Gaminglaptop som inte klarar gaming? :S

Permalänk
Medlem

Gaminglaptop som inte klarar gaming? :S

Hello!
Valde att köpa en laptop för att gamea på. Jag vet vad ni kommer säga om det men hur som hälst så blev jag rätt paff när jag testade och småkörde ett spel igår(Rainbow six seige) att grafiken va inte alls lika bra som som min gamla burk (som är stationär och 4 år gammal som jag köpte för 9000kr).
Känns som att något kan vara lite smågalet iom att denna rackare kostade 21k så tänkte jag att de bör väl motsvara en ny burk värd ca 10-12k åtminstone.
Men den datorn jag köpte är lik denna, alltså samma CPU och GPU samt ram och ssd.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/241419-a...

Men så jag blev lite förvånad över hur stor skillnad var på grafiken så jag gick in på "can you run it" och kollade och de tyckte att min dator va lite väl klen och knappt att den dög för minimun recuirments...
Sedan gick jag med tron att jag lär kunna spela BF1 när den kommer. Inte på bästa grafik men iaf på medel.. men de kunde jag tvärglömma.. så detta innebär att denna dator blir totalt värdelös för mig..

Men min dators stora svaghet verkar iaf vara att det är en I7 processor med 2.7ghz.. Trodde att det skulle vara bra med en sådan även om jag förstår att i5 med högre GHz är bättre så trodde jag verkligen inte att spelen blev ospelbara pga detta.. :S
Kan de verkligen stämma eller finns det funktioner som kan lösa detta för mig?
Mvh

Permalänk
Mattecoach

Låter väldigt konstigt. Denna datorn borde klara det mesta (kanske inte på max, men nära) med okej FPS. Sen ska 6820HK vad jag vet inte vara flaskhalsen...

Permalänk
Medlem

Processorn du har ska ju gå att överklocka, men borde inte vara det som är problemet
har du kollat att du har rätt drivare osv installerat ?

Polaren har en laptop med i7/GTX980m och han har inga problem att lira nyare spel på bra settings.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men kan det vara så att du av någon anledning kör på den integrerade grafiken och inte på 980M?

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Det är ju inga dåliga specs på datorn så det låter snarare som inställningar. Har du ändrat dina inställningar i spelet till att börja med? Annars låter det som ovanstående här säger, det kan ju bero på att du kör det integrerade grafikkortet.

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Medlem

Du kanske också måste ändra energisparläge till "high performance", vad det nu heter på Svenska (eller något liknande, bara du inte låter datorn klocka ner alltför aggressivt) samt ställa om Nvidia-kontrollpanelen till "Single display performance mode", "Optimal power" samt "Highest available refresh rate" (du hittar dom jättelätt själv). Den datorn borde klara det mesta inom rimlighetens gränser, så något är det som inte stämmer.

Permalänk
Inaktiv

Hade en Asus ROG G752VT och var väldigt nöjd ända tills jag upptäckte att denna inte klarade av VR spel även om man sagt att minimumkraven på grafikkortet t ex är GTX 970 som denna dator nu hade.Vad som felade var att det var ett GTX 970 för bärbara datorer med det lilla elaka M:et i slutet på detta GTX 970 som sänkte effekten ungefär 35-40% jämfört med ett motsvarande stationärt kort.

Något förbannad fick jag den slutligen såld och köpte en Asus ROG G752VS OC Edition istället med det stationära GTX 1070 samt Intel i7-6820.Mycket bättre naturligtvis även om VS är lite svår att kalla för bärbar när den är ännu tjockare än de med M grafikkorten.Men nog är där krut i den så det räcker och blir över så fast din är en något mindre version prestandamässigt så låter det ändå som om något är fel.

Asus ROG G752VS datorn är till salu för 22 000:-.Har bara varit ur kartongen och varit igång max några timmar när jag istället upptäckte tjusningen i hemmabyggda datorer.Gav ca 30 000:- för den, om någon är intresserad.

image hosting no account