Överklockning av EVGA GTX 670 hur mycket vågar man dra på?

Permalänk
Medlem

Överklockning av EVGA GTX 670 hur mycket vågar man dra på?

sitter och googlar runt samt pillar lite för att få ut några extra fps på detta lite små gamla kort!

ligger just nu stabilt på 1045 MHz på gpu'n med en bost på ca 1180-1215 MHz samt 7366 MHz på minnet!

dock efter att ha googlat runt och kollat lite tester så tycker jag dels minnet verkar gå väldigt högt jämfört med vad alla tester får upp deras icke referens kort i och då är detta ett referenskort ändå! samt är det bara att börja peta upp alla värden tills man ser att bosten blir ostabil eller att det blir artifakter/blåskärm?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Öka med 10Mhz i taget tills du ser artifakter i furmark. Det går inte riktigt att googla då all kisel är olika...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av norrby89:

sitter och googlar runt samt pillar lite för att få ut några extra fps på detta lite små gamla kort!

ligger just nu stabilt på 1045 MHz på gpu'n med en bost på ca 1180-1215 MHz samt 7366 MHz på minnet!

dock efter att ha googlat runt och kollat lite tester så tycker jag dels minnet verkar gå väldigt högt jämfört med vad alla tester får upp deras icke referens kort i och då är detta ett referenskort ändå! samt är det bara att börja peta upp alla värden tills man ser att bosten blir ostabil eller att det blir artifakter/blåskärm?

Blås på så mycket du kan, antingen kraschar det eller så börjar det brinna!

Jag hade skitit i minnet helt, lägg fokus på att få upp kärnan så högt som möjligt. Kör 3D tester så du kan se eventuella artefakter. När du maxat kärnan så kör du en benchscore och noterar prestandaresultatet.
Öka sedan minnen och kör prestandatester igen och jämför resultatet. Mer är inte alltid bättre då det är synkronkommunikation. Mellan gpu och minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Blås på så mycket du kan, antingen kraschar det eller så börjar det brinna!

Jag hade skitit i minnet helt, lägg fokus på att få upp kärnan så högt som möjligt. Kör 3D tester så du kan se eventuella artefakter. När du maxat kärnan så kör du en benchscore och noterar prestandaresultatet.
Öka sedan minnen och kör prestandatester igen och jämför resultatet. Mer är inte alltid bättre då det är synkronkommunikation. Mellan gpu och minne.

Skickades från m.sweclockers.com

suttit och pillat lite mer nu och ser ingen skillnad alls i prestanda om jag går ner typ 7000 MHz på minnet eller upp till 7600 MHz så stannar nog på 7400 MHz för tillfället.

märkte dock en annan rolig sak! att när jag kör själva stresstestet i kombustur så går bosten upp å ner en hel del, medans kör jag benchmarken så ligger den mycket mer stabil, och ligger hela tiden på max 74C på gpu'n.

men har lyckats köra 1110 MHz på gpu'n med en bost på 1267-1293 MHz. märkte dock att drivrutinerna gav upp så fort jag drog igång UNIGINE istället så blev 1080 MHz på gpu'n med en bost på 1241 - 1267 MHz!

frågan nu är det som så att jag har haft EXTREMT med tur med detta grafikkort eller är det som så att tredjepartskorten inte direkt va någe bättre om man nu bortser från att dom hade mer effektiva kylare ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av norrby89:

suttit och pillat lite mer nu och ser ingen skillnad alls i prestanda om jag går ner typ 7000 MHz på minnet eller upp till 7600 MHz så stannar nog på 7400 MHz för tillfället.

märkte dock en annan rolig sak! att när jag kör själva stresstestet i kombustur så går bosten upp å ner en hel del, medans kör jag benchmarken så ligger den mycket mer stabil, och ligger hela tiden på max 74C på gpu'n.

men har lyckats köra 1110 MHz på gpu'n med en bost på 1267-1293 MHz. märkte dock att drivrutinerna gav upp så fort jag drog igång UNIGINE istället så blev 1080 MHz på gpu'n med en bost på 1241 - 1267 MHz!

frågan nu är det som så att jag har haft EXTREMT med tur med detta grafikkort eller är det som så att tredjepartskorten inte direkt va någe bättre om man nu bortser från att dom hade mer effektiva kylare ?

Nja, inte direkt fantastiskt kort. Mitt Gigabyte som ansågs vara det bäst presterade Gtx 670 gick att överklocka till 1365MHz slutlig boost.

När du kör kombustor, vilken temp och power usage når du? Jag brukade klara temp men slog i power limit. Då faller arbetsfrekvensen något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Mitt 670 ligger på 1302 mhz utan någon ökad voltage/powerlimit. Det är Asus DirectCU II kort. Med 75% fläkthastighet gick det aldrig över 62 grader i Heaven 4.0 på Ultra