Permalänk
Medlem

Ny dator och stuttering i alla spel

Hej.

Jag har problem med Stuttering i nästan alla spel jag har på datorn (Csgo, bf4 och Overwatch) men inte på Arma3.
jag hade problem i början med mina internminnen men efter en Bios uppdatering går dom bra nu.

Mitt system
i7 6700k
Asus Gtx 1080 strix
Kingston Hyperx 4x4GB
Asus Z170 Pro Gaming

Jag har provat att ta bort alla extra program från Asus som AI Suite 3 och all annat man får med från Moderkortet
Jag har kollat så att alla temperaturer på CPU och GPU ser bra ut.
Jag har installerat om Grafikkorts drivrutinerna.
Jag har kollat mitt internet och ping och allt sådan ser bra ut.
Fps ligger på topp med.

Vad tror ni?
Finns det några program som man kan göra en ordentlig felsökning?

Permalänk
Medlem

Det du kan prova är att byta PCIE-plats för grafikkortet samt se om det är satt till v2, v3 eller auto i BIOS. Prova att växla mellan de olika lägena för att se om det hjälper.

Jag fick udda stutteringproblem när jag hade ett grafikkort i mittersta pcie-platsen. Det löste sig när jag flyttade det till den vanliga platsen högst upp. Det var på ett Asus X99A-moderkort. Felsökte inte mer än så.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag har provat byta PCIE-plats och inget skillnad.
v2 v3 auto?

har nu även provat att installera om datorn fortfarande samma skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurtsky:

Hej.

Jag har problem med Stuttering i nästan alla spel jag har på datorn (Csgo, bf4 och Overwatch) men inte på Arma3.
jag hade problem i början med mina internminnen men efter en Bios uppdatering går dom bra nu.

Mitt system
i7 6700k
Asus Gtx 1080 strix
Kingston Hyperx 4x4GB
Asus Z170 Pro Gaming

Jag har provat att ta bort alla extra program från Asus som AI Suite 3 och all annat man får med från Moderkortet
Jag har kollat så att alla temperaturer på CPU och GPU ser bra ut.
Jag har installerat om Grafikkorts drivrutinerna.
Jag har kollat mitt internet och ping och allt sådan ser bra ut.
Fps ligger på topp med.

Vad tror ni?
Finns det några program som man kan göra en ordentlig felsökning?

Kanske är värt å nämna vad det är för skärm du har också så man kan utesluta ev screentearing!

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

@Gyhlen: Om dina minnen inte fungerat bra tidigare kanske det är det ännu?

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Inaktiv

Som sagt, vilken skärm har du samt vilken sladd du har till skärmen?

Permalänk
Medlem

Hämta senaste chipset-drivers från moderkortstillverkarens hemsida, även ljud-drivisar och allt relaterat till moderkortet som nätverksdrivrutiner och liknande.

För övrigt, vilken typ av "stuttering" pratar du om? Är det relaterat till package-loss, fps-drops?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk

Låter som tearing..oundvikligt utan v-sync eller tex G-sync.

Permalänk
Medlem

Tja!
Gissar att du genomfört den kanske mest uppenbara åtgärden att avaktivera hyperthreading för din CPU, detta då det i vissa fall kan orsaka stuttering i spel som inte är optimerat för det. Notera att du kan förlora ett par FPS på kuppen, dock värt det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 | Radeon RX 5700 | Corsair 16GB@2933Mhz | Crucial M500 240GB | EVGA GQ 1000W | Silverstone RV05

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Låter som tearing..oundvikligt utan v-sync eller tex G-sync.

Gissningslek vad problemet kan vara egentligen. "Stuttering" säger egentligen inte så mycket utan att specificera vad som är problemet.
Tearing syns inte särkilt mycket på min 144-skärm med eller utan vsync, har bara det på för att undvika coil whine från helvetet i spelmenyn.

Ungefär som att säga "lagg".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

Dumt svar men har du hdmi, displayport sladden i grafikortet och inte i moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Kanske är värt å nämna vad det är för skärm du har också så man kan utesluta ev screentearing!

// Marcus

ASUS VG278HE

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Som sagt, vilken skärm har du samt vilken sladd du har till skärmen?

Kör med DVI sladd
Och ASUS VG278HE skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

@MaACc1i: Om dina minnen inte fungerat bra tidigare kanske det är det ännu?

Funderar på det med. Bra Program att testa med?

MVH//Lucas

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Hämta senaste chipset-drivers från moderkortstillverkarens hemsida, även ljud-drivisar och allt relaterat till moderkortet som nätverksdrivrutiner och liknande.

För övrigt, vilken typ av "stuttering" pratar du om? Är det relaterat till package-loss, fps-drops?

Skickades från m.sweclockers.com

Ska prova det, är det som BIOS att man installerar via usb, eller installations fil?

Jag har bra fps och inga fps drops.
Det laggar och hackar, men fps ingame ligger bra till även under laggert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Låter som tearing..oundvikligt utan v-sync eller tex G-sync.

Tycker inte det likna det. Kör med V-Sync ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

läste inte allt, men cpukylaren rätt monterad?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicke505:

Tja!
Gissar att du genomfört den kanske mest uppenbara åtgärden att avaktivera hyperthreading för din CPU, detta då det i vissa fall kan orsaka stuttering i spel som inte är optimerat för det. Notera att du kan förlora ett par FPS på kuppen, dock värt det.

Har provat på och av ingen skillnad alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurtsky:

Ska prova det, är det som BIOS att man installerar via usb, eller installations fil?

Jag har bra fps och inga fps drops.
i CSGO och BF4 är det som random lagg, men i Overwatch så rör sig jag(karaktären) fritt men botar och spelare laggar/frysser.

BIOS=/= chipset drivers

Går att hämta allt från nätet direkt,sen måste du se till att extrahera filerna och installera rätt filer.
Antar du har Win 10 x64 så installera allt sånt, glöm framförallt inte att installera nätverkskort-drivrutiner.

Kör du trådlöst eller nätvärkskabel?
Haft problem som att spelarna springer på samma ställe i 1-3 sekunder var 30e sekund eller så pga. sketna tillägg för trådlös anslutning.

Ditt moderkort har intels nätvärkskrets, så skall inte vara några problem om du installerar senaste drivrutinerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

Alltid kopplat samman random fryslagg med diskproblem. Prova att uppgradera eventuellt firmware till SSD, installera spelen på en annan disk, avaktivera alla energisparfunktioner, uppdatera chipset drivers.

Prova också att ta hem program och se vad som skriver till disk eller tar CPU i processer

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Gissningslek vad problemet kan vara egentligen. "Stuttering" säger egentligen inte så mycket utan att specificera vad som är problemet.
Tearing syns inte särkilt mycket på min 144-skärm med eller utan vsync, har bara det på för att undvika coil whine från helvetet i spelmenyn.

Ungefär som att säga "lagg".

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte hur jag kan beskriva problemet mer att FPS är bra inge drops.
Bra och låg ping, och det ser bra ut på alla internet tester jag provat.

Känns som att allt det borde fungera eller inte om det skulle va något hårdvara fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scorp10:

Alltid kopplat samman random fryslagg med diskproblem. Prova att uppgradera eventuellt firmware till SSD, installera spelen på en annan disk, avaktivera alla energisparfunktioner, uppdatera chipset drivers.

Prova också att ta hem program och se vad som skriver till disk eller tar CPU i processer

Det är också aktuellt om det "hackar", speciellt om fps-värdet är konstant mer eller mindre.

Aldrig haft strul med SSD-enheter dock.. så låter lite orimligt.

Jag lägger mina pengar på att det rör sig om drivrutiner till moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

läste inte allt, men cpukylaren rätt monterad?

Yes, har inga som helst problem med CPU eller GPU temperaturer :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

BIOS=/= chipset drivers

Går att hämta allt från nätet direkt,sen måste du se till att extrahera filerna och installera rätt filer.
Antar du har Win 10 x64 så installera allt sånt, glöm framförallt inte att installera nätverkskort-drivrutiner.

Kör du trådlöst eller nätvärkskabel?
Haft problem som att spelarna springer på samma ställe i 1-3 sekunder var 30e sekund eller så pga. sketna tillägg för trådlös anslutning.

Ditt moderkort har intels nätvärkskrets, så skall inte vara några problem om du installerar senaste drivrutinerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska prova det! Kör med Windows 8.1
Jag kör med nätvärkskabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklason:

Dumt svar men har du hdmi, displayport sladden i grafikortet och inte i moderkortet?

DVI i Grafikkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurtsky:

Ska prova det! Kör med Windows 8.1
Jag kör med nätvärkskabel.

Se då till att hämta drivrutiner för Windows 8.1. My bad.

Fråga: varför inte skaffa Windows 10? Överlägset på alla plan IMO.
Stabilaste operativsystemet jag sett från Windows alla dessa år.

sitter på krogen att ta en öl, så ids inte kolla upp exakt länk men sök asus gaming pro z170 och försök hitta "service" tab och hämta senaste nätverkskort-drivisar, ljud-drivisar, on board vga och sånt (vilket inte gick på min dator av någon anledning, stod att det inte var kompatibelt (lol))
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

Har du provat installera den här drivern istället för den nyaste? Min flickvän uppgraderade nyligen från 660Ti till 1060 och hennes fps var bra men hon upplevde "Lagg och hack" endå.

http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4202

Det löste iaf hennes problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Se då till att hämta drivrutiner för Windows 8.1. My bad.

Fråga: varför inte skaffa Windows 10? Överlägset på alla plan IMO.
Stabilaste operativsystemet jag sett från Windows alla dessa år.

sitter på krogen att ta en öl, så ids inte kolla upp exakt länk men sök asus gaming pro z170 och försök hitta "service" tab och hämta senaste nätverkskort-drivisar, ljud-drivisar, on board vga och sånt (vilket inte gick på min dator av någon anledning, stod att det inte var kompatibelt (lol))
Skickades från m.sweclockers.com

Win10 hade inte kommit då, men körde grattis uppdatering till 10 men ny datorn blev inte klar förns dom tog bort det, pga vänttiderna på Gtx1080.

Men tanken är att bytta till Win10 för 8.1 suger.. vill bara lösa problemet först.

Uppdaterat allt nu förutom VGA gick ej.. och problemet återstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Har du provat installera den här drivern istället för den nyaste? Min flickvän uppgraderade nyligen från 660Ti till 1060 och hennes fps var bra men hon upplevde "Lagg och hack" endå.

http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4202

Det löste iaf hennes problem!

Jag prova att spela innan jag installera drivrutinerna, samma problem.

men jag ska prova det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scorp10:

Alltid kopplat samman random fryslagg med diskproblem. Prova att uppgradera eventuellt firmware till SSD, installera spelen på en annan disk, avaktivera alla energisparfunktioner, uppdatera chipset drivers.

Prova också att ta hem program och se vad som skriver till disk eller tar CPU i processer

Prova att installera på en ny disk, fungerade ej.