Om ni hade en oanständig summa pengar, vilka delar skulle ni välja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nu tog jag i så jag storknade men...

Hade faktiskt låtit Inet bygga denna också Har man pengar så har man.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9721814/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9721814/

Bara en fundering, varför skulle du vilja ha fyra ljudkort? Jag är intresserad av varför

Edit: Dra mig baklänges, det var lagersaldot jag såg! Glöm min fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ahh okej, logisk förklaring

Nää... Verkligen?

Hade nog hellre tagit några PM1633a SSD till lagring istället.
Menar... om priset nu inte spelar någon roll.. varför inte ta några 15-16TB SSDer direkt?

Tänkte mest att man inte har oändligt många sata portar på moderkortet (hårdiskar har mer utrymme atm) men finns ju kontrollerkort. Tänkte inte på det.

Helt klart som du säger, den där SSDn såg fin ut.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Undrar nyfiket om vad för nyhets-exempel du syftar på?

Till ämnets fråga.
Troligtvis blade server skåp som befinner sig i ett avlägset rum för att varken synas eller höras.
Huvuddator innehållandes 8 cpu:er med hög enkel-trådad prestanda (turbo) samt många kärnor, 8 grafikkort och 4tb ram.
en lagringsserver, enbart ssd:er givetvis.
en provisioning server för network boot av diskless slaves.
Resterande typ 30 platser med diskless slaves för beräkning.

Åtkomst via optiskt KVM som thunderbolt till bl.a.:
Arbetsplatsen, 3st 4K 120hz skärmar.
Vardags/medierummet, 3st 4K 120hz projektorer.

Men detta är bara en avlägsen dröm... då det finns tyvärr inga 4K 120Hz projektorer idag.

Tänkte på mindre tillverkare av extrema chassin, finns ganska feta som kostar massor och är stora som as så man kan gömma hela vattenkylning en bakom alla komponenter osv. 😀

Sen finns det säkert svindyra andra komponenter med massa blingbling på. 😆

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av GarfieldPower:

3 stycken Color Edge skärmar, EVGA X99 Classified, 5690X, dubbla Titans, nya 960 i RAID 0 sen ett par 8TB i RAID också, Ett par SSD diskar i RAID också, sen egen vattenkylning.

Man får inte glömma VR.

EDIT: Sen en riktigt fet HiFi-anläggning + lurar/amp/dac etc.

Med 960 i RAID 0 tänker du kanske som systemdisk? Och med en 5960X tror jag inte 100miljoner räcker till för att lösa det?
X99 stöder tyvärr inte nvme-raid som systemdisk.

Har själv velat ha kombon men man är hanvisad till z170 så jag hoppas AMD ZEN kommer med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Om jag ville bränna 100 miljoner kronor på en dator så kunde jag troligtvis skaffa en budgetlaptop via Stockholms läns landstings upphandlingsavtal...

Hahaha jag dör 😂😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zector:

Desktop maskin:
CPU: Xeon E5-1680 v4
Moderkort: Asus kort i workstation klassen som stödjer CPUn.
128GB ECC minne.
4st Titian XP kort.

Samt:
Custom chassi/kylning fräst ur ett block solid silver ca 19800 ton med accesslucka upptill i glas.
"Chassit" plaseras sedan på en solid grund och ett hus byggs runt om/över blocket med kontoret direkt ovanpå och glasluckan upplyst i golvet mitt i rummet.

Sedan så sitter man helt enkelt på sparbanken och medan den blir värd mer så passar man på att använda den som kylning.

Den vore nice, kan man skryta om att man har den enda kylare som det krävs bygglov och undantag från detaljplanen för. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vealgarden:

Med 960 i RAID 0 tänker du kanske som systemdisk? Och med en 5960X tror jag inte 100miljoner räcker till för att lösa det?
X99 stöder tyvärr inte nvme-raid som systemdisk.

Har själv velat ha kombon men man är hanvisad till z170 så jag hoppas AMD ZEN kommer med detta.

Ska vara 6950X, fel siffra.

Hade inte koll på att det inte stöds som system-disk. Speldisk isf.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag hade byggt en simhall av pascal titaner och fyllt bassängen med upplåsbara dockor av Jonas T

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Jag hade skaffat mej ett dual Xeon-system med ... tja, (minst) 22 core / 44 threads per processor och 3-4 Tesla beräkningskort ur den högre skolan.
Jag såg förra året att Aliexpress hade Xeon-processor för US$99.999,99:-, minns bara inte vad det var för prestanda men med sådana priser så är jag snabbt uppe i ett par mille enbart på processorerna.
Tror jag kommer behöva ett bergrum för att hålla rubbet någorlunda svalt
Enorma SSD, gigantiska skärmar etc behöver jag nog inte nämna...

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Hade byggt den dyraste jävla server-burken jag kunde, typ 4st Xeon E5-2697v4 eller liknande på ett Supermicro X9QRI-F+
Bara där har man bränt ca 115.000:-. Osäker hur många kort som stöds i SLI och server-miljer, men säg 4st Quadro M6000 och du har bränt 200.000:- till. Kombinera med en anständigt onödig mängd minne, chassi etc etc...ja ni fattar vitsen. Till slut är man väl uppe i 3-400.000:-

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

mina krav är inte så enorma och klarar mig lätt med en bra singel gpu och vill ha en dator som går tyst och har bra kvalitet och det jag överdrev var diskarna som är största kostnaden för det vore bekvämt helt enkelt med snabba stora tysta diskar och man kan lätt dra i väg med 200k dator om det är så men keep it simple är mer min melodi och skulle kunna droppa samsung disken med så är det 29k dator

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Rekordmedlem

Naturligtvis skulle man valt nått med AMD... En Cray Titan kan man fynda för ca $ 100 miljoner, det blir lite växelpengar över för att köpa en fika också och den är så snygg

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Naturligtvis skulle man valt nått med AMD... En Cray Titan kan man fynda för ca $ 100 miljoner, det blir lite växelpengar över för att köpa en fika också och den är så snygg
http://www.cray.com/blog/wp-content/uploads/2016/04/Feat-Blog-titan.jpg

Titan info
Titan's cabinets require 480V input to reduce overall cable thickness compared to standard 208V cabling. Total power consumption for Titan should be around 9 megawatts under full load and around 7 megawatts during typical use. The building that Titan is housed in has over 25 megawatts of power delivered to it.

även om amd är upphetsande så tror jag förbrukningen kan ställe till med problem som är besvärliga att lösa så frågan är om det är värt det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Titan info
Titan's cabinets require 480V input to reduce overall cable thickness compared to standard 208V cabling. Total power consumption for Titan should be around 9 megawatts under full load and around 7 megawatts during typical use. The building that Titan is housed in has over 25 megawatts of power delivered to it.

även om amd är upphetsande så tror jag förbrukningen kan ställe till med problem som är besvärliga att lösa så frågan är om det är värt det

Många, jag inkluderad, drömmer om den ena kraftfulla datorn efter den andra, men har nog helt glömt bort att oavsett hur ens monster till drömdator ser ut så kommer det en annan prislapp också och det är elräkningen. Om man inte har lyckats komma över en egen reaktor, köpt upp hela grannskapet som man täckt med solpaneler eller liknande.

Påminde om när jag blev erbjuden att köpa en HP Server/Work station förra året, "en maskin från Helvetet" som killen uttryckte det, så nämnde han elförbrukningen innan någon prislapp för datorn kom på tal. När han skrev "Helvetesmaskinen drar mer ström än hela huset" så tappade jag intresset väldigt snabbt.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Om jag ville bränna 100 miljoner kronor på en dator så kunde jag troligtvis skaffa en budgetlaptop via Stockholms läns landstings upphandlingsavtal...

Har viss insyn i Stockholms IT. Det må vara ett dyrt avtal, men ganska långt ifrån så dyrt.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Man måste ha ratt och pedaler också! Inga större problem att bränna några hundra tusen hos Vesaro

https://www.youtube.com/watch?time_continue=132&v=kUd2V0xo_u0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Man måste ha ratt och pedaler också! Inga större problem att bränna några hundra tusen hos Vesaro

https://www.youtube.com/watch?time_continue=132&v=kUd2V0xo_u0

http://www.vesaro.com/blog/wp-content/uploads/2014/11/Vesaro-195-r1_12802.jpg

Jag börjar ana hur jag kommer låta när jag har lagt mej...

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Något som detta hade ju varit najs. Hade ju kunnat köra Minecraft på högsta grafik och 2000FPS eller nåt. Fri frakt på ordern. Good guy Komplett.

Dold text
Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

Ja om jag inte ska stoppa mig själv så duger nog detta http://pcpartpicker.com/list/srTpZL

Permalänk
Medlem

En Audi RS6 Avant. Dyrt chassi jag vet men datorn i den kan faktiskt räkna ut hur långt det är kvar att köra av tanken!

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Man måste ha ratt och pedaler också! Inga större problem att bränna några hundra tusen hos Vesaro

https://www.youtube.com/watch?time_continue=132&v=kUd2V0xo_u0

http://www.vesaro.com/blog/wp-content/uploads/2014/11/Vesaro-195-r1_12802.jpg

Alltså... förlåt, men nej... bara nej.

Om du var tvungen att välja "bara dator" okej, men varför ha en sådan sim, när du med "oanständiga summor pengar" likväl kan köra riktiga saken?
Tar hellre för några hundra tusen en riktigt go trimmad och strippad bil på bana, vs detta, då det ger en helt annan upplevelse. För bara 100k kan du ju bygga en kanon bra lek bil för bana, så tänk då vad man kan göra med "flera 100k"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Något som detta hade ju varit najs. Hade ju kunnat köra Minecraft på högsta grafik och 2000FPS eller nåt. Fri frakt på ordern. Good guy Komplett.

VF hände på SSD fronten???
Varför betala 16kkr för 5st 1TB SSDer när du kan köpa sååå mycket bättre och/eller större?

Om du desperat måste ha Intel.... ta 750 1,2TB.
Om du vill ha max kapacitet så har jag länkat det tidigare i tråden, på 15TB+ disk, eller iaf 4TB SSD.
Om du vill ha prestanda, ta Samsung 960/950 eller liknande då de springer cirklar runt Intel 540.

Vet... det är svårt att välja delar då man normalt inte tänker spendera pengar på detta sätt

@Techs 9MW.. @ 1kr/MWh (högt räknat), blir 216kr om dan eller ca 6,5kkr i månaden @ 100% load 24/7. Har du "oanständig summa med pengar" så kommer räntan på dessa att lätt betala den elräkningen. Finns ffs folk som betalar mer för sin leasade bil, på normal lön...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lord_vasagos:

Titan info
Titan's cabinets require 480V input to reduce overall cable thickness compared to standard 208V cabling. Total power consumption for Titan should be around 9 megawatts under full load and around 7 megawatts during typical use. The building that Titan is housed in has over 25 megawatts of power delivered to it.

även om amd är upphetsande så tror jag förbrukningen kan ställe till med problem som är besvärliga att lösa så frågan är om det är värt det

Skrivet av Techs:

Många, jag inkluderad, drömmer om den ena kraftfulla datorn efter den andra, men har nog helt glömt bort att oavsett hur ens monster till drömdator ser ut så kommer det en annan prislapp också och det är elräkningen. Om man inte har lyckats komma över en egen reaktor, köpt upp hela grannskapet som man täckt med solpaneler eller liknande.

Påminde om när jag blev erbjuden att köpa en HP Server/Work station förra året, "en maskin från Helvetet" som killen uttryckte det, så nämnde han elförbrukningen innan någon prislapp för datorn kom på tal. När han skrev "Helvetesmaskinen drar mer ström än hela huset" så tappade jag intresset väldigt snabbt.

Några av mina grannar får också vara med, de äger de 7 vindkraftverk som står i omgivningen och så slipper jag ha elvärmen på under vintern.
Dessutom kan jag nog sälja beräkningskapacitet för att finasiera elen om jag skulle få lite över, chansen finns att jag inte kommer att maxa en Titan dygnet runt, året om

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Techs 9MW.. @ 1kr/MWh (högt räknat), blir 216kr om dan eller ca 6,5kkr i månaden @ 100% load 24/7. Har du "oanständig summa med pengar" så kommer räntan på dessa att lätt betala den elräkningen. Finns ffs folk som betalar mer för sin leasade bil, på normal lön...

vet inte hur du räknande där men kan säga att det var extremt lågt räknat

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paddanx:

VF hände på SSD fronten???
Varför betala 16kkr för 5st 1TB SSDer när du kan köpa sååå mycket bättre och/eller större?

Om du desperat måste ha Intel.... ta 750 1,2TB.
Om du vill ha max kapacitet så har jag länkat det tidigare i tråden, på 15TB+ disk, eller iaf 4TB SSD.
Om du vill ha prestanda, ta Samsung 960/950 eller liknande då de springer cirklar runt Intel 540.

Vet... det är svårt att välja delar då man normalt inte tänker spendera pengar på detta sätt

@Techs 9MW.. @ 1kr/MWh (högt räknat), blir 216kr om dan eller ca 6,5kkr i månaden @ 100% load 24/7. Har du "oanständig summa med pengar" så kommer räntan på dessa att lätt betala den elräkningen. Finns ffs folk som betalar mer för sin leasade bil, på normal lön...

Det var billig el, du har nog blandat ihop prefixen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Techs 9MW.. @ 1kr/MWh (högt räknat), blir 216kr om dan eller ca 6,5kkr i månaden @ 100% load 24/7. Har du "oanständig summa med pengar" så kommer räntan på dessa att lätt betala den elräkningen. Finns ffs folk som betalar mer för sin leasade bil, på normal lön...

Jag räknade inte alls utan det var en spontan tanke i sömnigt tillstånd att ju kraftigare hårdvara desto mer el går det åt.
Ganska självklart egentligen hehe.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Två nya titan i SLI kanske. Snabbaste X99 CPU och några TB med SSD lagring.

Några Eizo skärmar, så fotohobbyen kommer til sin rätt.

Resten hadde jag levt på resten av livet och slutat jobba.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

För spel så är väl fortfarande 6700K bäst och då man inte sitter och renderar film och annat så finns ingen anledning att köpa dyra Xeon eller 6950X ens om pengar inte är något problem. Bästa kylningen och klocka den istället och sedan två Titan X Pascal i SLI. Sedan någon fin skärm typ en 100 tum 4K TV och en handkontroll. Sedan samma dator igen i annat rum men med en 30 tum monitor så man kan lira spel som kräver mus och tangentbord.

4K 100tum gaming skulle verkligen vara en upplevelse. Haft 106 tum projektorduk förut men var bara 720p. Var när 1080p projektor kostade 50000kr så det var ingen alternativ och 4k hade ingen hört talas om ännu.

Till 100 tummaren skulle det vara fetaste hemmabion med 2st 12 tum subwoofers och några fina audiovector högtalare. typ Audiovector R11 Arreté Limited Edition som kostar 1,7 mille paret.

ja drömma kan man...är nöjd så länge man har tak över huvet och mat på bordet.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Jag hade köpt något i denna stilen.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9723736/

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9723792/

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB, EVGA Supernova G2 650W, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP, ASUS Z87-A ATX, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz, Samsung 840 EVO 250GB, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB, Win 7 x64.