Hobbyverksamhet eller enskild firma?

Permalänk
Medlem

Hobbyverksamhet eller enskild firma?

Hej!

Först lite bakgrund. Det är så att det har börjat ta sig rätt bra med inkomster för min musik. Jag hat tidigare kunnat kvitta inkomster mot utgifter, i och med att det är hobbyverksamet, men fortsätter det såhär så kommer jag snart behöva skatta. Jag inser att jag har två val. Antingen så skattar jag för vinsten på hobbyverksamheten, eller så startar jag enskild firma.

Är det krångligt att ta upp hobbyverksamhet i deklarationen? Jag har noll erfarenhet då jag tidigare endast använt mig av förenklad självdeklaration. Måste man räkna ut skatten själv? Eller är det bara fylla i utgifter och inkomster och skicka in så återkommer skatteverket med besked?

Om jag väljer enskild firma, hur funkar det? Blir det krångligare att deklarera? Finns det fördelar rent ekonomiskt gentemot att bara skatta för vinsten på hobbyverksamheten? Jag har fast anställning och musiken är en hobby så det är ju fortfarande hobbyverksamhet, men tänkte mest om det är mer "rätt" att göra så.

Merparten av mina inkomster är i USD. Vad gäller då? Är det årsmedel eller skattar man på det konverterade beloppet i SEK när man väljer att få in det på sitt svenska konto?

Inkomsterna är royalties från CD-Baby, som är min "aggregator" (ingen aning om vad det heter på svenska). De distribuerar musiken till Spotify, iTunes osv osv, så det är intäkter från streaming.

Sen kan det äve vara köp från Bandcamp, donationer från folk, eller någon som betalar för att jag skall göra en youtube-gingel till deras kanal osv.

Alla tips emottages tacksamt

Nej, att "bara skita i det och köra på" är inte aktuellt, jag vill göra rätt för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Hobbyverksamhet har någorlunda strikta regler i form av maximal inkomst och kräver väl sysselsättning vid sidan om till viss procent. Antar givetvis att du uppfyller dessa men kan vara bra att ha i åtanke om förhållanden ändrar sig i framtiden, är inga större summor en hobbyverksamhet får dra in.

Personligen ser jag inga större nackdelar med att ta det till en enskild firma, registreringsutgift ligger runt en tusenlapp och blanketterna är inte krångliga, finns mycket hjälp runt om på nätet. Detsamma gäller deklareringing, mycket hjälp finns och det är rätt vanligt att anlita någon som sköter allt pappersarbete när det är dags.

Skattefrågan vågar jag inte spekulera för mycket i.
Hoppas det är till någon hjälp åtminstone.

Permalänk
Medlem

@Ozzed:

Jag vet inte hur det fungerar med hobbyverksamhet men en fördel med firma är ju att du kan köpa datorprylar och liknande för oskattade pengar.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

@Ozzed:

Jag vet inte hur det fungerar med hobbyverksamhet men en fördel med firma är ju att du kan köpa datorprylar och liknande för oskattade pengar.

/hulle.

Innebär inte det också att jag måste ta moms på det jag säljer? Hur fungerar det i så fall med sådant som kommer in från utlandet.

Om vi säger som exempel att jag får in 400Kr från Spotify via CD-Baby, är jag då inte skydlig att betala in 25% av det beloppet i moms?

Är helt med på att sådant man köper till sin verksamhet är momsfritt, vilket är nice, men det omvända gäller ju också vilket är det jag känner är lite krångligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Hade jag varit som dig, hade jag kontaktat nyföretagarcentrum i din kommun och frågat efter en tid. Det är gratis och det sitter oftast väldigt kunnig personal där som vill ens bästa. De kan väldigt mycket om skatteregler och vilken bolagsform som är bäst för en. Den kontakten jag hade i Lund var grymt bra, han hade även ett stort intresse själv för internethandel och det var just det jag tänkte starta upp.

Permalänk
Medlem

Njaaa. Nja riktigt så funkar det ju inte...

När du köper något betalar du hela beloppet inklusive moms. Momsen bokför du på ett momskonto.
När du säljer får du in hela beloppet inklusive moms. Momsen bokför du på ett momskonto.

Sedan i årets slut betalar du in överskottet av moms till staten. Alltså det andra kontot minus det första.

Permalänk
Medlem

Eller ring Skatteverket och kolla om brytpunkter för hur mycket du får tjäna osv. Så länge det handlar om att du vill betala skatt (och inte slippa) är de väldigt hjälpsamma enligt min erfarenhet; både med privata och småbolagsfrågor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot

Skulle kontakta Skatteverket i denna fråga tror jag faktiskt.

Tror du inte heller får tjäna mer än 30,000kr före skatt om året som Hobbyverksamhet, det är iaf vad jag har fått lära mig på Entreprenör och Företagande kursen jag just nu faktiskt läser.

Så tjänar du mer än så blir valet rätt enkelt, annars kan du lika gärna köra vidare som Hobbyverksamhet i mitt tycke

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Det finns säkert många här med kunskapen. Som MickeMM.
Men hade jag varit i din position så hade jag kontaktat en revisor.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Innebär inte det också att jag måste ta moms på det jag säljer? Hur fungerar det i så fall med sådant som kommer in från utlandet.

Om vi säger som exempel att jag får in 400Kr från Spotify via CD-Baby, är jag då inte skydlig att betala in 25% av det beloppet i moms?

Är helt med på att sådant man köper till sin verksamhet är momsfritt, vilket är nice, men det omvända gäller ju också vilket är det jag känner är lite krångligt.

Jag vågar inte svara på hur det fungerar med försäljning i utlandet.

Det är inte bara att du i slutändan slipper momsen på varor som kommer företaget till nytta (datorprylar), utan du får köpa dem för oskattade pengar. Det innebär i princip halva priset eller mindre.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Ozzed:

Jag har en enskild firma och tre AB. Det är en del administrativt arbete för egen del men med anställda, leasing etc så är det så klart värt det. För din del så beror det på hur mycket du tror att du kommer tjäna - ett plus/minus-noll resultat så behöver du egentligen inget annat än hobbyverksamhet men om du funderar på att ha det som inkomst eller del av inkomst så bör du göra det till en enskild firma.

På Skatteverkets hemsida finns en sida om moms vid digital försäljning:
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sar...

Permalänk
Medlem

Skattemässigt är det stor skillnad. Det är två olika inkomstslag - tjänst och näring. Inkomstslaget näring innefattar större möjligheter vad gäller avdrag för kostnader, och olika typer av skattedispositioner. Samtidigt blir du (betraktad som) näringsidkare vilket ställer högre krav. Verksamt.se är en bra start.

Skickades från m.sweclockers.com