Billiga Objektiv med Adapter - En hobby i sig

Permalänk
Medlem

Hur är det med alla olika adaptrar för Helios/Jupiter etc? Finns det några man borde undvika pga dålig kvalitet?

Jag har försökt att googla lite för att hitta mer info men det verkar lite fattigt.

EDIT: Jag hittade den här guiden i alla fall, började läsa bakåt i tråden.

Permalänk
Skrivet av holiace:

Hur är det med alla olika adaptrar för Helios/Jupiter etc? Finns det några man borde undvika pga dålig kvalitet?

Jag har försökt att googla lite för att hitta mer info men det verkar lite fattigt.

K&F vill ju vissa säljare lyfta fram som dyrare 'premium' medan andra säljer dom till samma pris som andra märken så det är nog mest säljsnack. Har själv bara positiva erfarenheter från det märket iaf. Har haft till Minolta MC/MD och AF, inga problem där.

Får hem en Fotga NEX-M42 från tradera nu i veckan så får se då.

Skrivet av jookeer:

1. Det är SAMMA bajonett (E-mount) på första och andra A7-generationerna. PUNKT.
Troligen har somliga adaptertillverkare inte fattat det och skriver att deras adapter INTE passar A7's andra generation däfföatt dom inte testat på ett sådant hus och vill för säkerhets skull friskriva sig.

Här hittade jag nåt i en tråd om en adapter som fastnat.

https://www.dpreview.com/forums/post/57640635

The new all metal mount on the A7S and all of the MK II cameras requires thinner bayonet tabs the the earlier two piece mount. Some third party adapters made some time ago have thick tabs that are too tight for the new bayonets. They can get stuck. I avoid old stock for this reason. I have reworked a couple of my adapter to fit the new mounts. Once you get it off, don't put it on again.

Men verkar kunna variera en del i tillverkningen också. En skrev att han hade två likadana och den ena var inget problem medan den andra gick riktigt trögt. Det är väl så det är med billiga snikgrejer.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Vad är det, sorry, jag är helt ny till fotografi.

Permalänk
Skrivet av holiace:

Vad är det, sorry, jag är helt ny till fotografi.

Ett märke på "kina-adapters", finns i alla möjliga kamera/objektiv varianter på ebay.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Jag har erfarenhet från ett 10-tal olika dumma "Kina-budget-ful-adaptrar" till A7 och NEX - alla funkar som de skall. Tror det finns rätt mycket "tro/hoppas/gissa" om adaptrar - somliga köper bara "dyra-märkes-fin-adaptrar" (tex. Metabones) i tro/hopp att dessa skulle vara bättre än ful-budget. Fin-adaptrar har ofta bättre ytligt utseende men funktionellt samma sak till ett högre pris.

Vad avser smarta adaptrar bör man läsa på ordentligt då dessa varierar i kvalitet.

http://briansmith.com/sony-a7-a7r-lens-mount-adapters/
http://briansmith.com/gear/sony-lens-adapters/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Jag har erfarenhet från ett 10-tal olika dumma "Kina-budget-ful-adaptrar" till A7 och NEX - alla funkar som de skall. Tror det finns rätt mycket "tro/hoppas/gissa" om adaptrar - somliga köper bara "dyra-märkes-fin-adaptrar" (tex. Metabones) i tro/hopp att dessa skulle vara bättre än ful-budget. Fin-adaptrar har ofta bättre ytligt utseende men funktionellt samma sak till ett högre pris.

Vad avser smarta adaptrar bör man läsa på ordentligt då dessa varierar i kvalitet.

http://briansmith.com/sony-a7-a7r-lens-mount-adapters/
http://briansmith.com/gear/sony-lens-adapters/

Jag har en Olympus OM-D E-M5 MKII, så det är andra adaptrar som gäller för mig, men tack i alla fall. Jag nu är jag nog på jakt efter en 0.5X "speedbooster" då M43 inte är anpassad för äldre optik.

Permalänk

Vet inte om det räknas, men tog denna med min V1a + dum adapter och ett äldre nikon 50mm med mellanringar

Chrysididae by Albin Andersson, on Flickr

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Har en Tamron 35 - 135 mm objektiv Manuel med macro den har nu pentax k adapter vill gärna använda den men har inte koll på vilka digitala kameror som klara av gamla objektiv.
Fota frisk 1988 - 1994 hade då contax 139 quarts den var fin

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Har en Tamron 35 - 135 mm objektiv Manuel med macro den har nu pentax k adapter vill gärna använda den men har inte koll på vilka digitala kameror som klara av gamla objektiv.
Fota frisk 1988 - 1994 hade då contax 139 quarts den var fin

De flesta spegellösa klarar med adapter gammelgluggar pga det korta avståndet mellan bajonetten och sensorn. Många DSLR klarar även detta men då med adapter med inbyggd lins som "reducerar" det längre avståndet.

Permalänk
Medlem

Jag måste vara korkad. Jag har letar på Amazon och eBay samt på Cyberphoto och Fotokungen OCH Fyndiq. Jag hittar ingen adapter som passar, och hittar jag en som passar så skickar de inte till Sverige!

Var får jag tag på en M42 - Micro Four Thirds som passar på en Olympus OM-D E-M5 MK II, som inte kostar en förmögenhet?

EDIT: Jag tog till slut en titt på Tradera och hittade denna: http://www.tradera.com/item/342574/229276847/objektiv-adapter...

Tyvärr lärde jag mig också att det finns tre olika M42-objektiv. Manuella, Manuell/Auto och helautomatiska. Jag antar att den där inte kan användas med automatiska M42-objektiv? Hur ligger det till med Manuell/Auto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av holiace:

Jag måste vara korkad. Jag har letar på Amazon och eBay samt på Cyberphoto och Fotokungen OCH Fyndiq. Jag hittar ingen adapter som passar, och hittar jag en som passar så skickar de inte till Sverige!

Var får jag tag på en M42 - Micro Four Thirds som passar på en Olympus OM-D E-M5 MK II, som inte kostar en förmögenhet?

EDIT: Jag tog till slut en titt på Tradera och hittade denna: http://www.tradera.com/item/342574/229276847/objektiv-adapter...

Tyvärr lärde jag mig också att det finns tre olika M42-objektiv. Manuella, Manuell/Auto och helautomatiska. Jag antar att den där inte kan användas med automatiska M42-objektiv? Hur ligger det till med Manuell/Auto?

https://www.fotodioxpro.com/lens-mount-adapters/mirrorless-ds...

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=adapter+m42+micro+four+t...

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen! Jag skulle helst inte vänta på leverans från Kina, men ändå! Kanske fotodiox skulle vara något alltså!

Permalänk
Medlem
Skrivet av holiace:

Tack för hjälpen! Jag skulle helst inte vänta på leverans från Kina, men ändå! Kanske fotodiox skulle vara något alltså!

99:- köp nu på tradera

M42 -->m4/3

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

99:- köp nu på tradera

M42 -->m4/3

Jag beställde tyvärr redan en för 249 inkl. frakt, igår! Men nu har jag kommit över en liten samling av äldre M42 och Canon FD-objektiv!

Nu ska jag skaffa en adapter till dem också!

Permalänk

Jupiter-3 <3

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Rolig tråd! Har haft mirrorless och gamla objektiv ganska länge, men min förra kamera (E-P1) var så seg och tråkig att jag tappade intresset. Nu med ny kamera (Fuji X-E2) väcktes passionen till liv igen!

Jag har ett Nikkor-Q 135mm f2.8 och nu senast ett SMC Pentax-M 50mm f1.4. Väntar också idogt på en Lens Turbo II EOS-till-FX reducerare som jag köpt på Ebay för nästan en månad sedan, till dess fotar jag med en "vanlig" EOS-FX adapterring. Jag har inga Canon-objektiv men EOS-bajonetten är den mest universella som LTII finns till.

Gillar hur Pentax-M-objektivet ser ut på Fujin. Tyvärr fick jag en adapter som monterar objektivet lite snedvridet (se sista stycket).

Fotat vidöppet med Pentax-objektivet utan reducerare, med ganska kraftig efterbehandling. Det är lite oskarpt och kontrastlöst vidöppet (Clarity-slidern gör underverk här), och det har någon abberation vid stora kontraster som jag inte vet vad den kallas (ghosting? det syns kring fören på den första båten). Detta fenomen försvinner helt redan vid ett snäpps nedbländning. Från f2.4 är det knivskarpt ner till 100% och riktigt kontrastrikt. Väl värt de 600 kr jag gav för det.

Nikkor-telet är inte lika roligt. Det tar förvisso rätt bra bilder, men det känns ganska stort och tungt på Fujin med sina 610g. Det nyare 135mm f2.8 AI är mycket mindre och lättare, och antagligen bättre då det har 5 linser istället för 4 (men det kostar å andra sidan en hel del mer).

Tips: Många Pentax K-till-Canon EOS-adapterringar vrider objektivet ca 30-40 grader (som synes på bild 1) för att undvika att spegeln slår i bländarspaken, så för en mirrorless får man titta noggrant på adaptern så att man får en där objektivet monteras rätt. Här är ett exempel på en adapter som ser rätt ut, jag har en sån på väg och återkommer när den kommit fram.

Permalänk
Medlem

Tokina RMC 135mm 2.8

Fått ett favoritobjektiv av gammelglugg! Har dock haft objektivet ett bra tag utan att ansträngt mig att göra om det så jag kan använda det på min Canon EOS 6d. Även med adapter så sticker det ut en pigg på Pentax-fattningen som kan skada spegeln, den tar jag bort.

Så för några dagar sedan så fick jag ett sug att verkligen testa det. Och jag reagerade snabbt på vilken skärpa det hade. Och extremt liten kromatisk aberration det hade.
Läste runt lite om det och överlag så har just skärpan hyllats om detta objektiv.

Mitt exemplar är i extremt gott skick, fokusringen går jämt och lätt, inga repor överhuvudtaget på linserna, linserna är helt rena, inga oljefläckar, inte problem med bländarna.

Ska lägga ut lite testbilder senare men först så får ni se underverket här.

Här kan man läsa lite om det: http://www.pentaxforums.com/userreviews/tokina-rmc-135mm-2-8....

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Någon som använder Kiwifotos adapter för M42 till NEX E? Har ett par andra av deras adaptrar som fungerat bra från andra format, men nu "råkade" jag köpa ett gammalt manuellt objektiv med M42-fattning.

http://www.ebay.com/itm/M42-LENS-TO-Sony-NEX3-NEX7-NEX5-NEX5R...

Permalänk
Medlem
Permalänk

@Aene:

Borde inet vara några problem.

Själv köpte jag en Billigare M42 och den passade utan problem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Aene: Den funkar säkert bra, men om du redan har andra ringar kan det vara smidigare med en ring som konverterar M42 till ett annat format.

Jag har t.ex. Canon EF som "universalfäste" till min Fuji - Alla mina gamla objektiv (Nikon, Pentax, M42) har små tunna adapterringar till Canon som får sitta kvar, sen har jag en enda stor ring för Canon-till-Fuji. Tar mycket mindre plats i väskan än om jag hade en stor ring till varje format.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

@Aene: Den funkar säkert bra, men om du redan har andra ringar kan det vara smidigare med en ring som konverterar M42 till ett annat format.

Jag har t.ex. Canon EF som "universalfäste" till min Fuji - Alla mina gamla objektiv (Nikon, Pentax, M42) har små tunna adapterringar till Canon som får sitta kvar, sen har jag en enda stor ring för Canon-till-Fuji. Tar mycket mindre plats i väskan än om jag hade en stor ring till varje format.

Skickades från m.sweclockers.com

Så gör jag med. Då slipper man dessutom skruva m42 objektiven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holiace:

Hur är det med alla olika adaptrar för Helios/Jupiter etc? Finns det några man borde undvika pga dålig kvalitet?

Jag har försökt att googla lite för att hitta mer info men det verkar lite fattigt.

EDIT: Jag hittade den här guiden i alla fall, började läsa bakåt i tråden.

Lite sent svar, men kanske kan hjälpa någon i samma sits.
(Helios och jupiter är två namn på flertalet ryska objektiv.)
Värt att tänka på här är att flertalet objektiv med samma namn och spec. kan finnas i olika fattningar.

M42 En fast standard medans M39 skruvfattningen finns i både LTM (Leica threadmount) och faktiska M39 som har samma dimensioner på gängan men är gjord för annat registeravstånd.

Jupiter 9 tex. Finns så vitt jag vet i alla tre; "LTM" för mätsökarkameror, M42 för spegelreflexkameror Tex Zenit. Samt M39 (Tidiga Zenit mfl.) M39 går att använda som M42 optik men behöver då en tunn ring för att passa.

Ber om ursäkt i förväg för eventuell förvirring.
LTM/M39 är helt klart smidigast på spegellösa kameror då samma optik i M42 utförande är mkt större men oftast billigare då de inte är lika eftertraktade.

En personlig favorit bland rysk optik är den otroligt smidiga Industar 69, den återfinns på Halvformatskameran "Chaika" och har M39 gänga med registeravstånd mkt nära LTM men kräver viss modifiering av adaptern för att fokusera till oändlighet. Den är egentligen löstagbar för att man kunde ta lös den från kameran och använda den som förstoringsoptik med ett tillbehörskit.

Permalänk
Skrivet av willienelpson:

Lite sent svar, men kanske kan hjälpa någon i samma sits.
(Helios och jupiter är två namn på flertalet ryska objektiv.)
Värt att tänka på här är att flertalet objektiv med samma namn och spec. kan finnas i olika fattningar.

M42 En fast standard medans M39 skruvfattningen finns i både LTM (Leica threadmount) och faktiska M39 som har samma dimensioner på gängan men är gjord för annat registeravstånd.

Jupiter 9 tex. Finns så vitt jag vet i alla tre; "LTM" för mätsökarkameror, M42 för spegelreflexkameror Tex Zenit. Samt M39 (Tidiga Zenit mfl.) M39 går att använda som M42 optik men behöver då en tunn ring för att passa. http://2.bp.blogspot.com/-tkdz7rW03Os/UeVyTqaBidI/AAAAAAAAEGM/3bMR1XCYgo8/s1600/ANAK0209.jpg

Ber om ursäkt i förväg för eventuell förvirring.
LTM/M39 är helt klart smidigast på spegellösa kameror då samma optik i M42 utförande är mkt större men oftast billigare då de inte är lika eftertraktade.

Hade precis dessa funderingar i somras då jag blev sugen på ett Jupiter men fick koll på det med hjälp härifrån. Den där bilden gör det ganska tydligt. Hade varit ännu tydligare om man såg adaptrarna från sidan så man ser längdskillnaden tydligt. Den kan säkert vara till hjälp för andra som funderar Det blev ett Jupiter-3 med M39 LTM för min del men säkrade ändå upp med både M42 och den lilla gängadaptern för framtida köp. Är lite sugen på ett Helios.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Proffsmobbare

Mer liv i tråden! Hur ser era samlingar ut nu till vintern?

Snickrade ihop en låda till Canon-sidan av skrotsamlingen.

Mycket C-mount och ett par M42. Det som är nämnvärt är väl Pentax C22525KP 25mm f/1.4 och Helios 44-2.

Pana GM1 med Pentax 25mm och CPL-filter (28mm, fick svarvas ner lite).

Canon M3 med Fujian 35mm f/1.7.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Mer liv i tråden! Hur ser era samlingar ut nu till vintern?

Snickrade ihop en låda till Canon-sidan av skrotsamlingen.

https://c1.staticflickr.com/1/566/30885404914_3303ff4483_b.jpg

Mycket C-mount och ett par M42. Det som är nämnvärt är väl Pentax C22525KP 25mm f/1.4 och Helios 44-2.

Pana GM1 med Pentax 25mm och CPL-filter (28mm, fick svarvas ner lite).

https://c1.staticflickr.com/1/312/30714105073_6fb7394445_b.jpg

Canon M3 med Fujian 35mm f/1.7.

https://c2.staticflickr.com/6/5810/31234934912_bef6cecee3_b.jpg

Fa-an va snyggt, som alltid från dig

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Har hållit lite utsikt efter en vidvinkel till min Canon APS-C ett tag. Vill ni tipsa om något specifikt jag skall leta efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Har hållit lite utsikt efter en vidvinkel till min Canon APS-C ett tag. Vill ni tipsa om något specifikt jag skall leta efter?

Canon EF-S 10-18 3.5-4.5 IS STM är en hyfsad APS-C glugg för sitt pris enligt tester och egna erfarenheter.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=10-18