningen gå långsammare och långsammare ju mindre temperaturdifferensen blir mellan sonden och rymdens vakuum.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Ovanstående fråga jag ställer till Casgar, ställer jag även till dig Dunde.

Att hitta slutet på rymden är som att springa runt jorden och hitta slutet, eller som att springa in i hörnet i ett cirkulärt rum. Man hittar liksom inte dit.
Hoppas detta ordnar så du kan sova bättre.

Permalänk
Medlem

Jag läste någonstans att Universum uppskattades till 100miljarder ljusår stort. Hur går det ihop med teorin om att inget kan färdas snabbare än ljuset?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Att hitta slutet på rymden är som att springa runt jorden och hitta slutet, eller som att springa in i hörnet i ett cirkulärt rum. Man hittar liksom inte dit.
Hoppas detta ordnar så du kan sova bättre.

vadå har du inte hört?
Jorden e platt

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx