Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danis:

Jag har nu lyckats installera windows server 2012 och fått igång min ssd disk. Stoppade in 2 helt nya 4tb diskar och 2 gamla diskar på 2tb var. Men jag kan inte se dem inne i windows server. Hur hittar jag dem?. Jag ser diskarna i Hp smart storage, ska jag göra något med dem där för att få upp dem?

Jag vill som sagt inte bli av med mina filer på dessa 2 diskar som är 2tb var.

Vad är det för filsystem på diskarna? Var har de suttit tidigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Dem har suttit i min dator tidigare, så antar väl att det är NTFS.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Du kollar i Diskhanteraren va? De kommer inte dyka upp som en enhet om du inte gjort partioner på dem osv. Basic men måste fråga

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Jag lyckades lösa det. haha. var lite trött igår bara. Men som sagt jag är helt ny på windows server och försöker lära mig allt nu.

Hur för jag över filer enklast till min nya server ifrån min windows 7 dator?

Permalänk
Sötast

Hur skulle den här med 1610 processorn orka driva både filserver samt agera vpn client/router med pfsense? Någon som vet?

Sitter på en 100/10 lina och skulle gärna köra den mesta trafiken krypterad.

Har googlat nu någon timmes tid och det verkar bara vara just jag i världen som tycker att det vore en smidig lösning att köra denna som en ovpn box och filserver på samma gång?

Hittar i princip noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hur skulle den här med 1610 processorn orka driva både filserver samt agera vpn client/router med pfsense? Någon som vet?

Sitter på en 100/10 lina och skulle gärna köra den mesta trafiken krypterad.

Har googlat nu någon timmes tid och det verkar bara vara just jag i världen som tycker att det vore en smidig lösning att köra denna som en ovpn box och filserver på samma gång?

Hittar i princip noll

Korta svaret : Nej, gör det inte

Längre svaret : Ja du kan göra det, men jag kan inte rekommendera det för 5 öre.

Pfsense vill ha kernelnivå på access till nic:en och iom att pfsensen skulle hamna som jail under freenasen går trafiken genom freenasen innan den kommer till pfsense brandväggen vilket gör säkerheten sämre.

Bäste vore att sätta pfsense på en burk för sig eller i en vm, och sedan ha nasen ansluten till interna nätverket. Freenas kan du köra virtuellt, men det det kan föra med sig mer huvudvärk i slutet, lite av samma anledning som pfsensen, den vill ha helt egen access gentemot diskarna.

Skulle rekommendera lite läsning på freenas/pfsense forumena då det frågats flera gånger. Men varken eller är en bra ide att köra som vm under den andra.

Permalänk
Medlem

@Danis:

Om du gjort en domän på servern så är det väl bara att lägga till Win7 datorn på domänen och sen föra över via nätverket. Förutsatt att du har en win7 pro licens på clienten.

Permalänk
Medlem

Jag har min server i ett väggskåp från Ikea (80x40).
Det sitter nästan uppe mot taket men jag har tagit bort bakstycket och satt in två st 120mm fläktar som suger ut luft uppåt för att få det bättre ventilerat.
När den tidigare stod öppet nere efter golvet låg flykthastigheten på 11%. Nu varierar den mellan 18-23%. Kör Xpenology så jag kan bara läsa av temperaturerna via iLO som jag förstått inte är att lita på.

Finns det något sätt för mig att få mer pålitlig temp-info?
Å om jag skulle byta ut processorn (G1610T) mot en i5-3470T eller i5-2390T, skulle jag då sänka tempen märkvärt eftersom processorn inte behöver jobba lika hårt? Å tillräckligt mycket för att motivera köp för runt 800:-?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:: Abit IS7-G | P4 2,4C| Zalman ZM-7000A-ALCU | Compucase CI-69U6 | 2x256 TwinMos PC3200 | Seagate Barracuda 120 gb Sata | Radeon 9500pro ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av cogo123:

Å om jag skulle byta ut processorn (G1610T) mot en i5-3470T eller i5-2390T
Skickades från m.sweclockers.com

Tänk på att i5 har inte stöd för ECC-minnen.

Permalänk
Sötast
Skrivet av cuda99:

Korta svaret : Nej, gör det inte

Längre svaret : Ja du kan göra det, men jag kan inte rekommendera det för 5 öre.

Pfsense vill ha kernelnivå på access till nic:en och iom att pfsensen skulle hamna som jail under freenasen går trafiken genom freenasen innan den kommer till pfsense brandväggen vilket gör säkerheten sämre.

Bäste vore att sätta pfsense på en burk för sig eller i en vm, och sedan ha nasen ansluten till interna nätverket. Freenas kan du köra virtuellt, men det det kan föra med sig mer huvudvärk i slutet, lite av samma anledning som pfsensen, den vill ha helt egen access gentemot diskarna.

Skulle rekommendera lite läsning på freenas/pfsense forumena då det frågats flera gånger. Men varken eller är en bra ide att köra som vm under den andra.

Varför skulle pfsense hamna under nasen?

Är väl bara låta pfsense ta all inkommande trafik och sen distribuera den antingen virtuellt eller mot switch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Varför skulle pfsense hamna under nasen?

Är väl bara låta pfsense ta all inkommande trafik och sen distribuera den antingen virtuellt eller mot switch?

Visste inte hur du planerade ditt upplägg Antog att du tänkte köra freenas som grund och pfsense som jail under eller vise versa.

Dock kvarstår problemet även om man kör dom på esxi och och varsin vm eller PFsense som primärt operativ och freenas som jail under det.

Jag säger inte att det inte går, Men du måste förbereda dig på att mycket måste ordnas och det är ingen garanti att du inte förlorar data i värsta fall pga hur freenas är byggt (Hade gärna sett mer utveckling på att få det helt stabilt så man kan köra dessa tillsammans i en burk utan en massa meck runt om)

Om du vill kan jag länka några guider på pm som går igenom det lite, både där det är den ena läggs som jail under den andra och som vm:ar.

Men jag står fast i det jag skrev tidigare, hellre att du separerar dessa 2 maskiner och kör freenas på hp:n och en billigare box för pfsensen alternativt lägger pfsensen som en vm på valfri maskin och låter freenasen vara på hp:n.

Permalänk
Avstängd

Har nu äntligen fått igång min G8 någorlunda.. problemet är att fläkten kärvar/skrapar/tickar låter förjävligt man hör de 2-3m bort - vanligt fel? Men den låter så enbart när fläkten går på låg hastighet vid uppstart låter de helt normalt.

Måndags-ex? Få den utbytt? Allra bästa vore om man kunde köpa någon adapter så en vanlig 4-pin fläkt funka men så bra är de väl inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruggs:

Har nu äntligen fått igång min G8 någorlunda.. problemet är att fläkten kärvar/skrapar/tickar låter förjävligt man hör de 2-3m bort - vanligt fel? Men den låter så enbart när fläkten går på låg hastighet vid uppstart låter de helt normalt.

Måndags-ex? Få den utbytt? Allra bästa vore om man kunde köpa någon adapter så en vanlig 4-pin fläkt funka men så bra är de väl inte..

@KiWo's guide https://youtu.be/ZPn8tXP-ZjI kanske?

Permalänk
Medlem

Jag kör windows server och plex server på min server och testade köra en 180p mkv film på min tv idag och det buffrades till och från. Klarar den inte av detta?. Behövs kanske en bättre processor? vilken isåfall?

Permalänk
Expertgissare

Ni som har bytt ut 120mm fläkten, vad använder ni för fläkt, någon specifik ni kan rekommendera?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

@Danis: Det beror helt på om du kör transcoding i plex eller inte, skall mycket till innan en 1080P börjar buffra pga nätverkshastighet eller diskhastighet.

Permalänk
Medlem

Extern HDD-kabinett?

Är det någon som har testat att köra med en extern HDD-kabinett och på något sätt kopplat denna till Gen8-servern? Ex. genom ett RAID-kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Är det någon som har testat att köra med en extern HDD-kabinett och på något sätt kopplat denna till Gen8-servern? Ex. genom ett RAID-kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag köpte en extra microserver som jag byggde om till lagringschassi, då finns det också reservdelar ifall något skulle paja.
Har ett HP Smart Array P222 i servern och ett Dual Mini SAS SFF8088 on SFF 8087 i lagringschassit. Lagringschassit ekar tomt på HDDs just nu, fyllde inte upp microservern lika fort som jag trodde men kan om jag vill köra en 8 diskars array

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Jo, jag köpte en extra microserver som jag byggde om till lagringschassi, då finns det också reservdelar ifall något skulle paja.
Har ett HP Smart Array P222 i servern och ett Dual Mini SAS SFF8088 on SFF 8087 i lagringschassit. Lagringschassit ekar tomt på HDDs just nu, fyllde inte upp microservern lika fort som jag trodde men kan om jag vill köra en 8 diskars array

4-7 lök?! Och en hel extra server, oj herregud vad dyrt.

Finns det ingen billigare lösning? Jag tänkte lägga 500-1500 riksdaler (exkl. HDD).

Bör ju gå att hitta ett billigt begagnad RAID-kort på Ebay, och häfta på hårddiskarna på utsidan av chassit eller något liknande? Då är ju strömförsörjning problemet, PSU:n kanske inte orkar med åtta hårddiskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@CROE: Jag tänkte ta ett gammalt bakplan till en server och koppla på egen nätdel, har redan ett IBM-M1015, problemet är att få ut saskablarna från chassit, blir väl till att dremla hål i bracketen till kortet. om ingen annan har någon snyggare lösning?

Permalänk
Medlem

@CROE:
Vill minnas att jag gav ca 2500:- för mitt från tyskland, men finns billigare beroende på hur du vill lägga upp raiden, köpte heller inte kortet bara för att få en extern kontakt. Funkar säkert bra med ett P212 som går att få avsevärt billigare, minns att det var något som inte funkade med det kortet men beroende på hur du tänkt använda diskarna kan det funka bra ändå. Vill minnas att lagringschassin var rätt dyra så när dustin hade microservern för 1800:- så tog kan en och moddade. Blev ju bra när dom är gjorda för att travas på varandra
M1015 är annars ett populärt kontrollerkort som verkar ha bra stöd i diverse mjukvaror.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

jättedum fråga säkert, men vad behöver lagringschassit ha för hårdvara i sig om man nu skulle använda den som endast extended lagring? den behöver ett raidkort samt ström bara väl?

tänkte, din andra microserver kommer väl inte ens se diskarna då dom är anslutna till andra server.. så du har en server som cpu, minne, ram som bara tuggar luft och inte ens ser diskarna.. eller?
iofs behövs det väl kanske för drivrutiner och sånt

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

@issue: Den behöver typ ha ett nätagg, i övrigt så är den antingen tom eller så är själva datorn avstängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

jättedum fråga säkert, men vad behöver lagringschassit ha för hårdvara i sig om man nu skulle använda den som endast extended lagring? den behöver ett raidkort samt ström bara väl?

tänkte, din andra microserver kommer väl inte ens se diskarna då dom är anslutna till andra server.. så du har en server som cpu, minne, ram som bara tuggar luft och inte ens ser diskarna.. eller?
iofs behövs det väl kanske för drivrutiner och sånt

Antar det var menat till mig. Moderkortet är inte alls inkopplat. ATXkontakten hänger löst med en bygel i så nätagget drar igång så fort jag sätter i stickkontakten, fläkten är bytt till en tempstyrd och kopplad till en molex kontakt så den och hårrdiskarna startar därmed upp.

För att svara på din första fråga så behöver lagringschassit inte ens ett raidkort utan bara ett kort liknande det jag länkade till tidigare, eller så bara en SFF 8087 - SATA kabel typ denna, och ström till diskarna för att funka. Sen är det upp till en själv om man vill lyxa till det för att enkelt byta diskar, hot swap, osv.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Jag här igen nu, skulle ge mig på att köra en ny ren installation utav windows server 2012 r2 på min ssd disk idag eftersom jag fuckat upp den gamla jag hade med massa skit.

Jag plockade ur dem 4 andra hårddiskarna så bara ssd disken sitter i, bootar från usb med windows server 2012, kommer fram till installera och väljer ssd disken och laddar in drivrutinerna för raid kortet. Men jag får bara upp detta fel meddelande när jag väljer att installera på ssd disken: We couldn’t create a new partition or locate an existing one. For more information, see the Setup log files.

Blir galen på detta bekymmer testat massor och googlat som en tok. Någon som råkat ut för samma fel?

Tänker att jag inte behöver ta bort min array i ilo för dem andra diskarna för det ska gå att installera? Tja, har fan inte en aning om vad jag borde hitta på just nu

Permalänk
Medlem

@Danis: Kör intelligent provisioning, F10 vid boot, vi sitter precis och gör det här på jobbet på precis denna burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxis:

@Danis: Kör intelligent provisioning, F10 vid boot, vi sitter precis och gör det här på jobbet på precis denna burk.

har testat installera os genom det men den laddar inte min iso fil. hittar iso filen på mitt usb, laddar en stund sen händer inget mer. så jag kommer inte vidare där heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danis:

har testat installera os genom det men den laddar inte min iso fil. hittar iso filen på mitt usb, laddar en stund sen händer inget mer. så jag kommer inte vidare där heller

Kan den vara MBR och du vill ha GPT eller tvärtom?

Testa på den skärmen där du väljer partition:

shift+F10 diskpart list disk select disk 0 (eller vilket nummer ssd'n är) clean convert gpt

eller skippa convert gpt för att ha den som mbr

använde denna raid driver http://h20564.www2.hpe.com/hpsc/swd/public/detail?swItemId=MT... och hade inga problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Kan den vara MBR och du vill ha GPT eller tvärtom?

Testa på den skärmen där du väljer partition:

shift+F10 diskpart list disk select disk 0 (eller vilket nummer ssd'n är) clean convert gpt

eller skippa convert gpt för att ha den som mbr

använde denna raid driver http://h20564.www2.hpe.com/hpsc/swd/public/detail?swItemId=MT... och hade inga problem

fan tack mannen det löste sig! Visade sig att jag laddat hem fel driver för raiden.... ånga timmar bort slösade haha men nu rullar det!

Permalänk

Funderar på att införskaffa mig denna server
Skulle det gå att köra någon av följande i den?

Xeon E3-1270 V2 @ 3.50GHz (69 TDP)
Xeon E3-1280 V2 @ 3.60GHz (69 TDP)
Xeon E3-1290 V2 @ 3.70GHz (86 TDP)

Hade tänkt mig en Xeon E3-1230 V2 @ 3.30GHz (69 TDP) från början men då E3-1270 V2 går för en mindre peng än E3-1230 V2 på ebay känns det mer lockande om det fungerar?