Permalänk

Gamingdator för hösten 2016

Plockade ihop ett paket hos Inet, och tänkte kolla med er här på Sweclockers vad ni tycker.
Några komponenter som behöver bytas ut eller om ni känner till billigare likvärda alternativ t.ex.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9677793/

Datorn är tänkt att ersätta min burk som jag köpte för nu snart 4 år sen. Jag kommer använda den till att spela höstens titlar såsom Titanfall 2 och CoD. Spelar även WoW så jag är intresserad av att kunna överklocka CPUn för att få ut maximal FPS.
Kör idag på en 1440p skärm. Och i framtiden är det inte alls omöjligt att det blir en ny 4K skärm (och kanske t.om VR inom de 3-4 åren som jag hoppas ha burken)

En sak som jag är lite fundersam på är om den CPU-kylaren får plats i chassit? Googlade lite och det verkar vara en väldigt bra kylare, och några säger att den får plats medans andra säger att det är svårt att få in den i R5an? Någon här som har erfarenhet?

Tack på förhand!

Permalänk

Enligt spec (på Inet för övrigt) tar R5:an 180mm höga kylare
och spec på kylaren (också Inet) så är den 140mm, så ser inga konstigheter där.

Övrigt så ser det väl riktigt fint ut, bara pröjsa

Edit: Inet monterar inte snabbare minnen än 2133MHz tyvärr.

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Skrivet av frasse_84:

Enligt spec (på Inet för övrigt) tar R5:an 180mm höga kylare
och spec på kylaren (också Inet) så är den 140mm, så ser inga konstigheter där.

Övrigt så ser det väl riktigt fint ut, bara pröjsa

Edit: Inet monterar inte snabbare minnen än 2133MHz tyvärr.

Ah, och eftersom du nämde det med minneshastigheten så läste jag lite nogrannare på deras krav. Och tydligen är kylaren för stor för dem att montera (pga fraktrisk) Hur svårt är det att montera en sådan kylare själv? Eller har ni något tips på en lättare kylare som Inet kan montera men som också klarar överklockning.

Jag vill säga att jag är helt grön på överklockning, och enda anledningen till att jag överväger det är för att jag vill få WoW att flyta så bra som möjligt.

Permalänk

@BlueBlood:
Det är inte så blodigt svårt bara man tar det lugnt och metodiskt, läser instruktionerna och kanske kollar på någon video.
Men ska du montera den själv så får du inget annat monterat. O andra sidan så fixar man en CPU-kylarinstallation så kan man lika gärna montera hela datorn själv roligare så också.

Annars är väl Pure Rock en kylare som klarar kravet som också brukar bli rekommenderad rätt ofta. Dock så är ju kylförmågan desto lägre så räkna inte med några höga överklockningar men gissningsvis borde du klara 4,5GHz, någon som har erfarenhet av combon 6700k och Pure Rock här på forumet kanske?

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem

@BlueBlood: Hej!

Generellt är det inte särskilt svårt att sätta ihop en dator på egen hand, jag tycker du ska göra det, spara Kr som du kan köpa finare delar för samt montera snabbare minnen och större kylare.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.1 och §5*

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§5 Anmäl olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

@Aeig: Jo jag vet, det är enkelt att sätta ihop en egen dator. Jag har gjort det i många många år. Men för en gång skull så vill jag att Inet sätter ihop min dator, för jag vet att deras kabeldragning och installation alltid blir mycket mycket snyggare och renare än vad jag själv kan/orkar/vill åstadkomma Pengarna spelar mig ingen roll, vill få det snyggt och professionellt gjort för en gång skull.