Hur mycket vågar man pressa ett gammalt 670 & hur ska jag ha fläktarna?

Permalänk
Inaktiv

Hur mycket vågar man pressa ett gammalt 670 & hur ska jag ha fläktarna?

Tjena SweC

Har precis köpt delar till en ny burk (står i min "signatur"). Allt köptes nytt förutom grafikkortet, som är ett Asus DirectCU GTX 670. Jag är inte jättehype på att klocka prollen det första jag gör, men då grafikkortet bara är en temporär lösning, så tänkte jag att man vågar pressa det lite. Har därav ett par frågor om ämnet, samt en gällande fläktarna i mitt chassi.

1. Köpte mig ett BeQuiet Pure Power 9 på 500W. Riktigt schysst agg enligt många, men en väldigt trevlig prislapp. Värt att nämna är att det är ett 80+ Silver-agg. Om jag inte är ute och cyklar så kräver 670 två st 6-pin, vilket inte är nåt problem då agget kommer standard med två 6+2. Det är även modulärt. Visst kommer inte det ha nåt problem med att driva allt? Även med en OC på kortet?

2. Vilken är max-tempen på kortet man bör eftersträva att hålla sig under?

3. Antec GX500 kommer standard med 3 fläktar. Idiotiskt nog sitter alla 3 bak som utsug. Det har även dammfilter i fronten. Kommer köpa till 2 lite tystare fläktar i framtiden, men för nu.. Bör jag flytta fram 1 eller 2 till fronten? Eller är det inte så dumt att ha alla 3 som utsug? (1 bak & två i toppen). Vill få så bra temps på delarna som möjligt med dessa 3 120mm fläktar.

Vh Noah

Permalänk
Inaktiv

1. Det ska inte vara något problem alls.

2. Inte helt säker, du kan nog söka upp det

3. Svårt att säga, det beror på hur starka utsugningsfläktarna är men jag skulle rekommendera att sätta en i fronten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@anon276151:

Vafan säger "DataExperten" att jag ska söka efter svar, du ska väl vara experten??

Permalänk
Medlem

1. Modda bios för högre powerlimit, förslagsvis 150%. Googla "kepler bios tweaker + power limit"
2. Kör igång afterburner, kör upp spänningen i 1.212. Maxa din nya powerlimit.
3. Bencha med unigine heaven 4.0 och höj kärnfrekvensen i steg om 20Mhz ~ tills datorn kraschar.
4. Hoppa tillbaka ett steg i kärnfrekvens och börja därefter öka minnesfrekvensen i steg om 50mhz tills datorn kraschar, därefter backar du ett steg.
5. Nu borde ditt grafikkort vara lite snabbare, strömhungrigt och mer högljutt än tidigare = profit

Edit: Ang fläktarna. Två in fram och 1 ut bak.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Om kortet går över 82 grader slår skyddsgänsen till och forcerar en låg default clock tills omstart. Mina gamla sli'ade 680 stötte på den gränsen under en hård spelsession med rumstemp på 33 grader...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv

@erssn:

Tack för mycket bra info. Men riktigt så ambitiös är jag inte :D... Man måste väl kunna få en hygglig liten boost även med "standard" "valen" i Afterburner?

Edit: kan dock absolut tänka mig och totalt "mörda" kortet när man köpt ett nytt för att se hur mycket man kan få ut ur det. Om man pressar kortet för hårt, och nåt händer med det.. Kan det då förstöra andra delar?

Permalänk
Medlem

Du kan nog klocka rätt bra men jag skulle rekommendera att du editerar bios, hyffsat enkelt faktiskt men det skadar inte och ha ett backup kort (eller igpu) ifall nåt strular till sig. Mina 680 gjorde 1215 på gpu med bios tweak utan stannade dom på 1115, inte nog med det utan boost power limit slår till rätt hårt om man inte editerar bios, afterburners extra räcker inte alltid hela vägen.

Ingen större fara att du ska förstöra kortet med klockning, se bara till att omedelbart stänga ner 3d rendering när du ser artefakter, kör du för länge med minnesartefakter kan det faktiskt ta stryk (streck över skärmen), gpu artefakter såsom polygonfel eller shaderfel är inte lika farligt men det brukar betyda att drivarn kommer sluta svara inom kort och eller blåskärm att följa, inte bra med allt för många blåskärmar, windows tenderar att bli lite purket.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv

@tellus82:

Bra info, men nu blev man ju bara ännu mer nojjig, hur pass stor skillnad i rå prestanda är det mellan stock och en hyfsad overclock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noah01:

@tellus82:

Bra info, men nu blev man ju bara ännu mer nojjig, hur pass stor skillnad i rå prestanda är det mellan stock och en hyfsad overclock?

Om du har stock klock på 1GHz och klockar till 1,1 så har du ganska precis 10% extra fps, grovt förenklat men ungefär så. 1,2GHz och du har 20% Glöm inte minnena bara på mina 680 gick jag från original 192GB/s till 219GB/s, det ger också en rätt bra knuff. Sen beror det såklart på vad man spelar, ligger man redan på stabila 60fps på en 60Hz skärm så spelar det kanske inte så jäkla stor roll

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Om du har stock klock på 1GHz och klockar till 1,1 så har du ganska precis 10% extra fps, grovt förenklat men ungefär så. 1,2GHz och du har 20% Glöm inte minnena bara på mina 680 gick jag från original 192GB/s till 219GB/s, det ger också en rätt bra knuff. Sen beror det såklart på vad man spelar, ligger man redan på stabila 60fps på en 60Hz skärm så spelar det kanske inte så jäkla stor roll

Efter att kört lite med kortet (köpte det beggat för några dagar sen) så märkte jag att det gick väldigt tyst och svalt, så ökade fan speed till 60% och drog upp det från 914 (base) till 1268 mhz, aldrig över 65 grader i Valley! Verkar vara ett riktigt schysst kort!

Edit: är övertygad om att det kan klockas ännu mer, men har verkligen INTE något behov av det ^^