Permalänk
Inaktiv

Svagt pipande när jag rör musen

Tjena

Har precis byggt ihop en ny burk, och har givetvis redan stött på lite problem. Bland annat detta:

Om jag har på mina högtalare (2.0 med en 3,5 mm anslutning, får ström genom USB) och rör min mus samtidigt (Steelseries Rival) så piper det svagt från dom. Antar att musen stör högtalarna på något sätt?

Före jag kopplade in högtalarna i moderkortet så var dom inkopplade i skärmen, hörde inget då. Har en USB-hubb inbyggd i mitt t-bord, skulle det lösa problemet kanske om jag anslöt musen till den istället för att ha den inkopplad i en USB-port på mobon? Och är sån här elektronisk störning skadligt för någon/några delar? Eller är det bara störande för mig som använder datorn?

Vh

Edit: Testade nu att koppla in högtalarna direkt i skärmen och musen i hubben, nästan allt pipande är borta. Men lite är kvar, går detta att lösa? Och som sagt, är det skadligt?

Permalänk
Medlem

EMI-störning.
Åkte själv på problemet på mitt msi z170 gaming m5-moderkort, det högfrekventa ljudet uppstår endast på uttaget från själva moderkortet men inte frontpanelen på chassits utgångar.
Verkar vara ett vanligt problem förr i världen när moderkortets integrerade ljudkrets var dåligt isolerad men tydligen förekommer det än idag.
Startade en liknande tråd men listade ut det hela själv

Funderar på att köpa ett PCI-ljudkort eller USB men har inte bestämt mig än, fungerar som sagt om jag väljer en annan utgång än den på moderkoret.

PS såvitt jag vet så är det inte skadligt, mest irriterande.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable